Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, januar 2017


SaraS
 Share

Recommended Posts

Inne igjen fra liten tur rundt på eiendommen. Nå leker de, heldigvis med en tyggeleke mellom seg ellers har Falk en fæl tendens til å bite seg fast i Kenz istedet stakkar [emoji23] men de leker så fint sammen, nå er de plutselig blitt like store også så Kenzie har ikke lenger den fordelen.

https://vimeo.com/201268473


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Han bestod både praktisk og teoretisk eksamen,  flinkeste Bonden min!

Gjett hvem sin lille fineste Fettergutt som har A-hofter og 0-albuer?  

Iskaldt her i dag! Ikke så mange kuldegradene, men sterk og sur vind. Brrr!! Noen som har lyst å se bilde av mitt kommende gull? Synes det er lenge å vente og glede seg "alene", så det må da gå b

Posted Images

59 minutter siden, 2ne skrev:

Seriøst? Åh, da hadde jeg blitt sint ja! Jeg håper da virkelig at hun fikk igjen sprangavgifta? 

Det vet jeg faktisk ikke, for den kjemiske kastreringen var info som kom fram flere måneder etter at tispa gikk tom, og jeg har ikke hørt oppfølging på saken etter den eksplosjonen :P Men jeg vil håpe de gjorde det rette.

59 minutter siden, 2ne skrev:

Er det "søte" man kaller det? :lol: Jeg trodde kanskje det lå litt mer i "sær" og muligens "senil" og "folkesky" kategorien :P 

Neida, for oss som ikke er 17 lenger, så er sånt søtt!

59 minutter siden, 2ne skrev:

:lol: Stakkars Foenix, sitter og venter utafor badedøra, også er du ikke der engang! Det er morsomt hvor fort de legger til seg vaner og kobler en kjede av hendelser egentlig :ahappy: 

Jeg lurer på hvor lenge hun hadde kommet til å sitte der, stakkar. Frokosten er jo dagens viktigste måltid, i hvert fall fram til neste måltid :D

59 minutter siden, 2ne skrev:

Ang dette med forventa levealder, så er det vel ikke så veldig mange andre enn bernerklubben som faktisk fører en statistikk og veit gjennomsnittelig levealder? Jeg tror ikke jeg har hørt om det i noen av raseklubbene mine i hvert fall. Jeg veit om belgere som har blitt 16 år gamle, men det er lengre mellom de og de som dør før de er 10 år f.eks. Jeg veit om pudler som er både 16 og 17 år gamle, men jeg tviler på at det er vanlig at de blir så gamle allikevel. 

Vi gjorde en undersøkelse rundt 1990, tror jeg det var, og da hadde NVH et prosjekt for å sammenligne raser, så da ble boxer og bichon frisé også med. Jeg husker ikke lenger tallene, og har ikke papirene med meg på jobb (underlig nok), men BF hadde ikke akkurat 14 år i snittalder den gangen, og boxer mener jeg bare levde et par måneder lenger enn berner. Jeg vet ikke om de raseklubbene har gjort nye undersøkelser etter det, men jeg har ikke sett eller hørt noe i forhold til å samarbeid med oss, i hvert fall - verken for å slå hodene sammen for å tenke strategier eller for å sammenligne utvikling. 

De RAS-dokumentene jeg har sett i andre raseklubber viser ikke til noe annet enn en estimert forventning, en generell oppfatning, og den type. Ikke objektive fakta.

59 minutter siden, 2ne skrev:

Av mine hunder, så har det vært en som har blitt gammel, han ble nesten 13 år. Men Nora er veldig snart den eldste belgeren jeg har hatt, hun er 8.5 år nå, til tross for at jeg har hatt 4.5 av dem. Jeg er litt usikker på om det egentlig er vanlig at hunder blir langt over 10 år gamle? 

EDIT: Sjekka med korianet nå, gjennomsnittelig levealder på belger fra 1997 til 2017 er 9 år og 5 mnd, på mellompuddel i samme periode 9 år og 11 mnd. Basert på 490 døde belgere og 192 døde pudler :P 

Jeg har veldig vanskelig for å tro at snittet er tosifret år på mange raser. En venninne driver med miniatyrhunder, og har hatt mange som blir tosifret år gamle - men hun har jo også de som dør unge. Bolognese går for å være en sunn og frisk rase uten noen problemer (!), men har snitt levealder i Finland åtte år (det er en større rase der enn i Norge). Hun hadde sønnen til en coton de tulear som ble over 17 - men snittet i Finland er ti år og to måneder. Løwchen, som de også mener ikke har sykdommer, blir også ti år og tre måneder. Det er mulig de ikke har sykdommer, men de dør i hvert fall. 

35 minutter siden, Siri skrev:

Jeg gleder meg til å bli sånn gammel og "søt", jeg         :lol: 

Du er nå ganske søt allerede, da!

34 minutter siden, Lola Pagola skrev:

ang levealder, hvordan samler bernerklubben inn informasjon? Er det via oppdrettere, avlsråd eller er eierne så lydige at de selv melder inn?

Vi har organisert tre ulike levealderundersøkelser siden klubben ble stiftet i 1988, og i hvert fall to av dem var i samarbeid med Norges Veterinærhøyskole. For de to første ble det sendt ut brev i posten til de som var registrert eier av berner i en gitt tidsperiode (for eksempel de siste 15 årene, jeg husker ikke detaljer, jeg gikk på barneskolen da den første ble sendt ut). Det var spørreskjema med diverse spørsmål om helse, sykdom, levealder. Det ble sendt ut purring etter en tid, og nå husker jeg ikke tallene, men det ble sendt ut flere tusen brev, og det var en svarprosent på borti 60 (mener jeg) - som NVH var veldig fornøyd med, da det ga større statistisk gyldighet.

Vi gjorde flere erfaringer av den undersøkelsen, blant annet at vi ønsket å vite mer om dødsårsak, selv om mange på eget initiativ hadde oppgitt dette i skjemaet, så det ble sendt ut oppfølgingsbrev etter første runde for å få dødsårsak på de vi ikke visste det om. Så ble det regnet ut et snitt, og singlet ut fokusområder.

Det ble gjort en ny levealderundersøkelse rundt ti år senere for å se utviklingen og få enda bedre tallmateriale. Det ble også enighet om å lage snitt-tall uansett dødsårsak (som vi gjorde første gangen) og snitt-tall hvor en tok bort de som ikke var medisinsk/genetisk - for eksempel påkjørsel, en håndfull som ble avlivet pga samlivsbrudd, andre ulykker. Det utgjorde vel et års forskjell.

Så hadde vi en ny, digital undersøkelse i 2014, tror jeg det var, som var i samarbeid med NVH, hvor de også spurte om for eksempel stress, allergi, redsler, bjeffing, generell kløe, våteksem - altså konkrete spørsmål om hundens generelle tilstand, og ikke bare veterinærbesøk og avlivningsårsak. Denne undersøkelsen er generell, og alle raseklubber er invitert til å bli med på dette. Det koster selvfølgelig, men det er jo en investering.

Vi har altså hatt tre formelle, omfattende undersøkelser, hvor besvarelsene er gjort av eier selv - og ikke av oppdrettere med agendaer og ønsker om å framstå som bedre. Vi har generelt hatt en veldig god oppslutning, folk forstår at dette er viktig og vil gjerne gjøre sitt for å få fram bra tallmateriale. I forbindelse med den siste undersøkelsen fikk vi også i klubben tall fra Agria i Sverige (som har holdt på lenger enn i Norge) for de siste ti årene, hva de hadde fått innrapportert av sine kunder, og vi så et tydelig samsvar mellom det forsikringsselskapet hadde i sin database og de opplysningene vi fikk av våre medlemmer. 

Bernereiere ser ut til å forstå at helse er viktig - vi har jo også rundt 80 prosent røntgenoppslutning på hofter og albuer, hvilket ikke mange raser kan vise til. Men det er klart, når en hele tiden får høre at en har en syk rase som dør tidlig, så vil en jo bidra til å forbedre dette.

Det er et tett internasjonalt samarbeid, og det er for eksempel i et par omganger oppfordret til å sende inn blodprøve til Sveits (eller var det Frankrike?) av bernere som er over ti år gamle, for å lete etter "alderdomsgenet" eller i hvert fall se om noe går igjen genetisk.

For ikke å sortmale oss inn i et hjørne mens vi maler fanden på veggen, så har vi også hatt motsatt prosjekt - synliggjøring av de som lever og de over en viss alder. Vi har en Still Going Strong-liste, som består av bernere over åtte år og som er i live i dag. Dette innrapporteres av eier og oppdretter, og lista er selvfølgelig aldri komplett og presis - det mangler hunder, og det er hunder på lista som antagelig har falt fra. Men det er i hvert fall ei fin liste å ha, som fyller fem-seks sider i medlemsbladet og er lang som et deilig, godt år på hjemmesiden. Vi bruker den både for å vise at det er mange som blir over åtte, og vi bruker den for å kartlegge hvilke linjer og avlsdyr som går igjen på lista. Vi har også en liste som heter 10+, hvor vi samler oversikt over alle bernere som opp gjennom tiden har blitt over ti år, også det for å synliggjøre linjer.

I tillegg har vi en passordbeskyttet database som oppdrettere, hannhundeiere og andre interesserte kan få tilgang til, hvor det jevnlig oppdateres etter hvert som eiere og oppdrettere rapporterer inn relevant info - meningitt, bittfeil, DNA-tester, korsbånd, blå øyne, you name it. Vi er kanskje litt for fokusert på det negative, vi kunne tjent på å ha en litt mer balansert framstilling. Men i det minste har vi mange valpekjøpere som sier fra når det er noe, fordi de vil bidra - og vi har folk som med stolthet rapporterer hund til Still Going Strong-lista, fordi det er noe å være stolt av.

Det er også i fjor opprettet en oppdretterpris, hvor oppdretter får et innrammet diplom med en fin logo hvis de har oppdrettet et kull hvor minst halvparten ble ni år. Prisen hadde ikke tilbakevirkende kraft, så da den ble delt ut for første gang i fjor var det vel fem eller seks kull som var kvalifisert - men da var prisen helt ny og ukjent, vi forventer at flere får den nå. Det blir en statussak. Vi må gjerne få fram magedreininger, nyresvikter, bruskløsninger og kreftgåter. Men vi må synliggjøre de linjene som beviser sin levekraft også.

Så vi jobber hardt, og takken er at enkelte kjøper en annen, udokumentert rase. Takkskaldufaenmegha.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tinkie skrev:

 

Hva er det som er galt med lundisen?

Mjeh, var bare litt lei igår. Kommer inn fra en lang tur, første lille greia gjør er å gjøre fra seg inne. Kjører knallhard rutine hele tiden, men det blir jo ikke bedre, samme hva vi prøver å gjør. Kjenner det tar gleden fra hundeholdet med den hunden veldig, og jeg er livredd hele tiden for at hun tisser på noe som kan bli ødelagt eller jeg ikke merker før lukten har satt seg (stort hus). Hun får feks aldri være i stuen om kvelden med oss. Kjenner det hele er veldig slitsomt når det aldri viser forbedring. Hun er egentlig en veldig søt og koselig hund, men dette renslighetsgreiene og grisegreiene hennes tar på :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, 2ne skrev:

Statistikk er morsomt :P  

Statistikk er dritmorsomt faktisk :) 

44 minutter siden, 2ne skrev:

Skal du ha 30 pudler og 15 katter og? :o:teehe: 

Nei :P Men jeg greier å være sånn "søt" helt uten å ha pudler og katter, tror jeg :aww: 

43 minutter siden, SFX skrev:

Nå har jeg vært medlem av sonen i gud hjelpe meg snart ti år, og det er MANGE hunder som er mistet og tatt farvel med i den perioden. Og enten er sonen overrepresentert av sjuke og/eller mentalt svake hunder, eller så er det ikke slik at de fleste hundene blir 12-14 år. 

Da jeg begynte mitt cyberliv, så hadde jeg hatt briard noen år, og så på rasen som litt vanskelig med dårlig helse og dårlig mentalitet. Jeg har skiftet syn etter mange år på nett. Jeg har konkludert med at briarden må være usedvanlig frisk og fin faktisk, med tanke på hvor mye problemer jeg har lest om hos andre raser, både helse- og gemyttsmessig... 

42 minutter siden, Krutsi skrev:

Statistikken i Finland sier 10 år og 2 mnd på gjennomsnitt for alle kategorier, men 13 år og 7 mnd på død av alderdom. Blir ikke kvitt de med det første liksom :lol: 

Briarder som dør av alderdom har et gjennomsnitt på knapt 13 år... men hva er "død av alderdom" liksom? De dør jo av NOE, alle sammen... :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Mjeh, var bare litt lei igår. Kommer inn fra en lang tur, første lille greia gjør er å gjøre fra seg inne. Kjører knallhard rutine hele tiden, men det blir jo ikke bedre, samme hva vi prøver å gjør. Kjenner det tar gleden fra hundeholdet med den hunden veldig, og jeg er livredd hele tiden for at hun tisser på noe som kan bli ødelagt eller jeg ikke merker før lukten har satt seg (stort hus). Hun får feks aldri være i stuen om kvelden med oss. Kjenner det hele er veldig slitsomt når det aldri viser forbedring. Hun er egentlig en veldig søt og koselig hund, men dette renslighetsgreiene og grisegreiene hennes tar på :P 

 

Er det normalt for rasen eller er dere bare uheldig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Krutsi skrev:

Takk for svar! Når du sier det, så har jeg vel hørt at det finnes fire, men jeg har vel egentlig bare tenkt tre fordi det er det som er her i Norge :P

jeg har jo drevet og lest litt om rasene tidligere og fått det inntrykket av ent. Og gross var de rasene som passet mitt hundehold da. Men nå har jo hverdagen endret seg litt her siden det er flere som er helt avhengig av meg, og vi bor her vi bor.. men jeg kjenner det hadde vært veldig artig å prøvd en litt annen type rase når vi flytter igjen, har litt mer plass ute osv. 

For meg er det jo åpenbart at det er fire, hjertet mitt har banket for berneren - og dermed alle fire sennenhundene - siden jeg ble født, men de fleste har fått med seg to. Jeg er for å bevare raser, og skulle gjerne gjort min innsats for entlebucheren. Men det er jo de færreste førstegangseiere som snubler over en random rase ingen har hørt om i landet, og importerer den - som appenzelleren. 

Da jeg var på Førdeutstillingen i oktober var tre sennenhundraser representert, og det er sjelden vi ser. Ekstra moro at grosseren ble plassert i BIS'et, for det skjer i hvert fall ikke ofte - så kudos til dommere som kjenner igjen kvalitet og tør å sette opp andre raser enn gjengangerne.

Det blir nok en entlebucher hos meg en dag, men nå har jeg planlagt to valpekull framover og vil egentlig beholde fra begge to, så jeg tror vel kanskje at jeg skal finne en begrensning der før jeg tar på meg en rase som krever mer :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, fant en oppskrift på gulrotkakemuffins jeg ville prøve, men de ble så ekstremt smakløse :( Irriterende, hadde jo gledd meg til muffins nå! 

På den tidligere nevnte rema-butikken holdt de på å ta urge ut av hyllene, så jeg kjøpte med meg to flasker bare for å protestere :P Tipper jeg holder meg til coop fremover, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

For meg er det jo åpenbart at det er fire, hjertet mitt har banket for berneren - og dermed alle fire sennenhundene - siden jeg ble født, men de fleste har fått med seg to. Jeg er for å bevare raser, og skulle gjerne gjort min innsats for entlebucheren. Men det er jo de færreste førstegangseiere som snubler over en random rase ingen har hørt om i landet, og importerer den - som appenzelleren. 

Da jeg var på Førdeutstillingen i oktober var tre sennenhundraser representert, og det er sjelden vi ser. Ekstra moro at grosseren ble plassert i BIS'et, for det skjer i hvert fall ikke ofte - så kudos til dommere som kjenner igjen kvalitet og tør å sette opp andre raser enn gjengangerne.

Det blir nok en entlebucher hos meg en dag, men nå har jeg planlagt to valpekull framover og vil egentlig beholde fra begge to, så jeg tror vel kanskje at jeg skal finne en begrensning der før jeg tar på meg en rase som krever mer :D 

Jeg er også veldig der at jeg vil gjerne velge en rase det er mindre av, innenfor visse grenser. Jeg hadde lett hatt lundehund hvis den hunden hadde passet mitt hundehold. Men når den feks ikke kan løpe løs uten å stikke av, så går det dårlig :P 

kanskje det er ent jeg må ønske meg i gave og så kan du ta berneren :lol: per i dag tyder ingenting på at jeg får meg jobb engang, så jeg må jo bare slå meg stort på hund :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snittalder på 8,8 år på toller i følge Koiranet. Har i alle fall en som har kommet seg over snittet da (og ei som døde 2 år gammel). Jeg holder fortsatt på at vi har ei større utfordring med helsa på rasen, enn mentaliteten - for det er ei litt for lang liste med forskjellige dødsårsaker syns jeg (uten at jeg har sammenlignet med andre raser da). 

Har nå en som ligger over snittet i alle fall, på tross av at han et øyeblikk som 8 åring trodde han kunne fly, og skadet ryggen. Trodde ikke vi skulle ha han til han var 10 for å si det sånn, for han har jo ikke roet seg så veldig etterpå heller, og hatt litt vondter i rygg/bakpart innimellom. Gærningen. :P Jeg satser i alle fall på at han lever til han blir 10, det er tross alt bare 9 dager igjen til det. :aww: Om jeg ikke har jinxa det til nå. Formen er i alle fall upåklagelig for tiden (*bank i bordet*). Han hører sinnsykt dårlig da, men det bryr ikke han seg så mye om. Er vel behagelig når ingen maser på han. :lol: 

Gikk nesten to timer på tur i dag, og det på områder det er evigheter siden vi har gått før - så nå har jeg to fornøyde tollerfrø. Håper ikke jeg overdrev både mtp min egen kropp og Decoys, men det var så utrolig deilig å gå at jeg bare måtte være ute så lenge. :) Soool jo! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg to hus til som kunne vært aktuelle :lol: Den ene fordi den er enebolig, selv om beliggenheten er ikke like god, og den andre fordi den er enebolig fire km utenfor Asker... Men den har prisantydning 4,5 - og trenger egentlig å pusses opp litt for at den skal bli hjemme... 

Nei, det vi har sett på, har nok fortsatt bedre beliggenhet i forhold til å ta en tur ut på byen! Håper bare Musikeren er enig i at det er viktigere enn om det er enebolig eller tomannsbolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Krutsi skrev:

Jeg er også veldig der at jeg vil gjerne velge en rase det er mindre av, innenfor visse grenser. Jeg hadde lett hatt lundehund hvis den hunden hadde passet mitt hundehold. Men når den feks ikke kan løpe løs uten å stikke av, så går det dårlig :P 

kanskje det er ent jeg må ønske meg i gave og så kan du ta berneren :lol: per i dag tyder ingenting på at jeg får meg jobb engang, så jeg må jo bare slå meg stort på hund :lol: 

Jeg tror kanskje ikke entlebucheren er den rasen med best inntjeningsmuligheter :D Men du kunne vært medeier, så kunne jeg fått låne med til utstilling for å markedsføre rasen på det viset, og du ta deg av bruksen? Også sier jeg at den fjerde berneren min bare er en jeg passer for deg, så løser det seg også :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O lykke! Etter et døgn med mildvær og pissregn i alle retninger ble det plutselig vår, i alle fall i et lite område ;) Frøkna har vært skikkelig misfornøyd på tur i det siste, og jeg fryktet at det var HDen som plaget henne, men det er tydeligvis bare snø hun ikke liker for i dag var det hopp og sprett og tjohei all over the place ;)

slto3q.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Perfect Image skrev:

Mjeh, var bare litt lei igår. Kommer inn fra en lang tur, første lille greia gjør er å gjøre fra seg inne. Kjører knallhard rutine hele tiden, men det blir jo ikke bedre, samme hva vi prøver å gjør. Kjenner det tar gleden fra hundeholdet med den hunden veldig, og jeg er livredd hele tiden for at hun tisser på noe som kan bli ødelagt eller jeg ikke merker før lukten har satt seg (stort hus). Hun får feks aldri være i stuen om kvelden med oss. Kjenner det hele er veldig slitsomt når det aldri viser forbedring. Hun er egentlig en veldig søt og koselig hund, men dette renslighetsgreiene og grisegreiene hennes tar på :P 

 

Æsj, det skjønner jeg at er slitsomt... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner dere statistikk på levealder? Har prøvd å google meg frem, men alt som kommer opp er de "vanlige" anslagsvise 13-15 år på tibetansk terrier.

Edit: fant noe på Koiranet. De som dør unge(under 5 år) har dødd av ulykker (9 stk, snitt 3 år 6 mnd), en lungebetennelse (4 år), to skjelettlidelser (en 5 mnd, en 3 år 7 mnd), 4 avlivet uten diagnose (snitt 4 år 10 mnd, 1 hudsykdom (4 år 4 mnd) og en immunsykdom (4 år 10 mnd). Snittalderen ved død av alle 81 som er med i statistikken er 8 år 8 mnd, så det er en del som dør av kreft/alderdom/uspesifisert/mage-tarm/endokrin mellom 10 og 13 år gamle.

Hadde vært moro å se tilsvarende for norske tibber!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppa meg selv i ræva og dro på skitur :D Og mens noen synes det er stas å gå i preppa løyper er andre så kørka at de skal bare prøve scooterløypa, som jeg selvfølgelig i etterpåklokskapens lys skjønner er sabla dumt når det ikke er snø i skogen.... Jaja, kom oss til bilen med livet og alle lemmer i behold, nå er Vigdis og jeg slitne :lol: Gamlisene fikk seg tre kvarter i skauen når jeg kom hjem og, så de er også slitne :wub:

IMG_20170127_120702.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
1 time siden, SFX skrev:

Det er også i fjor opprettet en oppdretterpris, hvor oppdretter får et innrammet diplom med en fin logo hvis de har oppdrettet et kull hvor minst halvparten ble ni år. Prisen hadde ikke tilbakevirkende kraft, så da den ble delt ut for første gang i fjor var det vel fem eller seks kull som var kvalifisert - men da var prisen helt ny og ukjent, vi forventer at flere får den nå. Det blir en statussak. Vi må gjerne få fram magedreininger, nyresvikter, bruskløsninger og kreftgåter. Men vi må synliggjøre de linjene som beviser sin levekraft også.

 

Høres ut som at klubben gjør et veldig godt stykke arbeid i å få frem det positive. Kjempebra! 

Men de mystiske sykdommene som du nevner her er vel det som trekker ned forventningene, og også det jeg kom over av informasjon over alt. 
Det skal sies at det er flere år siden jeg sjekket opp hvordan status var, og da var det hovedsakelig disse sykdommene som var typiske. Jeg håper jo virkelig at det er på vei ut og at det blir mindre og mindre av det. 
Men ja; forventet levealder i kombinasjon med disse var et nei for meg. 

Fortsatt ikke noe som er personlig ment mot noen. Jeg synes det er en herlig rase, ellers hadde jeg ikke sjekket dem på den tiden. 

2 timer siden, SFX skrev:

Ikke for meg. Det handler om at rasen klarer å bevise at den er sunn og frisk opp gjennom årene - og da er veteranklasse en måte å vise det. Men for all del, det er en bruksrase, så vi kan jo se på alle de godt voksne beauceronene vi ser i LP og bruks også. Hvor er de?

 

Nei, for deg har det ingenting å si. Men du kjenner jo heller ikke til miljøet, eller personene som stiller. 
Jeg vet at det er levende hunder over 8 år som ikke stilles i veteranklasse, men som har vært aktive før dette. Eller de har fortsatt i championklasse noen ganger før de ikke stilles mer. Har de vært stilt i veteran har det vært noen få tilfeller for mer enn 3-4 år siden. 
Hva 700 andre eiere gjør og ikke gjør er faktisk ikke relevant over hodet, for slik er det ikke blant de 2-3 personene som faktisk har vært aktive. 

Forresten så er det 3 (eller 4)  beauceroner som er svært aktive i NRH, det er flere brukschampioner her til lands. Tradisjonell lydighet er det ikke så mange som satser på å klatre oppover i klassene på, og det er jo synd fordi de hadde definitivt hatt potensialet for det. 

Å være ringsekretær og se noe generelt sier ingenting i forhold til om en beauceron til nå har blitt stilt i veteranklasse eller ikke. Men jeg forstår hva veteranklasse er ment for, og at den faktisk har betydning. Men når dette ikke er noe som er gjennomført har det ingenting å si i det store og det hele. Det er ikke automatisk slik at de enten er dau eller feiler mye i både huet og ræva bare fordi de ikke er stilt som veteran. 

Men nå gidder jeg ikke å diskutere mer som ikke er sammenlignbart, og så lenge følelser tar overhånd er det jo helt håpløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stine skrev:

Tuppa meg selv i ræva og dro på skitur :D Og mens noen synes det er stas å gå i preppa løyper er andre så kørka at de skal bare prøve scooterløypa, som jeg selvfølgelig i etterpåklokskapens lys skjønner er sabla dumt når det ikke er snø i skogen.... Jaja, kom oss til bilen med livet og alle lemmer i behold, nå er Vigdis og jeg slitne :lol: Gamlisene fikk seg tre kvarter i skauen når jeg kom hjem og, så de er også slitne :wub:

IMG_20170127_120702.jpg

du er ikke tilfeldigvis i sledehundeløypa på hadeland nå... ser sørgelig likt ut.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SFX skrev:

Jeg tror kanskje ikke entlebucheren er den rasen med best inntjeningsmuligheter :D Men du kunne vært medeier, så kunne jeg fått låne med til utstilling for å markedsføre rasen på det viset, og du ta deg av bruksen? Også sier jeg at den fjerde berneren min bare er en jeg passer for deg, så løser det seg også :P 

Skulle man ha tjent penger, så burde jeg kjøpe meg en puddel eller to og finne en labrador :lol: der snakke vi inntjening :P 

og haha ja, jeg kan få tak i de to andre typene, og så driver vi "samdrift".. avstand er liksom ikke noe stress :lol: 

men helt seriøst, så hadde det vært veldig kult å prøvd en rase man ikke møter hver dag.. mye lettere å bli utstillingsstjerne også da :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Nei, var på Brovoll dette. Kan tenke meg det er et sørgelig syn ja :no:

På Brovoll er det også hunde/sledeløype. eller skal jeg si var- skiforeningen fant også ut at det var et bra sted å kjøre løype, så de fant ut det skulle være "delt trase" med hund og ski (og i starten var det bare trikkeskinner på ene halvdel av de store løypene).  Det var der vi trente tidlig i sesongen tidligere, og sent (når vannene er utrygge). Meeen nå er det så folksomt der at vi dropper det. Selv om det egentlig er delt trase. Noen med spann kjører der fortsatt.  Vel vel. fint sted da :) (ups. "noen" er fortsatt litt irritert på det der, kjenner jeg :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var den dagen "brukt opp" :lol: Høres litt feil ut, men lillemor kommer hjem om en time, og da får jeg ikke gjort så mye fornuftig (leke og kose med barn er veldig fornuftig, misforstå meg rett).  Finne ut hva jeg vil ha til middag og sløve litt, før jeg begynner på maten. 

Litt deppa fordi Hottie hadde to epilepsianfall i dag :(  Heldigvis små, men hun har ikke henta seg helt inn igjen enda. Svigerfar satt barnevakt for henne mens jeg var i fjøset, er så lenge siden jeg har vært i fjøset så nå hadde jeg lyst :ahappy:  Kom besøk også - så hadde med meg verdens herligste 8åring, hun var såå flink! Hottie har fått ligget godt under teppet inntil 8åringen og både Kasko og Lupin har fått masse masse kos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Perfect Image skrev:

Jeg har skjønt at det er ikke unormalt, og kan ta veldig lang tid. Så er vel en liten kombinasjon.

Jeg er veldig fascinert av lundehunden, men det greiene der gjør at jeg blir veldig skeptisk. Å ha en hund som ikke blir skikkelig husren er bare skrekken altså. Man kan tåle mye, men der kjenner jeg at grensen går. Hvor gammel er deres nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Meg skrev:

På Brovoll er det også hunde/sledeløype. eller skal jeg si var- skiforeningen fant også ut at det var et bra sted å kjøre løype, så de fant ut det skulle være "delt trase" med hund og ski (og i starten var det bare trikkeskinner på ene halvdel av de store løypene).  Det var der vi trente tidlig i sesongen tidligere, og sent (når vannene er utrygge). Meeen nå er det så folksomt der at vi dropper det. Selv om det egentlig er delt trase. Noen med spann kjører der fortsatt.  Vel vel. fint sted da :) (ups. "noen" er fortsatt litt irritert på det der, kjenner jeg :D )

Aha, jeg så at det var egen løype for noen år siden, men trodde ikke det var det lengre :)Nei, det har blitt altfor folksomt der..... Før så dro jeg dit for å få være i fred, men nå kan man egentlig like så godt dra til Lygna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Aha, jeg så at det var egen løype for noen år siden, men trodde ikke det var det lengre :)Nei, det har blitt altfor folksomt der..... Før så dro jeg dit for å få være i fred, men nå kan man egentlig like så godt dra til Lygna.

for vår del er jo problemet at det ikke er skiltet med "delt trase" , folk vet ikke at det kan være hundespann ute i løypa så man får ikke bare blide blikk når man kommer durende med 8-12 hunder... Og det tas jo ikke hensyn til hunder mht staver og ski, de skøyter gjerne så skiene er 5 cm fra hundenes labber.. .så... vi har kjørt der en gang denne sesongen. det var ikke så gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er helt enig i at det er vanskelig å velge riktig hundefôr, og mange faktorer å ta hensyn til. Synes det selv er vanskelig å finne og velge det «beste» hundefôret. Her er i alle fall en slags liste med punkter jeg prøver å tenke på når jeg velger hundefôr: 1. Alder/Livsstadie: Valper, voksne og seniorhunder har forskjellige ernæringsbehov. For din valp, som er en stor raseblanding, bør du velge et fôr formulert spesielt for valper av store raser. Dette sikrer at hun får riktig mengde kalsium og fosfor for sunn beinvekst og utvikling. 2. Rase og størrelse: Siden din valp er en blanding av langhåret Schæfer og jakt Golden Retriever, vil hun sannsynligvis vokse opp til å bli en stor hund. Fôr spesifikt laget for store raser inneholder ofte ingredienser som glukosamin og kondroitin for leddhelse. 3. Ingredienser: Se etter fôr med høy kvalitet på ingrediensene. Dette betyr at kjøtt eller fisk bør være de første ingrediensene, og at fôret inneholder alle essensielle næringsstoffer som proteiner, fett, vitaminer og mineraler. Unngå fôr med unødvendige fyllstoffer som mais, hvete eller soya. Nylig har jeg hørt kaldpresset fôr kan være et godt alternativ fordi det beholder flere næringsstoffer på grunn av den skånsomme produksjonsprosessen. 4. Spesielle behov: Hvis valpen din har sensitiv mage eller allergier, se etter hypoallergent fôr eller fôr laget for hunder med sensitive mager. Råfôr som Vom er et godt supplement hvis det fungerer bra for hunden din. Mulig fremgangsmåte hvis bytte av fôr:     1.    Start med nåværende fôr: Begynn med å fortsette med det fôret oppdretteren bruker, Hills Vet Essentials for valper av store raser, og Vom. Dette sikrer en stabil start for valpens fordøyelse.     2.    Gradvis overgang: Hvis du bestemmer deg for å bytte fôr, gjør det gradvis over 7-10 (eller mer) dager for å unngå fordøyelsesproblemer.     3.    Observasjon: Følg nøye med på valpens helse, energinivå, pels, hud og avføring. Disse indikatorene vil gi deg innsikt i hvordan fôret fungerer for henne. Men også gi det tid, ved rask overgang kan valpen få mageproblemer som diare. Fôr begge hundene på samme fôr? Hvis det er praktisk, kan du vurdere å finne et fôr som passer for både valpen og din 3 år gamle Border Collie. Eukanuba for working dogs kan være et godt alternativ når valpen blir eldre, men i valpeperioden er det viktig å gi et fôr som er spesifikt formulert for valper.   Så denne videoen hvor noen anbefalte hundefôr (https://vm.tiktok.com/ZGegMAyVJ/), hvor pålitelig den er vet jeg ikke.    Selv har hunden min prøv litt av hvert. Vi begynte å fôre Royal Canin siden det var det han var vant med fra oppdretter. Når han ble eldre ville jeg prøve gå over på vom, men så flyttet jeg, og på grunn av økonomi og mangel på tilgang til stor nok fryser gikk jeg over til tørrfôr. Har prøvd labb, men det fôret likte ikke hunden min av en eller annen grunn. Hunden til faren min spiser labb, og han elsker det og har ingen problemer med fôret. Spiser godt, fin i pels og hud, holder vekten stabil og fin avføring. Har prøvd wolf of wilderness, Alpha spirit, Essential dog food, Markus muhle, Rocco våtfôr. Har egentlig ikke merket noe spesiell stor forskjell på han når han har spist de ulike fôrene. Vil ikke si at det ene fôret ga han mye bedre pels enn det andre for eksempel. Eneste er at noen fôr smakte bedre enn andre. For eksempel likte han smaken av Alpha spirit mye bedre enn Wolf of wilderness. Skal nå prøve de fôrene som ble anbefalt i videoen for å se om det er noen hunden min liker bedre, eller om jeg ser andre forskjeller når han går på det. Har bestilt Kobers og Barfit, så får vi teste å se. Men trolig blir ikke Barfit noe vi kommer til å gå på i lengden da det er svært dyrt kontra andre fôr.
    • Har hørt det er flere fordeler ved å gi lakseolje til hund. Blant annet bedre pels og hud, bra for leddene og hjertet på grunn av omega 3, og styrker immunforsvaret. Gir selv lakseolje til hunden min. Vet ikke om merket fauna er noe bedre eller dårligere enn andre lakseoljer, men vil tro de fleste lakseoljene på markede er av ca. samme kvalitet. Selv så har jeg prøvd litt forskjellige merker (norsk dyrehelse, brilliant, dr baddasky, Lofoten lakseolje) og merker egentlig ikke noe forskjell på dem😊
    • Hei, vet noen om det finnes noen oversikt/statistikk for å se hvilke type raser som har mottatt ulike titler/mellomtitler/championat? Tenker mer på titler man får i andre hundesporter enn utstilling, som for eksempel RL1, LP1, FS1, HTM1 etc. For eksempel: 2023 registrerte titler for rase: Border Collie RLCH: 40 stk RL2: 100 stk etc.   Er dette noe NKK har oversikt over, eller må man kontakte de ulike raseklubbene og høre? Vet noen rase klubber er flinke til å føre og holde oversikt over championater ulike hunder innen raser får, og poster lister på nettsiden, men ikke alle raseklubber holder oversikt eller er veldig gamle/utdatert. Noen som vet?
    • Laboklin, veterinær tok både spytt og blodprøve. Testet for JME (juvenile myoclonic epilepsy). Var vel nærmere en 1000 lapp for prøven. 
    • Vi var og tok 16 ukers vaksine i dag. Jeg skjønner inne hvor stor han skal bli, han veier 11,7 kg og er ikke 4 mnd enda 😱 Til sammenligning veide forrige kelpien min (tispe) 12 kg ved 11 måneder.    Vel, han oppførte seg strålende hos veterinæren. Ikke en lyd når han fikk sprøyten.  Han har ikke hatt noe særlig uhell inne i det siste, men her forleden kveld kom den første tissedammen på lenge.    Ellers går det i mye trening. Han har fått gå 2 baby spor. Det likte han godt og han gikk ganske nøyaktig ☺️ Ikke så interessert i pinnen på slutten av sporet, men det er bare å jobbe med. Vi har trent litt baby feltsøk, det liker han veldig godt! 😁 Ellers jobber vi med utgangsstilling om dagen, og å løpe rundt et objekt, som kan brukes i agility og lydighet. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...