Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat - pros and cons


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Har gitt hundene v&h som energipåfyll på langturer, og som tillegg ved høy aktivitet. Bikkjene elsker det, og jeg syns stadig jeg hører om folk som går over til å fullfôre med det.

Jeg vet så lite om v&h, men er litt nysgjerrig..

- Bikkjene mine digger det, men er det fare for at de blir matleie? (Skjønner jo at noen blir lei av å spise den samme maten hele tiden, men hvordan er det f.eks sammenlignet med tørrfôr?)

- Hvordan er det med næringsstoffer? Leste en plass at man burde gi litt omega3 tillegg?

- Fordeler/ulemper med fôret?

Kom med masse info og tips, jeg er som sagt nysgjerrig og vil gjerne vite mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.

+ Bra fordøyelse/avføring + Billig + Fin pels Nøytralt ( ): mine er veldig lite glupske, spiser til tider for lite i forhold til energiforbruk, men blir ikke matleie av v&h, spiser kanskje

Fullforer og har gjort det i mange år. Fordeler: Mye bedre pels, mye mindre tannstein, sterkere klør og bedre poter. Avføringen forsvinner nesten før den treffer bakken, og den lukter nesten ikk

+ Bra fordøyelse/avføring
+ Billig
+ Fin pels

Nøytralt ( :P ): mine er veldig lite glupske, spiser til tider for lite i forhold til energiforbruk, men blir ikke matleie av v&h, spiser kanskje litt mindre den første dagen jeg er tom for v&h.


- må tygge en del tyggebein/bein/tørrfor for å holde tennene fine

- litt ugreit med innvollmos i kjøleskapet når besøket tror det er kjøttdeig og vil lage taco av den

- tar mye plass i fryseren
- er ikke energirikt nok for å helfóre på for mine; de digger det, men får ikke i seg nok til å ikke bli tynne

Jeg halvforer med v&h, gir ingen tilleggsgreier, men dæsjer på litt rapsolje når jeg husker på det. De får også en del kjøtt & bein fra frysedisken.



  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler og ulemper går litt på individene også, jeg prøver nå den tredje og nyeste typen V&H og nok en gang får hunden probelmer med alt for hard avføring og problemer med analkjertlene. Den hunden kommer nok bare til å få det som tillegg en gang iblandt og ikke som hovedmat.

Ulemper: er du mye på reis så syns jeg personlig at det er tungvindt. Å måtte dra med seg kjølebag, sørge for å ha frys, tar mye plass og mye vekt.

Jeg velger bla pga de ulempene ikke å fullföre.

+ jeg ikke merker spesiell annet forsjell enn at bikkjene hele tiden er sulten når de bare spiser det. Ellers er det helt like som når de går på tørför.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordeler:
Billig, om man kan kjøpe stort
Lite avføring som "forsvinner" fort ute.


Ulemper:

Tar plass

kan bli sølete
Må deles opp og tas opp

Upraktisk på reise

Jeg har hatt hund som nektet totalt å spise det, og hunder som syns det er helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del ble den store fordelen pelsens matlyst og appetitt. Vi fôret tidligere på Orijen, som regnes å være en av de bedre tørrfôrmerkene. I tillegg til å ha mye og litt løs avføring, så var han overhodet ikke glad i maten. Han spiste litt her og der, og tømte en skål i blant når han ble sulten nok, men hadde ingen matlyst og spiste bare når han ble sulten nok. Vi skiftet til V&H, og nå støvsuger han skålen hvert måltid. Vi skifter mellom laks og kylling, og foreløbig er han ikke gått lei, men er like ivrig hvert måltid. Han har også fått bedre avføring - mindre og mørkere, men uten å være så tørr som andre sliter med.

Jeg ser også bakdelene med at det kan være vanskelig om man er ute på reis, samt at det er litt mer arbeid å lage til og forberede enn tørrfôr. Vi har tre skuffer i fryseren og fyller den ene med V&H, så vi har greit med plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullforer min på V&H.

Billig, god kvalitet, flott pels, bra avføring, hunden liker der, føler det er rent og naturlig for hunden.

Minus er at det tar stor plass i fryseren, vanskelig å ta med seg hvis man skal reise bort, ikke like lettvindt som tørrfor - litt mer klissete og mer å huske på når man må ta opp fra frysern.

Men den billige prisen er nok til at jeg velger dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foret i ett år 100% med VH. Merket ikke noe forskjell.

Har flere hunder og noen som legger fort på seg, så måtte veien maten før jeg gir. Og det ble for tungvint og dermed forer jeg med tørrfor. Samt at jeg er mye på farten og da er det litt mer styr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullforer og har gjort det i mange år.

Fordeler:

Mye bedre pels, mye mindre tannstein, sterkere klør og bedre poter. Avføringen forsvinner nesten før den treffer bakken, og den lukter nesten ikke. Billig og hundene liker det og de drikker mye mindre vann

Letter arbeidet som oppdretter MYE ved at valpene driter utrolig mye mindre :)

Bakdelene, som jeg egentlig ikke ser på som bakdeler:

Tar stor plass i fryseren, man må huske å ta opp, og vanskelig å ta med på reiser og klørne vokser mye forter og må klippes oftere ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder blir tynne, noen legger på seg. Vår har ikke klart å legge på seg av vom, så vi forer heller på kjøtt fra Kjøttnils. Mye billigere og hundene synes det er bedre også.

Vi forer også med tørrfor for at de skal få knaske litt også. Jeg liker at de renser tennene litt. Kan fort få litt missfargede tenner av V&M om de ikke vil tygge bein i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
- Bikkjene mine digger det, men er det fare for at de blir matleie? (Skjønner jo at noen blir lei av å spise den samme maten hele tiden, men hvordan er det f.eks sammenlignet med tørrfôr?)

Er vel heller motsatt, om de ikke er lei av kjeks før de får V&H så kan de fort bli det når de får ordentlig mat... :P

- Hvordan er det med næringsstoffer? Leste en plass at man burde gi litt omega3 tillegg?

Altså, det er hundemat ( nr 33 ) og det er hundemat m/laks ( nr 25 ). Laksen fyller omegabehovet så om man gir hundemat nr 33 ( uten laks ) anbefales det å gi omegatilskudd.

Tar man det i betrakting er begge egnet som fullôr da de er tilsatt nødvendige næringsstoffer. :)

Betegnelsene 25 og 33 står for andelen av ingrediensene i %. 4 like deler som hundemat m / laks blir 25%. Tar man bort laks blir det 3 deler, 33% eller 1/3 om du vil. :)

De øvrige ingrediensene likt fordelt er da:

-Kylling

-Storfevom

-Innmat

(-Laks)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser kun fordeler ved å bruke det. Min lille hybelfryser (gratis på finn) rommer 60 kg (3 x 20kgblokker som deles i 4) og varer en mnd tid om de ikke får butikkjøtt (noe de gjør titt og tett). Mine virker aldri sultne, selv om de får langt under 2%, og Oabba har etterhvert også begynt å selvregulere slik Valpis alltid har gjort. Oabba hadde grusom tannsten når jeg fikk henne, det er nå borte (tok rundt tre mndr). De kan begge få litt plakk på hjørnetennene oppe, men det kan jeg ta vekk med en fingertupp liksom, trenger ikke bruke negelen.

Det er helt kurrant å ha med på reiser uten kjølebag, jeg pakker det bare godt inn i avispapir og alufolie mens det er frossent og det holder fint en 3-4 dager. Joda, det er mer volumøst enn tørrfôr, men jeg pakker bare mindre til meg selv ;)

Oabba var vokst opp på tørrfôr, og hun nekter plent å ete det nå, da sulter hun heller i mange dager. Valpis fikk 50/50 det første året, og hun eter det hun får.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cons:

-grisete

-må tine

-må bedrive tannpuss ved siden av

Hvorfor må det tine?

Her serveres det tint, frossent eller halvfrossent, alt etter som :)

Jeg fòrer ca 60-70/40-30 på V&H og tørrfòr.

Fordeler;

- lett fordøyelig

- lite avføring

- fin pels og poter på hundene

- ingen korn og andre unødvendige tilsetningsstoffer

Ulemper;

- må ha kjøleskap/frys tilgjengeli ved reiser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser kun fordeler ved å bruke det. Min lille hybelfryser (gratis på finn) rommer 60 kg (3 x 20kgblokker som deles i 4) og varer en mnd tid om de ikke får butikkjøtt (noe de gjør titt og tett). Mine virker aldri sultne, selv om de får langt under 2%, og Oabba har etterhvert også begynt å selvregulere slik Valpis alltid har gjort. Oabba hadde grusom tannsten når jeg fikk henne, det er nå borte (tok rundt tre mndr). De kan begge få litt plakk på hjørnetennene oppe, men det kan jeg ta vekk med en fingertupp liksom, trenger ikke bruke negelen.

Det er helt kurrant å ha med på reiser uten kjølebag, jeg pakker det bare godt inn i avispapir og alufolie mens det er frossent og det holder fint en 3-4 dager. Joda, det er mer volumøst enn tørrfôr, men jeg pakker bare mindre til meg selv ;)

Oabba var vokst opp på tørrfôr, og hun nekter plent å ete det nå, da sulter hun heller i mange dager. Valpis fikk 50/50 det første året, og hun eter det hun får.

Jeg har også brukt avispapir, og det holder seg frosset utrolig lenge :)

Skjønner heller ikke at folk opplever de får mer tannstein om de fullforer. Men det var først da vi gikk over på 100% V&H at vi så den store forskjellen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det tine?

Her serveres det tint, frossent eller halvfrossent, alt etter som :)

Fordi her i huset slukes alt som slukes kan, helt. Også settes det i halsen og vi piper litt og får ikke puste, så vi harker det opp igjen, og prøver på nytt å svelge hele pølsa.

Har prøvd å lære henne å tygge, til ingen nytte. Hun får det derfor tint og stappet ned i en kong :) Men det er bare hva som gjelder for min slukhals.

Kan for øvrig nevne at jeg pusser tenner kun for sikkerhets skyld. Har ikke merket antydning til tannstein etter at siste tørrforsekk gikk tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste bakdelen med V&H er reiser synes jeg. At jeg er avhengig av kjøleboks/bag når jeg skal reise noen steder. Særlig nå som jeg har byttet bil, og ikke har utmerket plass til en hver liten ting jeg vil ha med.

Ellers synes jeg det bare er positivt med V&H. Nå dør mine nesten for en tørrfôrkule, så om de har mer eller mindre apetitt nå enn de ville hatt på tørrfôr trur jeg ikke helt, mens Nirm fikk bedre apetitt på V&H. Mindre tannsten (jeg har aldri fjernet tannsten på de tre hundene som har fått V&H, selv om alle har fått bein i tillegg).

Fôringsutgiftene på Vida har gått betraktelig ned da. :lol: Hun spiste jo en 15 kg sekk RC på en kapp månde før. :P

Ellers liker jeg å pusle med maten deres, og synes det er mye hyggeligere å lage et skikkelig måltid til de, enn bare å kaste noen tørrfôrkuler i en kopp. :ahappy: De gleder seg vanvittig til å få mat, og jeg gleder meg over at de blir så glade over det de får. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å fore min på v&h og syntes faktisk ikke det fungerte da han mistet en del muskelmasse og økte jeg mengden så ble det fett. Så gikk tilbake til tørrfor og litt rått av og til :-)

Det er helt motsatt av hva jeg har opplevd med mine. Da jeg foret på kun tørrfor sleit jeg med at mine har var for tynne og at de begynte å tære på muskelmassen de periodene vi var mest aktiv. Etter at jeg begynte med råforing danner hundene lettere muskler, har bedre ytelse og er lettere å holde på en bra vekt.

Andre plusser er bedre pels, bedre poter, mindre avføring, hundene har aldri diare, lettere å få i god kondisjon

Nå forer ikke jeg heller 100 % på vom og hundemat. Jeg forer 20 % tørt og 80 % rått, mine må også ha litt tørrfor ellers blir de for harde i magen. Jeg varierer veldig på hva jeg forer med. Varierer på v&h typene og bruker både 33, storfevom, kylling og 25. Jeg har også i perioder tilgang på elgkjøtt og kjøper litt forskjellig kjøtt som jeg finner på tilbud i frysedisken.

Jeg synes ikke det er noe problem når jeg er ute å reiser. Det er så mange plasser som har utsalg på vom og hundemat nå. Jeg bruker å sjekke utsalgssteder på hjemmesiden deres før jeg reiser og kjøper litt pølser underveis om jeg skal være lenge borte. Jeg har også enkelte ganger fylt på med snaks fra frysedisken i matvarebutikken. I enkelte tilfeller har jeg tydd til frysetørret vom, rett og slett for at samvittigheten min blir bedre enn om de bare skal få tørrfor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forer stort sett kun rått, V&H pluss kjøtt av diverse typer fra butikken.

Fordelene er stort sett alt det som allerede er nevnt. Når vi gikk over til råforing ryddet det opp i en mage-tarminfeksjonen som hunden min slet med som valp, og etter det har han hatt stålmage :)

Eneste jeg syns er knot er hvis jeg har glemt å tine/glemt å kjøpe inn nytt :lol:

På reiser gjør jeg også slik;

Jeg synes ikke det er noe problem når jeg er ute å reiser. Det er så mange plasser som har utsalg på vom og hundemat nå. Jeg bruker å sjekke utsalgssteder på hjemmesiden deres før jeg reiser og kjøper litt pølser underveis om jeg skal være lenge borte. Jeg har også enkelte ganger fylt på med snaks fra frysedisken i matvarebutikken. I enkelte tilfeller har jeg tydd til frysetørret vom, rett og slett for at samvittigheten min blir bedre enn om de bare skal få tørrfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.
Veterinæren til mine hunder sier at hunder ikke får mindre plakk av å spise tørrfor. Det er ikke slik at de kan "tygge bort" plakket. Det er enzymer som fjerner det før det får festet seg. Vis meg den hunden som har lite plakk fordi den spiser kun tørrfor... Når det kommer til v&h: Om pelsen blir bedre vet jeg ikke Om hunden bæsjer mindre vet jeg ikke om jeg kan påstå Tar det mye plass? Nei, ikke for mine små hunder, for jeg trenger ikke kjøpe store blokker, men holder meg til 5-10 ett-kilos-pølser ved hvert innkjøp Grisete? nei, jeg deler pølsa i 8-10 deler når den er akkurat å opptint at kniven går igjennom med litt makt, så hiver jeg alt i en pose og setter i fryseren. Pølsen skjæres opp med foliet på, og blir værende på til jeg tar dagens rasjon opp til tining. Matlei? Jeg kjøper inn 5-6 forskjellige typer hver gang, og alle typene havner i posen, så det er hipp som happ hva hundene får av smaker den aktuelle dagen, kanskje de får 2-3 forskjellige smaker også iløpet av dagen, hvem vet :) I tillegg blander jeg alltid inn tørrfor. Vanskelig å ha med seg på reise? Nei, for jeg tar det ikke med på reise. Tar heller med bokser med våtfor fra blant annet Hills. I tillegg til tørrfor også. Sent from my iPad using Tapatalk HD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...