-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigĂ„rs. Han har gĂ„tt sĂ„ naturlig pent i bĂ„nd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigĂ„rs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i gĂ„r. Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for Ă„ reinforce krav om Ă„ holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vĂ„rt, fordi Ede gĂ„r hĂžyt i stress nĂ„r hans autonomitet blir utfordret. Peser og fĂ„r virkelig vondt av det. Ă bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham Ă„ forholde seg til enn Ă„ bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling. Fordi jeg mĂ„tte ta en selvstendig avgjĂžrelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved Ă„ kreve disiplin i halsbĂ„nd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, sĂ„ valgte jeg utsette hjemmeleksene og gĂ„ rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gĂ„ i veien for meg" som eneste krav, og sĂ„ vĂŠre veldig bevisst pĂ„ Ă„ bare belĂžnne nĂ„r han selvstendig gjĂžr de riktige valgene uten Ă„ bli bedt, uten godbit i hĂ„nda eller hĂ„nda i lomma. Jeg har nemlig ikke nok erfaring til Ă„ fĂžle meg sikker pĂ„ Ă„ klare gjennomfĂžre hjemmeleksene fra privattimen alene uten Ă„ forĂ„rsake mer stress pĂ„ det endokrine systemet hans enn godt er. Det viste seg Ă„ vĂŠre en god vurdering. Foruten noen fĂ„ barnlige byks av glede som i korte Ăžyeblikk strammet bĂ„ndet mer enn akseptabelt, sĂ„ var Ede SĂ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. NĂ„r han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen fĂ„ uakseptable avskjĂŠringer rett foran meg, og de kom helt pĂ„ slutten av turen, tett pĂ„ hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var mĂ„ten Ă„ fĂ„ bli plukket opp i bĂŠreslynge pĂ„. Han velger Ă„ gĂ„ pent og pyntelig pĂ„ min venstre side mesteparten av tiden, uten Ă„ forvente belĂžnning for det. Det gĂ„r nĂ„ an Ă„ hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham nĂ„r han selv velger Ă„ gĂ„ fot for Ă„ se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. FĂžrst 10 meter fra porten hjemme kom fĂžrste stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og sĂ„ret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritĂŠrt og tyrannisk og uten mĂ„l og mening for ham Ă„ bli hindret i Ă„ gladbykse gjennom porten og dĂžren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen ogsĂ„. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepĂŠl. Bare la seg rolig og pyntelig til Ă„ sove. Perfect day. ..og det er fĂžr vi har fĂ„tt noen CBD i posten. Vi fikk forĂžvrig mail om Ă„ huske bĂ„ndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fĂ„tt med seg. Snudde seg utĂ„lmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:  Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsĂžkte gĂ„ lenger unna enn bĂ„ndlengden for Ă„ fĂ„ tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp Ă„ fĂ„ muttern pĂ„ rett kjĂžl og bare hĂ„per hun fĂ„r tatt det ***** bildet fĂžr han svimer av i bekymring for Ă„ bli tatt og fĂ„ et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spĂžk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig. Â
-
Ja ikke den stĂžrste oppfinnelsen đ Men kanskje noen hadde erfaringer Ă„ komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dĂ„rlig i magen pĂ„ det. Kanskje det er blĂžtere enn annen v&h, kanskje noen opplever Ă„ mĂ„tte fĂŽre dobbelt sĂ„ mye pĂ„ det som pĂ„ en annen variant. Kanskje noen var superfornĂžyd og andre missfornĂžyd. I want to know it all đ
-
Det finnes alltid unntak, men det bÞr aldri vÊre grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/rÞyting/whatever sÄ velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljÞ kan pÄvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd pÄ riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
-
Er en del med god helse og super mentalitet ogsÄ? VÄr golden var pÄ ingen mÄte taus, han bjeffet forholdsvis mye. Cavalieren vÄr var helt ekstremt gneldrete med vakt som sin selvpÄlagte hovedoppgave. Mest savage villdyr jakt-, vakt- og trekkhund jeg har hatt. Understimulert. Ingen lyd pÄ finsk lapphund og chihuahua, som begge fikk over gjennomsnittet med oppmerksomhet og stimuli. Begge rasene kjent som gneldrebikkjer, begge individene sÄ og si tause, i motsetning til de to kjent for Ä vÊre verdens enkleste og greieste, som i bunn og grunn var veldig hundete hund pÄ mange mÄter, bl.a. ressursforsvar. SÄfremt en skal trene og aktivisere hunden er oppdragelse og aktivisering vel sÄ viktig som rase og genetikk, tror jeg. En golden som kjeder seg er ingen plysjhund, den vil bjeffe og Þdelegge ting. En spisshund som fÄr tilfredsstilt behov og blir trent trenger verken lage lyd eller ugagn. Kan lyd handle vel sÄ mye om hvordan ulike raser blir valgt av ulike typer hundeeiere til ulike typer hundehold? Hvilke raser vil ikke bli gneldrebikkjer om en ofte og lenge av gangen plasserer dem i en kjedelig hundegÄrd alene, hvor de kan se/hÞre/lukte forbipasserende? En gjenganger med smÄ, sÄkalte gneldrebikkjer av selskapsraser er at eierne verken forstÄr dem eller trener dem, og sÄ retter det seg nÄr de fÄr hjelp til Ä tolke hunden og interaktere bedre med den. Jeg har forÞvrig hatt store problemer med LYD pÄ riesenvalpen jeg har nÄ (ikke en rase for trÄdstarter). Ikke noe jeg forventet, og er pga generelt konsensus om bjefferaser usikker pÄ om det er genetisk lyd eller om det i hovedsak er miljÞpÄvirkning fra den individuelle mammaen. Fra mitt eget anekdotiske erfaringsgrunnlag tror jeg egentlig det siste. Det har tatt to mnd Ä bli kvitt problemet hjemme, ved Ä forstÄ mer av hva han vil nÄr det kommer lyd, og hvordan respondere pÄ det. Ikke super lystbetont oppgave Ä jobbe med, for jeg forventet ikke det problemet. Den personlige efaringen min er altsÄ at rase is like a box of individuals i litt stÞrre grad enn mange andre mener.
-
En del lyd og dÄrlig helse og mentalitet pÄ dem.
-
-
Nylig opprettede emner
Recommended Posts