Gå til innhold
Hundesonen.no

Dialekttråden


madam mim
 Share

Recommended Posts

Her i Odal'n er det masse flotte uttrykk, det er vanlig å si læt att døra isteden for lukk døra. Det er også ett litt lokalt uttrykk som heter Rangletur, jeg har jo som egentlig forfinet Romeriking alltid ment at å gå å rangel'n var å gå på fylla. Men her så er Rangletur når man bare kjører litt rundt (og stikker tilfeldigvis innom noen man kjenner langs veien).

Jeg snakker ikke odøling, men blir litt påvirka, så snapper opp noen ord her og der. Så mitt utvidede vokabulær har fått dette uttrykket: ska du aka me? (skal du bli med/ skal du sitte på)

Vi (Ofoten/Vesterålen) sier feks "kan du ha att døra" :)

Ist er vanlig også. Låk sier svigermor fra utenfor Molde, for vondt. Dialekter er artig :) Ungene i bhg i Trondheim syntes det var ustyrtelig artig at jeg ba dem ta på regnhyr. Og kollegene mine liker alt som har med jåss å gjøre, jåsskuk feks :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 299
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Joining the OT-train: For meg er det et helt naturlig ord å bruke, men jeg innser at det kanskje ikke er helt 2012. Men, noen må ta ansvar for å bevare utrydningstruede ord!

Mammaer ligger ofte på ank

Nå googlet jeg for å finne en kjapp definisjon til deg, men google foreslår "å ligge med Hank", og det er det altså ikke. Å ligge på ank er når du ligger anspent og spent, negativt sitrende og for ek

Posted Images

Er født og oppvokst på Romerike, Østlandet. Det er ikke såå spesiell dialekt, egentlig, men merker ofte at jeg har med meg endel ord og uttrykk endel andre ikke helt skjønner :P Og som ellers er litt søte/rare.

Kønn (korn), mævvle/maule (uh, allerede diskutert i tråden så jeg, er å spise), rangle, kaffi, itte, træsje (treske), åkle over (tråkke over), ihuga (skikkelig), knøvle (ødelegge), ælj (elg), hæle (orke). I tillegg til artige kallenavn på bygdene rundtomkring, min favoritt er dog lompmo'n.

De uthevede ordene (min utheving) bruker jeg også. For øvrig heter det ælg, så ikke alt for langt unna det heller ;)

og selv om det står Helgen på skiltet her jeg bor, så bor jeg altså i Hæl'ja (men jeg hadde nok ikke uttalt det sånn om det ikke var tillært, for det er ikke herfra jeg opprinnelig kommer). Stedsnavnet kommer fra norrønt, Helgvin - altså en hellig slette.

Mens jeg er født på "Rykan" oppkalt etter "den rykende fossen" (Rjukanfossen). Men kommunens navn; Tinn/Tinnsjøen, det vet de ikke helt hva kommer av.

Var på pizzarestaurant i Oslo sammen med noen Stavanger-folk en gang. Vi bestilte pizza nummer 3, men fikk pizza nummer 10... Fordi de uttaler det TRRRIIII!

Tri hører jeg titt og ofte, mange telemarkinger som sier det (vest Telemark) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De uthevede ordene (min utheving) bruker jeg også. For øvrig heter det ælg, så ikke alt for langt unna det heller ;)

og selv om det står Helgen på skiltet her jeg bor, så bor jeg altså i Hæl'ja (men jeg hadde nok ikke uttalt det sånn om det ikke var tillært, for det er ikke herfra jeg opprinnelig kommer). Stedsnavnet kommer fra norrønt, Helgvin - altså en hellig slette.

Mens jeg er født på "Rykan" oppkalt etter "den rykende fossen" (Rjukanfossen). Men kommunens navn; Tinn/Tinnsjøen, det vet de ikke helt hva kommer av.

Er så artig at det er så mange likheter til tross for relativt store avstander syns jeg :) Av posten din kom jeg også på at jeg sier hælj heller enn helg (sånn, for slutten av uka) :P "Grunn"dialekta mi er vel egentlig mest skikkelig bredt bokmål, men den har nå sin sjarm syns jeg ;D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så artig at det er så mange likheter til tross for relativt store avstander syns jeg :) Av posten din kom jeg også på at jeg sier hælj heller enn helg (sånn, for slutten av uka) :P "Grunn"dialekta mi er vel egentlig mest skikkelig bredt bokmål, men den har nå sin sjarm syns jeg ;D

og som med elgen så sier jeg da hælg ;)

sånn passe bredt bokmål med masse a-endinger på meg. Som hælga, kjærka, skæven (skogen). På tross av 6 år i Bergen så heter det fortsatt boka, senga, boksa osv ikke noe -en endinger ;)

edit: har selvsagt noen -en endinger, men veldig mye -a

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo opprinnelig holeværing, og der er det jo ikke så mye spennende... Skauen, bennsin, bannan, potit , rau o.l. Bodde så noen år i hallingdal, og det har vel sneket med seg noen ord derifra (ko, ho, talik). Og her jeg bor no, er det jo fraser som let at dynne som kanskje er vanskelig å forstå. Og så sier man jo kann og dekann. Og jase ante jeg jo ikke hva var når jeg kom hit. Og så sier de jo g i steden for h/k, som f.eks gveitemjøl. Elsker dialekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da Ia var 3 kom hun hjem fra barnehagen og sa at nå kunne hun spansk: "Ein, tu, tri, ta åt" (altså: klar, ferdig, gå på Gøssdøl). Bestevenninna var halvt spansk, mens en av de voksne var fra Gausdal, så det var fort gjort å gå litt surr i alle fremmedspråkene :lol:

Endret av ida
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og som med elgen så sier jeg da hælg ;)

sånn passe bredt bokmål med masse a-endinger på meg. Som hælga, kjærka, skæven (skogen). På tross av 6 år i Bergen så heter det fortsatt boka, senga, boksa osv ikke noe -en endinger ;)

edit: har selvsagt noen -en endinger, men veldig mye -a

Je er innfødt og innbodd østlending,sier je,itte,hælj,mjølk,ælj og skau. Oppvokst med hønnkuer og kønn,vi har gjenne att døra og eter gjenne sprettkønn.Prater je til deG så svarar du meG..Mæ å dæ er nesbu,deG og meG er Eidsvolling vi gleder oss tel hælja rett som det Er :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå.. Dialekter er kult!

Jeg sier maule, fysen, fus og snål, men ellers så er det vel lite dialektord på meg.

Samboer er derimot fra Sunnmøre, så jeg bodde der i to år. Det tok litt tid før jeg skjønte hva folk snakka om. :P Jeg er veldig fan av sytalaus. Kuma er skikkelig sytalaus! Og å atlete seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snål" er et ord jeg er vokst opp med, det er helt normalt ord for "merkelig" eller "rar". Men jeg sluttet å bruke det da jeg hadde en svensk kjæreste noen år og bodde utenfor Stockholm, for på svensk betyr "snål" rett og slett gjerrig. En helt annen betydning, altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je er innfødt og innbodd østlending,sier je,itte,hælj,mjølk,ælj og skau. Oppvokst med hønnkuer og kønn,vi har gjenne att døra og eter gjenne sprettkønn.Prater je til deG så svarar du meG..Mæ å dæ er nesbu,deG og meG er Eidsvolling vi gleder oss tel hælja rett som det Er :D

Syns du snakket sånn som Kirsten Langbo, jeg. Det var derfor jeg lurt på om du var fra Hadeland :icon_redface: Veldig koselig dialekt, altså :D

Gi meg sprættkønn og en tællekæll, så er kvelden fullbragt!

Hva er tællekæll?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je er innfødt og innbodd østlending,sier je,itte,hælj,mjølk,ælj og skau. Oppvokst med hønnkuer og kønn,vi har gjenne att døra og eter gjenne sprettkønn.Prater je til deG så svarar du meG..Mæ å dæ er nesbu,deG og meG er Eidsvolling vi gleder oss tel hælja rett som det Er :D

Åh. hihi. Tror vi er fra ca samme sted, det var mye likt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Snål" er et ord jeg er vokst opp med, det er helt normalt ord for "merkelig" eller "rar". Men jeg sluttet å bruke det da jeg hadde en svensk kjæreste noen år og bodde utenfor Stockholm, for på svensk betyr "snål" rett og slett gjerrig. En helt annen betydning, altså :P

For meg var det omtrent det samme; jeg sluttet nesten å bruke det da jeg flyttet til Oslo.. Jobbet i barnehage på det tidspunktet, og ville gjerne skryte av barna - så sa til foreldrene stadig vekk hvor "snåle ungane" deres var.. Fikk noen rare blikk i starten, - men jég mente jo bare å si hvor søte jeg syns de var :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...