Gå til innhold
Hundesonen.no

11 mnd hvor lange gåturer ?


newbie75
 Share

Recommended Posts

Begynner å lure på om vi har tatt hunden på for lange gåturer hittill, lest på noen amerikanske sider at 5 minutters regel skal brukes til hunden er 1 år gammel.

Altså 5 minutter for hver måned hunden har levd, det blir jo bare 55 minutter på vår 11 mnd gamle hund som er en blanding av labrador/husky. 

I det siste så har han fått nesten 2 timer hver dag :innocent:  fordelt på 3 turer da, men er dette da altfor mye ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt at det var for mye. Tenker at så lenge hunden orker, så har den bare godt av lengre turer. Gå på tur du, så ser du bare ann hunden :)

Synes 5min per mnd høres veldig lite ut, og synes generelt at sånne regler er litt meningsløse. Man må se ann sin egen hund tenker jeg. Din har blant annet husky i seg, de er jo bygd for å bruke kroppen sin. De som bruker de til trekk begynner jo trening til dette ganske tidlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg overhodet for at hunden din får for mye :)
Jeg kan være enig i at så unge hunder ikke nødvendigvis bør trenes målrettet og mye, ting skal være gøy og valpen/unghunden trenger ikke å bli kjempesliten hver gang. Men hvis det er gåturer det er snakk om så klarer du nok ikke få hunden sliten nok til at det skal være noe skadelig på 2 timer.

Mine Siberians kan være på enkelte turer over flere timer når de er 4mnd også de, men ikke daglig i den alderen og ting tas i deres tempo. Aldri hatt noen skader eller negative effekter av det. 5minutters regelen betyr at en valp på 6mnd maks skal ha 30minutters aktivitet på et døgn, det er altfor lite i min mening.  Jeg begynner forsiktig å sykle med mine når de er 6-8mnd. Litt avhengig av hunden og når på året den er født (er for varmt på sommeren). Når de er 11 mnd tar jeg ingen spesielle hensyn når det gjelder gåturer i lengde hverken i tid eller strekning. Men begrenser de fortsatt litt i trekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær litt obs på at dyret fort legger seg til vaner. Jeg gikk veldig mye da han var valp, nå har jeg et dyr som er meget misfornøyd om vi ikke snakker 3 timer++ hver dag. Nå hadde jeg en ****** valp da, så behovet for lange turer hos deg er forhåpentligvis ikke så prekært.

Når det er sagt, 5 minutter turen hørtes veldig lite ut for en 11mnd unghund. To timer høres veldig fint ut i mine ører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår får gjerne to x 1 time pluss 3-4 rusleturer på 20-40 minutter, han er 10 mnd og litt rastløs for tiden. Det betyr ikke at han må ha like mye, passer det ikke eller høljregner hele dagen går det greit med mindre. Men han elsker å være ute og er da langt mer avslappet inne, vi ser ikke noe galt i å gå mye med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å høre at jeg ikke har gått for lange turer med han :)  Ble smule bekymret når jeg leste det der. 

Han virker iallefall tilfreds, har roet seg ned endel etter at han flyttet inn. I begynnelsen var han helt hyper innimellom, nå virker det som han trives med faste rutiner, hjernetrim og faste turtider. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, newbie75 skrev:

Begynner å lure på om vi har tatt hunden på for lange gåturer hittill, lest på noen amerikanske sider at 5 minutters regel skal brukes til hunden er 1 år gammel.

Altså 5 minutter for hver måned hunden har levd, det blir jo bare 55 minutter på vår 11 mnd gamle hund som er en blanding av labrador/husky. 

I det siste så har han fått nesten 2 timer hver dag :innocent:  fordelt på 3 turer da, men er dette da altfor mye ? 

Nesten 2 timer daglig fordelt på 3 turer er ingenting :-) mine har vært med på 2 timers turer fra mye yngre alder. 2 t er lengden på hovedturen, lufting ellers kommer i tillegg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tommy skrev:

Bare vær litt obs på at dyret fort legger seg til vaner. Jeg gikk veldig mye da han var valp, nå har jeg et dyr som er meget misfornøyd om vi ikke snakker 3 timer++ hver dag. Nå hadde jeg en ****** valp da, så behovet for lange turer hos deg er forhåpentligvis ikke så prekært.

Når det er sagt, 5 minutter turen hørtes veldig lite ut for en 11mnd unghund. To timer høres veldig fint ut i mine ører :)

Dette tror jeg er litt uvanlig! Jeg har gitt min mye aktivitet som unghund (2-2,5 t tur hver dag + jogging 3 ganger i uka) og det roet seg ned etter en periode. Kutter du ti minutter hver uke kommer du fort ned i et normalt nivå hvis du ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå turer har vi generelt liten begrensning på, bruker som regel tiden mellom 8 uker og 4 mnd på å gradvis bygge oss opp til det som er vanlig tur her i huset (rundt 2 timer) mellom 6-8 mnd begynner vi å innføre trekk og litt mer belastende "arbeid" men på valpepremisser. Og fra 9 -12 mnd har vi egentlig lite begrensninger på hva vi gjør. Både ifht gå, trekk og løping, bare litt kortere/sjeldnere ifht tung jobbing enn det se voksne brukes til, ihvertfall frem til vi har trent noen mnd og formen begynner å bli bra.

 

Og det der med vaner er ikke noe jeg bekymrer meg for, til tross for ganske heftige hunder og mye tur/aktivitet fra tidlig alder så er det ingen av dem som har hatt problemer med å tilpasse seg endringer. Enten det er mye tur som blir mindre tur, trekk og jobb som blir til rolige båndturer, mye mentaltrening som plutselig blir til bare tur e.l. men er det noe man bekymrer seg litt for så er det to ting man kan gjøre før å trene på det uten å måtte sitte hjemme med hunden å kjede seg, for det meste. En roligere dag i ny og ne kan være fint at de lærer seg, men etter min erfaring så kommer jo sånt litt av seg selv gjerne da man vil få dager her og der med mindre tid, dårlig form etc. Det andre, og kanskje viktigste er å ikke bli for inngrodd i faste rutiner. Går man alltid tur etter middag og middag kommer til ca samme tid hver dag så er jo sannsynligheten mye større for år hunden får en veldig spesifikk forventning og vil bli urolig/masete rundt denne tiden.  Ved å variere litt både når man går ut og hvor langt man går(eller hva man gjør for dem som gjør andre ting enn å bare gå) så vil hunden stort sett bare ta det den får når den får det fordi det er det den er vant til. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.8.2016 at 5:52 PM, rosinbolle said:

5 min per måned hunden har levd høres ut som oppskriften på slitsomme valper, spør du meg :)

Ville ikke bekymret meg! 

Tror fort det hadde blitt en utstoppa whippet hjemme om jeg også skulle ha fulgt den regelen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også liten tro på dette med vaner, det er klart man kan snu på det. Kutte tvert vil selvsagt gi urolig hund en stund, men det også vil gå over. 

Min Vorsteh brukes som trekkhund hele sommeren, og er i knallform når han kommer hjem til meg. Jeg er ikke på langt nær så aktiv med han, men han omstiller seg veldig fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...