Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mars

QUEST
 Share

Recommended Posts

13 timer siden, Siri skrev:

Det der er mitt største problem også faktisk. Jeg ANER ikke hva jeg lurer på og skal spørre om. Håper det går bra for deg i morgen :) 

Alltid slitt med å stille gode spørsmål.. Og det får jeg alltid høre i praksis, at jeg må bli bedre til å spør. Eller, i forrige praksis fikk jeg ros fordi jeg stilte riktige spørsmål, og selv kom med forslag til løsning. Men her er alt nytt, og jeg lurer på det meste. Men det meste får jeg og svar på ved å følge med og prøve meg litt selv. Men jeg spør jo selvfølgelig om jeg lurer på noe!

13 timer siden, *Kat84* skrev:

Det der kan jeg kjenne meg igjen i. Håper det går bra i morgen. Og om du føler noe er uriktig så si i fra, og forklar litt hvordan det er når du står midt oppi situasjonen. 

Lykke til :)

Føler ikke noe er feil eller noe, jeg er bare så nervevrak og blir så usikker i situasjoner hvor jeg ikke føler jeg har kontroll og helt oversikt. Takk! :)

Godt å høre at andre kjenner seg litt igjen, da! :P Det hjelper alltid litt på, føler jeg ikke så alene da.

Endret av laikamor
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sliiiten.  Men nå har jammen lille Fettergutt blitt godkjent lavinehund, og er nå godkjent redningshund både sommer og vinter. Fineste lillegutt.   Ellers så må jeg innrømme at jeg gleder meg lit

Fineste snilleste Casper er 10 år i dag! ? ??

Vi klarte det:) Herregud det er vilt hvor sliten man blir av å ikke gjøre noenting.

Posted Images

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Vinner aldri noe på facebook. Så kommenterer jeg et innlegg fra en dyrebutikk i Larvik, og vinner. Jeg bor i Kristiansand. Godt @mushi er forbi der av og til :P

De søte små gleder seg til å gå en tur i Bøkeskogen i Larvik og kjøpe godis etterpå! :D Veldig hyggelig!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Siri skrev:

Men får ALDRI nok plass... :aww: Også er det jo genialt fordi man kan lage seg seng og SOVE i bilen, ha den som en liten campingbil, få plass til alskens varer og materialer og møbler mm om man skal flytte, hjelpe noen å flytte, kjøpe nye møbler etc etc :D Beste bilene som fins (skjønt - nå lages de jo ikke lenger, så man får jo bare kjøpt eldre bruktbiler). 

Jeg har sjekka litt på finn etter de svære drogene der nå og nei takk! For noen priser på gamle kasser som har gått langt. Etter å ha kjørt 2011 modell så går jeg ikke tilbake til det der altså, nopp! Kall meg gjerne sær:sleep: De nyere ser jo fine ut, men det er av en helt annen prisklasse enn det jeg har tenkt på :P 

Tenker jeg prøver å overtale han til en ford s-max eller Galaxy, jeg savner faktisk gamle-forden min litt. Stødige og billige i drift :) 

Jeg fikk snap fra Trondheimsbesøket med en sovende Skoj i armene og kjenner jeg savner det lille krapylet. I dag tidlig holdt han meg med selskap på badet og da var han så trøtt at jeg får kose med han UTEN at han beit :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tonje skrev:

Jeg har sjekka litt på finn etter de svære drogene der nå og nei takk! For noen priser på gamle kasser som har gått langt. Etter å ha kjørt 2011 modell så går jeg ikke tilbake til det der altså, nopp! Kall meg gjerne sær:sleep: De nyere ser jo fine ut, men det er av en helt annen prisklasse enn det jeg har tenkt på :P 

Tenker jeg prøver å overtale han til en ford s-max eller Galaxy, jeg savner faktisk gamle-forden min litt. Stødige og billige i drift :) 

Jeg fikk snap fra Trondheimsbesøket med en sovende Skoj i armene og kjenner jeg savner det lille krapylet. I dag tidlig holdt han meg med selskap på badet og da var han så trøtt at jeg får kose med han UTEN at han beit :shocked:

Men er det ikke høye priser på S-max også? Synes prisen på den ofte er veldig høy. Populær familiebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Men er det ikke høye priser på S-max også? Synes prisen på den ofte er veldig høy. Populær familiebil.

Hvis jeg søker på 2-seter så kommer det opp flere til under 100.000 som ikke har gått så mye :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tonje skrev:

De holder seg jo godt i pris fordi de er driftssikre og holdbare biler vet du :D 

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Mobilen min datt i do! Jeg pleier aldri å ha den i baklomma, men nå hadde jeg så mye å bære fra klasserommet. 

Jeg tror det gikk bra. :|

*Plopp*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

De holder seg jo godt i pris fordi de er driftssikre og holdbare biler vet du :D 

*Plopp*

Nå døde den. Og da leste jeg selvsagt på nett at det man absolutt ikke skal gjøre med en våt fon er å slå den på., da kortslutter den. Håper dataduden har noen trøstens ord, evt. en ny fon til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Nå døde den. Og da leste jeg selvsagt på nett at det man absolutt ikke skal gjøre med en våt fon er å slå den på., da kortslutter den. Håper dataduden har noen trøstens ord, evt. en ny fon til meg.

Prøv å legge den i ris. Det funker visstnok. Men om det hjelper når den er blitt slått på aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om en ny fon er tingen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Siri skrev:

*Plopp*

Joda, men det hjelper ikke altså, litt komfort vil jeg ha i bil :P 

I dag kom det en kar her på sin andre høreapparatkontroll uten høreapparatene. Han har nemlig glemt at han har fått dem :hmm:. Og han glemmer hva jeg sier fra det ene øyeblikket til det andre.. Hvorfor er det ingen pårørende med inn til timen hos de som plages såpass mye med hukommelsen??

• Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tonje skrev:

Joda, men det hjelper ikke altså, litt komfort vil jeg ha i bil :P 

Kjerringer altså... Så himla kravstore :aww: 

1 minutt siden, Tonje skrev:

I dag kom det en kar her på sin andre høreapparatkontroll uten høreapparatene. Han har nemlig glemt at han har fått dem :hmm:. Og han glemmer hva jeg sier fra det ene øyeblikket til det andre.. Hvorfor er det ingen pårørende med inn til timen hos de som plages såpass mye med hukommelsen??

Uff.. så trasig. Er det mulig å forlange at noen blir med ham til konsultasjonene? Eller gjør dere avtalen direkte med ham? 

Ja. Det er en jobbfon, så jeg synes jeg kan levere inn denne og få ny. Så får jeg eventuelt ta en ørtæv fra dataduden på kjøpet. :aww:

Han tør sikkert ikke så slå så hardt :D 

Akkurat nå gikk det to mannfolk forbi her... som om de bare GÅR PÅ TUR? HER? ... neida, jeg blir jo aldri nysgjerrig, jeg... 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Siri skrev:

Kjerringer altså... Så himla kravstore :aww: 

Uff.. så trasig. Er det mulig å forlange at noen blir med ham til konsultasjonene? Eller gjør dere avtalen direkte med ham? 

Ja, jeg vet :sleep:

Njei, forlange kan vi vel ikke, men det står i innkallingsbrevene at pårørende bør være med der det trengs. Kona hans ringte meg etterpå da og skjønte ingenting av lappen jeg hadde sendt med han, (han ba meg skrive en lapp og forklare at han måtte lete etter høreapparatene så han ikke skulle glemme det igjen) selv om den var veldig tydelig. Jeg forklarte situasjonen og da ble hun litt paff ja, samtidig som jeg hørte at hun irritert sa til mannen i det jeg la på; "Ja, men du har jo FÅTT høreapparater!". Stakkars gubbe...

Nå skal jeg snart dra hjem til hunder, samboer og Trondheimsbesøket. Ha ei fin helg soniser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå fikk jeg mail fra klubben om at jeg er velkommen til å hente premien for at vi vant klubbmesterskapet i rally. Litt tungt å få en premie som jeg vant sammen med Midas når han ikke er her mer :icon_cry: Tror ikke jeg klarer å hente den... 

Endret av Midas
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skap som står igjen, så er tapetseringen på kjøkkenet ferdig! Brukt totalt en time, men likevel føler jeg at jeg har gjort masse i dag :lol:

Så... Male lister på stua, kjøkkenet og/eller lekerommet etterpå? Eller si seg fornøyd med dagens innsats, også ta seg en shoppingrunde for å handle inn til det som skal gjøres i helga? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Akkurat nå fikk jeg mail fra klubben om at jeg er velkommen til å hente premien for at vi vann klubbmesterskapet i rally. Litt tungt å få en premie som jeg vant sammen med Midas når han ikke er her mer :icon_cry: Tror ikke jeg klarer å hente den... 

Hent premien! Det blir et fint minne :) Får du hundefor eller lignende kan du gi det til en venn eller noen som er nøden.

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Wednesday said:

Pfft, sprettball... :lol: Jeg kunne hatt mange basenjier, de er så enkle så :D Jeg blir helt gal av den jeg har, men den er jo kul også :aww:

Jaja, mangler ikke på kulheten, men fader så slitsom han er innimellom, kasta seg ut fra sofaen i går og så ut som han skulle jage katten som kom inn i stua, neida, han skulle bare rekke døra ut i gangen før den lukket seg så han kunne børne inn på kjøkkenet og stupe i søppelbøtta. :aww:  :gaah: 

Uh mamma ringte, de vil komme på besøk. Jeg er syyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyk og huset er så rotete og møkkete at jeg har mest lyst til å gråte. Men har ikke sett henne siden i høst og enda lenger siden jeg så stefar. De skal heldigvis ikke komme i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dataduden sa, som nesten alle sier, at jeg skulle legge mobilen i ris. Nå har jeg gjort det.

På veien hjem kjøpte jeg sjokolade, selv om jeg har bestemt at jeg får bare nøtter og frukt som helgesnop. Jeg kaller det situasjonsbetinget demens.

• Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Symra&Pippin said:

Dataduden sa, som nesten alle sier, at jeg skulle legge mobilen i ris. Nå har jeg gjort det.

På veien hjem kjøpte jeg sjokolade, selv om jeg har bestemt at jeg får bare nøtter og frukt som helgesnop. Jeg kaller det situasjonsbetinget demens.

Situasjonsbetinget demens! Er det DET der er! Når alle gode forsetter bare svusj forsvinner midlertidig? :lol: 

Jeg føler meg faktisk bittelitt bedre i dag. Da er det håp :D Vært ute og fora og kosa. Klarer ikke for mitt bare liv å huske om jeg lukket døra til kaklegjengen, så må ut igjen og sjekke det etterhvert. Ingen krise enda. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...