Gå til innhold
Hundesonen.no

Sett vekk hundeburet!


QUEST
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta
Akkurat nå, QUEST skrev:

Hvor ofte er hunder så skadet at de må ligge helt i ro? Holde hunder adskilt..tja hvis man er avhengig av å holde dem adskilt, såmer det kanskje ikke så trivelig for hundene uansett..eller for eieren. Til tørk? Da jeg drev med utstilling badet jeg hunder og jeg har hatt puddel. De tørket helt fint uten bur.. Folk har da drevet trening med hund FØR bur ble allemannseie..de fikk det visst til da også..

Buret var til stor hjelp da BC på ca 6 måneder brakk foten si ja kan ikke si annet. Da var det også en hund til som gjerne ville leke. Buret kan også være til stor hjelp når en har hanne og tispe i samme huset og løpetid. Eller som i jakthundtrening når en haug med slitene hunder hvor flere godt kan ligge i haug mens en som blir dumpet ned på setter tenna i dumperen. Det er ikke noe hyggelig. Er det en fast gjeng så blir det gjerne ikke brukt bur for da er dem kjente med hverandres særegenheter. Så som alt som kan være praktisk kan også være noe vederstyggelighet som når vi blir slitene hiv valpen i buret, valpen maser for mye hiv den i buret også videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.h-a.no/debatt/sett-vekk-hundeburet-

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet o

Litt av poenget er vel at folk har veldig ulik oppfatning av hva som er "fornuftig bruk"

Posted Images

9 minutter siden, lijenta skrev:

Buret var til stor hjelp da BC på ca 6 måneder brakk foten si ja kan ikke si annet. Da var det også en hund til som gjerne ville leke. Buret kan også være til stor hjelp når en har hanne og tispe i samme huset og løpetid. Eller som i jakthundtrening når en haug med slitene hunder hvor flere godt kan ligge i haug mens en som blir dumpet ned på setter tenna i dumperen. Det er ikke noe hyggelig. Er det en fast gjeng så blir det gjerne ikke brukt bur for da er dem kjente med hverandres særegenheter. Så som alt som kan være praktisk kan også være noe vederstyggelighet som når vi blir slitene hiv valpen i buret, valpen maser for mye hiv den i buret også videre

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet oppstår, så er det vel ingen som forhindrer bur-bruk på det grunnlaget. Alt det andre kan man ordne på andre måter enn å bruke bur.Og greier man ikke det, så tenker jeg at man kanskje har for mange hunder, ikke har evnen til å oppdra eller håndtere bikkjene skikkelig. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet oppstår, så er det vel ingen som forhindrer bur-bruk på det grunnlaget. Alt det andre kan man ordne på andre måter enn å bruke bur.Og greier man ikke det, så tenker jeg at man kanskje har for mange hunder, ikke har evnen til å oppdra eller håndtere bikkjene skikkelig. 

Jepp. Det tenker jeg også..Trenger man å kjøpe bur 'som en del av pakka' i fall hunden skader seg en eller annen gang i løpet av livet? Jeg tipper de fleste hadde vært i stand til å komme opp med en løsning, uten bruk av bur.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Siri skrev:

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet oppstår, så er det vel ingen som forhindrer bur-bruk på det grunnlaget. Alt det andre kan man ordne på andre måter enn å bruke bur.Og greier man ikke det, så tenker jeg at man kanskje har for mange hunder, ikke har evnen til å oppdra eller håndtere bikkjene skikkelig. 

Jeg har faktisk hatt to hunder som måtte være i ro over en måned i løpet av årene. Da var det godt å ha buret som et hjelpemiddel så jeg kunne lage meg mat eller gjøre andre nødvendige ting i huset. Satt jeg ikke klistret på dem så var dem ikke rolige. Lå dem i buret i så roet dem seg som dem burde. Kan si det var noen dritt månter. Om man har for mange hunder i forhold til bur og løpetid og to kjønn. Det er ikke alle hunder som blir på baksiden av et stengsel som en dør eller lignende og når du er en så er det noen ganger greit å kunne da ha hjelp av buret. Da jeg hadde to kjønn så var dem faktisk sammen og med meg helt til stådagene. Da satte ejg buret så midt der jeg skulle være at den som var i buret var med den også. Jeg ser også betenkeligheter med hunderom og det å binde inne, men jeg ser også fordeler med det som alt annet vi har i hundeverdenen så må det brukes med fornuft. Ja det var ikke bur før jeg hadde da en hanhund som lekevennene til sønn slapp ut vi bodde i et boligfelt med mange huder og han var ram til å finne tispene med løpetid. Han var en pest og plage for de med løpetidstispa og dems naboer, han utgjorde en fare i trafikken fordi han ikke kikket seg rundt men løp over hovedvegen til en bydel med ca 10 000 innbyggere. Den gangen så hadde jeg ingen mulighet til å ta et rom og låse han inne på det rommet som da hadde blitt et stort bur. Så fortsatt ja det kan være greit med bur til hvisse ting men det har så mye med bolig og livssituasjonen rundt også. Vet jo om folk som trenger hjelp fra hjemmesykepleien for eks som har hund og den som kommer fra hjemmesykepleien er livredd hund. Da havner hunden i buret den tiden hjemmesykepleien er der. Den som trenger hjelpen får hjelp hunden må stenges bort i noen minutter og den som har som jobb å hjelpe får gjort jobben sin. Livet er ikke svart hvit og vi har mange nyanser også gjelder det å plukke ut det som gjør at hund og eier har det best mulig med de forutsetningene som bolig hund og eier har

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg har hjemmesykepleier hver dag, og har til nå ikke trengt å putte hundene i bur mens de har vært her. Jeg har noe som heter "dører" og "rom", der det er fullt mulig å putte hundene på dette "rommet" og lukke denne "døra" til sykepleieren har dratt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Tja. Jeg har hjemmesykepleier hver dag, og har til nå ikke trengt å putte hundene i bur mens de har vært her. Jeg har noe som heter "dører" og "rom", der det er fullt mulig å putte hundene på dette "rommet" og lukke denne "døra" til sykepleieren har dratt. 

Ja virkelig, selv jeg som bor på et 39 kvm stort kott skal nok klare å finne på noe annet enn bur hvis det skulle bli nødvendig å stenge bort dyret.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Debbie skrev:

Jeg er for bur, så lenge det brukes fornuftig. Valpetiden i heimen her, ble hvertfall mye triveligere når en hadde bur... nå brukes nesten ikke bur.

Litt av poenget er vel at folk har veldig ulik oppfatning av hva som er "fornuftig bruk" :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men at andre ikke kan bruke hodet, og være fornuftige er ikke mitt problem...

Denne diskusjonen minner veldig om våpenloven i Amerika... det vil alltid være noen som misbruker og feilbehandler.. Mennesker er dumme det er en fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
5 timer siden, 2ne skrev:

Tja. Jeg har hjemmesykepleier hver dag, og har til nå ikke trengt å putte hundene i bur mens de har vært her. Jeg har noe som heter "dører" og "rom", der det er fullt mulig å putte hundene på dette "rommet" og lukke denne "døra" til sykepleieren har dratt. 

Godt du kan. Jeg har vært i hjem hvor det ikke har vært så lett å stenge hunden inn på et rom som ikke hjemmesykepleien skulle ha tilgang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Debbie skrev:

Men at andre ikke kan bruke hodet, og være fornuftige er ikke mitt problem...

Denne diskusjonen minner veldig om våpenloven i Amerika... det vil alltid være noen som misbruker og feilbehandler.. Mennesker er dumme det er en fakta.

Men når flertallet misbruker og feilbehandler, eller misbruk og feilbehandling fører til enorme skader og tap av liv, som våpenlover i USA gjør, så må man vurdere sterkt å sette begrensninger. 

---

Jeg har forøvrig innebur som ble kjøpt til Ayla. Mest fordi jeg tenkte hun ville ha et fristed, åpen dør, selvsagt. Døra har ikke vært lukket igjen mange ganger for bikkja. Den ene gangen var da buret var med på bryllupsforberedelser og selve bryllupet, som varte til sammen i tre dager. Da måtte jeg tvinge henne til å roe seg ned litt, da hun var kun et år gammel, og helt gira av alle folka, så da lukket jeg døra en times tid om gangen. Ellers prøvde vi en periode med timeout i buret, og det likte ingen av oss, så det kuttet vi ut. Nå bruker hun buret som skattekiste. Hun tar med seg tyggeting og annet spennende hun finner, og enten gjemmer det eller gomler på det i buret. Døra er alltid åpen, og hun bruker det etter eget forgodtbefinnende.

Når det er sagt, så er jeg ikke fanatisk burmotstander. Om bikkja sitter i bur en time eller to i uka, tar den ikke skade av det. Selv ikke en time om dagen bør være noe problem. Om bikkja må sitte en halvtime i et bur mens man har hjemmesykepleien på besøk, så klarer ikke jeg å se at det er så fryktelig farlig. Det er når det blir mange timer, og på daglig basis, det blir unødvendig. Blir det som alt for mange gjør nå for tiden, hvor hunden er i bur under 8 timers arbeidsdag og så hele natta, så vil jeg kalle det dyreplaging. Spesielt hvis det er snakk om faktisk bur. Selv det største jeg har, som er 125x76x80 og som ble kjøpt og kun brukt til fosterkattungers (fanget ute, måtte temmes og medisineres), blir for smått for de aller fleste så lenge. Ayla kunne nok greid seg noen timer, det er plass til flere underlag og slikt der for hennes størrelse, men jeg ville fortsatt ikke likt det. Og 16 timer pr døgn ville ikke ramla meg inn i halvsvime, da skulle det vært en ekstraordinær situasjon, som jeg pr nå ikke klarer å fantaserer meg frem til. 

Jeg tror det er best å konsentrere seg om informasjon og holdningsendring hos de som bruker bur mange timer i strekk. Og ikke henge seg så fryktelig opp i de som bruker det er time i ny og ne, uansett grunn. Bare fordi en selv klarer seg helt uten bur innendørs, så kan det hende at andre føler de har gode grunner for å stenge bikkja inne litt nå og da. Og seriøst, korte perioder, så spiller det faktisk ingen rolle om det bikkja er stengt inne på er en gang, et rom eller et bur. I et bur vil den fortsatt kunne være i samme rom som eieren, i hvert fall, og for en del bikkjer er det faktisk viktigere, og føles som en mindre straff, enn å bli stengt helt vekk fra folk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg synes godt man kan innføre burforbud i Norge også, med unntak av i bil, på utstilling/konkurranse/kurs - hvor bur kan være et godt oppbevaringssted i korte perioder, eller av sikkerhetshensyn (bilen altså).
Jeg er på ingen måte fantatisk burmotstander, og jeg har to ganger hatt skadet hund som har måttet holde seg helt i ro i mange uker pga. operasjon og beinbrudd.
Jeg har også brukt bur til valp/unghund - ene og alene fordi jeg ikke har noen mulighet til å valpesikre heimen - og bikkja varr for kreativ for sitt eget beste, og jeg måtte ganske enkelt sove om natta. Brukte bur til han var seksten måneder, etter det så gikk han løs - med unntak av stådagene til tispa om de måtte være hjemme alene.

Så igjen - jeg er ikke totalt motstander av bur som løsning i gitte situasjoner, men jeg er blitt veldig imot å bruke bur på fast basis bare fordi det er praktisk. Mange bruker bur både natt og dag - da er det like greit å ikke ha hund. Kjøp undulat liksom.

Sam oppdras uten bur, husrein har han blitt - men for egen sikkerhets skyld er han i binge om natten - han liker å spise ting, og det kan fort bli uheldig. Men snart har han vokst fra bingen, så da får vi lage om gangen til glattcelle.
Sam var forøvrig i bur noen timer (utenom bilen) for første gang i helgen - et par timer mens vi spiste i bursdagsselskap, deretter natt til i dag fordi vi overnattet borte, og han ER en liten tygger - og nei, @2ne ville ikke blitt hysterisk om han gnagde i filler noe - men han nøyer seg ikke med å ødelgge, han spiser det han ødelegger - og det er ugreit, så da ble det bur.
I sånne fall synes jeg bur er helt greit, det er ikke regelmessig og det sikrer både andres inventar, og forøvrig valpens tarmer og mage :)
Men jo, jeg kan godt leve med et forbud mot bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lene_S skrev:

Men når flertallet misbruker og feilbehandler, eller misbruk og feilbehandling fører til enorme skader og tap av liv, som våpenlover i USA gjør, så må man vurdere sterkt å sette begrensninger. 

Det er jo just det som er problemet..:/ Hadde alle brukt hodet og kun brukt bur når det var et høyst reellt behov, så hadde det jo ikke vært noe problem. Nå vet vi jo at folk har høyst forskjellig definisjon på hva som er 'nødvendig' og for mye og så lenge bur blir ansett som like nødvendig som matskåler når man får hund, så har vi ett problem..

Selvfølgelig er det ikke dumt med holdningskampanjer ( og her kunne f.eks NKK absolutt vært mer på banen! Særdeles med tanke på at ikke få av deres bidragsytete bruker bur i stort omfang..) 

Jeg tror dog at man må gå litt mer bastant til verks, skal man i overskuelig fremtid komme noen vei. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å kjøpe bur så kjøp ordentlige binger. Selv har jeg valpene mine i bingene når de er alene hjemme (eller stenger gamle inni når hun har spist 500 gram kalve entrecote som IKKE var til henne og jeg vurderte drepe henne....)

Fant ikke bilde igjen av gamla i fengsel :P  Men jeg bruker da denne med ekstra grinder i lengden så det blir på str med en liten hybel. 

image_4506.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forskjellen på grinder og bur er... at man kan velge å bruke flere grinder for å få et større område (ja og så tak da, for de som hopper eller klatrer). På samme måte som at vi sannsynligvis kommer til å bruke buret til Kovu (største størrelse) ved behov på neste hund, som definitivt ikke blir i nærheten så stor. Og de som misbruker grinder kan fortsette å holde hunden sin inne på like lite plass som før, det er jo ikke bur, det er grinder? Problemet er jo stort sett ikke muligheten til å utvide hundens plass, om man faktisk ønsker det...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Og forskjellen på grinder og bur er... at man kan velge å bruke flere grinder for å få et større område (ja og så tak da, for de som hopper eller klatrer). På samme måte som at vi sannsynligvis kommer til å bruke buret til Kovu (største størrelse) ved behov på neste hund, som definitivt ikke blir i nærheten så stor. Og de som misbruker grinder kan fortsette å holde hunden sin inne på like lite plass som før, det er jo ikke bur, det er grinder? Problemet er jo stort sett ikke muligheten til å utvide hundens plass, om man faktisk ønsker det...

Skal vi se, sånn ca at bikkjen har 2*3 meter å bevege seg på? Men fortsatt ikke tilgang til hele rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
13 minutes ago, simira said:

Og forskjellen på grinder og bur er... at man kan velge å bruke flere grinder for å få et større område (ja og så tak da, for de som hopper eller klatrer). På samme måte som at vi sannsynligvis kommer til å bruke buret til Kovu (største størrelse) ved behov på neste hund, som definitivt ikke blir i nærheten så stor. Og de som misbruker grinder kan fortsette å holde hunden sin inne på like lite plass som før, det er jo ikke bur, det er grinder? Problemet er jo stort sett ikke muligheten til å utvide hundens plass, om man faktisk ønsker det...

Vel, hos meg dekker bingen ca. alt av ledig gulvplass i stua - i prinsippet så har jeg bare gjerdet ute møblene. Det er stor forskjell på bur og binge - i alle fall hos meg. For selv om Sam satt i et digert tøybur i helgen. (grei plass til to belgere, eller en belger og to småjenter, så er bingen hans veldig mye større, og gir rom for bevegelse, bytte av liggeplass osv. - møbler, og annet som kan konsumeres er gjerdet ute, han har mye plass å ordne på. Det ville han ikke hatt i ett bur, og selv om han nå - pr. i dag - kan stå helt og fullstendig oppreist i tøyburet, så kan han ikke variere liggeplass sånn veldig.

En binge vil aldri kunne bli så liten som ett bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, JeanetteH said:

Skal vi se, sånn ca at bikkjen har 2*3 meter å bevege seg på? Men fortsatt ikke tilgang til hele rommet. 

 

Just now, Belgerpia said:

Vel, hos meg dekker bingen ca. alt av ledig gulvplass i stua - i prinsippet så har jeg bare gjerdet ute møblene. Det er stor forskjell på bur og binge - i alle fall hos meg. For selv om Sam satt i et digert tøybur i helgen. (grei plass til to belgere, eller en belger og to småjenter, så er bingen hans veldig mye større, og gir rom for bevegelse, bytte av liggeplass osv. - møbler, og annet som kan konsumeres er gjerdet ute, han har mye plass å ordne på. Det ville han ikke hatt i ett bur, og selv om han nå - pr. i dag - kan stå helt og fullstendig oppreist i tøyburet, så kan han ikke variere liggeplass sånn veldig.

En binge vil aldri kunne bli så liten som ett bur.

De kompostgrindene som blir anbefalt som billigste alternativ er på størrelse med buret til Odin om man bruker et standard sett med fire av de. Mindre om man setter de på høykant. Elementer av andre grindtyper jeg har sett i salg er ikke så mye større. Det handler om at man KAN, har muligheten til å lage et større gjerde eller å heller gjerde inn det man ikke vil hunden skal komme til, poenget mitt er at de som stapper hunden i buret for å slippe å tenke på det når de sover, spiser og er på jobb, neppe vil bry seg med det?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Just now, simira said:

 

De kompostgrindene som blir anbefalt som billigste alternativ er på størrelse med buret til Odin om man bruker et standard sett med fire av de. Mindre om man setter de på høykant. Elementer av andre grindtyper jeg har sett i salg er ikke så mye større. Det handler om at man KAN, har muligheten til å lage et større gjerde eller å heller gjerde inn det man ikke vil hunden skal komme til, poenget mitt er at de som stapper hunden i buret for å slippe å tenke på det når de sover, spiser og er på jobb, neppe vil bry seg med det?

Jeg har 10 elementer på langside - så rimelig stor.
Og ja - det er alltid rom for missbruk, i Sverige er det også forbudt å gå fra hunden mer enn 6 timer - så hundebarnehager osv. har fått en oppblomstring. Jeg mener at en ny lov i Norge burde gå på at man setter et minstekrav til gulvplass i forhold til hundens størrelse - da får man vekk pittesmå binger til digre hunder også.
Jeg har forøvrig ett sånt gigabur hjemme - plass til to belgere og allikevel god plass - det ville vel dekket litt under halve bingen som kjekkasen har om natta nå - så det er stor forskjell - og bingen vi lånte til Malins kull i fjor - standard valpebinge som Jeanette har bilde av, er større enn det buret altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, patricia skrev:

Fordi vi er pålagt å sikre dyr i bilen under transport.

Men altså jeg tror ikke jeg er enestående. Altså jeg bruker bilen så buret må ut av bilen også. JA da må det jo settes inn de fleste plasser. Får du da inspeksjon fra gitte regelverk så er det ulovlig siden det har blitt et innebur. Et bilbur kan fint brukes inne også. Hvordan handheve loven på rett vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Jeg mener at en ny lov i Norge burde gå på at man setter et minstekrav til gulvplass i forhold til hundens størrelse - da får man vekk pittesmå binger til digre hunder også.

Enig, her vil det være mindre rom for personlige tolkninger om hva som er 'stort nok' .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...