Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat - pros and cons


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Aldri vært borti hunder som får mer tannstein av V&H - bare mindre. Luksien her har myyye tannstein nå, en av grunnene tilat jeg tenker å gå over på V&H igjen.

+ Bra fordøyelse/avføring + Billig + Fin pels Nøytralt ( ): mine er veldig lite glupske, spiser til tider for lite i forhold til energiforbruk, men blir ikke matleie av v&h, spiser kanskje

Fullforer og har gjort det i mange år. Fordeler: Mye bedre pels, mye mindre tannstein, sterkere klør og bedre poter. Avføringen forsvinner nesten før den treffer bakken, og den lukter nesten ikk

Som et utgangspunkt ja, så justerer man litt opp og ned etter hold :)

Hund som hobby på Lade tar imot bestilling på blokker, 5-kg og kilospølser forøvrig. De har bare halvkilospølser i butikken. Ellers har de alltid i større forpakninger på Troll og Jaros

Neida, de har kilospølser og femkilospølser og iblant blokker på Hund som Hobby. Kjøper femkilospølser der jevnlig, har hendt at det har vært utsolgt iblant selvsagt, men de pleier stort sett alltid å ha det. Handlet sist i går :) Femkilosene av 33 og 25 ligger i en egen helt hvit fryser uten gjennomsiktig lokk, så man må titte nedi fryseren for å se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som et utgangspunkt ja, så justerer man litt opp og ned etter hold :)

Hund som hobby på Lade tar imot bestilling på blokker, 5-kg og kilospølser forøvrig. De har bare halvkilospølser i butikken. Ellers har de alltid i større forpakninger på Troll og Jaros

Hvordan er kilosprisen på disse? Kilo og halvkilos-pølsene tenker jeg på. Tror ikke jeg gidder å kjøpe blokker til en hund på 15 skarve kilo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er kilosprisen på disse? Kilo og halvkilos-pølsene tenker jeg på. Tror ikke jeg gidder å kjøpe blokker til en hund på 15 skarve kilo. :)

Trooor halvkilosene er 19 per? Også billigere om du kjøper 10 stk. Gjelder kilospølsene også, men husker ikke "grunnprisen", mellom 20-30 kr?

Akkurat de der mener jeg å huske er billigst på Troll, eventuelt Jaros. Men femkilosene er billige på Hund som Hobby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll er ikke lange biten unna. Om de blir rimeligere ved større kvanta så synes jeg vi trøndere skal gå sammen og fleske til med storinnkjøp.

19 kroner for en halvkilo er mange ganger prisen jeg har betalt tidligere, men da kjøpte jeg over 200 kilo i 20 kilos sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ine sa til meg at kilospølser har de ikke til vanlig, kun halvkilospølser. 5-kilosene kom jeg på at jeg ikke har spurt om siden jeg ikke har kjøpt.... Halvkilospølsene koster forøvrig 20,- der. Men jeg snakket med henne og sa jeg ville ha pølsene til samme pris som på Troll, hvis ikke handlet jeg der istedenfor. Var greit det, der koster de vel 25,- pr stk om du kjøper en kasse på 20 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Fordeler:

Billig.

Garantert det beste hunden kan få av ferdigfôr på markedet (med alt av helse innebærer, tenner, hud, pels, avføring osv.)
Er laget av kjøttavfall som ikke anses som menneskelig konsum (flott at det blir brukt til noe!)

Ulemper:
Tar opp fryseplass. Kommer ikke på noe mer, kjøper kilospølser så kan ikke si det er noe stress å dele opp og så kaste i fryseren akkurat. Deler den halvtint og også halvtint hunden får den servert (litt myk utenpå, men hard i midten), så er aldri noe klin eller blodvann heller.

Hunden har aldri vært så frisk eller hatt så flotte tenner som nå, og han har ikke fått en tørrkule på mange år (er nå 10).

Bruker VogH storfevom selv, og sper på med annet kjøtt, litt innmat og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren skryter alltid av tennene til Chessea.. Hun er snart 8 år og har nada tannstein. Om jeg tror det har noe å gjøre med at hun spiser mye rått - indeed!

Hehe, det får bikkja mi og på 5 år - hun har aldri spist noe rått, aldri fått gnage på bein, aldri pusset ei tann. Hun eter på jækla mye annet enn vogh, men tennene er rene og pene. Det har de alltid vært. Tviler på at det som går inn i kjeften kan ha så mye med saken å gjøre :P

For min del er vogh grisete, lukter vondt, vi har en fryser som er full av menneskemat og ingen plass til noe "hybelfryser", synes rått kvernet kjøtt er uhygenisk (ergo måtte oppbevaring skjedd i eget rom, foring skjedd på eget rom, kniv brukt KUN til formålet etc), krever alt for mye forberedelser for å få preparert til foring (skjære opp, tine, blablabla, urk!!! jeg tar en kopp tørrfor og slenger det i matskåla, ferdig med det :P ) og familiemedlemmer nekter å fore med det ergo vil det bli vanskelig i og med at jeg reiser ekstremt mye og bikkja er mye i andres pass.

Pro for meg er vel at det er billigere enn tørrfor :P Men jeg har penger nok til tørrfor så det er ikke avgjørende for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del, har V&H betydd mindre kløe enn når hun sto på Royal Canin eller Pro Plan. Det er hovedgrunnen til at terven fullfores på V&H. Krøllebølla fores 50/50, for eieren hennes syns V&H er ekkelt :P

Fordelene er først og fremst mindre kløe, deretter pris, jeg betaler 160 kr for 20 kg V&H. At det er grisete tenker jeg ikke på annet enn når jeg deler opp blokka, jeg fryser ned i poser eller isbokser, da er det ikke noe gris hverken i fryser eller kjøleskap. Nesten ikke bæsj.

Ulemper er egentlig bare det at det må deles opp, hvilket jeg hadde sluppet om jeg hadde kjøpt pølser :P Vi skal på roadtrip en uke til sommeren, da tenkte jeg at jeg skulle ta med meg for halve uka når vi dro, og kjøpe for resten av uka når det var brukt opp. Syns ikke det er noe mer stress enn å handle inn mat til meg sjøl :P

JeanetteH, Nora ble også treg i magen i begynnelsen, jeg ga linfrø i tillegg jeg. Etter ei pakke linfrø hadde magen justert seg, så nå får hun ikke det til maten heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JeanetteH, Nora ble også treg i magen i begynnelsen, jeg ga linfrø i tillegg jeg. Etter ei pakke linfrø hadde magen justert seg, så nå får hun ikke det til maten heller :)

Har prøvd alle mulige metoder siden Blaze var 1 eller 2 år for å få henne til å fungere på V&H (ergo i 8 år ca). Det går ikke rett og slett :) Samme hvor mye jeg vil hun skal gå på det...

Jeg har funnet balansen på treg i magen, men det hjelper ikke analkjertlene hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest janson
Fant nylig ut at veterinær (norsk forøvrig) på Stallarholmen har v&h. Sånn hvis du skal henge i Strängnäs-området. :)

Takker. :ahappy: Regner med å tilbringe litt tid i det området til sommeren ja. :)

De selger tilfeldigvis ikke Hurrta der? Jeg kunne tenkt meg noen Hurrta ting, men vil kjøpe i Sverige pga pris. :P

Om Stallarholmen har Hurtta er jeg usikker på. Fant tilfeldigvis ut om V&h da jeg sjekket ut disse nye Sverige-reglene. Så langt har jeg funnet det beste utvalget i to butikker utenfor Örebro. Søk opp Dormy (golfsjappe) så finner du adressen. På vei dit ligger den ene. Den andre ligger også i området der. Djurmagazinet som lå i Strängnäs sentrum før har nettopp flyttet til Solberga, litt utenfor Strängnäs, og de har noe Hurtta, men ble ikke veldig imponert forrige gang jeg var innom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alle mulige metoder siden Blaze var 1 eller 2 år for å få henne til å fungere på V&H (ergo i 8 år ca). Det går ikke rett og slett :) Samme hvor mye jeg vil hun skal gå på det...

Jeg har funnet balansen på treg i magen, men det hjelper ikke analkjertlene hennes.

Nei, funker hun ikke på det, så er det jo ikke noe poeng i å gi henne det. Bare tenkte jeg skulle si det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det fora på 50/50 v&h og tørrfor. Syntes det er en grei deal. Vommen blir gjerne gitt i matskåla, mens tørrforet går som godbiter! Han har økt lysta på godbiter etter at vi startet på dette så satser det går bra. Og jeg har en veldig kresen hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har en følelse av at hundene blir mer mette etter å ha spist vom, i forhold til tørrfôr. Vanligvis er det tigging etter de har spist, men de siste dagene har de virka mer fornøyde og mette :)

Skal på Troll og kjøpe 20 kg i morgen. Hva er best av 5kgs pølser eller stor blokk? Skal kjøpe presenning og eget utstyr til oppdeling. Og hvordan skjærer dere det opp? Lar dere det tine litt, også kutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket stor forskjell på ene min etter at jeg begynte med VogH.

Før tålte han ingen ting og hadde rennemage nesten hele tiden og fant han noe rart ute ble han dårlig i magen med en gang.

Etter at jeg begynte med vom har han vært kjempe fin i magen og han tåler faktisk å spise rare greier han finner på bakken om jeg ikke rekker å fjerne det..

Det eneste negative jeg kan komme på med det er at det tar fryserplass, men det er ikke akkurat noe veldig stort problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Eneste grunnen til at vi ikke fullfôrer på V&H lenger er rett og slett fordi vi ikke har plass til en fryser til (vi trenger den vi har til vår egen mat, vi hamstrer kjøtt når vi er i Sverige), dette går på oppdeling av blokker og det å ha plass til en 20 kg blokk. Angus fungerer så og si perfekt (det eneste er hard bæsj som virker på kanten til å være ubehagelig) på V&H, men det blir dyrt når vi må kjøre rundt og finne 5 kg blokker som igjen ikke akkurat er spesielt billig her i området (ikke tar de det inn og selger det ut heller i nærheten).

Vi har derfor gått over til Orijen med litt innslag av V&H innimellom og det fungerer like bra! Faktisk er det litt billigere enn V&H har vi regnet ut. 5 dl Orijen hver dag, og Angus er på idealvekta si og ser fantastisk ut. Litt mer bæsj, men hard er den og letthåndterlig er den også. Veldig fornøyd med denne løsningen, og det er Angus også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper 45 kg, bruker bajonettsag eller øks til å kutte opp. Legger gjerne under en pressening. Det blir klin uansett hva man gjør, men det er verdt det. Vi lar blokkene tine litt på kjøkkenbenken før vi skrider til verks. Bruker vekt å fryser ned i ca like store posjoner. Fungerer bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...