Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, desember

Stine
 Share

Recommended Posts

En tur med hund i avdelingen får frem historiene om egne hunder, som de gamle har med seg. Og de forteller om raser de har hatt, og enkelthunder. Til og med eldre med ganske fremskreden demens husker hundene sine. Og jeg har opplevd flere ganger at demente som stort sett bare gråter, slutter å gråte når noen kommer med en hund. Da smiler de istedet og strekker fram en hånd for å få klappe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk mye fint og nyttig til jul. Veldig fornøyd med alle gavene, og en må  jeg bare dele her inne. Mannen har laget/malt meg med alle våre 10 hunder i spannet

Endelig hjemme etter en lang lang lang tur til og fra Stockholm. Utslitt, sulten, tørst, trøtt, stiv og støl! Men det er SÅ verdt det når jeg kommer hjem med en ny svensk, nordisk og INTERNASJONA

"Tror du det er dødelig?" "Nei." Den følelsen av lettethet.

Posted Images

1 minutt siden, enna skrev:

En tur med hund i avdelingen får frem historiene om egne hunder, som de gamle har med seg. Og de forteller om raser de har hatt, og enkelthunder. Til og med eldre med ganske fremskreden demens husker hundene sine. Og jeg har opplevd flere ganger at demente som stort sett bare gråter, slutter å gråte når noen kommer med en hund. Da smiler de istedet og strekker fram en hånd for å få klappe :) 

Alle eldre (som liker dyr) burde få besøk av hunder jevnlig!

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....lurer jeg på hvorfor noen systemer har sine helt egne redigeringsmetoder. Er det lov å knuse laptopen når man må gjøre samme redigeringsjobben for 10-gang???? :sint_01::gaah:

Tror jeg kanskje skriver alt på nytt i morgen, akkurat nå bør jeg holde meg unna det programmet, kjenner jeg. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, enna skrev:

:heart:!

Kan dere som er yngst her på sonen huske meg når jeg blir gammel og senil? Ukentlige besøk med hund takk!

Nå har jeg rettet en god del norsktekster faktisk. Ut med dogsa nå, og så middag etterpå.

• Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stine skrev:

Hvordan kan "oppegående" mennesker synes det her er greit!? Hvorfor finnes det fortsatt land der kupering er normalt?!! 10 uker gammel valp :no:

FB_IMG_1482852773877.jpg

Amen!

Det vrenger seg i meg når jeg ser hunder med avkappa ører og halestumper - det er rett og slett en avskyelig skikk som ikke hører hjemme i 2016 - snart 2017. Når hunden må fikses på med skalpell for å være tøff/kul/rasetro nok så er det noe riv ruskende galt med hundesynet - tenker jeg.

• Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lemen skrev:

Amen!

Det vrenger seg i meg når jeg ser hunder med avkappa ører og halestumper - det er rett og slett en avskyelig skikk som ikke hører hjemme i 2016 - snart 2017. Når hunden må fikses på med skalpell for å være tøff/kul/rasetro nok så er det noe riv ruskende galt med hundesynet - tenker jeg.

Helt enig.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lemen skrev:

Amen!

Veldig enig! Ikke er det fint heller.

-----

Gått lang tur i skogen i dag i raskt tempo. Det var veldig deilig etter mange dager med masse godis :ahappy: 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp kommer hjem fra veterinær med syk Lita som er kjempeslapp. Vil ikke spise overhodet...og kaster opp nonstop. Blodig diaré i natt over alt på stuegulvet. Ikke enig med veterinær som bare gav en sprøyte med kvalmestillende - ikke min faste veterinær dette. HUn var der ikke. HUn VET at jeg ikke renner ned kontoret der med mindre jeg har skikkelig syke hunder Fikk inntrykk av at vetrinæren ikke tok det jeg fortalte helt alvorlig.
Så ble sendt hjem med resept på kvalmestillende, antibiotika og syredempende. Ingen blodprøver, ingen uyltralyd av buken. Er ganske misfornøyd. Mannen min er ikke blid. 
Gav henne tabletter da vi kom hjem. De kom opp etter 2 minutter. Har nå prøvd ennå en gang og teller minuttene her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
1 time siden, Stine skrev:

Hvordan kan "oppegående" mennesker synes det her er greit!? Hvorfor finnes det fortsatt land der kupering er normalt?!! 10 uker gammel valp :no:

FB_IMG_1482852773877.jpg

En uting, og unødvendig.  På dobermann gjøres det i det minste hos veterinær, på raser det ørene skjæres helt av gjøres det ofte av oppdretter (eller valpekjøper faktisk) uten bedøvelse av noe slag. DET er sjarmerende synes jeg.  Og hunder som er utsatt for sånt importeres til Norge av folk som synes avkutta ører er råtøft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, enna skrev:

Nettopp kommer hjem fra veterinær med syk Lita som er kjempeslapp. Vil ikke spise overhodet...og kaster opp nonstop. Blodig diaré i natt over alt på stuegulvet. Ikke enig med veterinær som bare gav en sprøyte med kvalmestillende - ikke min faste veterinær dette. HUn var der ikke. HUn VET at jeg ikke renner ned kontoret der med mindre jeg har skikkelig syke hunder Fikk inntrykk av at vetrinæren ikke tok det jeg fortalte helt alvorlig.
Så ble sendt hjem med resept på kvalmestillende, antibiotika og syredempende. Ingen blodprøver, ingen uyltralyd av buken. Er ganske misfornøyd. Mannen min er ikke blid. 
Gav henne tabletter da vi kom hjem. De kom opp etter 2 minutter. Har nå prøvd ennå en gang og teller minuttene her...

Håper det går over snart, og at det bare er skikkelig tøft nå  når det står på :( 

1 time siden, Stine skrev:

FB_IMG_1482852773877.jpg

Det er vel nettopp oppegående de ikke er som velger å støtte opp om slikt... 

TV begynner å oppføre seg rart. Det ser ut som at lysstyrken justeres opp og ned hele veien. Så nå er jeg på jakt etter en jeg kan ha i mellomtiden frem til min er fikset.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, enna skrev:

Oi, det høres ikke bra ut. Den magen bør jo tåle fint å bare "spise noe rart". Dette høres "litt" værre ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, enna skrev:

Den beskjeden er sær til og med for vorsteh som er kjent for å kunne spise mye rart og tåle det. God bedring til Lita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Pringlen said:

Oi, det høres ikke bra ut. Den magen bør jo tåle fint å bare "spise noe rart". Dette høres "litt" værre ut...

Ja. PÅ toppen av det hele har hun gått ned 1,5 kg siste 4 uker...Og det sa jeg fra om til vetrinær.
Min faste vetrinær har dachs selv. Og hun tar alltid det jeg sier veldig alvorlig - som hun sa en gang: "Når jeg ser deg VET jeg at jeg har å gjøre med en syk hund."
Forrige gang Lita var syk var jeg til henne, og hun kjørte full pakke med en gang - blodprøver og ultralyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, enna skrev:

Ja. PÅ toppen av det hele har hun gått ned 1,5 kg siste 4 uker...Og det sa jeg fra om til vetrinær.
Min faste vetrinær har dachs selv. Og hun tar alltid det jeg sier veldig alvorlig - som hun sa en gang: "Når jeg ser deg VET jeg at jeg har å gjøre med en syk hund."
Forrige gang Lita var syk var jeg til henne, og hun kjørte full pakke med en gang - blodprøver og ultralyd.

Og det er mye for en hund som var i fint hold fra før.. Ville nok fått en grundig sjekk, om hun ikke bedrer seg rimelig fort. Alt skal jo kunne gå gjennom søppelbøtter uten å gi krøll på systemet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

En uting, og unødvendig.  På dobermann gjøres det i det minste hos veterinær, på raser det ørene skjæres helt av gjøres det ofte av oppdretter (eller valpekjøper faktisk) uten bedøvelse av noe slag. DET er sjarmerende synes jeg.  Og hunder som er utsatt for sånt importeres til Norge av folk som synes avkutta ører er råtøft.

Dette er det som er aller mest leit... Folk vil ha det fordi det er "råtøft". Men man ser jo også her inne på hundesonen, så kommenteres det med dåååån og fjooohooooo på kuperte hunder. Så mye som jeg skjønner forskjell på "kun like utseende" og "ikke støtte praksisen", så vil ikke noe endres med at man synes det er så "pææææænt" (altså, man stopper ikke etterspørsel etter kuperte hunder med å si "åååå så vakker,((((helt uavhengig av om det gjør vondt for hunden))))"). Og etter å ha sett alle disse bildene, så tenker jeg at man som empatisk menneske egentlig burde bli kvalm av synet av en kupert hund... I stedet for å synes det er så vakkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Pringlen said:

Og det er mye for en hund som var i fint hold fra før.. Ville nok fått en grundig sjekk, om hun ikke bedrer seg rimelig fort. Alt skal jo kunne gå gjennom søppelbøtter uten å gi krøll på systemet :P

Om ikke betraktelig bedring i løpet av natta står jeg hos vetrinær kl 0800 i morra tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel hjemme etter juleferien, og nå føltes det veldig godt og riktig å komme hjem :P Nå fyrer jeg for harde livet, og har ellers ikke tenkt til å gjøre så mye mer i kveld. Jeg har en hel drøss burde'r, men jeg orker ikke nå. Sløve i kveld, og heller få gjort mer i morgen.

Skal jeg prioritere noe i kveld, så må det være i scanne eller avfotografere de siste kvitteringer for Foenix sin ørebetennelse og sende til forsikringsselskapet, så de har det i morgen tidlig. Vi hadde kontrolltime i dag, og som det ante meg så har det blitt mye bedre, men ikke helt bra, så da fortsetter vi kuren litt til. Og siden det er kortison i de medisinene, må jeg sjekke dopingreglene før jeg eventuelt melder på stevner i januar.

Jeg burde sortere poser med julegaver, jeg burde tømme koffert, jeg burde vaske klær, jeg burde gjøre Glam klar for torsdagens utstilling, jeg burde burde burde. Men ingenting går sin vei.

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kommet hjem fra juleferie hos svigers.... :) Fått gått tur, handlet og pakket ut her hjemme. Bare 10 grader her inne, så fyrer i peisen :D Fått masse gratis ved av svigers, og mer kommer senere :D

Fått vasket litt klær og sengetøy :) Nå skal sofa'n nytes et par timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, SFX skrev:

Men ingenting går sin vei.

Ikke annet enn tida... :o Jeg oppdaget plutselig at tida hadde flydd avgårde med tanke på at jeg for minst 3 uker siden konkluderte med at jeg MÅTTE klippe potepelsen til Willy før utstillingen i morgen... det var ennå ikke gjort i 12-tida i dag :aww:. Nå er potene klipt, men jeg har bestemt at vi heller drar på skitur enn å sitte inne i Letohallen i morgen :aww: 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...