Gå til innhold
Hundesonen.no

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks


Justisia
 Share

Recommended Posts

Nå er det laget en støtteside for bulldogen på facebook, og en Billy Wheeler har skrevet et blogginnlegg med fokus på pekingeseren.

https://www.facebook...eamjennyforever

"A group dedicated to honoring the win of Ch Mellowmoods One in a Million AKA Jenny who was wrongfully stripped of her Best of Breed win at Crufts based on a political move by the Kennel Club":

http://www.bestinsho...1/#comment-4477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bulldog and Pekingese fail Crufts vet checks

Synes likevel det er trist at hengende øyne (med eller uten feilstilte hår) automatisk sidestilles med en usunn hund. Det finnes da så mye mer på en hund og mange lidelser er så langt værre? Det ER b

Fy søren, dette synes jeg var helt rått, jeg!

Helt ærlig så ser ikke bildene av den engelske bulldoggen ille ut. Tvert i mot så ser den ut som om den både er i stand til å puste og bevege seg. Men jeg har ikke sett noe video av den og vet heller ikke hvorfor den ble "diska" av veterinærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så stor tannmangel at kjeven skrumper inn etterhvert...

Dette er jo bare tull, tannstatusen er på god vei opp, det er dessuten kun de nakne som har problemer med det.

Det står at det er for å se etter skader etter barbering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Dette er jo bare tull, tannstatusen er på god vei opp, det er dessuten kun de nakne som har problemer med det.

Det står at det er for å se etter skader etter barbering.

Så det har vært ett problem og du har oversikt over statusen i england?

(forøvrig noe jeg ble informert om når jeg snakket med raseklubben på Crufts i England 2004. Men det kan jo selvsagt ha forbedret seg der siden den gang)

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så ser ikke bildene av den engelske bulldoggen ille ut. Tvert i mot så ser den ut som om den både er i stand til å puste og bevege seg. Men jeg har ikke sett noe video av den og vet heller ikke hvorfor den ble "diska" av veterinærene.

Jeg ser en hund som nesten er bredere i brystet enn den er lang, med en nese innpakket i hud og en høyde som snart nærmer seg dachshund. Men for all del. Den kan jo være "bedre" enn noe av det mer ekstreme man ser på Engelsk Bulldog. Og det sier mer om Bulldoggen, enn noe annet...

Crufts-560a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og en Billy Wheeler har skrevet et blogginnlegg med fokus på pekingeseren.

http://www.bestinsho...1/#comment-4477

Fra linken over:

"The Pekingese breed is millennia older than any of your most revered British institutions. What gives you the right to CHANGE the interpretation of what the breed should be from what ancient Emperors and dog fanciers gave us. I promise you, you will not succeed. The Pekingese breed will survive…much longer than your Kennel Club. "

Og det er denne holdningen som er roten til problemet... Ja, det har lenge funnets små kortnesede, kortbeinte og langhårede hunder i kina, men de har ikke sett ut slik de gjør nå lengre enn maks 150 år (og trolig betydelig kortere)! Hva er det som gir dagens oppdrettere "retten" til å endre rasen slik de selv gjør?

Pekingeser 1899

1899_Pekingese.jpg

Pekingeser 2012

PalaceGardenMalachy2.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det har vært ett problem og du har oversikt over statusen i england?

(forøvrig noe jeg ble informert om når jeg snakket med raseklubben på Crufts i England 2004. Men det kan jo selvsagt ha forbedret seg der siden den gang)

Heh, jeg sier bare: http://www.google.no/search?q=ugliest+dog&hl=no&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&ei=i8RZT7CzDenC0QWU-NDcDQ&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&sqi=2&ved=0CBEQ_AUoAQ&biw=1280&bih=611 :| Neida, ikke noe problem der...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo ikke bare på Crufts de har satt inn denne veterinærfunksjonen, men på all KC show. De kunne selvsagt gjort mer, men et sted må de jo starte?

I fjor (2011) ble Cruftsvinneren en Flat, du må tilbake til 2003 for å finne den mye omtalte Pekingneseren

Sorry - jeg bommet helt med peken og Cruftsseieren -. du har selvsagt helt rett.

Uansett var den var i stor grad "skyld" i at almennheten fikk øynene opp hvor ille det faktisk står til med enkelte raser. Det var så lett å angripe og det er jo utvilsomt greit å ta den rasen samt engelsk bull. ALLE kan jo se at det er noe helt klart funksjonellt feil med disse to hvis man sammenligner med en hvilkensomhelst "normalt" bygget hund eller forsåvidt en ulv. (Men den franske bulldogen og mopsen var tydeligvis da klassifisert som "sunt" byggede hunder?)

Og ja - "et sted må de begynne". Men hvorfor gi titler/cc til hunder som de selv anser har så dårlig sunnhet at de ikke engang får være med på "skjønnhetskonkurranse-finalen". Den finalen har jo virkelig ikke noe med verken avl av hund, sunnhet eller kvalitet på dyret å gjøre - det er jo faktisk bare underholdningen/showdelen.

Disse problemene MÅ det bli tatt hånd om i raseringen (hvor du har rasedommerne, ikke "showdommerne") - ikke i "showet", synes jeg. For vi tror vel ikke at folk ikke lar seg blende av GB champ.tittel - selv om den kanskje aldri har blitt "BOB" noen gang...

Nå vet jeg ikke om noen rasevinner faktisk har blitt stoppet på andre utstillinger i England etter disse nye reglene kom. Det hadde jo vært interessant å vite, faktisk. Disse to hundene som ble stoppet her på Crufts har f.eks. sikkert et eller annet BIR selv fra før, liksom...

Ang. pekene som det er bilde av. Hva med å endre rasebeskrivelsen til at de skal ha f.eks. minst 1 cm langt snuteparti? Med den ene setningen definerer man jo bare at man ønsker de tilbake til "slik de var" ?

Det samme med eng.bulldog, fransk, boston, griffonene, etc (kortsnutede raser) - men flere cm på større hunder, såklart. Gjør det til en diskvalifisert feil hvis de har en neserynke som henger foran nesa eller foran øyene, etc. Det er enkle grep som må tas - og som

kennelklubber faktisk kan tvinge dommerne til å ta hensyn til - men da må det være helt klare retningslinjer ikke bare "svadatekst" i en rasebeskrivelse.

Men nei, vi må jo her forstå at selv om kennelklubbene faktisk skal forvalte de renrasede hundene, så har de ikke noen vesentlig makt heller. De er faktisk avhengig av å spille på lag med eiere/oppdrettere/raseklubber av hunder og kan faktisk ikke bare tvinge folk til å gjøre si eller slik med sine hunder.

Dessuten sitter det folk i både styre og stell som faktisk har hunder og enorm hundeerfaring selv. Og de ser jo kanskje at den griffonrasen de har drevet med en mannsalder faktisk IKKE har sånne problemer som "hvermannsen" faktisk tror. Eller de har engelske bulldoger som både kan løpe og puste samtidig - eller pekingesere som lever lykkelige liv frem til både 16 og 18 års alder.

Men, men - vi får se. Kanskje hundeverden ser helt annerledes ut om 10-15 år?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke bulldogen så så fantastisk bra ut, jeg.

Den har ihvertfall bakbeinsvinkler, og det er jo bra, men den er jo vanvittig kort i beina syns jeg, og forbeina syns jeg ser direkte svake ut i mellomhendene (?).

424514_317087321687646_317022471694131_895725_391682667_n.jpg

Det ser ut som om den har bra steg, og det ser ikke akkurat ut som om den har noen problemer med å løpe, og det syns jeg er fint.

426875_317062251690153_317022471694131_895697_1944297665_n.jpg

Jeg er heller ikke fan av bulldoger som har FOR høyt bakparti (i mine øyne), noe jeg syns det ser ut som om denne har.

Jeg så uttalelser av (norske) bulldogfolk på Facebook som har møtt tispa, og syns den er fantastisk, og h*n sa at hun ikke har noen problemer med pust eller noe. Det er ikke noe jeg kan bedømme ut ifra bilder. Eieren av hunden sa vel at den ikke ble godkjent på grunn av et sår i øyet, om det stemmer eller ikke aner jeg ikke.

Uansett hvordan det står til med akkurat denne hunden, så syns jeg det er bra at det er et slikt fokus på helsen i rasens hjemland, og man kan jo håpe at flere får øynene opp for akkurat dette.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nei, vi må jo her forstå at selv om kennelklubbene faktisk skal forvalte de renrasede hundene, så har de ikke noen vesentlig makt heller. De er faktisk avhengig av å spille på lag med eiere/oppdrettere/raseklubber av hunder og kan faktisk ikke bare tvinge folk til å gjøre si eller slik med sine hunder.

Unnskyld, men det er da en sannhet med modifikasjoner? Hvis folk vil ha sine hunder registrert i et offisielt stamtavleregister, så må de vel nesten bare følge reglene kennelklubbene setter opp? Det samme med raseklubber - hvis raseklubbene vil, kan de legge regler for hvordan avlen skal være, og da har oppdretterene 2 valg, enten følge reglene, eller avle utenfor klubben/ikke få registrert valpene sine. Tror du virkelig ikke at det er et pressmiddel?

Det er i tillegg kennelklubbene som autoriserer dommere, ergo kan de gå inn og legge føringer for hvordan raser skal bedømmes. Kennelklubbene (og raseklubbene) har mer makt enn de liker å ta ansvar for, det er så altfor lettvint for de å skylde på dommere og oppdrettere. Og oppdrettere skylder på dommere, som setter opp det de setter opp, mens dommere skylder på oppdrettere, som avler det de avler. Hele greia er en salig runddans av ansvarsfraskrivelse. De burde hatt seg en skikkelig smekk, hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke bulldogen så så fantastisk bra ut, jeg.

Den har ihvertfall bakbeinsvinkler, og det er jo bra, men den er jo vanvittig kort i beina syns jeg, og forbeina syns jeg ser direkte svake ut i mellomhendene (?).

424514_317087321687646_317022471694131_895725_391682667_n.jpg

Det ser ut som om den har bra steg, og det ser ikke akkurat ut som om den har noen problemer med å løpe, og det syns jeg er fint.

426875_317062251690153_317022471694131_895697_1944297665_n.jpg

Jeg er heller ikke fan av bulldoger som har FOR høyt bakparti (i mine øyne), noe jeg syns det ser ut som om denne har.

Jeg så uttalelser av (norske) bulldogfolk på Facebook som har møtt tispa, og syns den er fantastisk, og h*n sa at hun ikke har noen problemer med pust eller noe. Det er ikke noe jeg kan bedømme ut ifra bilder. Eieren av hunden sa vel at den ikke ble godkjent på grunn av et sår i øyet, om det stemmer eller ikke aner jeg ikke.

Uansett hvordan det står til med akkurat denne hunden, så syns jeg det er bra at det er et slikt fokus på helsen i rasens hjemland, og man kan jo håpe at flere får øynene opp for akkurat dette.

Når jeg vurderte bulldogen så var det stort sett "masse" og snutelengde jeg så på og hvordan bevegelsene så ut. At den har svake mellomhender tenker jeg ikke er blant de "verste" helsesvakhetene de sliter med. Jeg leste at den ble stoppet pga øyeproblem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men det er da en sannhet med modifikasjoner? Hvis folk vil ha sine hunder registrert i et offisielt stamtavleregister, så må de vel nesten bare følge reglene kennelklubbene setter opp? Det samme med raseklubber - hvis raseklubbene vil, kan de legge regler for hvordan avlen skal være, og da har oppdretterene 2 valg, enten følge reglene, eller avle utenfor klubben/ikke få registrert valpene sine. Tror du virkelig ikke at det er et pressmiddel?

Jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å gjennomføre engang jeg - vil man være med på leken så får man avle etter reglene Kennelklubben har satt, vil man ikke så får man ikke være med å leke i ringen mer. Enkelt faktisk :).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det skal være vanskelig å gjennomføre engang jeg - vil man være med på leken så får man avle etter reglene Kennelklubben har satt, vil man ikke så får man ikke være med å leke i ringen mer. Enkelt faktisk :).

Ja, det er riktig - men kennelklubben kan ikke tvinge en oppdretter til å avle en hund "sunnere". Hvordan skulle DET gjennomføres? De kan legge til rette for at de sunne valgene blir lettere, de kan lage restriksjoner hvis visse basisting ikke opprettholdes, etc - men det er faktisk til syvende og sist frivillig om man engang vil registrere hunden sin i kennelklubben.

Det er heller ingen som er tjent med at det popper opp andre kennelklubber i landet - som er dannet av folk som vil avle hundene slik DE mener de skal se ut.

Hvordan skulle liksom en sånn tvang gjennomføres? Hvem er kapable til å si at DEN kombinasjonen hunder får man gjøre fordi det blir sunnere enn DEN, liksom?

Ergo - dette er et samarbeid som MÅ være gjensidig mellom KK og oppdretterne. KK påvirker dommere som igjen påvirker oppdrettere om de ikke skjønner det selv. Men derifra til å å detaljestyre hundeavl i en/flere raser er det ganske stor forskjell.

Holdningsendringer tar generasjoner å påvirke, dessverre.. Det er nok ikke "bare" å endre litt på ekstrem tekst i en rasebeskrivelse så vil alle automatisk skjønne hvilken retning de skal gå, liksom.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er riktig - men kennelklubben kan ikke tvinge en oppdretter til å avle en hund "sunnere". Hvordan skulle DET gjennomføres?

Nei, det kan de ikke, men når de usunne hundene ikke lenger vinner fram, da tvinger man fram endringer også hos oppdretterne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, jeg sier bare: http://www.google.no...iw=1280&bih=611 :| Neida, ikke noe problem der...

For dette er standarden og ikke ett avvik? De fleste av disse hundene du har linket til er blandinger og syke. Nakengenet gjør ofte at blandinger ikke blir helt heldige med utseende, spesielt hvis de er blandet med chihuahua. Det var ett tannproblem på tidlig 90-tallet når forskere enda ikke hadde funnet nakengenet og man trodde at man forbedret tannstatusen ved å kun parre naken x puff. Vi vet jo nå at dette ikke har noe for seg og tannstatusen er relativt bra. Jeg har en hund fra et random, lite oppdrett og min har et fult tannsett.

Tennene til nakenhunder sitter løsere enn ved raser uten dette genet og det er ikke uvanlig at de mister noen tenner når de blir eldre. Unge/voksne hunder bør ha tilnærmet fult tannsett, Puffene skal ha ett fult tannsett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt større tiltro til at den britiske kennelklubben hadde dette som en satsningssak, og ikke bare en symbolsk handling, hvis veterinærsjekk ble utført på samtlige påmeldte hunder i de utvalgte rasene før rasebedømmelsen tar til.

Hvis en ønsker å sette fokus på hva som er sunne og hva som er usunne representanter for rasen, holder det ikke å ta tak i BIR-vinneren - det er flere enn den hunden som kan og vil bli brukt i avl. Selvfølgelig gir det sterk symboleffekt at hunden ikke får være med i gruppefinalen - men det ville vært vel så viktig at en på internasjonalt kringkastet gruppefinale da sender inn hunder i de rasene som en mener er forbilledlige, så hele verden kan få se hva en ønsker seg som ideal.

Som Susanne påpeker, fikk hundene beholde sine CC. Om en hund i Norge blir diskvalifisert i ettertid, mister den sine resultat og de som ble plassert etter den rykker opp - de deler jo for guds skyld ut res-CC i England, så det ville vært enkel logikk å avgjøre hvem som skulle få overta hederen og æren, og foreta en ny BIR-finale. Det er henimot en hån å diskvalifisere en hund fra bare noen av resultatene den oppnådde.

Jeg tar som en selvfølge at dommerne på disse rasene på forhånd er orientert om hva som vil følge etter rasebedømmelsen, og dermed kunne være ekstra strenge og grundige på det området når de tok sine vurderinger - som Susanne, får jeg en følelse av at dette er mest symbolsk og at det er hipp som happ hvem som ble satt opp.

For ettertiden tror jeg også at raseentusiaster lettere vil huske navnet på ikke-BIR-hunden enn navnet på dommeren, og det gir meg sympati med oppdretter framfor dommer - jeg får en følelse av at de har blitt ofret på symbolikkens alter, fordi vi ikke vet noe om status for øvrige påmeldte hunder. Det ville vært en sterk symbolikk om for eksempel 15 pekingesere ble nektet adgang til raseringen, og det ville ikke blitt en byrde å bære for en enkelt oppdretter/eier/handler. Jeg synes dette er gjort urettferdig.

De tre oppdretterne av de tre hundene som - så langt - er diskvalifisert vil ikke alene kunne gjøre noen forskjell for å endre sine respektive raser, uansett om de som en konsekvens av dette endrer sitt oppdrett eller ender sitt oppdrett. Dette må hele rasemiljøet være med på, og derfor er det for meg uforståelig at ikke hele rasen blir gransket i en slik setting.

Det er vanskelig å få til endringer på en rase, og det krever mer enn en generasjon. Det er et trekantdrama som krever samarbeid, respekt, kunnskap og tålmodighet - dommerstand, kennelklubb og oppdrettere må kommunisere.

I Norge ble det innført avlssperre på valper født etter foreldre med E på hoftene for noen år siden, for å få sunnere helse på en del tyngre raser. Konsekvensen ble at flere sluttet å HD-røntge sine hunder for å få registrert avkommene på vanlig vis.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ble det innført avlssperre på valper født etter foreldre med E på hoftene for noen år siden, for å få sunnere helse på en del tyngre raser. Konsekvensen ble at flere sluttet å HD-røntge sine hunder for å få registrert avkommene på vanlig vis.

Motsvaret til det kan jo være å innføre krav om røntging på rasen. Og sorry. Men hvordan skal man kunne stole på at oppdrettere kan forvalte rasen, om de syns det er viktigere å avle samme hva prisen måtte være, enn å helsesjekke og påse at bikkjene som avles på er sunne og friske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motsvaret til det kan jo være å innføre krav om røntging på rasen. Og sorry. Men hvordan skal man kunne stole på at oppdrettere kan forvalte rasen, om de syns det er viktigere å avle samme hva prisen måtte være, enn å helsesjekke og påse at bikkjene som avles på er sunne og friske?

Selvfølgelig - endringer i rutiner og prosedyrer kan alltid foretas, men per i dag er det i Norge opp til raseklubben om de ønsker krav til kjent status for å få registrert valper.

Jeg brukte dette primært som et eksempel på at selv om en kennelklubb setter krav, kan det finnes smutthull og oppdrettere kan gjøre motreaksjon - derfor er jeg en større tilhenger av kommunikasjon og samarbeid enn av tunge restriksjoner dyttet nedover ørene på folk.

Oppdrettere er mennesker, og per i dag er det bare om å gjøre ikke å bli BIR på Crufts, utover det går en fri og kan fremdeles oppnå heder og ære i ringen. Jeg vet ikke hvor mye dette vil spore til endring, og jeg vet ikke hvordan en skal få til store endringen heller, så lenge det ikke er understreket hvilke hunder som er ansett som korrekte.

Dette handler jo heller ikke om helsetester alene - som det står i bloggen om den clumberen, er den fri på flere helsetester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clumberen er HD (A/A) og AA-fri, patellaluks.: 0, øyelyst og fri, har godkjent IPO og jaktprøve, PDH1-fri (hva det nå betyr), champion i 12 land, fikk CC på Crufts i 2010, Verdensvinner, etc. etc. Ergo en oppdretter og eier som faktisk BRYR seg om helsen og sjekker vel mer enn den "normale" oppdretter vil jeg tro?

(I alle fall i forhold til de engelske - som jo virkelig er dårlige på å helsesjekke hundene sine)

Tror vi at den beste hannhunden er så mye bedre, eller den andre beste tispen? Eller at denne BIR-hunden er et unikum av "usunnhet" i forhold til de fleste andre i rasen sin?

Jeg skulle gjerne ville vite om alle i hele rasen hadde blitt diskvalifisert der, jeg. DET hadde vært interessant - og langt, langt mer forståelig enn å sortere ut den ene vinneren og henge den ut for verden som en usunn hund.

Ta heller hele rasen, sier jeg. Start gjerne med de fire CC/res.CC-vinnerne der - hvis ikke NOEN passerer helsesjekken, så får raseklubben (og inkl. oppdretterne) streng beskjed om å skjerpe seg. Dessuten må det utarbeides en skikkelig helse- og avlsplan (i samråd med kennelklubben og deres veterinærer), og det må forevises en KLAR forbedring i løpet av f.eks. 5 år, ellers mister de CC-rett til rasen er på rett kjøl igjen.

Det er fullt mulig jeg har vært for lenge i utst.miljøet, men ingenting gjøres på en dag eller et år - selv i hundeverden... Og jeg er helt overbevist om at dette er et spill for galleriet og omverden, og jeg synes skikkelig synd på eierne/oppdretterne her som blir gjort til syndebukker for noe som er et RASEproblem - ikke et enkeltindivid.

Det forringer såklart ikke at det er masse usunne hunder der ute - men hunden med medfødt hjertefeil, stygge hofter eller albuer, allergien som ikke synes eller dritt temperament som vant der blir liksom urettferdig klassifisert som sunne fordi de greide vet.sjekken. DET er jo bare spinnvillt...

Susanne

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forringer såklart ikke at det er masse usunne hunder der ute - men hunden med medfødt hjertefeil, stygge hofter eller albuer, allergien som ikke synes eller dritt temperament som vant der blir liksom urettferdig klassifisert som sunne fordi de greide vet.sjekken. DET er jo bare spinnvillt...

Susanne

Utstilling er vel en skjønnhetskonkurranse, og ikke en sunnhetskonkurranse.

Er såklart helt enig i at det er på sin plass å reagere når raser bli avla fram til å bli usunne individer eksteriørmessig, men om en hund f.eks har allergi, så går det ikke på eksteriøret. Den kan like gjerne være en sunn hund eksteriørmessig, og dermed være en topp utstillingshund. En hund med HD D, som ikke er merket av sin diagnose, kan løpe like lett og uanstreng som en med diagnose A.

Nå mener jeg selvfølgelig også at oppdrettere bør tenke sunnhet FØR skjønnhet i sitt avlsarbeid.

Men når det gjelder eksteriørutstillinger, så er det eksteriøret sitt sunnhet som er i fokus, ikke "interiøret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullen, det er jo bare synd at en hund med allergi, HD D/E, pusteproblemer, øyekatarakt til månen og sammenpressa hjerne (syringomyelia (sp?)) blir mer og mer verdt jo flere utstillingsresultater de får, og dermed blir ettertraktede i avl. Er jo så fin og bra bikkje siden den vant crufts, sant? Da innehar den jo så mange gode kvaliteter at man bare mååå avle.... :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...