Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå oktober

Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

17 minutter siden, Pixie skrev:

Våtromstapet? Om det finnes da :icon_confused:

Det er ikke vanskelig å få tak i kontaktplast å legge på, men det koster ganske mye. Så jeg vurderer å bruke noe sånt: https://www.rusta.com/no/tapet-scandinavia-p20401530.aspx og male bordben/kanter hvite. Kan jo sikkert legge et lag klarlakk over?

En venninne bruker bengalakk til å fikse alt, så det kan du fint ha på bordplater iallefall - legge flere lag så blir det hardt og tåler mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 2.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det var jeg som har vært snill i år Fikk tilbakebetalt for ungufør for alle årene jeg har vært på aap. Julaften kom tidlig i år, for dette var ikke forventet overhodet! Jeg er i sjokk for å si de

Nå syns jeg mannfolka trenger litt positiv omtale her! Min ødelegger aldri noe i sinne, nekter meg aldri å låne noe han betaler for av streamingtjenester - (WTF??) er verdens snilleste med både meg, b

Jeg smelter. Valpelyder  twiggy er naturtalent.  Da gikk ihvertfall tiden  

Posted Images

5 minutter siden, QUEST skrev:

Yey! Takk, hvorfor tenkte jeg ikke på det?! :D

Guuud, du er amatør altså *tsk tsk tsk*. 

2 minutter siden, Tonje skrev:

Takk for omtanken, folkens. Fant noen flere sår på han så veterinæren renset og tok røntgen da det ene bittet var rett i albueleddet så hun ville forsikre seg om at det ikke var skadet. Ingen skader, men veldig mørbanka med blåmerker over hele framparten og rundt halsen. Jeg har så vondt av han nå og blir så lei meg når jeg tenker på hvor redd han har vært og at jeg ikke var her. Det kan jo ha skjedd mange timer før jeg kom hjem :no:

Håper det går seg til, dette :hug:

Akkurat nå, Turb skrev:

En venninne bruker bengalakk til å fikse alt, så det kan du fint ha på bordplater iallefall - legge flere lag så blir det hardt og tåler mye :)

Bengalakk kan også brukes til å lakkere mors gamle 2CV. Hilsen Siris storebror... :aww: Nei, det ble ikke direkte pent... 

Vi har vært på 12 km sykkeltur i kveld, og langt oppi tjukke skauen så jeg plutselig et veldig sterkt lys mellom trestammene :o Jeg lyste og lyste med hodelykta, men fant liksom ikke ut hva det var heller, for det lå ingen hytte inni der heller. Da jeg runda svingen så jeg jo hva det var... månen selvsagt :aww: Skikkelig mysterium ja *himle* 

Men vet dere hva? Etter 7 år fant jeg ut at jeg faktisk har baklys på sykkelen min :D 

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

De siste løsningene som gjenstår da, hvis du har skikkelig søtsug, er kakao, vafler eller eggedosis.

Åååh, eggedosis!!

Glemte å kjøpe ostepop sist jeg var på butikken. Så da blir det pistasjeis istedet :teehe:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utslitt! En dag igjen før helg. Da er jeg halvveis i denne praksisperioden, men veldig klar for å bli helt ferdig. Kommer hjem og orker ingenting fordi jeg er så sliten. Tar på med to praksisperioder rett etter hverandre. Jeg stresser jo som vanlig veldig også, så jeg har kjempevonde skuldre. Og vond rygg, fordi jeg ikke klarer å sitte ned mens jeg legger inn veneflon på pasienter. Så da blir jeg stående med sånn halvveis bøy i ryggen, og den blir kjempevond. Så de neste to ukene er målet mitt å bli flinkere til å sitte på krakken mens jeg stikker!

Ellers veldig grei praksisplass, og en kjempegrei veileder, heldigvis :) Men det er utrolig slitsomt å være i praksis. Så mye nytt man lærer og som man vil prøve å huske, mye man vil ha svar på osv. Og i tillegg nærkontakt med masse mennesker, som nok er det jeg blir mest sliten av. Satser på at jeg venner meg mer til det etter hvert når jeg får jobbe med det og generelt får mer kontroll og blir tryggere på alt :)

Fredag har jeg invitert et par fra klassen ut hit på middag og sosialt :) Veldig kjekt å endelig føle at jeg har noen å kunne invitere, og faktisk føle at de vil være med meg! :)

• Like 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, WelshenNemi skrev:

Min slår seg i alle fall av automatisk etter 3 timer, og jeg har sjekket at det funker. 

Takk, kanskje jeg må prøve da..

2 timer siden, *Kat84* skrev:

@Tonje Håper det går over og at det bare var et "innfall". Og ikke minst at veterinær har kunnet berolige deg angående såret :hug: 

Jeg har vært i Oslo på opplæring i dag. Stort sett så jeg bare innsiden av kontoret, med unntak av når vi gikk ut og spiste lunch på Olivia på Aker Brygge. Det var så god mat at jeg håper den kommer hit :D 

Når jeg ble hentet på flyplassen synes jeg mannen var litt rar. Han var så rolig og ulik seg selv at jeg reagerte på det med en gang. Når han har vært slik så har han enten vært veldig trøtt, eller så har det vist seg at han har vært gretten for noe. I dag kunne han fortelle en annen grunn til det. Han følte seg dårlig og slapp, og satt og frøs. Så jeg kom altså hjem til syk mann, og nå har jeg litt panikk for å bli syk selv. :pinch: 

Åh de har god mat.. åh nå fikk jeg gode minner fra ifjor sommer:)

1 time siden, Pixie skrev:

Sprø tanke: kan man bruke tapet til å friske opp en stygg bordplate på samme måte som man kan bruke kontaktplast? Det har ingenting å si om det ikke kan fjernes igjen, bordet er gratis...

Synes stadig jeg får opp sånn reklame om en slags kontaktplast med mønster og farger som en kan bruke overalt..

Etter en lang dag, og jeg kom for sent på jobb... er jeg hjemme.  Prima fikk en kjempefin tur imorres, så jeg er ikke så redd for at hun ikke har det greit.

Det gøyeste er at nå plutslig så tok ho to triks på en gang som jeg har brukt masse tid på lære ho... plutslig bare skjønte ho det. Smart liten gullmynt.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, laikamor skrev:

Så de neste to ukene er målet mitt å bli flinkere til å sitte på krakken mens jeg stikker!

Det er sikkert veldig lurt å finne seg en god stilling når du skal sette inn veneflon ja. Jeg ser at alle sykepleierne som setter veneflon på  meg har alle ulike stillinger de foretrekker :) 

21 minutter siden, laikamor skrev:

Fredag har jeg invitert et par fra klassen ut hit på middag og sosialt :) Veldig kjekt å endelig føle at jeg har noen å kunne invitere, og faktisk føle at de vil være med meg! :)

Ååååå... sånne ting gjør meg så glad og rørt! Håper dere får en kjempekoselig kveld :ahappy:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pixie skrev:

Våtromstapet? Om det finnes da :icon_confused:

Det er ikke vanskelig å få tak i kontaktplast å legge på, men det koster ganske mye. Så jeg vurderer å bruke noe sånt: https://www.rusta.com/no/tapet-scandinavia-p20401530.aspx og male bordben/kanter hvite. Kan jo sikkert legge et lag klarlakk over?

Kontaktplast er billig på ebay! :) https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2322090.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xcontact+film.TRS0&_nkw=contact+film&_sacat=0

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, laikamor skrev:

Og vond rygg, fordi jeg ikke klarer å sitte ned mens jeg legger inn veneflon på pasienter. Så da blir jeg stående med sånn halvveis bøy i ryggen, og den blir kjempevond. Så de neste to ukene er målet mitt å bli flinkere til å sitte på krakken mens jeg stikker!

I ambulansen er det vi som må tilpasse oss pasienten sin stilling, og ikke omvendt :lol: men om jeg har muligheten synes jeg det er behagelig å sitte og legge pasienten sin arm i fanget mitt, da kan jeg justere akkurat som jeg vil for å få riktig vinkel på arm og venekanyle samtidig som jeg slapper av.

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Teserere said:

I ambulansen er det vi som må tilpasse oss pasienten sin stilling, og ikke omvendt :lol: men om jeg har muligheten synes jeg det er behagelig å sitte og legge pasienten sin arm i fanget mitt, da kan jeg justere akkurat som jeg vil for å få riktig vinkel på arm og venekanyle samtidig som jeg slapper av.

Har jeg nevnt at ambulansefolk er min favorittyrkesgruppe?  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei av å gå tur i nabolaget her, så vurderer å stå opp tidlig å ta en liten fjelltur i morgen. Det er ikke lenger enn 3,7 km, men med litt krevende terreng tipper jeg bikkja blir god og sliten likevel. Vet ikke om jeg gidder å gå helt til toppen fordi det er glatt og sleipt pga mye regn. Men fint å gå et annet sted. Litt stusselig å gå alene, men får ikke med meg noen nå siden jeg må kjøre herfra i 8-9 tiden i morgen pga kveldsvakt:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tricolor said:

Tur til Oljehovedstaden. Nå har jeg spist Bolognese. Så tok jeg desserten på Godt Brød. Kokoskake og kaffe. 

Fotokurs om en liten time.

Neimen! Var du på japanphoto sin workshop? :D Jeg var også der isåfall! 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tonje said:

Takk for omtanken, folkens. Fant noen flere sår på han så veterinæren renset og tok røntgen da det ene bittet var rett i albueleddet så hun ville forsikre seg om at det ikke var skadet. Ingen skader, men veldig mørbanka med blåmerker over hele framparten og rundt halsen. Jeg har så vondt av han nå og blir så lei meg når jeg tenker på hvor redd han har vært og at jeg ikke var her. Det kan jo ha skjedd mange timer før jeg kom hjem :no:

Ååh sånt er så utrolig kjipt :( Håper det går bra med han. :hug:  Har alltid gutta mine skilt etter at de barket sammen "alene" en gang. Tar ikke sjansen på at det skal skje igjen. De var heldigvis! ikke helt alene, jeg var borte men Bonden var heldigvis bare i andreetasje og la barn, så han hørte at de smalt sammen nede. Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd om de hadde vært helt alene... 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang, all den tiden jeg har hatt hund, så våknet jeg ikke av at hunden spydde på gulvet :icon_confused: hvem er det som ikke våkner av at hunden spyr? :blink: 

Våknet andre gangen han spydde da, så fikk tørket litt spy i dag jeg også :aww:

Nå ligger Casper, Arwen og jeg å koser oss i sengen :ahappy: Egentlig kan man lese den siste setningen sånn her: Nå ligger Casper og Arwen og dytter meg sånn at jeg får mindre og mindre plass i sengen :aww:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter her og gleder meg veldig til 2. sesong av Vikingane skal starte :D Også lurer jeg på hvorfor hundene ALLTID løper inn i "gammelstua" når de får et tyggebein eller grisøre eller sånt? Det er visst viktig å ligge i den nye skinnsofaen når man tygger sånt... Og ellers er status at det er tåkete ute, ingen snø, kaffen er varm og jeg har to ruter kokesjokolade som skal nytes til kaffen :ahappy:

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Symra&Pippin said:

Neste gang legger du'n ut her, sä ordner vi med root cause analysis uten adressa-avisen :lol::P 

Kaffe, epost-lesing, laster inn alle viktige programmer. Rolig start pä morgenen. Noe annet enn när jeg jobba i barnehage :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snoffe skrev:

For første gang, all den tiden jeg har hatt hund, så våknet jeg ikke av at hunden spydde på gulvet :icon_confused: hvem er det som ikke våkner av at hunden spyr? :blink: 

Våknet andre gangen han spydde da, så fikk tørket litt spy i dag jeg også :aww:

Nå ligger Casper, Arwen og jeg å koser oss i sengen :ahappy: Egentlig kan man lese den siste setningen sånn her: Nå ligger Casper og Arwen og dytter meg sånn at jeg får mindre og mindre plass i sengen :aww:

Hunder som spyr / på vei til å spy er definitivt den beste vekkeklokka ever!! Så du må ha vært skikkelig i drømmeland der altså :D Hahaha...jeg våkna og hadde hele 1/4 av senga i morges. App lå på ryggen på tvers og på øvre halvdel av senga. Mulig at jeg bare må snu og bestemme at han og den fremtidige valpen skal sove på stua. Men så er det jo koselig å våkne i en haug med pute, dyne og hund :rofl:  Morgenkos :wub:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, LØJ skrev:

Hunder som spyr / på vei til å spy er definitivt den beste vekkeklokka ever!! Så du må ha vært skikkelig i drømmeland der altså :D Hahaha...jeg våkna og hadde hele 1/4 av senga i morges. App lå på ryggen på tvers og på øvre halvdel av senga. Mulig at jeg bare må snu og bestemme at han og den fremtidige valpen skal sove på stua. Men så er det jo koselig å våkne i en haug med pute, dyne og hund :rofl:  Morgenkos :wub:

Jeg tror det beste er hvis du kjøper en feltseng e.l så kan gutta få sengen din :lol:

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Siri skrev:

Guuud, du er amatør altså *tsk tsk tsk*. 

• Ehm,uhm.eh..ja! Matlaging er kjedelige greier og inspirerer ikke meg til særlig kreativ tenkning eller utfoldelse..:P Det ble eggedosis dog, to egg var ALT for mye, så resten står i kjøleskapet. Tror det kommer til å bli vafler eller pannekaker i dag :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:
  • Ehm,uhm.eh..ja! Matlaging er kjedelige greier og inspirerer ikke meg til særlig kreativ tenkning eller utfoldelse..:P Det ble eggedosis dog, to egg var ALT for mye, så resten står i kjøleskapet. Tror det kommer til å bli vafler eller pannekaker i dag :ahappy:

Men eggedosis er jo godt som gull, det :D Det er det lenge siden jeg har laget, forrrsten... mange år siden faktisk. Og nå ble jeg inspirert til å kanskje bake en sjokoladekake til helgen også :D Og takk for at du minte meg på dette med vafler/pannekaker... jeg har jo en pose pulver til å lage sveler av også - kanskje det er DET jeg må lage til helgen... Åååå, alle disse valg :D 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Men eggedosis er jo godt som gull, det :D Det er det lenge siden jeg har laget, forrrsten... mange år siden faktisk. Og nå ble jeg inspirert til å kanskje bake en sjokoladekake til helgen også :D Og takk for at du minte meg på dette med vafler/pannekaker... jeg har jo en pose pulver til å lage sveler av også - kanskje det er DET jeg må lage til helgen... Åååå, alle disse valg :D 

Eggedosis for direkte konsum er det lenge siden jeg også har laget. Beklaget sterkt at jeg ikke hadde en skvett cognac stående hjemme. Eggedosis blir nemlig MYE bedre med litt cognac.. :sleep:Menne sånn ellers så er jo eggedosis ofte en 'start ingrediens' i kaker og jeg lurer på om jeg kanskje skulle lage sjokolademuffins i helga..  Uff ja, det er hardt når man må velge mellom ulike typer kaker altså..:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, QUEST skrev:

Eggedosis for direkte konsum er det lenge siden jeg også har laget. Beklaget sterkt at jeg ikke hadde en skvett cognac stående hjemme. Eggedosis blir nemlig MYE bedre med litt cognac.. :sleep:Menne sånn ellers så er jo eggedosis ofte en 'start ingrediens' i kaker og jeg lurer på om jeg kanskje skulle lage sjokolademuffins i helga..  Uff ja, det er hardt når man må velge mellom ulike typer kaker altså..:D

Nå baker ikke jeg så avanserte ting som krever at man må lage ANDRE ting FØR man kan lage det man har tenkt å lage - for i si det veldig enkelt :aww: Jeg er veldig for pulver, der... :aww: Men ja - det er dritvanskelig å måtte velge - spesielt når man er æresmedlem i klubben for beslutningsvegrere... 

Siri Guldseth sitt bilde.

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå når jeg hadde tenkt meg ut med kamera og bikkje, så ble den store dusjen skrudd på for fullt. Bikkje og dame er vanntett, kamera også til en viss grad, men ikke objektiv. Jaja, får vente bittelitt og se om det roer seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvorfor vil du bytte hvis hunden fungerer på Vom? Hvis hunden fortsatt har løs avføring etter en uke ville jeg nok droppet det fôret ja.
    • Hei hundesonen! Jeg har en valp på 3-4 mnd som jeg holder på å bytte for på. Jeg bytter gradvis, startet med 4 dager hvor jeg ga 3/4 gammelt for (V&H), 1/4 nytt for, deretter 4 dager med 50/50, og så 3/4 nytt for en dag eller to, før jeg gikk tilbake til 50/50 fordi; Valpen har litt løs avføring. Typisk at det først kommer litt i normal konsistens, og så etterhvert blir det bløtere og bløtere. På ingen måte flytende/diare, men slik at det blir rester igjen i gresset der jeg plukker opp. Noen ganger går valpen to ganger på rad, først en med bra konsistens og så løsere i en tynnere strimle rett etterpå. Ofte er det og små halvfordøyde pinnebiter, små biter av stoff, grus og annet hun har fått i seg i dette løse. (Dette er små biter, prøver så godt jeg kan å forhindre dette men valpen spiser mye rart). Syns det begynner å lukte metallisk fra analen nå, mulig kjertlene ikke får tømt seg når det er litt bløt avføring? Høres dette normalt ut i en overgang til nytt for for en valp, eller bør jeg gi opp det nye foret og finne noe annet?
    • Haff, jeg sliter med de luksusproblemene vi har med casual turgåing. Altså, de er luksusproblemer ifht hvordan den gjennomsnittlige hunden i gata oppfører seg på casual tur - men ikke i gata vår. Våre nærmeste naboer er Midt-Norsk kompetansesenter for hund, så vi har en litt annen standard å måle oss etter, hence min følelse av å slite med hva folk flest synes er luksusproblemer, gitt den gjennomsnittlige hunden i andre sine gater. Med unntak av ved veldig spennende lukter så trekker ikke Ede i det hele tatt. Aldri vært hans greie. Han stopper og snur seg og venter på meg om båndet blir stramt. Foretrekker selv å ha det slakt. Han hører på meg når jeg ber han om noe og er ivrig på vakt etter oppgaver. Går omtrent halvparten av tiden pent ved min side som frivillig adferd. Har noen byks etter løv i vinden og drar LITT etter interessante lukter innimellom, og mister fokus og blir vimsete og tenderer mot raptus mot slutten om vi går for langt, men som energisk 6 mnd gammel (i dag, gratulerer med dagen, Edeward 🐾) er jeg ikke veldig bekymret for at sånt vil vedvare som problem i voksen alder. Han er stort sett flink gutt, MEN han er langt fra så veloppdragen som jeg helst vil ha ham. Han ploger og han går foran meg, han vimser til siden og han krysser foran meg. Det er irritasjonsmomenter. Vil gjerne ha en sånn robothund som bare går pent ved min side og følger med på hver minste bevegelse jeg foretar meg, altså.  Har på råd fra de langt mer kompetente naboene begynt å fase ut godbiter for å få bedre kontakt og kontroll. Belønner nå med lek og godsnakk og tempovekslinger istedenfor godis. Bygge relasjon. Han skal fokusere på meg, ikke på hva jeg har i hendene og lommene. Det er en omstillingsprosess. Gamle damer kan lære nye triks, men det tar tid. Fant ut det å belønne en fin turfot med hurtig gange og jogging fungerer som bare det. Ingen problemer å veksle tempo heller. Ede synes det var spennende med vekslinger mellom jogge, løpe og gå fort eller sakte. Spennende i seg selv, så lenge det er nytt, antakelig. Han er typen som liker variasjon og alt nytt er mer gøy enn det vi har gjort før. Med unntak av å sitte, ligge eller stå for å få kastet en apportleke, så surner han og protesterer om jeg ber om for mange repetisjoner av det samme. Temmelig nøyaktig fire rep av noe synes han er nok og nekter gjerne på den femte fordi han heller vil gjøre noe annet. Ikke Border Collie, m.a.o. Trenger mer variasjon i trening på øvelser.  Vi faser ikke fullstendig ut godisen enda. Mamsen er som en gammel hund med innarbeidede vaner og trenger tid på å finne tillit til at det skal gå an å få til. Har sluttet belønne fin turfot med godis, nå får han godprat, flere øvelser underveis og belønnes med lek for de istedenfor. Øvelsene blir da en sekundær forsterker. ..eller tertiær, for jeg tør ikke la være belønne gode 'slipp' med godis iblant. Han liker IKKE å slippe kampelekene sine  Akkurat på det punktet der har jeg svært lav tillit til fullstendig godisfrie metoder ennå. Vi får se.  Inntil videre lønnes også passeringer med godis. Dette fordi han har sterk byttedrift, spesielt på syklister som kommer bakfra og farer fra oss - de som kommer andre veien er han mer nonchalant om, da de innbyr ikke til jakt fordi de skal feil vei – helt motsatt av border collie, altså – og han har så sterke impulser til å hilse på forbipasserende mennesker, sladretrening med godis av høy verdi må vi bare fortsette med, fordi det fungerer.  I likhet med BC-blandingen jeg hadde, så trigger han her også frykt for å miste ham i en påkjørsel. Han har forstått at det sitter mennesker inni bilene, som han gjerne vil hilse på, og han har ikke NOEN konseptforståelse av mekanisk fysikk. Masse og fart i forbindelse med trafikk er ikke noe det går an å lære ham kløktig på den harde måten, så sladretrening på passerende biler er helt nødvendig med han her.  Strømgjerder derimot, det kan han lære på den vanskelige måten, så minner meg selv på å få det gjort. Trenger få narret ham borti gjerdet på en tom luftegård snarest, fordi en hest ville hilse på ham her om dagen. En vi har vært på nikk med ved passeringer en stund, han kom ivrig løpende til gjerdet for å si hei til oss, og Ede ble henrykt og ville borti for å hilse snute mot mule, som hesten innbød til. Ble en kjip opplevelse, fordi Ede har ingen anelse om hva strømgjerde er, og forstod ikke hvorfor jeg var så teit og holdt ham tilbake fra den nye kompisen sin. Han trenger finne ut hvorfor. Spørsmålet er hvordan narre han borti gjerdet på sitt eget initiativ når det ikke står en hest der. Vil jo ikke at han skal bæde på hester, for det kryr av dem her. Det er viktig å gi ham forståelsen av at det er gjerdet som er farlig og gjør vondt, ikke hestene. Fører opp på listen over to dos. 
    • Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...