Gå til innhold
Hundesonen.no

Øyeprotese, ja eller nei?


Sirius
 Share

Recommended Posts

22 minutter siden, 2ne skrev:

Det står ingenting om at hunden må være helt blind for å ikke kunne delta.

3.7 Helsestatus
Hund kan ikke delta dersom:
- den er syk
- den har utøy
- den er blind og/eller døv
- drektig tispe kan ikke delta 30 dager før fødsel, beregnet fra 63 dager etter første parring.
- tispe har valper under 75 dagers alder.

Hunder som utstilles, skal være i god mental og fysisk helse og ikke vise tegn på sykdom. En hund kan kun delta på utstilling dersom den på utstillingsdagen ikke utgjør noen smittefare. Ved tvil skal det framlegges veterinærattest som bekrefter dette. Dersom en hund har pådratt seg en skade som kan bekreftes av en veterinærattest, skal attesten medbringes på utstillingen. Slik veterinærattest må også inneholde hundens stambokførte navn og registreringsnummer, samt veterinærs stempel med ID nummer og signatur. Hunder som av veterinærmedisinske årsaker har amputert hale, kan stilles ut dersom det fremlegges veterinærattest med begrunnelse for inngrepet. Attesten må inneholde hundens reg.nr., stambokførte navn og IDnummer. Deltakelsestillatelse for slik hund utstedes etter søknad til NKK. Det vil alltid være opp til dommeren å vurdere om en pådratt skade medfører at opprinnelige eksteriørfeil i forhold til FCIstandarden ikke lenger kan konstateres med samme tydelighet. Utstillingsleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert. Hannhunder som kastreres gjennom operativt inngrep pga skade eller sykdom har rett til å delta på utstilling dersom det fremlegges attest på godkjent formular om at hunden etter 6 mnd alder, men før operasjon har hatt normalt utviklede testikler på normal plass. Utstillingstillatelse for slik hund utstedes etter søknad av NKK. Kastrerte tisper gis generell dispensasjon.

Jeg vil jo tro at en hund som bare har ett fungerende øye viser tegn på sykdom, og ikke er i god fysisk helse. Jeg ville sendt en mail til NKK for sikkerhets skyld før jeg starta. Eller nei, det hadde jeg ikke. Jeg hadde pensjonert en hund som bare hadde hatt et øye. Det kan umulig være så viktig å konkurrere at man konkurrerer med en funksjonshemmet hund - og jo, blindhet regnes som funksjonshemning. 

kan svare litt etter hva jeg tenker.  Utstillingskarrieren er lagt på hylla (og hun har tittelen jeg ønsket hun skulle oppnå. Skjønt nå er hun uansett ikke avlsdyr pga øyehistorien...). Men trekkhund er hun fortsatt, og går i normal trening igjen.  Jeg kjenner flere hunder med redusert/manglende syn på et øye som konkurrerer (løp). Man må nesten se an individet.  

Jeg synes ikke det er noe problem å ta med en hund som takler sin nye situasjon, så lenge man tar ekstra hensyn til den. Det må skje på hundens premisser. Kjenn din hund! 

Hunder har uansett ikke behov for å konkurrere, det er det vi som har... 

legger til: hunden er ikke syk. Den VAR syk. Nå er den frisk, men ser bare på et øye. Det kan du ikke se på den, den oppfører seg akkurat som før. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Men nå gjør jo du akkurat det samme. @Meg tolker sin hunds atferd til at den trives, du tolker din hunds atferd til at den mistrives - hvorfor har du mer rett en Meg?  De fleste må ikke konkurrer

Men er en hund med ett øye funksjonshemmet? Eller blind? Det vil vel være hundens adferd etter operasjonen som vil avgjøre om den er funksjonsfrisk eller ikke? Å dra inn sammenligningen med drektige t

Hunden skal fjerne et øye. Ja, det er en funksjonshemming. Må den bli plaget av denne funksjonshemmingen i slik grad at den ikke vil trives med ag lenger? Nei. Kan den bli plaget? Ja. Eier har så skre

Posted Images

17 minutter siden, Meg skrev:

kan svare litt etter hva jeg tenker.  Utstillingskarrieren er lagt på hylla (og hun har tittelen jeg ønsket hun skulle oppnå. Skjønt nå er hun uansett ikke avlsdyr pga øyehistorien...). Men trekkhund er hun fortsatt, og går i normal trening igjen.  Jeg kjenner flere hunder med redusert/manglende syn på et øye som konkurrerer (løp). Man må nesten se an individet.  Og- Hunder har ikke behov for å konkurrere, det er det vi som har... 

Jeg synes ikke det er noe problem å ta med en hund som takler sin nye situasjon, så lenge man tar ekstra hensyn til den. Det må skje på hundens premisser. Kjenn din hund! 

legger til: hunden er ikke syk. Den VAR syk. Nå er den frisk, men ser bare på et øye. Det kan du ikke se på den, den oppfører seg akkurat som før. 

Nettopp. En hund lever like lykkelig uten konkurrere. 

7 minutter siden, Sirius skrev:

Hunden er jo ikke syk! Den mangler jo bare ett øye. Syns det blir litt voldsomt å legge trening og konkurrering (som hunden ELSKER) på hylla bare fordi ett øye er borte.

Jeg sa ikke at den var syk, jeg sa den var funksjonshemmet. At hunden din elsker å konkurrere, har jeg mine tvil om. Jeg er forholdsvis sikker på at han ikke veit hva det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Meg skrev: kan svare litt etter hva jeg tenker.  Utstillingskarrieren er lagt på hylla (og hun har tittelen jeg ønsket hun skulle oppnå. Skjønt nå er hun uansett ikke avlsdyr pga øyehistorien...). Men trekkhund er hun fortsatt, og går i normal trening igjen.  Jeg kjenner flere hunder med redusert/manglende syn på et øye som konkurrerer (løp). Man må nesten se an individet.  Og- Hunder har ikke behov for å konkurrere, det er det vi som har... 

Jeg synes ikke det er noe problem å ta med en hund som takler sin nye situasjon, så lenge man tar ekstra hensyn til den. Det må skje på hundens premisser. Kjenn din hund! 

legger til: hunden er ikke syk. Den VAR syk. Nå er den frisk, men ser bare på et øye. Det kan du ikke se på den, den oppfører seg akkurat som før. 

Nettopp. En hund lever like lykkelig uten konkurrere. 

7 minutter siden, Sirius skrev: Hunden er jo ikke syk! Den mangler jo bare ett øye. Syns det blir litt voldsomt å legge trening og konkurrering (som hunden ELSKER) på hylla bare fordi ett øye er borte.

Jeg sa ikke at den var syk, jeg sa den var funksjonshemmet. At hunden din elsker å konkurrere, har jeg mine tvil om. Jeg er forholdsvis sikker på at han ikke veit hva det er. 

Men om den ikkje er bevisst på at det er konkurranse spiller det vel ingen rolle at hun er med heller da!? Det fins Paralympics for ein grunn!

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke en helt blind hund, eller en hund som mangler et øye, men jeg har en delvis blind hund. Du merker det ikke med mindre du vet om det. Dybdesynet hans er litt wonky og når du kjenner ham så ser du at han av og til bare satser på pure luck. F.eks om du hiver en godbit til ham så åpner han bare kjeften fordi han regner med du treffer gapet om han mistet godisen ut av synsfeltet. (Du ser forskjell på dette, når han ser godbiten så sikter han seg fint inn)
Når han skal drikke ser du også at han er veldig avhengig av følehårene sine rundt snuten for å vite når han er i passelig avstand til vannet. 
Kaster du noe på bakken og det havner i blindsonen hans så ser du også at han skrur på nesen og leter både med nese og syn. (Selvom godbiten lander rett foran han, hvor en normalt seende hund ville sett den)

Jeg sier gjør som du føler for, sånn silikonball så jo definitivt veldig naturlig ut. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirius skrev:

Men om den ikkje er bevisst på at det er konkurranse spiller det vel ingen rolle at hun er med heller da!?

Nei, for all del, søk om dispensasjon til å konkurrere med din funksjonshemma hund, om det er det som er viktig for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, 2ne skrev:

Nettopp. En hund lever like lykkelig uten konkurrere. 

Jeg sa ikke at den var syk, jeg sa den var funksjonshemmet. At hunden din elsker å konkurrere, har jeg mine tvil om. Jeg er forholdsvis sikker på at han ikke veit hva det er. 

Når det gjelder konkurranser, så har jo ingen hund behov for å konkurrere . Vi går likevel på utstilling med dem, starter løp og konkurranser. Fordi vi ønsker det. Det synes jeg ikke er et problem så lenge alt skjer på hundens premisser. Når det gjelder hunder med redusert syn, mener jeg det samme.  Jeg kjenner som sagt til flere med redusert syn som går aktivt. Og en som tydelig ikke vil være trekkhund mer. Den er såklart pensjonert. Man må se an individet

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Sirius skrev:

Det handler ikkje om kva eg vil. Kva eg vil er jo bonus. Men du kjenner jo ikkje hunden min, så eg kan jo ikkje forvente at du forstår det!?

Come on! Prøver du å innbille meg at hunden din vil konkurrere? Det er du som vil konkurrere:

11 timer siden, Sirius skrev:

Må vel vere lov å konkurrere med det? Er jo konkurransehunden min det er snakk om!

Det er åpenbart at du legger stor vekt på å kunne konkurrere med hunden din. Du må gjerne innbille deg sjøl at bikkja di har et brennende behov for å vise hva den kan i konkurranse med andre, men selv om jeg ikke kjenner akkurat din hund, så kjenner jeg hunder, og hunder bryr seg ikke om sånt. De er ikke skapt av Disney. Det er deg det er viktig for å konkurrere.

8 minutter siden, Meg skrev:

Du skrev vel at en blind hund viser tegn på sykdom... Når det gjelder konkurranser, så har jo ingen hund behov for å konkurrere . Vi går likevel på utstilling med dem, starter løp og konkurranser. Fordi vi ønsker det. Det synes jeg ikke er et problem så lenge alt skjer på hundens premisser. Når det gjelder hunder med redusert syn, mener jeg det samme.  Jeg kjenner som sagt til flere med redusert syn som går aktivt. Og en som tydelig ikke vil være trekkhund mer. Den er såklart pensjonert. Man må se an individet

Ja, vi konkurrerer med funksjonsfriske hunder. Det er ikke lov å konkurrere med en hund som er drektig, det er heller ingen sykdom. Det er ikke lov til å konkurrere med ei tispe som har valper under 75 dager, det er heller ikke en sykdom. Det er ikke en sykdom å ha kupert hale heller, men det er bare unntaksvis du får konkurrere med kuperte hunder. 

Så lenge det er på hundens premisser, vel, ja. Men her er det åpenbart viktig for TS at hunden kan konkurrere, så vil det virkelig bli på hundens premisser? Eller vil det bli pressa gjennom for å tilfredsstille TS behov for å hevde seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, 2ne skrev:

Come on! Prøver du å innbille meg at hunden din vil konkurrere? Det er du som vil konkurrere:

Det er åpenbart at du legger stor vekt på å kunne konkurrere med hunden din. Du må gjerne innbille deg sjøl at bikkja di har et brennende behov for å vise hva den kan i konkurranse med andre, men selv om jeg ikke kjenner akkurat din hund, så kjenner jeg hunder, og hunder bryr seg ikke om sånt. De er ikke skapt av Disney. Det er deg det er viktig for å konkurrere.

Ja, vi konkurrerer med funksjonsfriske hunder. Det er ikke lov å konkurrere med en hund som er drektig, det er heller ingen sykdom. Det er ikke lov til å konkurrere med ei tispe som har valper under 75 dager, det er heller ikke en sykdom. Det er ikke en sykdom å ha kupert hale heller, men det er bare unntaksvis du får konkurrere med kuperte hunder. 

Så lenge det er på hundens premisser, vel, ja. Men her er det åpenbart viktig for TS at hunden kan konkurrere, så vil det virkelig bli på hundens premisser? Eller vil det bli pressa gjennom for å tilfredsstille TS behov for å hevde seg? 

Jeg ser ikke på min hund som funksjonshemmet og det tror jeg ikke hun gjør heller :) hun oppfører seg som før.  Hadde konkurranser vært det viktigste for meg hadde nok denne hunden vært avlivet eller omplassert. Nå ser vi det an om hun blir med eller ikke. Hun blir her uansett. Noe annet er uaktuelt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg prøver ikkje å fortelle nokon at hunden min vil konkurrere. Eg seier berre at hunden min liker å vere i konkurransesettingen, og at det då slett ikkje spela noko rolle om eg konkurrerer, siden hunden min trivs. Hadde ikkje hunden likt seg i ringen hadde eg aldri gått i ringen heller, med eller utan funksjonshemming.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva jeg hadde gjort om det var min hund. Jeg er neimen ikke helt sikker på at åpent øye og ansiktsmimikk kontra det og ha et øye igjensydd ikke har noe å si for språket mellom hunder. Spesielt ikke dersom hunden bor i en flokk.  
Har ikke klart og finne noen forskning på området, så da blir det jo bare synsing uansett.  Oppgave for noen som ser etter noe å skrive en adferdsoppgave om? Tro man må leite lenge for å finne et signifikant stort utvalg riktignok. 

Angående lovligheten av å konkurrere med en hund som er blind på et øye så vet jeg ikke helt hvordan man best skal tolke det. Hunden er jo ikke direkte blind når den har syn på det ene øyet. Jeg vet også om hunder med gjensydd øye som har blitt stilt og fått helt greie kritikker i grunnbedømmelsen. Ene vet jeg hadde med veterinærattest, og dommeren virket til å behandle det som "tannmangel". Jeg synes reglementet kunne vært litt tydeligere på akkurat dette feltet. 

Hunder selv har nok neppe noe behov for å konkurrere, men at noen hunder liker hele stemningen og "trykket" det kan være rundt konkurranser er jeg ikke i tvil om. De forstår jo ikke at de konkurrerer, men de blir gira av hele settingen og mange gir også litt ekstra i slike settinger. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke drive med samme aktivitet uten at det må være konkurranse? Alt av hundeaktiviteter kan jo utføres helt uten at man må være i konkurranse, med unntak av utstilling - og det finnes det ikke en hund i verden som liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må hun slutte med konkurranse om reglene tillater henne å starte og bikkja trives med det? 

Tror ikke en eneste person hadde gjetta på at bikkja mi er delvis blind om de ikke viste det. (Alle blir svært overrasket når de får høre det) Hos han er det jo medfødt da så han vet ikke bedre. En utst dommer hadde kanskje stussa på flekkene i øynene, men tviler sterkt på at noen noengang hadde merka det om vi drev med lydighet, rally eller ag. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er en hund med ett øye funksjonshemmet? Eller blind? Det vil vel være hundens adferd etter operasjonen som vil avgjøre om den er funksjonsfrisk eller ikke? Å dra inn sammenligningen med drektige tisper/tisper med valper er jo helt irrelevant og kan ikke sammenlignes. Det er jo ikke fordi de ikke er funksjonsfriske som gjør at de ikke har lov til å konkurrere. 

 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en hund som slo ut en del tenner i et fall. Og knakk halen så den fikk tydelig haleknekk. Mangel på tenner og haleknekk er jo uting på utstilling, men med helseattest fra veterinær som fortalte at dette har skjedd i en ulykke og ikke ved fødsel har ikke holdt han igjen fra å bli Nordisk Champion. Jeg vil tro at mangel på et øye går under det samme, hunden er jo ikke helt blind, den er frisk og har ikke smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Hvorfor kan du ikke drive med samme aktivitet uten at det må være konkurranse? Alt av hundeaktiviteter kan jo utføres helt uten at man må være i konkurranse, med unntak av utstilling - og det finnes det ikke en hund i verden som liker.

Hvordan vet du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anilex skrev:

Hvordan vet du det?

Logikk, rasjonalitet, et cetera.

 

Hundeutstillinger er *originalt sett* bygget opp rundt et mennesklig behov for å følge en rasebeskrivelse. Hunder driter i hvordan de ser ut. Kvalitetsbedømmingen sies å være der for å premiere hunder med et sunnt og funksjonelt utseende (selv om det i praksis ender opp med å være tvert i mot), mens konkurranse-klassen er der for å lage litt blest om "showet". Begge deler er utelukkende der for mennesker, særlig den siste delen hvor folk går opp i hundene sine som små barn og projiserer hundens suksess med BIR/BIS som egenverdi på dem selv.

Hunder er lykkelige når de får løpe, leke, spise, lete etter mat, tygge på noe. De er ikke lykkelige av å sitte i bur mange timer, stressende setting, hepses rundt med stramme bånd rundt halsen, løftes etter hale og nakke for at de skal stå pent, folk som berører hodet hele tiden..... Stressede hunder rundt dem, stressede mennesker rundt dem, redsel, støy, helsefarer - alt for at eierene skal få seg en rosett og kjenne glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Logikk, rasjonalitet, et cetera.

 

Hundeutstillinger er *originalt sett* bygget opp rundt et mennesklig behov for å følge en rasebeskrivelse. Hunder driter i hvordan de ser ut. Kvalitetsbedømmingen sies å være der for å premiere hunder med et sunnt og funksjonelt utseende (selv om det i praksis ender opp med å være tvert i mot), mens konkurranse-klassen er der for å lage litt blest om "showet". Begge deler er utelukkende der for mennesker, særlig den siste delen hvor folk går opp i hundene sine som små barn og projiserer hundens suksess med BIR/BIS som egenverdi på dem selv.

Hunder er lykkelige når de får løpe, leke, spise, lete etter mat, tygge på noe. De er ikke lykkelige av å sitte i bur mange timer, stressende setting, hepses rundt med stramme bånd rundt halsen, løftes etter hale og nakke for at de skal stå pent, folk som berører hodet hele tiden..... Stressede hunder rundt dem, stressede mennesker rundt dem, redsel, støy, helsefarer - alt for at eierene skal få seg en rosett og kjenne glede.

Kjenner en hund som er langt under minstehøyden men pga utstrålingen hun viser når hun skjønner mange ser på henne så har hun flere titler. Nå husker jeg dem ikke. Men det virker som noen hunder virkelig nyter å få den oppmerksomheten. Jeg forstår det ikke men godt jeg ikke har en lignende hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg hadde tatt protese eller ikke, det er vanskelig å si før man er i situasjonen. Men jeg hadde ikke sluttet å konkurrere om du ikke må det grunnet regelverket. Så lenge hunden er helt frisk så ser jeg det bare som positivt å konkurrere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Logikk, rasjonalitet, et cetera.

 

Hundeutstillinger er *originalt sett* bygget opp rundt et mennesklig behov for å følge en rasebeskrivelse. Hunder driter i hvordan de ser ut. Kvalitetsbedømmingen sies å være der for å premiere hunder med et sunnt og funksjonelt utseende (selv om det i praksis ender opp med å være tvert i mot), mens konkurranse-klassen er der for å lage litt blest om "showet". Begge deler er utelukkende der for mennesker, særlig den siste delen hvor folk går opp i hundene sine som små barn og projiserer hundens suksess med BIR/BIS som egenverdi på dem selv.

Hunder er lykkelige når de får løpe, leke, spise, lete etter mat, tygge på noe. De er ikke lykkelige av å sitte i bur mange timer, stressende setting, hepses rundt med stramme bånd rundt halsen, løftes etter hale og nakke for at de skal stå pent, folk som berører hodet hele tiden..... Stressede hunder rundt dem, stressede mennesker rundt dem, redsel, støy, helsefarer - alt for at eierene skal få seg en rosett og kjenne glede.

jeg har en hanhund som digger å vise seg på utstilling. Han shower skikkelig. Han står fristilt, traver med løst båndt, sitter pent og slapper av ved ringen. Så har jeg en ellers veldig sosial hund, som virkelig misliker utstilling. Forøvrig datter av hannen. Hunder er forskjellige. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Men er en hund med ett øye funksjonshemmet? Eller blind? Det vil vel være hundens adferd etter operasjonen som vil avgjøre om den er funksjonsfrisk eller ikke? Å dra inn sammenligningen med drektige tisper/tisper med valper er jo helt irrelevant og kan ikke sammenlignes. Det er jo ikke fordi de ikke er funksjonsfriske som gjør at de ikke har lov til å konkurrere. 

En hund er ikke funksjonshemmet om vi kuperer hale eller ører heller, men det er ikke lov å konkurrere med de allikevel. Jeg vil nå si at mangel på et øye er litt alvorligere enn mangel på hale og ører, samt det å være drektig eller ha valper (og reglen om at valpene skal være minst 75 dager gamle før du kan stille mora, hvorfor kom den, Siri?) 

Å ha nedsatt syn regnes som en funksjonshemming, enten man føler seg sånn eller ikke. Å mangle et øye er å ha nedsatt syn. Man får dårligere dybdesyn og sidesyn, naturlig nok, siden halve informasjonen fra øynene mangler. 

Jeg fatter bare ikke at det skal være så ****** viktig å konkurrere. Kan man ikke gi bikkja et lykkelig liv uten å måle prestasjonen deres opp mot andres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

En hund er ikke funksjonshemmet om vi kuperer hale eller ører heller, men det er ikke lov å konkurrere med de allikevel. Jeg vil nå si at mangel på et øye er litt alvorligere enn mangel på hale og ører, samt det å være drektig eller ha valper (og reglen om at valpene skal være minst 75 dager gamle før du kan stille mora, hvorfor kom den, Siri?) 

Jeg er forundret over at du ikke ser forskjellen 2ne... Kupering for utseendets skyld er etisk forkastelig, sant? Jeg er ganske sikker på at også du mener det. Den er ikke funksjonshemmet uten kroppsdelene sine, men inngrepet for å gjøre dette kun fordi det ser kult ut, det er forkastelig, sant? 

Drektige tisper skal man ikke drive rovdrift på - de skal få ha drektighetstiden i fred, og også tiden med valpene sine, selv om de ikke er syke. Det har da ingen ting med verken funksjonalitet eller sykdom å gjøre... 

Men en hund som trenger en øyeoperasjon for å bli frisk - og da blir frisk av sin øyesykdom gjennom operasjon - er den syk etterpå? Er en tispe som har fjernet livmoren sin syk? For det er jo ikke noe forbud mot å konkurrere med kastrerte tisper?  

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Siri skrev:

Jeg er forundret over at du ikke ser forskjellen 2ne... Kupering for utseendets skyld er etisk forkastelig, sant? Jeg er ganske sikker på at også du mener det. Den er ikke funksjonshemmet uten kroppsdelene sine, men inngrepet for å gjøre dette kun fordi det ser kult ut, det er forkastelig, sant? 

Jeg ser forskjellen på kuperingog å operere ut et sykt øye, Siri. Det jeg ikke forstår, er hvorfor konkurranser er så viktig at man må gjøre det med en funksjonshemma hund - og å mangle et øye er en funksjonshemning, samme hva eier og hund syns om det. 

2 minutter siden, Siri skrev:

Drektige tisper skal man ikke drive rovdrift på - de skal få ha drektighetstiden i fred, og også tiden med valpene sine, selv om de ikke er syke. Det har da ingen ting med verken funksjonalitet eller sykdom å gjøre... 

Ah. Men valpene leveres når de er 56 dager gamle, 8x7 er 56 dager, ikke sant? Drektighet er ingen sykdom, å ha valper er ingen sykdom, men allikevel så skal tispene ha fred i nesten 3 uker lenger enn valpene er sammen med henne. Det er uavhengig av hvor mange valper hun har fått, hvor sprek hun var i forkant, og hvor sprek hun er i etterkant. Fordi vi regner det som rovdrift å f.eks stille ut en tispe som fikk valper for 10 uker siden. 

2 minutter siden, Siri skrev:

Men en hund som trenger en øyeoperasjon for å bli frisk - og da blir frisk av sin øyesykdom gjennom operasjon - er den syk etterpå? Er en tispe som har fjernet livmoren sin syk? For det er jo ikke noe forbud mot å konkurrere med kastrerte tisper?  

Nei, for det er vanskelig å se om en tispe har blitt kastrert, det arret de får kan like gjerne være fra et keisersnitt. Det har med praktisk gjennomføring å gjøre, tror du ikke? Hvorfor skulle de ellers snevre inn på reglene om å konkurrere med kastrerte hanner? Den er jo ikke syk den heller - og siden det ser ut til at det er bred enighet om at protester er greit, så er det jo bare å legge inn et par silikonballer, så er det jo ingen som veit at de er kastrerte heller, da er den jo helt frisk, er den ikke? 

Men en hund som har fått operert ut et øye, den er halvblind. Bokstavelig talt. Jeg kommer ikke til å bli enig med noen av dere at det ikke er en funksjonshemning. Det er heller ikke - heldigvis for dere - opp til meg om det går an å konkurrere med hunder som mangler et øye. Det er jo bare å søke NKK, det blir helt sikkert gitt dispensasjon - det viktigste er jo selvsagt å få konkurrert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, 2ne skrev:

En hund er ikke funksjonshemmet om vi kuperer hale eller ører heller, men det er ikke lov å konkurrere med de allikevel. Jeg vil nå si at mangel på et øye er litt alvorligere enn mangel på hale og ører, samt det å være drektig eller ha valper (og reglen om at valpene skal være minst 75 dager gamle før du kan stille mora, hvorfor kom den, Siri?) 

Å ha nedsatt syn regnes som en funksjonshemming, enten man føler seg sånn eller ikke. Å mangle et øye er å ha nedsatt syn. Man får dårligere dybdesyn og sidesyn, naturlig nok, siden halve informasjonen fra øynene mangler. 

Jeg fatter bare ikke at det skal være så ****** viktig å konkurrere. Kan man ikke gi bikkja et lykkelig liv uten å måle prestasjonen deres opp mot andres? 

Hunder som av veterinærmedisinske årsaker har amputert hale, kan stilles ut dersom det fremlegges veterinærattest med begrunnelse for inngrepet.

Hunder som mangler en bit av øret (feks pga bittskade) har gjort det bra på utstilling (en siberian i USA som mangler en stor bit av øretippen er stilt mye og har vunnet mye). 

Jeg likestiller ikke kupering av friske kroppsdeler med fjerning av øye for å redde hunden. For det er alternativet. Fjern øyet, eller avliv. 

Det er ikke viktig for meg å konkurrere med hunden men det er viktig for meg at den får et normalt liv. Slik det formuleres her skulle en tro at hunden er svært redusert fordi den har mistet et øye. Det er den ikke. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...