Gå til innhold
Hundesonen.no

Sett vekk hundeburet!


QUEST
 Share

Recommended Posts

22 timer siden, simira skrev:

Og forskjellen på grinder og bur er... at man kan velge å bruke flere grinder for å få et større område (ja og så tak da, for de som hopper eller klatrer). På samme måte som at vi sannsynligvis kommer til å bruke buret til Kovu (største størrelse) ved behov på neste hund, som definitivt ikke blir i nærheten så stor. Og de som misbruker grinder kan fortsette å holde hunden sin inne på like lite plass som før, det er jo ikke bur, det er grinder? Problemet er jo stort sett ikke muligheten til å utvide hundens plass, om man faktisk ønsker det...

Hadde vi hatt et lovverk, som i Sverige, så ville det også angitt minstemål for grindene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

http://www.h-a.no/debatt/sett-vekk-hundeburet-

Men hvor ofte har man hund som må ligge i bur pga skade? Jeg har ennå, etter å ha vært hundeeier/bodd med hunder siden 1971 aldri hatt en hund med skade som har hatt behov for bur, men om så behovet o

Litt av poenget er vel at folk har veldig ulik oppfatning av hva som er "fornuftig bruk"

Posted Images

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Hadde vi hatt et lovverk, som i Sverige, så ville det også angitt minstemål for grindene :)

Bare fordi jeg lurer og ot i forhold til tråden egentlig: Det svenske regelverket skriver også om bur i bil at hundene skal kunne stå oppreist og ha et min antall cm fra issen til burtak i naturlig oppreist stilling? Så endel sliter vel der med vanlige bilbur?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Bare fordi jeg lurer og ot i forhold til tråden egentlig: Det svenske regelverket skriver også om bur i bil at hundene skal kunne stå oppreist og ha et min antall cm fra issen til burtak i naturlig oppreist stilling? Så endel sliter vel der med vanlige bilbur?

Interessant at du tar det opp for jeg har mange ganger reagert på hunder som ser ut som de er bretta både to og tre ganger for å få plass i bilburet.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Interessant at du tar det opp for jeg har mange ganger reagert på hunder som ser ut som de er bretta både to og tre ganger for å få plass i bilburet.. :hmm:

Samme her. Jeg kjører ofte langt og har store hunder baki. De snur seg , flytter seg , står oppe , ser ut og ligger rett ut på siden og sover. Når de skal løpe konkurranse tror jeg ikke det hadde vært heldig å brette dem sammen på en flere timers biltur før start. De bruker virkelig hele lasterommet på Berlingoen når de er på tur

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, yurij skrev:

Bare fordi jeg lurer og ot i forhold til tråden egentlig: Det svenske regelverket skriver også om bur i bil at hundene skal kunne stå oppreist og ha et min antall cm fra issen til burtak i naturlig oppreist stilling? Så endel sliter vel der med vanlige bilbur?

Det har du nok rett i. Alt for mange bilbur er nok i minste laget (mine feks....)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, QUEST skrev:

Interessant at du tar det opp for jeg har mange ganger reagert på hunder som ser ut som de er bretta både to og tre ganger for å få plass i bilburet.. :hmm:

Jamen det er så viktig at buret ikke er for stort skjønner du, for da kan bikkja dævve når man kolliderer... så neida, det er viktig å brette bikkja sammen så godt det lar seg gjøre slik at det er minst mulig plass å "gli" på om man kolliderer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
50 minutes ago, QUEST said:

Interessant at du tar det opp for jeg har mange ganger reagert på hunder som ser ut som de er bretta både to og tre ganger for å få plass i bilburet.. :hmm:

Ååå jeg er så enig så enig.. jeg blir fullstendig RASENDE når jeg hører folk som har latt seg lure til å kjøpe disse svindyre fancy shit bura - og måttet kjøpe en mindre størrelse pga. plassen i bilen - og burselger hevder at det er bare bra at buret er dritlite - faktisk så er det superfint at du må brette sammen bikkja, for da er sjansene for skader skikkelig skikkelig små ved en krasj.
:(

Stakkars bikkjer.
 

20 minutes ago, Siri said:

Jamen det er så viktig at buret ikke er for stort skjønner du, for da kan bikkja dævve når man kolliderer... så neida, det er viktig å brette bikkja sammen så godt det lar seg gjøre slik at det er minst mulig plass å "gli" på om man kolliderer. 

Jupp, den burde helst ikke kunne flytte en fot engang, for det viktigste er jo tross alt at bikkja overlever en bilkrasj - så får det heller være at hunden som du drar med deg på ferie fra Stavanger til Nordkapp har det skikkelig pyton mens reisen pågår, og på natta når den må overnatte i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 at 0:02 PM, JeanetteH skrev:

Istedenfor å kjøpe bur så kjøp ordentlige binger. Selv har jeg valpene mine i bingene når de er alene hjemme 

Jeg synes grind er et glimrende alternativ og kjøpte barnegrind som jeg brukte da minsten var liten. Tenkte jeg skulle være lurt å kjøpe grind uten gitter, sånn at hun ikke klatra over. Når hun vokste, så gjorde jeg den større. Det var kjempepraktisk...helt til bikkja bare "Du mamman? SE! Jeg hopper over!" *sukk* 

Nå bruker jeg ikke mye bur, men det hender innimellom at minsten må være i buret under et måltid f.eks. Kanskje hakket oftere enn før, nå som jeg har en kjæreste med en hund som er 7 mnd. eldre enn min og de terger hverandre opp om du er så uheldig å blunke. Noen ganger er det deilig å kunne spise middagen i fred uten å måtte stoppe herjehunder hver 15. sekund. Spesielt når mini sier "Jammen...grinda vil jeg jo ikke være i" og så er hun ute :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske morsomt at man kan bruke kompostgrinder, men er hysterisk i mot bruk av bur :)  Hva er forskjellen?  Hunden er uansett innestengt.  Jeg er ingen tilhenger av uvettig bruk av bur, og noen hunder tilbringer selvsagt alt for mye tid i bur.  Men bevisst bruk av bur kan være en fin ting for både eier og hund.  Husk også på at hunder er veldig forskjellig.  Hadde for en tid tilbake en valp som nesten aldri var i bur da den var veldig rolig av seg.  Har nå en valp av samme rase som er den rake motsetning.  I en periode (som nå er over) var den spinnvill inne uansett annen aktivitet.  Brukte da buret bevisst slik at hunden fikk "samlet seg".  Den trengte rett og slett hjelp til å finne roen, og da fungerte buret helt utmerket i en liten periode.  Valpen ble derfor av og til lagt i buret i en times tid om kvelden da den prøvde "å henge i taklampa"  Nå sover den stort sett hele kvelden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha...  morsom! :)  Min overaktive valp hadde aldri blitt innenfor denne bingen...  Det finnes individer som i perioder må begrenses, også fysisk.  Noen hunder hadde først revet i filler dyna, så hadde de gnagd opp senga, hoppet over grinda osv.  Tror folk skal innse at hunder er veldig forskjellig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, spot said:

Haha...  morsom! :)  Min overaktive valp hadde aldri blitt innenfor denne bingen...  Det finnes individer som i perioder må begrenses, også fysisk.  Noen hunder hadde først revet i filler dyna, så hadde de gnagd opp senga, hoppet over grinda osv.  Tror folk skal innse at hunder er veldig forskjellig...

Ah. Så siden hunder er individer, så er det jo helt på sin plass å anbefale alle ferske valpekjøpere å bruke bur til valpen sin? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, spot skrev:

Haha...  morsom! :)  Min overaktive valp hadde aldri blitt innenfor denne bingen...  Det finnes individer som i perioder må begrenses, også fysisk.  Noen hunder hadde først revet i filler dyna, så hadde de gnagd opp senga, hoppet over grinda osv.  Tror folk skal innse at hunder er veldig forskjellig...

Nei, ikke støvervalper heller, så de får enten være ute, eller bli med i bilen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pringlen skrev:

Nei, ikke støvervalper heller, så de får enten være ute, eller bli med i bilen..

Enig i det, og bare for å presisere; jeg er totalt motstander av burbruk en hel arbeidsdag, (pluss om natta).  Men bur brukt som et bevisst verktøy er en helt annen ting, etter mitt syn.  Mine valper er alltid med jobb, og ligger noe tid i bilen, og en del inne hvor jeg jobber, evt også i jobbebilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...