GĂ„ til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Dette blir en slags spinoff fra doodletrÄden. Jeg forvillet meg pÄ Instagram i gÄr og snublet over bilder av schnauzere uten bart. Som da altsÄ ikke sÄ ut som schnauzere lenger at all. Det var ikke fÄ av dem heller, mest DS, men ogsÄ mellom og riesen.

Da tenkte jeg pÄ puddel/duddeltrÄden, og hvor mye det er greit Ä forandre pÄ hundens utseende pÄ generelt grunnlag. Er alt lov sÄ lenge det ikke skader bikkja og med forbehold om at man steller hunden bra?

Jeg stiller meg jo lagelig til  for hogg som klipper (barberer) min Bedlis helt ned, bÄde i kropp og ansikt. I rasemiljÞet er det jo veldig no-go. Men jeg innbiller meg at Ä ta barten av en schnauzer er hakket mer uhÞrt?

Jeg kjenner noen som hadde Collie med hudproblemer, og barberte den helt ned i alle Är. NÄr han fikk Collie nr 2 (frisk) gjorde han det samme. Jeg tror ikke bikkja led noe nÞd akkurat, men det sÄ passe snÄl ut. 

Jeg har selv hatt lyst pÄ Kerry Blue terrier i alle Är, men synes klippen ikke er noe fin, og fordi det lange skjegget er helt uaktuelt (liker ikke lange skjegg), kanskje det er hÄp likevel? :drool:

Hva synes sonen om schnauzere uten bart, pulier uten snorepels, barberte beardiser osv?

Skrevet

Jeg synes det er urstygt med dÄrlig/feil/nedklipte hunder nÄr det er raser som ikke skal vÊre det - men det spiller jo ingen rolle hva jeg synes, strengt tatt - folk mÄ jo fÄ gjÞre hva de vil med sine egne hunder. Vil man gÄ rundt med en schtÞgg hund, sÄ gjerne for meg :lol: 

Jeg synes forstÄvidt alle ustelte hunder er schtÞgge, sÄ Ä basere seg pÄ mine preferanser er kanskje ikke noen fasit :aww: 

• Like 3
Skrevet

Det er heldigvis fĂ„ i Norge som barberer snuten pĂ„ schnauzeren sin, og i de tilfellene det gjĂžres sĂ„ henger det gjerne sammen med sykdom. Klippe skjegget slik at det ikke har full lengde er det nok noen flere som gjĂžr, men de beholder jo rase-looken. Flere som barberer beina da, og det ser ĂŒber-stygt ut pĂ„ dverg, men det er mer forstĂ„elig likevel. MĂžter jeg noen som har gjort noen av delene sĂ„ later jeg bare som jeg ikke ser det :P 

Guest Snusmumrikk
Skrevet

PÄ raser som klippess/nappes i utgangspunktet, sÄ ser jeg ingen grunn til at man absolutt skal gjÞre det i den fasongen noen andre har bestemt. Barten til schnauzeren har jo ingen funksjon. Tvert i mot, den skaper mer gris enn uten. Puddeler blir jo klipt uansett. Om man klipper dem i de frisyrene som "noen" andre har bestemt eller en frisyre en selv syns er fint er vel ett fett? Det har ingen betydning for hunden. 

Klippe collie derimot syns jeg er litt dumt. De har vel i utgangspunktet en vanntett og smussavstÞtende pels (om de ikke har blitt avla helt bort fra det for Ä fÄ stor og fluffy pels?). Ved Ä klippe Þdelegger du en fornuftig struktur i pelsen. PÄ den andre siden har de vel fÄtt e ganske overdrevet pels etterhvert, sÄ kanskje den ikke er sÄ praktisk Ä letthÄndterlig lenger allikevel? Ihvertfall pÄ en del linjer. Men i utgangspunktet syns jeg det er dumt Ä endre utseende ved Ä Þdelegge funksjonell pels. 

Skrevet

Da vi hadde Airedale terrier, sÄ var det uaktuelt Ä klippe av henne skjegget. Det var en del av rasen og jeg synes faktisk det er veldig pent med hunder som har skjegg, enten det er terriere eller schnauzere :D

OgsÄ synes jeg faktisk ikke det er sÄ ekkelt som alle skal ha det til, med dette skjegget/barten... :) Vi hadde aldri store problemer med at det satt seg fast mat og den slags i skjegget...

SÄ for meg er det ikke en skikkelig terrier/schnauzer uten bart, det ser bare ikke pent ut. PÄ samme mÄte som at jeg f.eks ikke synes pudler er fine helt nedklippet... :)

• Like 1
Skrevet

Selv liker jeg Ä ha hundene mine i en fasong som gjÞr at de ser noenlunde ut som den rasen de er, men om noen klipper barten pÄ kerryen sin eller napper sin ruhÄrede fox helt ned, bryr meg ikke nevneverdig.

Problemet oppstÄr nok mest om man ikke steller skikkelig med pelsen og ser pÄ barbermaskin som en lettvint lÞsning. 
Napperaser skal nappes, med mindre det er noe helsemessig som taler mot det. Ikke bare ser de stygge ut med barbert pels, men man Þdelegger hele pelsstrukturen og lar dÞde hÄr sitte igjen. Overgrodde strihÄr som burde vÊrt nappet ned for tre mÄneder siden ser ogsÄ ustelte ut. Trimmeraser krever mye pelsstell, selv om man velger Ä skrelle dem helt ned.

• Like 1
Skrevet

Heldigvis er det en del tibbe-eiere som klipper sine, sÄ det er, ihvertfall utenfor utstillingsgjengen, aksept for kortklipte hunder. Men det er ytterst sjelden jeg ser tibber som er kortklipt all over! Som regel er hale og Þrer bare jevnet ut, beina har "bamseklipp", kroppen er kortklippet og hodet har fortsatt bÄde bart og skjegg. Jeg kunne godt tenkt meg hund uten skjegg jeg, han tar med seg halve vannskÄla i skjegget hver gang han drikker og vi mÄ vaske det ganske ofte siden han delfores rÄtt. Hver gang vi er ute pÄ morgenen mÄ vi tÞrke bÄde labber og ansikt fordi han tar med seg duggen nÄr han snuser rundt i gresset, sÄ han er relativt ofte halvfuktig i ansiktet. Men uten skjegg og bart ville han ikke sett ut som en tibbe...

Har forÞvrig sett store reaksjoner fra tibbemiljÞet en gang noen hadde snaubarbert halen til tibben sin pga en kommentar om hÞyt halefeste som ble feiltolket. Det sÄ ikke bra ut, og folk ble ganske sjokkert. SÄ halen er nok like hellig som ansiktshÄret.

Skrevet
Akkurat nÄ, CrazyTerrierLady skrev:

Selv liker jeg Ä ha hundene mine i en fasong som gjÞr at de ser noenlunde ut som den rasen de er, men om noen klipper barten pÄ kerryen sin eller napper sin ruhÄrede fox helt ned, bryr meg ikke nevneverdig.

Problemet oppstÄr nok mest om man ikke steller skikkelig med pelsen og ser pÄ barbermaskin som en lettvint lÞsning. 
Napperaser skal nappes, med mindre det er noe helsemessig som taler mot det. Ikke bare ser de stygge ut med barbert pels, men man Þdelegger hele pelsstrukturen og lar dÞde hÄr sitte igjen. Overgrodde strihÄr som burde vÊrt nappet ned for tre mÄneder siden ser ogsÄ ustelte ut. Trimmeraser krever mye pelsstell, selv om man velger Ä skrelle dem helt ned.

Uff ja, alt for mange som klipper napperasene- det er ikke greit.

Jeg skal ha terrier, men skal ikke nappe, sÄ for meg er det bare Bedlis, Kerry og Wheaten som er aktuelle. Barbermaskin er sÄ mye enklere enn napping!

Skrevet
12 minutter siden, Woola skrev:

Uff ja, alt for mange som klipper napperasene- det er ikke greit.

Jeg skal ha terrier, men skal ikke nappe, sÄ for meg er det bare Bedlis, Kerry og Wheaten som er aktuelle. Barbermaskin er sÄ mye enklere enn napping!

Disse klippes vel med saks, ikke maskin. Med maskin sÄ blir de jo skrella :P 

Skrevet
Akkurat nÄ, Line skrev:

Bedlis og Kerry skal det brukes maskin pÄ, og saks pÄ noen omrÄder av kroppen. 

Og det er sÄ lettvint og fint Ä droppe delen med saksa og bare fortsette der man startet med maskina ?

Skrevet
1 minutt siden, Woola skrev:

Bedlis og Kerry skal det brukes maskin pÄ, og saks pÄ noen omrÄder av kroppen. 

Og det er sÄ lettvint og fint Ä droppe delen med saksa og bare fortsette der man startet med maskina ?

Okei, jeg har vurdert kerry selv og da fant jeg frem til at de skal klippes med maskin ca pÄ de samme stedene vi bruker maskin pÄ schnauzerne, og saks der vi napper. Men om man ikke skal stille ut sÄ spiller det vel ikke den stÞrste rollen :) 

Skrevet
Akkurat nÄ, Line skrev:

Okei, jeg har vurdert kerry selv og da fant jeg frem til at de skal klippes med maskin ca pÄ de samme stedene vi bruker maskin pÄ schnauzerne, og saks der vi napper. Men om man ikke skal stille ut sÄ spiller det vel ikke den stÞrste rollen :) 

Jeg har snakket med et par oppdrettere pÄ utstilling, og de sa i hvert fall at man kunne klippe hele hunden med maskin, og ta beina med saks. Finpuss i ansiktet osv tas med saks ogsÄ.

I mitt stille sinn drÞmte jeg vel allerede da om en nedbarbert Kerry- kanskje jeg rett og slett mÄ hoppe i det. 

Skrevet

Er enig med det @Snusmumrikk og @CrazyTerrierLady sier.

Min egen bedlington er veldig kortklipt deler av Äret, delvis grunna pollenallergi, og delvis fordi kort pels gjÞr det enklere Ä vÊre lenge pÄ hytta uten innlagt vann. Hadde hun vÊrt en rase med mer vÊrbestandig pels hadde vi neppe gjort det, men siden pelsen i utgangspunktet hjelper henne lite i godt vÊr (og blir sÞkkvÄt i regn/nÄr hun ruller seg i myra) synes jeg det er like greit.

Hvordan andre steller/ klipper sine hunder mener jeg ikke sÄ mye om, folk mÄ gjÞre som de vil sÄ lenge det ikke gÄr ut over hundene.

Skrevet

Jeg mÄ si at om en rases verdi legges i sveisen, da har man virkelig andre, og mer alvorlige, problemer enn andres valg av frisering. Om noen velger Ä fjerne barten pÄ en schnauzer, javel? Jeg ser virkelig ingen grunn til at noen andre har noe med Ä mene at det er feil. Man mÄ gjerne synes det er stygt, smaken er som baken, men Ä kritisere det pga mangel pÄ raseuttrykk? Nei, vettu hva, det blir rett og slett for dumt, schnauzere har vel viktigere egenskaper enn barten. Akkurat som jeg er fri til Ä ignorere moteskaperes insisteringer pÄ at jeg mÄ ha sÄnne eller slik sveis, sÄ er jeg fri til Ä ha den sveisen pÄ mine dyr som passer min og deres hverdag best. 

Betingelsen er selvfÞlgelig at pelsen stelles, og at det ikke gÄr utover hunden pÄ noen vis Ä klippe den (gjelder forÞvrig andre veien ogsÄ, mangel pÄ nedklipping kan ogsÄ plage hunden i noen tilfeller). Napping har jeg ikke greie pÄ, jeg aner ikke hvorfor noen mÄ nappes og ikke klippes (jeg lÊrer gjerne *hint*), eller hvilke raser dette gjelder. Men uansett klipping, napping eller barbering, sÄfremt bikkja ikke lider av det, sÄ fÄr folk ha den sveisen pÄ bikkja de selv foretrekker av den ene eller den andre grunnen. 

• Like 8
Skrevet
1 hour ago, Line said:

Det gÄr fint Ä klippe wheaten med maskin, mÄ bare ha avstandskammer. Foreldrene mine klipper sin med maskin, og den har wheaten-fasong. 

• Like 1
Skrevet

Napping opprettholder pelsens vÊrbestandighet @Lene_S. Nappepelser er doble, underull og strie dekkhÄr. Klippes de sÄ vil ikke dekkhÄrene forbli strie, og man fÄr en myk flÞyelspels. Godt Ä ta pÄ, men suger vann og isolerer ikke for hverken kulde eller varme. 

• Like 2
Skrevet

Barten pÄ snuserne har ingen funksjon lenger nei, sÄ vil man klippe den - sÄ vÊrsÄgodt - men nappepelsen mister sin vÊrbestandige kvalitet om man klipper istede for Ä nappe, sÄ der mister man funksjon med Ä klippe.  Ikke fordet - jeg klippet min selv jeg etter kastrering da hun uansett fikk veldig dÄrlig pelskvalitet. Man mÄ bare ha det med i beregningen i forhold til nedbÞr/varme/kulde. 

Jeg syns jo bartehunder skal ha bart, for det er noe av sjarmen med bartehunder. Men det er en ren smakssak, sÄ om andre velger Ä ikke ha bart pÄ sine bartehunder sÄ lider jo ikke baretehunden av det :) Samme som jeg syns at pudler skal ha rene ansikter. Rent smak og behag. 

Skrevet

Nappepels skal nappes, ja. Som nevnt over, vil pelsen bli "dÞd" og myk om den klippes. Dog har jeg forstÄelse for at eldre hunder med dÄrlig pelskvalitet klippes. En gang var jeg sÄ dum at jeg tok pÄ meg Ä nappe en dvergschnauzer. Jeg fikk stor forstÄelse for at folk velger Ä klippe dem, altsÄ :| Det er liksom forskjell pÄ en tett, stri dachshundpels, som man bruker 5 minutter pÄ en gang i Äret, og et mykt, krÞllete pelshelvete som tar timesvis. Skjegget er det dog unÞdvendig Ä klippe av uansett...

Skrevet
4 timer siden, Woola skrev:

Dette blir en slags spinoff fra doodletrÄden. Jeg forvillet meg pÄ Instagram i gÄr og snublet over bilder av schnauzere uten bart. 

Bilde? Ble skikkelig nysgjerrig nÄ men google er tydeligvis ikke min venn :P

• Like 1
Skrevet
33 minutter siden, Pringlen skrev:

Nappepels skal nappes, ja. Som nevnt over, vil pelsen bli "dÞd" og myk om den klippes. Dog har jeg forstÄelse for at eldre hunder med dÄrlig pelskvalitet klippes. En gang var jeg sÄ dum at jeg tok pÄ meg Ä nappe en dvergschnauzer. Jeg fikk stor forstÄelse for at folk velger Ä klippe dem, altsÄ :| Det er liksom forskjell pÄ en tett, stri dachshundpels, som man bruker 5 minutter pÄ en gang i Äret, og et mykt, krÞllete pelshelvete som tar timesvis. Skjegget er det dog unÞdvendig Ä klippe av uansett...

Det er stor forskjell pÄ pelskvalitet ja. Jeg klipper Freya, som alltid har hatt dÄrlig pelskvalitet. De andre napper jeg imidlertid ned til skinnet (om de skal helnappes) pÄ 1-2 timer - men det er sjelden jeg helnapper lenger da :)

ForĂžvrig - hvorfor kjĂžpe seg schnauzer om man ikke liker skjegg? En schnauzer uten stripels og skjegg er jo rett og slett en pinscher.

• Like 2
Skrevet

Jeg tenker som sÄ at folk mÄ klippe og stelle dyra sine som de selv vil. Det er ikke alltid JEG synes det er fint, men det betyr absolutt ingenting. Det viktigste er at hunden stelles slik at huden har det bra, altsÄ slipper knuter, floker og tovet. Men det har ingenting med utseende frisyren Ä gjÞre.

• Like 2
Skrevet
4 minutter siden, Line skrev:

ForĂžvrig - hvorfor kjĂžpe seg schnauzer om man ikke liker skjegg? En schnauzer uten stripels og skjegg er jo rett og slett en pinscher.

Nei, ikke sant. Det er jo liksom litt av rasene. Har ved et par anledninger nappet ned skjegg som har blitt for store/myke. Men da for Ä fÄ bedre kvalitet pÄ det. Klipping har jo motsatt effekt...

• Like 1
Skrevet

Er det forresten virkelig ingen andre forskjeller mellom Pinscher og Schnauzer enn pels og bart? Jeg har trent med mange schnauzere, og noen fÄ pinschere, og har ikke fÄtt inntrykk at det er helt samme type hund... Fortell gjerne mer!