Gå til innhold
Hundesonen.no

Stadig i tankeboksen


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Siri said:

Og da kan jo også mellompuddel komme inn - for da klipper man den bare ned sånn enkelt :D 
Men jeg jo overhodet ikke kjenneskap til puddel, sånn egentlig, så jeg skjønner liksom ikke hvorfor JEG skal pushe det, men... den bare hørtes så akkurat passe ut til det bruket liksom :D 

 

Enig i det. Med bruk. Passe størrelse også. Og jeg liker temperamentet og energien til rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Kan nå bare være så enkelt som personlig smak? Man kan jo ha møtt mange, og bare ikke liker dem rett og slett. Væremåten og hele pakken selv om den i teorien kan passe. Jeg har i teorien maaange raser

Nå er det vel heller ingen nyhet at "mye hund"  ofte egentlig er "mye diller i hodet".....

Hva med en dverg- eller mellompuddel? De er jo lette i kroppen og spretne i hvert fall. Litt ulempe med pelsen dog... men om den ikke skal stilles, så kan den jo holdes kortklipt. Jeg fikk jo en bedli

Posted Images

Jeg ville ikke anbefalt lundehund til det du skriver i første post :) Herlige små hunder absolutt, og de kaaan være trenbare men jeg synes der er urettferdig å skaffe en slik hund til ei ung jente med treningslyst og ambisjoner og de kan være litt skjøre mentalt i forhold til hva dere liker og ønsker i en hund. Flott søt familiehund, og med mye tålmodighet og en rett individ kan man nok klare de laveste klassene men det er mye om kan og kanskje.
(JEG synes personlig for min smak de er litt veike og myke i forhold til mine Collier)


  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg peiling på dem, men hva med noen av de andre spanielene? Field eller Sussex f.eks? De er vel ish innenfor medium kravet? 
Cocker og amerikansk cocker er det kanskje litt mye pels på? Ser dog for meg at de også er sånn ish innenfor medium? 

Edit: Ser forøvrig at Corgi blir nevnt en del i statene som ag hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, Wachita said:

Hva med lundehund?
Vet ikke helt hvordan de er å trene med ellernoe, men størrelsesmessig må de vel være veldig greie! Og supert å være med å hjelpe rasen fremover :) 

 

24 minutes ago, Perfect Image said:

Jeg ville ikke anbefalt lundehund til det du skriver i første post :) Herlige små hunder absolutt, og de kaaan være trenbare men jeg synes der er urettferdig å skaffe en slik hund til ei ung jente med treningslyst og ambisjoner og de kan være litt skjøre mentalt i forhold til hva dere liker og ønsker i en hund. Flott søt familiehund, og med mye tålmodighet og en rett individ kan man nok klare de laveste klassene men det er mye om kan og kanskje.
(JEG synes personlig for min smak de er litt veike og myke i forhold til mine Collier)

 

Jeg har samme opplevelse av dem,  har hatt en del lundehunder på kurs hos meg:  de er vanskelige å motivere, lite drift i dem. Så vanskelig å få fart på. Søte familiehunder som egner seg til tur, og noen av dem liker blodspor. Men ikke noen agilityhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Christine skrev:

Sånn uten å ta hensyn til alle kriteriene:

Det er en del råe engelske toy terriere på ag-banen for tiden :) 

Jaktcocker? 

Slår også ett slag for engelsk toy terrier. De jeg har sett er raske på Agilitybanen, milde mot andre hunder og korthåret.

jaktcockere er kule små hunder som gjør det bra på Agility. Gode og trygge hunder med godt språk mot andre hunder. 

Mellompudler er også ett godt valg. Kule, raske og lette i kroppen. 

Jeg ville valgt mellom disse tre til Agility om ikke sheltie er aktuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ennå en diskusjon med datter -med denne tråden i bakhodet. Tok opp bla mellompuddel. Hun syntes det hørtes fristende ut, bortsett fra det med pelsstellet og utstilling..men har tenkt å finne meg noen mellompuddel-eiere/oppdrettere så hun kan bli med og hilse på hunder etter jul engang. Gjerne la henne få litt forklaring i hva som ligger i pelsstellet. Så får vi se hvordan hun tenker etter et par slike besøk. (til nød kan hun bruke lommepenger på hundefrisør før utstillinger....) Og ta samme runden med schipperke, som ingen av oss kjenner fra før.
Jaktcocker er alltid noe vi har i bakhodet, med springer i huset. Toy terrier blir i minste laget, som papillon.

Ev prøve å overtale henne til å handle andres hunder i ringen og bruke sin egen til agility. Hun har en del forespørsler om handling, så hun er ikke arbeidsledig på utstillingene akkurat. Jeg tror mellompuddel kan gå veldig greit inn i flokken her, så den tanken frister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel eller cocker var min første tanke. Kjenner ganske mange som har mellompuddel som agilityhund i Sverige. Morsomme og lettlært - hvis du forresten vil le godt av en puddelblogg så er denne http://pudeltv.se/udo/ (skrevet av mellompuddelen Udo) en fin måte å forelske seg i puddelen på. Bloggen er dessverre nedlagt, men bare begynn på starten og les deg fremover... :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Tricolor skrev:

Hun får en ekstra oppgave: Å drive med gjetertrening, hvis det er mulighet for det i nærmiljøet. Greier hun bruksprov, så får hun dobbel dose selvtillit OG hun kan stille hunden. Hvis jeg ikke tar altfor mye feil. 

Jeg er kanskje litt inhabil, men vi har for det meste god erfaring med rasen. Ikke bjeffehunder, med få unntak så har våre hatt en god av-knapp. 

 @maysofie har ganske sikkert peiling.

For å kunne stille en BC må de ha 2x90p i minst klasse 2 (klasse i følge NSGs avtale med NKK) i to forskjellige år, da begynner vi å nærme oss toppnivået i Norgesserien. For å få en hund som er kapabel til dette nivået så er det av typen som ikke akkurat er noe utstillingsstandard, så da utgår det litt av seg selv :)

 

Tror ikke jeg er helt enig om at en BC passer ønskene, bare for å slenge med mine tanker. Man får hunder med stress, det er ikke til å stikke under en stol. Hvis hun ikke et komfortabel med en het spaniel på agilitybanen, så tror jeg en driftig BC blir et lite mareritt - og da må man opp i klasse stor. Man må være forberedt på at man kan få en hund med sterke gjeterinstinkter som dukket opp overalt, både i hverdag og agilitybanen, som ikke nødvendigvis 'bare er å stoppe'. Ikke er det en hund å stille.

Til gjengjeld er det generelt trivelige og friske dyr som aldri sier nei til å være med og trives i høyt tempo. Somregel har de en fin av- og påknapp. De er kvikke, morsomme skapninger som gir så utrolig mye av seg selv og gjerne vil være til lags. Forholdsvis enkle å få lydige med klare rammer å gå til, så lenge man ikke får en dustete skapning. Det er dog store forskjeller innom rasen og typer.

Hvis datterbarnet dog finner ut at det er agility som er alfa omega og klar til å ta på seg hva som følger med en så aktiv hund - tutogkjør! Men da må man være helt sikker på at det er noe alle er komfortable med. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg satset BC som ung og rett ut av startblokka, selv om førstemann ikke ble helt hva jeg hadde ønsket. Men det er absolutt en Ferrari, man klarer aldri helt å innstille seg på hvordan det blir før man står der selv med en mellom fingra :lol: 

Sikkert noen som vil krangle med meg på dette, men bare så det nevnes hvis det blir aktuelt. Jeg anbefaler absolutt å eventuelt finne BC av brukstypen for å få en hund med de egenskapene den skal og vi vil ha, kontra å satse på hund av sports- og/eller utstillingstype, selv om det kan være fristende - for nei, man får ikke nødvendigvis mindre gjeting eller stress med sistnevnte typer, og det som er, er ofte 'instinkter løpt løpsk'. Det er en avlstype som holder på å ta av også her i Norge, som raseentuaiaster og raseklubben aktivt har jobbet med å unngå siden starten for å bevare rasen for det den er, en gjeterhund.

 

Pudler er morsomme skapninger!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne stille en BC må de ha 2x90p i minst klasse 2 (klasse i følge NSGs avtale med NKK) i to forskjellige år, da begynner vi å nærme oss toppnivået i Norgesserien. For å få en hund som er kapabel til dette nivået så er det av typen som ikke akkurat er noe utstillingsstandard, så da utgår det litt av seg selv [emoji4]
 
Tror ikke jeg er helt enig om at en BC passer ønskene, bare for å slenge med mine tanker. Man får hunder med stress, det er ikke til å stikke under en stol. Hvis hun ikke et komfortabel med en het spaniel på agilitybanen, så tror jeg en driftig BC blir et lite mareritt - og da må man opp i klasse stor. Man må være forberedt på at man kan få en hund med sterke gjeterinstinkter som dukket opp overalt, både i hverdag og agilitybanen, som ikke nødvendigvis 'bare er å stoppe'. Ikke er det en hund å stille.
Til gjengjeld er det generelt trivelige og friske dyr som aldri sier nei til å være med og trives i høyt tempo. Somregel har de en fin av- og påknapp. De er kvikke, morsomme skapninger som gir så utrolig mye av seg selv og gjerne vil være til lags. Forholdsvis enkle å få lydige med klare rammer å gå til, så lenge man ikke får en dustete skapning. Det er dog store forskjeller innom rasen og typer.
Hvis datterbarnet dog finner ut at det er agility som er alfa omega og klar til å ta på seg hva som følger med en så aktiv hund - tutogkjør! Men da må man være helt sikker på at det er noe alle er komfortable med. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg satset BC som ung og rett ut av startblokka, selv om førstemann ikke ble helt hva jeg hadde ønsket. Men det er absolutt en Ferrari, man klarer aldri helt å innstille seg på hvordan det blir før man står der selv med en mellom fingra :lol: 
Sikkert noen som vil krangle med meg på dette, men bare så det nevnes hvis det blir aktuelt. Jeg anbefaler absolutt å eventuelt finne BC av brukstypen for å få en hund med de egenskapene den skal og vi vil ha, kontra å satse på hund av sports- og/eller utstillingstype, selv om det kan være fristende - for nei, man får ikke nødvendigvis mindre gjeting eller stress med sistnevnte typer, og det som er, er ofte 'instinkter løpt løpsk'. Det er en avlstype som holder på å ta av også her i Norge, som raseentuaiaster og raseklubben aktivt har jobbet med å unngå siden starten for å bevare rasen for det den er, en gjeterhund.
 
Pudler er morsomme skapninger!

Og jeg føler meg egentlig litt negativ som sier det, men jeg ser mye drittbikkjer (bc'er, altså) på agilitystevner. Er en del skranten mentalitet med tilhørende utaggeringer... Så jeg trår litt pent i jungelen når jeg nå leter etter neste bc [emoji28]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden kunne passet godt, men der risikerer dere å ende opp med hund over 43 cm siden tispene kan være alt fra 41-45 ifg standarden. 

Om jeg skulle hatt hund med samme kriterier som dere hadde schipperke vært et klart førstevalg her :) Små, robuste, aktive, morsomme, enkle og treningsglade hunder :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt schipperke på agilitystevne, faktisk! Veldig morsom hund, og eier virka veldig flink med den. La merke til den fordi den så ut som en shiba som hadde fått hard medfart i tørketrommelen. :teehe: Ekstremt mye bjeffing på dem vi har møtt på, det skal sies.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, enna skrev:

Har hatt ennå en diskusjon med datter -med denne tråden i bakhodet. Tok opp bla mellompuddel. Hun syntes det hørtes fristende ut, bortsett fra det med pelsstellet og utstilling..men har tenkt å finne meg noen mellompuddel-eiere/oppdrettere så hun kan bli med og hilse på hunder etter jul engang. Gjerne la henne få litt forklaring i hva som ligger i pelsstellet. Så får vi se hvordan hun tenker etter et par slike besøk. (til nød kan hun bruke lommepenger på hundefrisør før utstillinger....) Og ta samme runden med schipperke, som ingen av oss kjenner fra før.
Jaktcocker er alltid noe vi har i bakhodet, med springer i huset. Toy terrier blir i minste laget, som papillon.

Ev prøve å overtale henne til å handle andres hunder i ringen og bruke sin egen til agility. Hun har en del forespørsler om handling, så hun er ikke arbeidsledig på utstillingene akkurat. Jeg tror mellompuddel kan gå veldig greit inn i flokken her, så den tanken frister.

Kom på årets første stevne i utesesongen (juni) så skal hun få se/møte tøff puddel som har gått flere VM :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så veldig mange raser det er verdt å se på en bc og sheltie om man ønsker å bli best i agility? Om man skal være realistisk. Hvor mange andre raser er det som i det hele tatt hevder seg noe særlig? 

 

Og så er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor sheltie er uaktuelt, fordi det virker som det helt innlysende valget her i grunn. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
3 timer siden, Christine skrev:

Kom på årets første stevne i utesesongen (juni) så skal hun få se/møte tøff puddel som har gått flere VM :) 

 

3 timer siden, Garp skrev:

Men er ikke schipperke for liten også da? Samme størrelse på engelsk toy terrier som papillon og Schipperke. 

Kommer du på det stevnet får du også sett og møtt disse åre engelske toy terrierne jeg og Garp snakker om :) Det kommer mest sannsynlig en del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tonjek skrev:


Fra Klypen?

Der har du noen, men finnes flere og :)

5 timer siden, Vilje skrev:

Er det så veldig mange raser det er verdt å se på en bc og sheltie om man ønsker å bli best i agility? Om man skal være realistisk. Hvor mange andre raser er det som i det hele tatt hevder seg noe særlig? 

 

Og så er jeg veldig nysgjerrig på hvorfor sheltie er uaktuelt, fordi det virker som det helt innlysende valget her i grunn. :)

Flere enn bare sheltie/bc som hever seg i agility, likevell om det er mange av disse. 

Pyrre (gjerne mellom poillong), puddel, kelpie, engelsk toyterrier, belgere, jackcocker ect. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...