Gå til innhold
Hundesonen.no

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks


Justisia
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks

Synes likevel det er trist at hengende øyne (med eller uten feilstilte hår) automatisk sidestilles med en usunn hund. Det finnes da så mye mer på en hund og mange lidelser er så langt værre? Det ER b

Fy søren, dette synes jeg var helt rått, jeg!

Guest Belgerpia

Som eier (eller oppdretter iallefall) ville jeg vært griseflau nå hvis det var min hund. Synes det er kjempeflott at veterinærene og kennel klubben har baller nok til å ta slike grep, og i en slik stor sammenheng.

Men siden NÅR ble det eier og oppdretters feil at DOMMEREN setter opp en slik hund?

Det er jo nettopp fordi DOMMERE setter opp hunder med ekstreme trekk at de blir avlet slik. At oppdrettere er kørka å gjør det er en ting, men dommere er enda mer kørka som setter de opp.

Dette er ett skikkelig tupp i ræva til dommere er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden NÅR ble det eier og oppdretters feil at DOMMEREN setter opp en slik hund?

Det er jo nettopp fordi DOMMERE setter opp hunder med ekstreme trekk at de blir avlet slik. At oppdrettere er kørka å gjør det er en ting, men dommere er enda mer kørka som setter de opp.

Dette er ett skikkelig tupp i ræva til dommere er det.

Det er vel oppdretter sin skyld at hn velger å avle frem ekstreme hunder for å gjøre det bra i venstresvinger. Men jeg er enig, er jo spesielt at dommere setter opp slike hunder. Og det er vel der forandringen må starte, hos dommerne. Så følger vel saueflokken av rosettjagende oppdrettere etter sikkert. Men man burde jo klare å se når en hund er ekstrem, selv om dommeren setter den opp. og ha dømmekraft nok selv til å gjøre noe med det, men som sagt, saueflokk.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes og det er supert.

Men, hvorfor vente til BIG-finalen?

Hvorfor ikke i rasebedømmingen?

Det er jo i rasebedømmingen per se, det er BIRhunden som sjekkes, og går den ikke igjennom vet testen mister den BIR tittelen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo i rasebedømmingen per se, det er BIRhunden som sjekkes, og går den ikke igjennom vet testen mister den BIR tittelen også.

Ja, det skjønte jeg og. Men, hvorfor ikke ha veterinærkontroll fra morningen av liksom?

Er ellers enig med Belgerpia i at dette er et tupp i ræva til dommeren, og lurer på om det får noe konsekvenser for denne/disse.

Uansett er det supert at de tar tak i det, og håper andre land følger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønte jeg og. Men, hvorfor ikke ha veterinærkontroll fra morningen av liksom?

Er ellers enig med Belgerpia i at dette er et tupp i ræva til dommeren, og lurer på om det får noe konsekvenser for denne/disse.

Uansett er det supert at de tar tak i det, og håper andre land følger på.

Kanskje fordi det er mer tydelig (standpunkstmessig for TKC) å gjøre det på denne måten? Om de sjekkes før bedømming, og resultatene ikke offentliggjøres, så kan man jo si hva som helst (at man selv trakk hunden fordi *****). Og hva om ingen av hundene går igjennom sjekken?

- Å skrækk å gru, det blir jo ikke noe shåww da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn egentlig, så er jo dette litt trist. At disse hundene faktisk ikke gikk gjennom veterinærsjekken pga. helse, og at disse hundene samtidig ble plukket ut som de beste eksemplarene av sin rase.

På en annen side er dette positivt fordi det sender signaler om at dette ikke er greit! Det er ikke greit at hunder avles til det ekstreme hvor utseendet går på bekostning av helsen. Det er bra at veterinæren her faktisk våger å frata disse hundene BIR på en så stor og velkjent utstilling som det Crufts er.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som feila hundene. Er det sikkert at det ikke er noe simpelt, som kennelhoste eller lignende? Sikkert teit spørsmål, men går vi ut ifra at dette dreier seg om kjip avl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva som feila hundene. Er det sikkert at det ikke er noe simpelt, som kennelhoste eller lignende? Sikkert teit spørsmål, men går vi ut ifra at dette dreier seg om kjip avl?

Veterinæren ser ikke etter slike ting. Hvis du leser linken så står det der at de har 15 raser de holder spesielt oppsikt med for å hindre for ekstrem type i premieringene som går utover hundens helse. Det er DETTE denne veterinæren har sjekket. Ikke noe annet.

Andre ting ville itilfellet ikke fratatt hundene BOB heller, bare gjort at de ikke gikk i gruppa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte aller først - dommeren bør så absolutt fått en smekk for å sette opp noe slikt!

Men etter litt mere tankevirksomhet så innså jeg jo at det neppe er NOEN av de påmeldte innenfor de to rasene som ville gå igjennom en slik sjekk også. Og FOR et flott PR-stunt kanskje til og med iscenesatt av The Kennel Club!

De får heiarop og klapp på skulderen for å ta tak i dette - men samtidig lar de hundene beholde sine cert. Skulle det der ha NOEN skikkelig "grunnvollsrystende" effekt skulle selvsagt også CC vinneren av det andre kjønnet + res.CC vinnerne bli innkalt. Og hele bunchen skulle minste sine CC'er dersom de ikke var sunne nok.

Som reglene er nå kan de likefullt bli champions - men ikke BIR...

Et annet poeng er jo såklart også at man nå i disse tider faktisk "måtte" reagere åpenlyst og tydelig på sunnhet. Peke'n var BIS i fjor (dvs rasen - ikke hunden), og den ble jo hele symbolet for dårlig helse på "pene" hunder. Engelsk bullog ER ekstrem - det er jo ingen som IKKE er det, liksom.. Så det var helt politisk riktig å "sjokke verden" ved å ta disse to - men Kinesiske nakenhunden, franske bulldogen og mopsen da tydeligvis greide veterinærkontrollen i dag, da.

Så får vi se om basseten, blodhunden, mastiffene, etc klarer seg, da... Hvis alle andre går igjennom den sjekken så tror jeg på konspirasjonteori, jeg.. :angry:

Susanne

PS - de 15 rasene er: Basset Hound, Bloodhound, Bulldog, Chow Chow, Clumber Spaniel, Dogue De Bordeaux, German Shepherd Dog, Mastiff, Neapolitan Mastiff, Pekingese, Shar Pei, St Bernard, French Bulldog, Pug (mops) and Chinese Crested.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinæren ser ikke etter slike ting. Hvis du leser linken så står det der at de har 15 raser de holder spesielt oppsikt med for å hindre for ekstrem type i premieringene som går utover hundens helse. Det er DETTE denne veterinæren har sjekket. Ikke noe annet.

Andre ting ville itilfellet ikke fratatt hundene BOB heller, bare gjort at de ikke gikk i gruppa.

Ok, skjønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte aller først - dommeren bør så absolutt fått en smekk for å sette opp noe slikt!

Men etter litt mere tankevirksomhet så innså jeg jo at det neppe er NOEN av de påmeldte innenfor de to rasene som ville gå igjennom en slik sjekk også. Og FOR et flott PR-stunt kanskje til og med iscenesatt av The Kennel Club!

De får heiarop og klapp på skulderen for å ta tak i dette - men samtidig lar de hundene beholde sine cert. Skulle det der ha NOEN skikkelig "grunnvollsrystende" effekt skulle selvsagt også CC vinneren av det andre kjønnet + res.CC vinnerne bli innkalt. Og hele bunchen skulle minste sine CC'er dersom de ikke var sunne nok.

Som reglene er nå kan de likefullt bli champions - men ikke BIR...

Nå er det jo ikke bare på Crufts de har satt inn denne veterinærfunksjonen, men på all KC show. De kunne selvsagt gjort mer, men et sted må de jo starte?

I fjor (2011) ble Cruftsvinneren en Flat, du må tilbake til 2003 for å finne den mye omtalte Pekingneseren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS - de 15 rasene er: Basset Hound, Bloodhound, Bulldog, Chow Chow, Clumber Spaniel, Dogue De Bordeaux, German Shepherd Dog, Mastiff, Neapolitan Mastiff, Pekingese, Shar Pei, St Bernard, French Bulldog, Pug (mops) and Chinese Crested.

Hvorfor er kineseren på den listen? Er den så usunn..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte aller først - dommeren bør så absolutt fått en smekk for å sette opp noe slikt!

Men etter litt mere tankevirksomhet så innså jeg jo at det neppe er NOEN av de påmeldte innenfor de to rasene som ville gå igjennom en slik sjekk også. Og FOR et flott PR-stunt kanskje til og med iscenesatt av The Kennel Club!

De får heiarop og klapp på skulderen for å ta tak i dette - men samtidig lar de hundene beholde sine cert. Skulle det der ha NOEN skikkelig "grunnvollsrystende" effekt skulle selvsagt også CC vinneren av det andre kjønnet + res.CC vinnerne bli innkalt. Og hele bunchen skulle minste sine CC'er dersom de ikke var sunne nok.

Som reglene er nå kan de likefullt bli champions - men ikke BIR...

Et annet poeng er jo såklart også at man nå i disse tider faktisk "måtte" reagere åpenlyst og tydelig på sunnhet. Peke'n var BIS i fjor (dvs rasen - ikke hunden), og den ble jo hele symbolet for dårlig helse på "pene" hunder. Engelsk bullog ER ekstrem - det er jo ingen som IKKE er det, liksom.. Så det var helt politisk riktig å "sjokke verden" ved å ta disse to - men Kinesiske nakenhunden, franske bulldogen og mopsen da tydeligvis greide veterinærkontrollen i dag, da.

Så får vi se om basseten, blodhunden, mastiffene, etc klarer seg, da... Hvis alle andre går igjennom den sjekken så tror jeg på konspirasjonteori, jeg.. :angry:

Susanne

PS - de 15 rasene er: Basset Hound, Bloodhound, Bulldog, Chow Chow, Clumber Spaniel, Dogue De Bordeaux, German Shepherd Dog, Mastiff, Neapolitan Mastiff, Pekingese, Shar Pei, St Bernard, French Bulldog, Pug (mops) and Chinese Crested.

Jepp, har tenkt i samme baner. Stusset "noe" over at frallen gikk helskinnet gjennom kontrollen med sine fraværende vinkler, og knær som tipper feil vei (i flere retning)

Shar Peien så derimot uventet bra ut. Til rasen å være.

Må si jeg er litt spent på hva de gjør med Nappene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...