Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember


Stine
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Jeg synes huset høres ålreit ut jeg. Tipper det er mange soniser som har hus med verre status enn det der. Mye kan man ta over tid. Men selvsagt lurt å vite mest mulig om hva man går til.

 

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det kommer jo ann på mye. Hva er kjelleren brukt til? Hvor mye fukt er det? Hvor god lufting er det? Og du Sjekk om det er Radon i området huset står . Ellers hvordan ligger huset i forhold til hvordan utvendig vannet som regnværet går ja det du kan se oppå jorda. Det går jo også inni grunnen og fjellet under. Blir det for stort press på ene veggen på grunnmuren kan dene bli ustabil og slå sprekker. Jeg ville hatt tørrest mulig kjeller fordi det i framtiden vil regne mer. Og når det står at det er fukt og kapilær innsig ja husker jeg rett så er kapilær innsig innsig av grunnvann. Grunnvann har en tendens til å stige når det regner mye og du får ikke drenert det bort. Regnvann kan for det meste dreneres til å gå rett veg, men koster penger

Huset står i bakke, så det er bør være mulig å drenere vekk overvann, i hvert fall. I tillegg ligger det et lite stykke opp fra fjorden, så grunnvannivået er vel et lite stykke ned, ville jeg tro? Akkurat det kan jeg visst ikke så mye om.

 

Det jeg tenker, da, er at hvis huset går noe særlig over takst, så er det helt uaktuelt, for vi må påregne en del kostnader til å få utbedret dreneringen og fikse bedre lufting i kjelleren. Men hvis det går på takst eller noe under, så har vi fortsatt litt å gå på i forhold til hvor stort lån vi kan ta opp. Når vi først har hus som krav og ikke leilighet, så regner jeg med at vi kommer til å støte på en del sånne ting uansett...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

4 minutter siden, Siri skrev:

Hahahhaha, jeg tror det meste blir vellykket bare man koker det sammen lenge nok - men ikke for lenge :lol: 
Nå testet jeg ut oppskriften som ble lagt ut her i AN-tråden i morges tror jeg? Eller var det i går? 

3 dl sirup
3 dl fløte
3 dl sukker
Litt vaniljesukker. Bland inn litt smør på slutten etter koking (tror jeg det var). 

Oppskriften jeg har brukt tidligere har inneholdt enorme mengder smør også, men det skiller seg jo ut når karamellene stivner, så det blir jo egentlig bare ekkelt :aww: 

Fikk med meg en karamelldiskusjon en av dagene, men jeg glemte å lagre. Da skal jeg prøve meg på karameller en av dagene, tusen takk for oppskrift :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tinkie skrev:

 

Huset står i bakke, så det er bør være mulig å drenere vekk overvann, i hvert fall. I tillegg ligger det et lite stykke opp fra fjorden, så grunnvannivået er vel et lite stykke ned, ville jeg tro? Akkurat det kan jeg visst ikke så mye om.

 

Det jeg tenker, da, er at hvis huset går noe særlig over takst, så er det helt uaktuelt, for vi må påregne en del kostnader til å få utbedret dreneringen og fikse bedre lufting i kjelleren. Men hvis det går på takst eller noe under, så har vi fortsatt litt å gå på i forhold til hvor stort lån vi kan ta opp. Når vi først har hus som krav og ikke leilighet, så regner jeg med at vi kommer til å støte på en del sånne ting uansett...

Nemlig! Og hus er tingen! Spør @Siri, @SFX, @JeanetteH, meg og flere! :lol:

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

 

Huset står i bakke, så det er bør være mulig å drenere vekk overvann, i hvert fall. I tillegg ligger det et lite stykke opp fra fjorden, så grunnvannivået er vel et lite stykke ned, ville jeg tro? Akkurat det kan jeg visst ikke så mye om.

 

Det jeg tenker, da, er at hvis huset går noe særlig over takst, så er det helt uaktuelt, for vi må påregne en del kostnader til å få utbedret dreneringen og fikse bedre lufting i kjelleren. Men hvis det går på takst eller noe under, så har vi fortsatt litt å gå på i forhold til hvor stort lån vi kan ta opp. Når vi først har hus som krav og ikke leilighet, så regner jeg med at vi kommer til å støte på en del sånne ting uansett...

jeg bor 245 meter over havet og drikkevannet mitt er en grunnsvanskilde som kommer opp så nei dessverre det kan komme til dagen mange rare plasser. Huset utenom kjelleren hørtes j greit vedlikeholdt ut. Det bør da dreneres og luftes bedre i kjeller, men kommer det vann opp i gulvet så ja da er det vanskelig å gjøre noe med. Flere hus lever godt med de. Men andre hus s er det en katastrofe. De husene som lever godt med det er oftest hus med gråkjelelre og godt med lufting. Innrede kjellere trenger mer tørrhet i kjelelren. Bor selv i en bakke og har dobbel drenering bak huset så overflate vannet skal komme seg vekk fra huset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Symra&Pippin skrev:

Nemlig! Og hus er tingen! Spør @Siri, @SFX, @JeanetteH, meg og flere! :lol:

Altså, noen av tingene jeg gleder meg mest til (annet enn å få Musikerens .. musikk-ting ut av stua :lol: ) er å ha kjøkken med lys montert under skapene over kjøkkenbenken, sånn at jeg ser hva jeg driver med. Og å ha en vifte over komfyren som ikke høres ut som et lite jetfly. Og å kunne ORDNE DET! hvis sånne ting ikke er på plass, men vi vil ha det! At man faktisk føler at man utbedrer noe for seg selv, permanent, og ikke bare for de som egentlig eier der man leier. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Jeg venta faktisk over et år før jeg fikk mitt. Og ja en har lært utrolig mye

Jeg er egentlig innstilt på at det kan ta lang tid, altså. :P Men det huset der synes jeg virker veldig fint, og jeg er litt bekymret for at det blir vanskelig å finne noe som til sammen er like bra. 

Det er et annet jeg har sett på, som jeg også nettopp leste tilstandsrapporten på, og der var det mye som måtte utbedres, altså! Det hadde høyere takst og greier. Det påvirker jo også hvordan jeg tenker om dette her - hvor lett er det egentlig å finne noe hvor det ikke er noe som må skiftes ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

Jeg er egentlig innstilt på at det kan ta lang tid, altså. :P Men det huset der synes jeg virker veldig fint, og jeg er litt bekymret for at det blir vanskelig å finne noe som til sammen er like bra. 

Det er et annet jeg har sett på, som jeg også nettopp leste tilstandsrapporten på, og der var det mye som måtte utbedres, altså! Det hadde høyere takst og greier. Det påvirker jo også hvordan jeg tenker om dette her - hvor lett er det egentlig å finne noe hvor det ikke er noe som må skiftes ut?

Det spørs hvor mange hundre tusen dere har til utskiftningen. For det er alltid noe som en ikke ser når en handler som det må gjøres noe med. Da kan det godt komme fort opp i noen hundre tusen.  Denne kjelleren kan være enkel men kan også komme opp i fler hundre tusen å fikse. Så vil du fikse flere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Det spørs hvor mange hundre tusen dere har til utskiftningen. For det er alltid noe som en ikke ser når en handler som det må gjøres noe med. Da kan det godt komme fort opp i noen hundre tusen.  Denne kjelleren kan være enkel men kan også komme opp i fler hundre tusen å fikse. Så vil du fikse flere ting.

Ja, jeg tenker at hvis vi regner med 300.000 i fiksing av det mest akutte, så burde det holde. 

Jeg regner jo med at dette huset kommer til å gå over takst, altså. :lol: Så det er jo ikke spesielt realistisk. Men det er veldig greit å være forberedt og å ha tenkt gjennom hva vi gjør hvis det faktisk viser seg at vi også har en sjanse her. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

Ja, jeg tenker at hvis vi regner med 300.000 i fiksing av det mest akutte, så burde det holde. 

Jeg regner jo med at dette huset kommer til å gå over takst, altså. :lol: Så det er jo ikke spesielt realistisk. Men det er veldig greit å være forberedt og å ha tenkt gjennom hva vi gjør hvis det faktisk viser seg at vi også har en sjanse her. :) 

Tja altså håper du har sjekket godt rundt angående priser. Jeg byttet septiktank og flyttet den. De kostnaddene var 80 000 på graving grus og rør. Det var en langside på et hus på 85 kvm grunnflate. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Tja altså håper du har sjekket godt rundt angående priser. Jeg byttet septiktank og flyttet den. De kostnaddene var 80 000 på graving grus og rør. Det var en langside på et hus på 85 kvm grunnflate. 

Litt googling har tilsagt at det burde holde - men det er så klart noe jeg vil undersøke nøyere før vi eventuelt legger inn bud. :)

Vi har offentlig avløp og ingen septiktank, så jeg får håpe det ikke kommer ekstrautgifter til septiktank :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tinkie skrev:

Litt googling har tilsagt at det burde holde - men det er så klart noe jeg vil undersøke nøyere før vi eventuelt legger inn bud. :)

Vi har offentlig avløp og ingen septiktank, så jeg får håpe det ikke kommer ekstrautgifter til septiktank :lol: 

Hehe det var en tre meters grøft jeg hadde. Bor på landet så septik er vanlig her enda. Du bør altid legge til litt for det kommer ting en ikke ser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Wednesday skrev:

Fra stua mi har jeg utsikt til et lite fjell. Det er veldig veldig bratt å komme seg opp der, og i går så vi en liten hvit hund som vandra rundt oppå der i mange timer og så ut som den ikke klarte å komme seg ned! Jeg vurderte fram og tilbake om jeg skulle ringe politiet eller om jeg skulle klatre opp og hente den selv. Endte med å klatre :aww: Men fant ingenting! Tenkte at da har den sikkert kommet seg ned selv. 

I dag så vi den igjen! :o Men det er litt bedre lys og mindre tåke i dag, så det viste seg at det var en hare med vinterpels :icon_redface: Hele nabolaget har sikkert sett meg oppå der plystrende og lokkende med hundebånd i hånda :icon_redface: Ønsker meg kikkert til jul.

Dette er det søteste jeg har lest på lenge! :wub:

Var det @TonjeM som forsøkte å lokke til seg en ulvunge en gang, eller har jeg drømt nå?

Jeg drømmer nemlig av og til rare ting i - i natt var det reunionfest for ungdomsskolekullet på Finsk Vinner i Helsinki, og King Kong angrep messehallen...

16 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Akkurat nå har jeg etter mye strev og mange eposter klart å få medhold i en politisk sak som skal vedtas på mandag. Det skal nå feires med innherredsodd og Snøfall.

Bare det ikke foretas kupp bak din rygg og folk har egne møter for å bli enig om en annen plan uten å involvere deg... For det har jeg i hvert fall ALDRI opplevd skje i politikk og organisasjon, nei da...

5 minutter siden, Tinkie skrev:

Jeg er egentlig innstilt på at det kan ta lang tid, altså. :P Men det huset der synes jeg virker veldig fint, og jeg er litt bekymret for at det blir vanskelig å finne noe som til sammen er like bra. 

Det er et annet jeg har sett på, som jeg også nettopp leste tilstandsrapporten på, og der var det mye som måtte utbedres, altså! Det hadde høyere takst og greier. Det påvirker jo også hvordan jeg tenker om dette her - hvor lett er det egentlig å finne noe hvor det ikke er noe som må skiftes ut?

Jeg har jo et hus hvor det må gjøres mye, men få ting er veldig hast - det er to akser som krysses et sted når en skal balanse hva en har råd til og kvaliteten på det en får for de pengene. Men så er det jo et spørsmål om tid også, hvor travelt en har det og hva som er viktigst - for meg var beliggenheten viktigere enn dårlig isolasjon da jeg kjøpte dette, selv om jeg har klaget mer enn en gang over at det er kaldt :P Jeg kan kle på meg mer og etterisolere på sikt, beliggenheten får jeg ikke gjort noe med. Ingenting er perfekt, men hva kan du leve med og hva er dealbreakers? 

Og dette skriver jeg etter nok en gang å ha parkert bilen nede ved kapellet, fordi jeg ikke kom opp bakken som var blitt glatt av det lille snøfallet. Jeg fatter ikke at naboen mener han aldri har problem med å komme opp på piggfrie vinterdekk, som jeg kjører på. Men jeg kan kjøpe kjetting, jeg kan kjøpe piggdekk, eller jeg kan rusle de 800 metrene hjem. Det er ikke flyttegrunn, bare i de minuttene jeg sitter og banner bak rattet og hjulene spinner :D

Jeg skulle nemlig være lur for min vonde ankel, og kjøre ned med søppelspannet som tømmes i morgen - så slapp jeg å gå. Men bilen kom jo ikke opp igjen... Hvilket var litt teit, for jeg skulle fylt den med masse papp-søppel og dratt på fyllinga i morgen. Jaja, det kommer andre dager.

15401133_10157727850840136_1847635015993

Disse finingene har lekt og kost seg med snø, det har vi ikke sett på en måned eller så. Det ble sakte rusling (for meg) på jordet for å skåne ankelen, også en snartur oppi skogen for å finne den lilla bæsjeposen med kongler jeg satte igjen på vår lille ekspedisjon om fredag :D De har derimot løpt og løpt, lekt og herjet, tygd på pinner, stjålet hverandres pinner, og bare kost seg. Nå snorker begge to, så da skal jeg begynne på kransekakestenger og middag. Også må jeg finne mer vom i fryseren, det tror jeg kanskje de synes er viktigst :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg har jo et hus hvor det må gjøres mye, men få ting er veldig hast - det er to akser som krysses et sted når en skal balanse hva en har råd til og kvaliteten på det en får for de pengene. Men så er det jo et spørsmål om tid også, hvor travelt en har det og hva som er viktigst - for meg var beliggenheten viktigere enn dårlig isolasjon da jeg kjøpte dette, selv om jeg har klaget mer enn en gang over at det er kaldt :P Jeg kan kle på meg mer og etterisolere på sikt, beliggenheten får jeg ikke gjort noe med. Ingenting er perfekt, men hva kan du leve med og hva er dealbreakers? 

Og dette skriver jeg etter nok en gang å ha parkert bilen nede ved kapellet, fordi jeg ikke kom opp bakken som var blitt glatt av det lille snøfallet. Jeg fatter ikke at naboen mener han aldri har problem med å komme opp på piggfrie vinterdekk, som jeg kjører på. Men jeg kan kjøpe kjetting, jeg kan kjøpe piggdekk, eller jeg kan rusle de 800 metrene hjem. Det er ikke flyttegrunn, bare i de minuttene jeg sitter og banner bak rattet og hjulene spinner :D

 

Nemlig! For oss er beliggenheten der kjempegod. Jeg vil gjerne ha litt utsikt. Vi vil begge ha nærhet til sentrum så man kan GÅ og ta seg en øl, eventuelt reise kort med buss som går ofte. Vi vil ha et område hvor det går an å bli boende, og et hus med nok soverom til at vi har plass til det ene eller de to barna vi kanskje kommer til  å få om fem-seks år, samtidig som Musikeren har plass til å være både musiker og programmerer.

Det eneste problemet er om dette fuktproblemet stiller en fare for hele huset, eller for helsa. DET er det vi må finne ut av.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Stine skrev:

Gratulerer Kasko! 

Kasko sier barooooooooooooo! Tilbake - betyr takk : ahappy: 

2 timer siden, Turb skrev:

Huskvask med gjeter... GAAAAAAAAAAAA... klikket tilslutt ape når jeg snublet over ham gang no trehundreogørtitusen og brølte at han måtte gå å legge seg! Så da går han og legger seg akkurat 10 cm unna - kan jo ikke gå for langt tilfelle moppen beveger på seg... nå er han sliten og sover i sofaen - husvask tar på en stakkars kar...

 

1 time siden, Wednesday skrev:

Akkurat sånn er det å vaske hus med ung spisshund også :lol:

Voksen også :aww: Alle andre hunder jeg har hatt i hus har lært at når mor vasker hus så er det lurt å gå og legge seg og bli liggende! Ikke Kasko nei, han er kronisk i veien. Alltid. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man sjanse litt for å kjøpe hus :) Vi kjøpte det her for snart 8 år siden, hentet nøkkel hos megler og mer eller mindre brøytet oss gjennom snø for å titte. Har ikke angret  et sekund! Det var ikke noe vi måtte gjøre med en gang (bortsett fra å bytte noe nedi septiken når den ble full for 2 gang på kort tid) det er jo egentlig litt flaks for vi hadde jo ikke snøring og kunne like gjerne kjøpt katta i sekken :lol:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Stine skrev:

Noen ganger må man sjanse litt for å kjøpe hus :) Vi kjøpte det her for snart 8 år siden, hentet nøkkel hos megler og mer eller mindre brøytet oss gjennom snø for å titte. Har ikke angret  et sekund! Det var ikke noe vi måtte gjøre med en gang (bortsett fra å bytte noe nedi septiken når den ble full for 2 gang på kort tid) det er jo egentlig litt flaks for vi hadde jo ikke snøring og kunne like gjerne kjøpt katta i sekken :lol:

Det jeg er litt redd for her, er at vi ser sekken, ser at de putter en katt nedi og binder igjen, og at vi så kjøper den :lol:  

Men igjen - utover det så virker det som et skikkelig fint sted for oss, så... Vi må jo i hvert fall dra og titte på visningen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkie skrev:

 

Huset står i bakke, så det er bør være mulig å drenere vekk overvann, i hvert fall. I tillegg ligger det et lite stykke opp fra fjorden, så grunnvannivået er vel et lite stykke ned, ville jeg tro? Akkurat det kan jeg visst ikke så mye om.

 

Det jeg tenker, da, er at hvis huset går noe særlig over takst, så er det helt uaktuelt, for vi må påregne en del kostnader til å få utbedret dreneringen og fikse bedre lufting i kjelleren. Men hvis det går på takst eller noe under, så har vi fortsatt litt å gå på i forhold til hvor stort lån vi kan ta opp. Når vi først har hus som krav og ikke leilighet, så regner jeg med at vi kommer til å støte på en del sånne ting uansett...

Fukt i gulv og innredet, så hadde jeg blitt veldig skeptisk.. 

men du kan jo ringe en entreprenør og høre hva de tenker om saken.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Tinkie skrev:

Det jeg er litt redd for her, er at vi ser sekken, ser at de putter en katt nedi og binder igjen, og at vi så kjøper den :lol:  

Men igjen - utover det så virker det som et skikkelig fint sted for oss, så... Vi må jo i hvert fall dra og titte på visningen!

Hvis det er noen trøst, så har du antagelig allerede brukt mer tid på å vurdere dette huset enn folk flest bruker på visning. Jeg har sett folk bruke lenger tid i prøverommet på H&M enn de gjør på visning - og det er en liten forskjell på 299,- og 2.9900.000 

Jeg har vært på visninger hvor folk har tilsynelatende kommet og gått på ti minutter - og likevel skal de være med på budrunden etter at jeg har vært på visningen full tid for å få sett mest mulig. På den annen side, det ene stedet jeg så på var så bedritent at det måtte rives, så da har sikkert folk sett det de trengte av tomta :P 

Nå lager jeg kransekakestenger, og jeg må bare få si det selv - det er jeg skikkelig god på! Hællemåne de er gode! Jeg lurer på om jeg må lage en porsjon til, for jeg skal dele med tre andre, og disse kransekakestengene er godteri i jula, det går lettere nedpå enn marsipan og sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, laikamor skrev:

Takker :)

Synes snutelengden varierer veldig, så usikker på hva som er mest normalt faktisk. Men hun har lang og fin snute, ja :)

Ikke noe pusteproblemer osv der. Hadde en voksen boxer på prøve en gang, og hun hadde veldig kort snute. Hun pustet stort sett gjennom munnen, virket som hun slet med å puste gjennom nesa. Trist. Så jeg er veldig fornøyd med snuten av Gira :)

Hun kan snorke, men det er kun når hun hviler hodet/halsen oppå noe. Hun er f.eks veldig glad i å legge hodet på bordet, så hun kan stå og sove/halvsove. Da kan hun snorke litt. 

Så bra det finnes sånne som Gira også. Da er det jo en veldig god utvikling om den snutelengden blir avlet på videre :) 

-----

Vi har vært på 6 timers skogstur i dag. Mocca trakk hele veien de to milene vi gikk, så nå er hun i koma. Ingen planer om å bevege meg så mye resten av kvelden jeg heller :lol: 

image.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tinkie skrev:

Huset står i bakke, så det er bør være mulig å drenere vekk overvann, i hvert fall. I tillegg ligger det et lite stykke opp fra fjorden, så grunnvannivået er vel et lite stykke ned, ville jeg tro? Akkurat det kan jeg visst ikke så mye om.

Grunnvannsnivå følger ikke vannrettet linjer altså, så du kan fort ha grunnvann langt oppi en bakke. Ofter ser man steder i en bakke der det ALLTID renner vann... det kan være grunnvann som pipler ut :) 

1 time siden, Symra&Pippin skrev:

Nemlig! Og hus er tingen! Spør @Siri, @SFX, @JeanetteH, meg og flere! :lol:

Hus er tingen - men noen av oss har vel antakelig vis hatt litt gullhår i ræva, tror jeg :D 

1 time siden, Tinkie skrev:

Det er et annet jeg har sett på, som jeg også nettopp leste tilstandsrapporten på, og der var det mye som måtte utbedres, altså! Det hadde høyere takst og greier. Det påvirker jo også hvordan jeg tenker om dette her - hvor lett er det egentlig å finne noe hvor det ikke er noe som må skiftes ut?

Tilstandsrapporten på huset mitt sa at det var mye som burde utbedres, men jeg har ikke funnet en eneste ting jeg synes er viktig å ta tak i her faktisk :lol: Det stod også at det ble ANTATT treisolering... Den isoleringen fant jeg i noen søppelsekker bak uthusene - og huset er isolert med glava og greier og er dermed godt og varmt :lol: 

46 minutter siden, Stine skrev:

Noen ganger må man sjanse litt for å kjøpe hus :) Vi kjøpte det her for snart 8 år siden, hentet nøkkel hos megler og mer eller mindre brøytet oss gjennom snø for å titte. Har ikke angret  et sekund! Det var ikke noe vi måtte gjøre med en gang (bortsett fra å bytte noe nedi septiken når den ble full for 2 gang på kort tid) det er jo egentlig litt flaks for vi hadde jo ikke snøring og kunne like gjerne kjøpt katta i sekken :lol:

Det høres omtrent ut som mitt huskjøp :lol: Hentet nøkkel hos megler, tok en runde i huset, kikket litt her og der og tenkte at JO, dette vil jeg ha :D Slapp budrunde, og ingenting som måtte utbedres sånn umiddebart :). Et kupp vøtt :D 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på biltema og spør ung fyr i kassa om hvilken penselrens jeg skal velge, White sprit eller en miljøvennlig type. Han titter lenge på innholdsfortegnelsen (og når ansatte begynner å gjøre det så vet jeg at jeg ikke skulle spurt ), og sier at "denne er jo miljøvennlig, så ville valgt denne *peker på White sprit*".
Jeg, "ok, så den som er dårlig for miljøet altså?"
[emoji16]

Æsj hadde fortrengt hvor lang tid det tar for oljemaling å tørke, mange år siden sist. Og det skal liksom være ferdig i morgen.
Går det an å føne det tro?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Siri skrev:

Grunnvannsnivå følger ikke vannrettet linjer altså, så du kan fort ha grunnvann langt oppi en bakke. Ofter ser man steder i en bakke der det ALLTID renner vann... det kan være grunnvann som pipler ut :) 

Hus er tingen - men noen av oss har vel antakelig vis hatt litt gullhår i ræva, tror jeg :D 

Tilstandsrapporten på huset mitt sa at det var mye som burde utbedres, men jeg har ikke funnet en eneste ting jeg synes er viktig å ta tak i her faktisk :lol: Det stod også at det ble ANTATT treisolering... Den isoleringen fant jeg i noen søppelsekker bak uthusene - og huset er isolert med glava og greier og er dermed godt og varmt :lol: 

Det høres omtrent ut som mitt huskjøp :lol: Hentet nøkkel hos megler, tok en runde i huset, kikket litt her og der og tenkte at JO, dette vil jeg ha :D Slapp budrunde, og ingenting som måtte utbedres sånn umiddebart :). Et kupp vøtt :D 

 

Ja, det kan være grunnvann altså, jeg er jo for så vidt klar over det. :P Bare en liten optimisme fra min side :lol: 

Det er jo forskjell på hva man fint kan leve med, men som tilsyn vil mene man burde gjøre noe med, og noe som faktisk er nødvendig for at ikke huset skal falle sammen. At trappen ned til kjelleren på et eller annet tidspunkt burde skiftes, er liksom ikke like akutt, så derfor spør jeg ikke Sonen om råd der :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Siri skrev:

 

Det høres omtrent ut som mitt huskjøp :lol: Hentet nøkkel hos megler, tok en runde i huset, kikket litt her og der og tenkte at JO, dette vil jeg ha :D Slapp budrunde, og ingenting som måtte utbedres sånn umiddebart :). Et kupp vøtt :D 

 

Sånn var det her og, det var noe med følelsen når vi kom inn! Det føltes hjemme med en gang :D Eneste budrunden vi hadde var motbud fra selger som var på vei ut av dekningsområde med danskebåten, han måtte bare ha det han skyldte i lån så da var jo det greit :lol:

Nå har vi vel brukt 2-300 000 etter vi kjøpte det, men så har det blitt verdt en mill mer enn vi ga for det :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...