Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene hunden til å være hjemme alene


Lille_mor
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått meg en omplasseringshund på 1 år og trener han i å være hjemme alene. Jeg sørger for at han får lang nok tur til han blir fysisk sliten også litt mental trening, også går jeg ut og inn og øker tiden gradvis. Har kamera så ser når han er rolig eller ikke. De to siste dagene, når jeg har gått og han har ligget og slappet av, har jeg kunnet være bort mellom 20-30 minutter. Han ligger fortsatt her, rolig uten et eneste lyd. Jeg gikk ut senere for å sjekke postkassen og da var det full uling, masing og litt bjeffing. Gjør jeg noe feil her? Jeg har lest at man skal trene hunden når den er sliten og rolig, så har kun gått ut når han er rolig. Men, det varier om jeg kan være borte alt fra 5 til 30 min. Kan noen gi meg tips?

Jeg har på radio og har tyggeben til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 måneder.

Han sover og er mye i stuen, og det er der jeg forlater han (har veldig liten leilighet). 
 

En liten oppdatering: etter en lang tur, ble han sliten da han kom hjem og reagerer ikke så mye når jeg går. Føler litt sånn at det er veldig tilfeldig når han vil slappe av eller ikke når jeg går:( Flere med samme erfaring?

Endret av Lille_mor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun ved disse småturene ut det blir uling, eller er det av og til når du har luftet ham godt og gitt tyggebein også?
 

Passet av og til en hund for noen år siden, og den taklet dårlig at jeg bare stakk ut en liten tur. Vi snakker da små turer som å gå ned i vaskekjelleren, gå ut med søpla, stikke på butikken på andre siden av gata for å kjøpe en melk osv - små turer som jeg tenke han ikke trengte å luftes i forkant av fordi jeg var borte maks 5 min. Virket nesten som den tenkte at den kom til å bli lenge alene hjemme hver gang jeg gikk ut døren og at han var veldig avhengig av den luftetur- og tyggebeinrutinen (hadde samme rutine som du beskriver når han skulle være alene hjemme over litt lengre tid) og ble stresset når han ikke fikk det. 
 

Det jeg og eier gjorde var å trene ganske intensivt på disse småturene ut - kle på oss som om vi skulle ut, og bare stå i gangen til han roet seg og gikk og la seg, for så å kle av yttertøyet igjen uten å gå ut. Gikk også ut og lukket døren bak meg, for så å åpne den igjen og gå inn med en gang (uten å ta på yttertøy i starten slik at han ikke rakk å stresse seg opp). Etter hvert tok jeg på yttertøy og gikk ut for så å gå inn igjen med en gang osv. Ignorerte hunden når jeg kom inn igjen for å ikke gire opp denne hjemkomsten. Fikk oppmerksomhet først når han hadde roet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tibetansk terrier, så veldig var på lyd, har derfor på radio. Vi har både fysisk (turer) og mental trening (triks, snuse seg frem til godbiter).

Både småturer og langeturer, har derfor startet helt på nytt. Venter til han er rolig, før jeg går ut og inn igjen, starter dog på 1 min. siden det er terskelen hans før han piper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibetansk terrier er en av de som ikke alltid trives så godt alene, selv om man trener godt på det. Vi hadde vår med i bilen når vi skulle ærender så sant det ikke var varmt, han var alltid rolig i bil. Det handler også mye om alder, en 1 år gammel tibbe er fortsatt unghund i hodet. Du vil se mye modning i løpet av det kommende året, når han er to-tre år vil han være mye roligere og klare seg mye bedre alene.

Har du et par godt brukte jeans eller en gammel genser du kan lage en pute av? Noe det sitter igjen mye av din lukt i? Tibber elsker puter?

Forøvrig en helt nydelig rase, selv om det er mye jobb med pelsen?

En ting som kanskje høres helt teit ut men faktisk funker: prat med hunden om hva du skal. De lærer ord fort og skjønner mer enn vi tror. Bruk de samme frasene hver gang du går ut: "Skal bare hente posten, straks tilbake" "skal bare ut med søpla, straks tilbake" "Skal bare på butikken". Rolig stemme, rolig kroppsspråk. Bruk gjerne samme ordene om du f.eks. går forbi postkassa på vei inn etter tur, si "skal vi hente posten" og gå til postkassa. Det hjelper til å skape rutiner for hunden, at "posten" betyr at du er rett utenfor døra og "butikken" betyr at du er borte litt lenger men kanskje har med deg noe godt når du kommer hjem.

 

Endret av Pixie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pixie skrev:

Tibetansk terrier er en av de som ikke alltid trives så godt alene, selv om man trener godt på det. Vi hadde vår med i bilen når vi skulle ærender så sant det ikke var varmt, han var alltid rolig i bil. Det handler også mye om alder, en 1 år gammel tibbe er fortsatt unghund i hodet. Du vil se mye modning i løpet av det kommende året, når han er to-tre år vil han være mye roligere og klare seg mye bedre alene.

Har du et par godt brukte jeans eller en gammel genser du kan lage en pute av? Noe det sitter igjen mye av din lukt i? Tibber elsker puter?

Forøvrig en helt nydelig rase, selv om det er mye jobb med pelsen?

En ting som kanskje høres helt teit ut men faktisk funker: prat med hunden om hva du skal. De lærer ord fort og skjønner mer enn vi tror. Bruk de samme frasene hver gang du går ut: "Skal bare hente posten, straks tilbake" "skal bare ut med søpla, straks tilbake" "Skal bare på butikken". Rolig stemme, rolig kroppsspråk. Bruk gjerne samme ordene om du f.eks. går forbi postkassa på vei inn etter tur, si "skal vi hente posten" og gå til postkassa. Det hjelper til å skape rutiner for hunden, at "posten" betyr at du er rett utenfor døra og "butikken" betyr at du er borte litt lenger men kanskje har med deg noe godt når du kommer hjem.

 

Tusen takk for tips!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Påska er over oss. og den er både god og vond. Familie er ikke lett.  
    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
×
×
  • Opprett ny...