Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, april

maysofie
 Share

Recommended Posts

• Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Akkurat nå er jeg superfornøyd med lille Fettergutt. Jeg er nemlig på vei hjem fra kurs med en rykende fersk B-godkjent lavinehund.  Flinke Fetter skuffer aldri.

Hei sonen  Må bare dele.. Colored Melody's Calendar Girl. HD: A/A  AD: 0/0 Gjennomført MH - Bestått, med 1 på skudd.   Verdens fineste lille aussie-frøken❤

Fine bikkjer! Han heter Herr Hu, og er verdens søteste! Han ble 2 år i går.  Han er ikke 100% offisielt min enda, vi har ikke ordna med omregistrering, men vi har hatt ham siden rett etter nyttår

Posted Images

Nano følger stramt med på saktetv, og vet ikke om han skal være glad eller sinna over disse rare dyra som har dukket opp i stua hans, så han både logrer vilt og bjeffer til dem han, morro med valp ja:P(mystisk nok, for når vi går forbi reinsdyra neddi bygda her så kikker han bare på dem, du vet forøvrig at du bor landlig til langt nord når folk har reinsdyr i bånd i hagen istedenfor bikkjer:D)

IMG_4282.thumb.JPG.78cdc8a723f18aeb258b54ad5c46cd1e.JPG

Og lam 70001 hilser til sonen:

IMG_4267.thumb.JPG.78c4e0e8ab4f793629692d87d4b955fe.JPG

• Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 6:07 AM, Siri skrev:

Jeg liker at du er så positiv 2ne :lol::P 

Expand  

Sant? Jeg er så mye hyggeligere når jeg er blid og positiv :aww: 

På 4/25/2017 at 10:48 AM, SFX skrev:

Naw!

Expand  

1 time siden, SFX skrev:

Jeg har ikke rett på ferie når jeg går på AAP, så finner jeg en vanskelig saksbehandler så kan jeg få beskjed om å finne praksisplass i juli fordi det er fellessteng her da. Nå er min saksbehandler veldig rund og fin i kantene, så hun vil ikke gjøre det, og hun har godkjent både CACIB-jakten jeg hadde i nesten tre uker i fjor og Cruftsturen i år - førstnevnte var før jeg fikk praksisplass, og sistnevnte la jeg opp til at jeg jobbet det jeg skulle før jeg dro og etter at jeg kom tilbake, slik at selv om jeg var borte seks dager så gikk det ikke ut over arbeidsprosenten. Men jeg har ikke rett til å si at jada, jeg vet jeg har praksisplass nå, men jeg vil være fjorten dager i Østerrike i oktober. Jeg må være i et arbeidsforhold for å ha ferierettigheter.

Expand  

Jo, du har rett på ferie selv om du går på AAP, men enkelte ferier (eller saksbehandlere) kan hende fratar deg AAP for de dagene du er på ferie. Når det er sagt, så har ingen av mine søknader om ferie blitt avslått enda, så jeg er litt usikker på hva kriteriene for å ikke få godkjent ferie er. Du er ikke i Ullensaker lenger nå, så du har neppe en saksbehandler som mener du bør finne en praksisplass de tre ukene praksisplassen din har stengt ;) 

1 time siden, SFX skrev:

:( Diktafon? 

Expand  

Da må jeg jo høre på meg selv.. Har du hørt meg snakke, liksom? Det er fælt :lol: 

1 time siden, SFX skrev:

Itte no problem, je ska talas åt dessa værguda!

Expand  

Så bra, da ordner du det! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 12:52 PM, 2ne skrev:

Sant? Jeg er så mye hyggeligere når jeg er blid og positiv :aww: 

Expand  

Det synes vi alle :lol: 

Oi... brått fikk jeg time til operasjon av øyelokket igjen i morgen :o Men det passet jo bra siden jeg like vel skal dit for å få Tysabri i morgen... får håpe de kan sette meg i gang litt tidligere med den Tysabrien sånn at jeg rekker operasjon!

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 12:52 PM, 2ne skrev:

Jo, du har rett på ferie selv om du går på AAP, men enkelte ferier (eller saksbehandlere) kan hende fratar deg AAP for de dagene du er på ferie. Når det er sagt, så har ingen av mine søknader om ferie blitt avslått enda, så jeg er litt usikker på hva kriteriene for å ikke få godkjent ferie er. Du er ikke i Ullensaker lenger nå, så du har neppe en saksbehandler som mener du bør finne en praksisplass de tre ukene praksisplassen din har stengt ;) 

Expand  

Hmm, jeg fikk beskjed av nåværende saksbehandler at jeg i utgangspunktet ikke hadde krav på ferie - men igjen, det er hun som signerte og godkjente nesten tre ukers bilferie i fjor, uten å frata meg noen penger. Jeg hadde jo praksis med oppstart i mai, og jeg hadde forstått det som at det skulle vare en god stund, altså gjennom ferien, som også var en grunn til å planlegge ferie i september (pluss det faktum at det var da Foenix hadde pels, kremt...) - men så var jo praksisperioden bare åtte uker. Heldigvis, jeg fikk jo aggresjonsproblem av å være der. I hvert fall så endte jeg med ikke noe å gjøre i juli, og likevel fikk jeg ha ferie i september. Men jeg hadde ikke krav på det, sa hun.

Men da skal jeg spørre igjen senere, for jeg håper jo å ha valper til vinteren, og om jeg fremdeles er på AAP da så kan jeg kanskje søke om noen uker uten praksis og heller få trekk i AAP'en for å være hjemme med valpene. Jeg får strengt tatt ikke mye mer utbetalt i AAP i måneden enn hva jeg selger en valp for, så om jeg for en gangs skyld kunne fått et normalstort kull så skal jeg ikke sulte ihjel av den grunn. Tar vi en reprise av fjoråret, derimot, så konverterer jeg til flue-oppdretter. 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Da må jeg jo høre på meg selv.. Har du hørt meg snakke, liksom? Det er fælt :lol: 

Expand  

Jeg har aldri tenkt på stemmen din som fæl! Men om du tenker på det, så finnes det jo stemmefordreiere :D Kanskje du kan høres ut som Donald Duck? Eller Stephen Fry?

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 1:02 PM, Siri skrev:

Expand  

Det hersker bred enighet om osv :P 

Akkurat nå, Siri skrev:

Oi... brått fikk jeg time til operasjon av øyelokket igjen i morgen :o Men det passet jo bra siden jeg like vel skal dit for å få Tysabri i morgen... får håpe de kan sette meg i gang litt tidligere med den Tysabrien sånn at jeg rekker operasjon!

Expand  

Krysser fingrene for at det går bra å sette i gang tidligere, og at de fikser det de må fikse denne gangen :) 

På 4/25/2017 at 1:04 PM, SFX skrev:

Hmm, jeg fikk beskjed av nåværende saksbehandler at jeg i utgangspunktet ikke hadde krav på ferie - men igjen, det er hun som signerte og godkjente nesten tre ukers bilferie i fjor, uten å frata meg noen penger. Jeg hadde jo praksis med oppstart i mai, og jeg hadde forstått det som at det skulle vare en god stund, altså gjennom ferien, som også var en grunn til å planlegge ferie i september (pluss det faktum at det var da Foenix hadde pels, kremt...) - men så var jo praksisperioden bare åtte uker. Heldigvis, jeg fikk jo aggresjonsproblem av å være der. I hvert fall så endte jeg med ikke noe å gjøre i juli, og likevel fikk jeg ha ferie i september. Men jeg hadde ikke krav på det, sa hun.

Men da skal jeg spørre igjen senere, for jeg håper jo å ha valper til vinteren, og om jeg fremdeles er på AAP da så kan jeg kanskje søke om noen uker uten praksis og heller få trekk i AAP'en for å være hjemme med valpene. Jeg får strengt tatt ikke mye mer utbetalt i AAP i måneden enn hva jeg selger en valp for, så om jeg for en gangs skyld kunne fått et normalstort kull så skal jeg ikke sulte ihjel av den grunn. Tar vi en reprise av fjoråret, derimot, så konverterer jeg til flue-oppdretter. 

Expand  

Jeg trodde alle hadde krav på ferie, men at spørsmålet var om du fikk utbetalt AAP eller ikke i den perioden du er på ferie - man har jo ikke feriepenger og den slags goder når man er på AAP. 

Jeg tenker jo at om du forteller hvorfor du vil ha permisjon fra praksisplassen din, at de er runde i kantene og lar deg få ha den, saksbehandlere flest (ikke alle, jeg veit) syns jo at det er positivt at man har en hobby man kan engasjere seg i og være aktiv i selv om man ikke orker/kan være ute i "ordentlig" jobb :) 

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg har aldri tenkt på stemmen din som fæl! Men om du tenker på det, så finnes det jo stemmefordreiere :D Kanskje du kan høres ut som Donald Duck? Eller Stephen Fry?

Expand  

Jeg orker ikke Donald Duck som Donald Duck engang, så da måtte det blitt Stephen Fry :ahappy: Men jeg huska hva jeg lurte på uten å kikke på lappen, og de kunne fortsatt ikke svare på det jeg lurte på, så det ordna seg vel på et vis :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 10:32 AM, Christine skrev:

og @Kristiin - skal du teste mer snø så er det bare å hente settervimsen :ahappy: Han er for sterk for meg akkurat nå. Han og Deli kan gi deg rimelig god fart tipper jeg :lol: 

Expand  

Skal ha han i baktankene :ahappy: Men er litt redd for den stoppknappen, som ikke finnes på han - jeg er jo ikke så modig på ski :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 8:00 AM, Perfect Image skrev:

De er varslet allerede, og natursoppsynsmannen som er bestekompisen til samboer har lagt den i bur for oss :)

Expand  

Jeg finnes ikke imponert over at du har overskudd til å engasjere deg i ditt og datt, det er jo tross alt minst to døgn siden du fikk en baby!

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 1:14 PM, 2ne skrev:

Det hersker bred enighet om osv :P 

Expand  

:yes:

1 time siden, 2ne skrev:

Krysser fingrene for at det går bra å sette i gang tidligere, og at de fikser det de må fikse denne gangen :) 

Expand  

Det gikk helt fint det, så nå skal jeg troppe opp på sykehuset kl 8 i morgen tidlig for litt medisinering sånn at jeg er ferdig til jeg skal opereres :D Utrolig hva en telefon og en søt og snill sykepleier kan fikse altså :ahappy:

På 4/25/2017 at 1:20 PM, Symra&Pippin skrev:

Jeg finnes ikke imponert over at du har overskudd til å engasjere deg i ditt og datt, det er jo tross alt minst to døgn siden du fikk en baby!

Expand  

:teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det saktetv på NRK var jommen sakte greier... gosj skal de aldri bevege på de dyra...Men er litt koselig også.

Jeg har lest ut to bøker,og skal nå begynne på den siste til Montefiore. Koteletter ligger til tining, og Prima er lufta... får lese litt som slottsromantikk da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 1:14 PM, 2ne skrev:

Jeg trodde alle hadde krav på ferie, men at spørsmålet var om du fikk utbetalt AAP eller ikke i den perioden du er på ferie - man har jo ikke feriepenger og den slags goder når man er på AAP. 

Jeg tenker jo at om du forteller hvorfor du vil ha permisjon fra praksisplassen din, at de er runde i kantene og lar deg få ha den, saksbehandlere flest (ikke alle, jeg veit) syns jo at det er positivt at man har en hobby man kan engasjere seg i og være aktiv i selv om man ikke orker/kan være ute i "ordentlig" jobb :) 

Expand  

Ja, og jeg kan få erklæring fra spesialisten om alt det positive hundeholdet tilfører mitt liv om så er, så et eller annet bør løse seg. Jeg er mer bekymret for om tispa blir drektig og får en normal fødsel, egentlig :P 

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg orker ikke Donald Duck som Donald Duck engang, så da måtte det blitt Stephen Fry :ahappy: Men jeg huska hva jeg lurte på uten å kikke på lappen, og de kunne fortsatt ikke svare på det jeg lurte på, så det ordna seg vel på et vis :teehe: 

Expand  

Godt for alt som ikke løser seg, som forventet?

På 4/25/2017 at 2:29 PM, Siri skrev:

Det gikk helt fint det, så nå skal jeg troppe opp på sykehuset kl 8 i morgen tidlig for litt medisinering sånn at jeg er ferdig til jeg skal opereres :D Utrolig hva en telefon og en søt og snill sykepleier kan fikse altså :ahappy:

Expand  

Lykke til i morgen!

Dere som husker at jeg slet med å få støt overabsoluttalt på jobben - det sluttet da jeg la igjen fleecejakka hjemme. Nå har jeg vært på jobb flere dager uten å få støt! Det er helt fantastisk!

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 2:39 PM, SFX skrev:

Lykke til i morgen!

Expand  

Takker :D 

3 minutter siden, SFX skrev:

Dere som husker at jeg slet med å få støt overabsoluttalt på jobben - det sluttet da jeg la igjen fleecejakka hjemme. Nå har jeg vært på jobb flere dager uten å få støt! Det er helt fantastisk!

Expand  

Yeyyy :bananas:

Har jeg spist spinatsuppe m kokt egg og funderer på hva vi skal gjøre i kveld, hundene og jeg. Tur i skogen utgår pga mye og våt snø - jeg orker ikke å få hjem to avskyelige snømenn, det frister ikke å gå langs vegene her nå - de er jo sånn passe sølete etter snøen i går og i dag (for selvsagt har det smeltet i løpet av dagen og lagd gjørme av grusvegen som akkurat hadde tørka opp rett før snøfallet i går kom). Men det er jo så deilig med helt rene, pene hunder også... regndress på tur kanskje? SÅ kan vi vase opp i skogen i snøen like vel? Sukk... alle disse valg :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
  På 4/25/2017 at 1:02 PM, Siri skrev:

Expand  

Krysser fingre for at det lar seg gjøre :) 
Lykke til i morgen! 

Nå har jeg vært på kampanjeopplæring i Stavanger. Kjørte klokka 12 i dag, og var hjemme for en halvtimes tid siden. Men da har jeg rukket å handle litt pålegg og diverse på tilbud, og jeg fikk hentet PC på Expert. 

Og for de som måtte lure hva som går av PostNord så kan jeg informere om at det lurer Expert på også. 
De leverte nemlig ikke varene i går klokken 16:56 som det kom frem av sporingsnummeret. Heller ikke klokken 11:37 i dag som var siste nye oppdatering når jeg sjekket sporingsnummeret en gang til hos Expert. 
Derimot kunne de på Expert fortelle meg at de hadde mottatt varene rett før klokken 16.00 I DAG! 

Jeg var heldig og fikk hentet ut siden de akkurat hadde tatt frem PC'en og skulle til å sende ut melding til meg. c

Nå venter jeg på at pizzaen skal bli ferdig stekt, og så skal jeg ordne med passord jeg faktisk klarer å huske før jeg begynner å gjøre klar ny PC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må skryte litt av NAV. For mindre enn en måned siden sendte vi søknad om omsorgsdager for det ene barnet vårt. Brevet kom i retur fordi vi hadde glemt å signere. Sendte det tilbake rett før påske, i dag får vi svar på mail at søknaden er innvilget. Det må vel være rekord i rask saksbehandling?

Nå skal det sies at vi har hatt ekstra omsorgsdager for et barn tidligere, og jeg tok sikkert ut 3 eller 4 slike tilsammen på 7 år. Og denne gangen gjelder de til utgangen av neste år. Så de skjønte vel at vi ikke kommer til å bruke ordningen i utrengsmål. 

Nydelig sol her, men kaldt.

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 3:15 PM, Line skrev:

Mens jeg derimot snart skal sele på jentene, ta på joggesko og solbriller, og rusle tur i perfekt (for meg - og 2ne) vårvær  c010.gif  h022.gif

Expand  

Jeg selet også på - og tok på joggesko (kjempelurt), droppa solbriller - men burde hatt både lue, hansker og stillongs... Nope - det er ikke vår riktig ennå selv om sola skinner :aww: 

På 4/25/2017 at 4:53 PM, *Kat84* skrev:

Krysser fingre for at det lar seg gjøre :) 
Lykke til i morgen! 

Expand  

Tusen takk - og det lot seg gjøre, det, sa den søte sykepleieren på Elverum, så da tropper jeg opp kl 8 for å settes i gang med medisinene mine :ahappy:

1 time siden, *Kat84* skrev:

Og for de som måtte lure hva som går av PostNord så kan jeg informere om at det lurer Expert på også. 
De leverte nemlig ikke varene i går klokken 16:56 som det kom frem av sporingsnummeret. Heller ikke klokken 11:37 i dag som var siste nye oppdatering når jeg sjekket sporingsnummeret en gang til hos Expert. 
Derimot kunne de på Expert fortelle meg at de hadde mottatt varene rett før klokken 16.00 I DAG! 

Expand  

:lol: Her ble faktisk varene levert 2 dager (!!!) før oppgitt tid :o 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
  På 4/25/2017 at 6:15 PM, Siri skrev:

Tusen takk - og det lot seg gjøre, det, sa den søte sykepleieren på Elverum, så da tropper jeg opp kl 8 for å settes i gang med medisinene mine :ahappy:

Expand  

Så flott! Greit å slippe to turer om man kan unngå det med litt velvilje :)

På 4/25/2017 at 6:15 PM, Siri skrev:

:lol: Her ble faktisk varene levert 2 dager (!!!) før oppgitt tid :o 

Expand  

I ditt tilfelle er det jo faktisk imponerende effektivt. 
I mitt tilfelle, og også resten av folka som har bestilt varer for henting i butikk, så var det mer kreativt :P 

Nå skal jeg ta Sjef med meg ned til sjøkanten og la ham løpe litt. Det har ikke vært så mye aktivitet på ham i dag når jeg har brukt hele dagen i bil, så han kan få utløp for energien sin litt mer effektivt enn kjedelig båndtur. 
Han elsker jo å klatre på steiner og vasse rundt i vannkanten så det blir fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme fra jobb, lekt i snøen med hundene, spist middag - nå blir det pelsstell, og få opp en blokk med vom fra fryseren. Etter det tror jeg ikke at jeg orker mer i dag.

Jeg lagde snøengler på jordet, og hundene hjalp til.

18057770_10158406048000136_5827376870019

• Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 2:29 PM, Siri skrev:

Expand  

Så bra! De er ofte noen engler, disse sykepleierne, ordner og fikser så ting går enklest mulig :ahappy: 

På 4/25/2017 at 2:39 PM, SFX skrev:

Ja, og jeg kan få erklæring fra spesialisten om alt det positive hundeholdet tilfører mitt liv om så er, så et eller annet bør løse seg. Jeg er mer bekymret for om tispa blir drektig og får en normal fødsel, egentlig :P 

Expand  

Vi satser på at det går greit, det og! :D 

Sitat

Godt for alt som ikke løser seg, som forventet?

Expand  

haha.. Min helsesituasjon oppsummert i en setning, liksom :rolleyes: 

På 4/25/2017 at 3:15 PM, Line skrev:

Mens jeg derimot snart skal sele på jentene, ta på joggesko og solbriller, og rusle tur i perfekt (for meg - og 2ne) vårvær  c010.gif  h022.gif

Expand  

Det var nesten så jeg savna Trøndelag litt nå *sukk* Men jeg krysser fingrene for at det blir vår snart! Det er mai til uka, liksom :D 

--

Jeg har prøvd å høre om andre har erfaring som min på et stomiforum på facebook, og når noen da svarer at det beste er om jeg kan lære meg å leve med ilostomien min, så får jeg - i hvert fall i dag - litt lyst til å være voldelig. Jeg har ikke problemer med ilostomi. Jeg har et problem med å bli dehydrert. Føkkit. 

EDIT: Og nå har jeg fått svar igjen. Valget er visst enkelt. Greit å vite. Sykepleiere, leger, kirurger og jeg, som lever med det, syns ikke det er et enkelt valg, men by all means. 

:gaah: 

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4/25/2017 at 7:10 PM, 2ne skrev:

Så bra! De er ofte noen engler, disse sykepleierne, ordner og fikser så ting går enklest mulig :ahappy: 

Expand  

Ja, de ER det, altså :ahappy:

Akkurat nå, 2ne skrev:

Jeg har prøvd å høre om andre har erfaring som min på et stomiforum på facebook, og når noen da svarer at det beste er om jeg kan lære meg å leve med ilostomien min, så får jeg - i hvert fall i dag - litt lyst til å være voldelig. Jeg har ikke problemer med ilostomi. Jeg har et problem med å bli dehydrert. Føkkit. 

Expand  

Herlig liksom!!! Det er så artig når folk svarer på det man spør om :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den følelsen når hånden din sovner når man er MR-maskinen med Hannibalmaske på og du _må_ ligge helt i ro. :aww: Greit å kjenne at man plutselig klør i fjeset, men det klarer man å ignorere, men da hånden dovnet bort gjør det litt vanskelig å ikke knipe knyttneve for å virkelig kjenne at den er der. :lol:

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ny dag, ny hund. Det er vel greia med valp. I går var han plutselig kjempesint på meg for å ha nerver til å spise mat. All mat er nå hans mat, ifølge et nytt vedtak jeg ikke ble invitert med i noen forhandlinger eller beslutningsprosess om. Det viser seg at jeg ikke skulle ha noen behov for å spise lenger. Ufattelig frekt av meg å begå et sånt brudd på nye regler, så fikk meg en velfortjent skjennepreken. På gårsdagens tur ble jeg hoppet opp på så mange ganger, jeg brukte sikkert en time på å febrilsk søke internett etter klarsignal for å vaske membranjakke med vanlig vaskemiddel. No luck. Nikwax utilgjengelig på lørdag kveld, så ble pent nødt til å gå ut, midt under ridestevne med masse fremmede på tunet og rundtomkring på en søndag, iført The Jacket of Shame som flagget min latskap/udugelighet som hundefører. Den har så mange poteavtrykk, foran, bak, på armene og begge sidene, den kunne passert som kamofarget hadde den vært grønn. Kan angre på å ha kjøpt svart, eller ta meg sammen og begynne gi Ede mer tydelig kjipe konsekvenser for å hoppe opp, tenkte jeg. Det var kanskje nok å tenke på det, for i dag hoppet han opp færre enn fem ganger i løpet av over en time tur, og de få gangene han gjorde det bare forstod han at dette ble veldig feil fra måten jeg IKKE reagerte på, fordi jeg taust og med steinansikt samlet meg til en indre diskusjon med me, myself and I om hvordan jeg skulle reagere. Ga meg antakelig et ansiktsuttrykk og en utstråling Ede forstod at ikke var til å kødde med. Satte ikke potene på meg mer enn to ganger de første 10 min av turen, og bare avbrøt på tur opp de neste få gangene. Mutteren er sååå glad for å mestre den kommunikasjonen der i dag. Vi gikk oss også plutselig på et par turgåere han ikke viste noen interesse for å hilse på. Kjempelettelse, der jeg instantly fikk skuldrene under ørene, klar til å kaste meg på langlina for drakamp på livet, fordi jeg bare hadde tørrfor i lommene og han var ikke sulten. Impulsiv hilseiver har vært den største adferdsutfordringen hittil. Han elsker mennesker! Nå viste han ingen interesse verken for å oppsøke dem, eller gira på å innkassere godis for passering. Bare så på dem og spaserte nonchalant og ledig og avslappet forbi sammen med meg, med hengende langline, uten bestikkelser. Føltes som å score et fotballmål. Han er stadig ivrig på å komme fortere hjem når vi nærmer oss hva han oppfatter som eget territorium, hvor det virker som han er keen på å inspisere og kontrollere ASAP når han husker at vi har forlatt det ubevoktet, men på langt lavere stressnivå enn før. Kun noen få byks fremover, som han selv synes straffet seg med de ubehagelige rykkene i selen - det liker han ikke - så han korrigerer seg selv mot trekking og byks. Alt i alt, den nest beste turen vi har gått sammen til nå. Minus for å vimse for mye foran meg, type snublefelle. Usikker på om det går an å kommunisere til ham at det bare er ok å passere rett foran meg på god avstand. I min verden er det enkle det beste når det kommer til å lage regler for hunden. Å tillate ham å vimse rundt foran meg, bare ikke krysse min bane nærmere enn to meter foran, det er komplisert å kommunisere tydelig. Å bare tillate ham å bevege seg på siden og krysse bak meg på langline i øde områder er kjipt. Usikker på hvordan løse problemet med snublefella. Han har så liten radius, han gjør det ganske ofte, og det irriterer vettet av meg. Ikke usannsynlig at det fører til en skade. Trenger råd og tips og triks og hjelp med den der.  Å fotografere ham er stadig like vanskelig. Det er koselig at nærheten til meg overgår verdien av lønn for vel utført sitt, men det hadde vært fint om han kunne bli sittende sånn plutselig, ikke bare i hva han oppfatter som treningssessions Her klasket han ned i dekk for å vise at han kan bedre enn jeg ba ham om.. ..og her viser han hvilken lynkjapp innkalling han har. Kanskje ikke kjappere enn lynet, men han er kjappere enn lyden, ikke verst: Håndsignal for "Bli" og "Bli nå for **** sittende denne gangen!" ser ganske like ut, så lett å forstå at Ede tolket denne som: "Kom!" Det er en oppgitt og resignert hånd en ser synke til bakken i nok et skuffende nederlag: Å bli ***** sittende er noe vi trenger trene mer på i mer ulike situasjoner for å generalisere mer. Han er god på det innendørs, ikke bare hjemme. Sentralstasjonen, med masse lyder og folk og greier er ok med både sittende, liggende og stående mens jeg går ganske langt unna. Har dog store problemer utendørs, og ikke pga distraksjoner, men fordi han kommer til meg. Mulig vindpust er en trigger for minner om å bli forlatt for alltid alene sammen med nabo og storebror utenfor butikker. Antakelig.  Minne selv på å senke forventningene og jobbe med det som om det er nyinnlæring utendørs. 
    • Noen som har erfaring med et slikt silver shade dekken? Fungerer det?
    • Jeg er veldig glad i pinewood sine vester. Har også en fra Helsitar som jeg liker, men velger nok pinewood over helsitar oftere. Grunnen er at lommene på pinewood sine vester er mye større og rommer mer, så jeg får plass til masse godbiter, leker, bånd og halsbånd i lommene, spesielt baklomma. Vet ikke hvilken størrelse du bruker, men ser pinewood har alt fra XS-3XL. Hvis du er interessert, så vet jeg om en rabattkode hos pinewood på 30% rabatt, som jeg tror fortsatt er aktiv
    • Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...