Gå til innhold
Hundesonen.no

Doodle- igjen


Pixie
 Share

Recommended Posts

Har visst slengt med leppa på facebook igjen, men jeg blir så irritert. Når ble labradoodle en hunderase? 

"Rasen labradoodle røyter lite og er derfor allergivennlig. Hunderasen er også kjent for å ha et spesielt godt gemytt."

https://www.nrk.no/troms/hunden-barley-skal-gjore-besoket-hos-tannlegen-mindre-avskrekkende-1.13072926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er så lei hele den labradoodle-tingen...

Jeg har nesten begynt å tenke at det er noe bitteliiite positivt oppi hele greia. Min rase ble uhyrlig populær (salget og etterspørselen skøyt i været) for noen år tilbake, og det ganget den ikke på noe vis. Nå har visst mange tydd til doodle i stedet for. Hvis folk vil "foredle" denne doodelen, eller cobberdog som det så fines også kalles, så avlaster det "min" rase, som mange ville ha kun fordi den er såkalt allergivennlig. Jeg har aldri sett så mange omplasseringer av min rase før, som de siste årene. Så rent personlig driter jeg i hele greia. 

MEN! Jeg synes egentlig mest synd på de puddel- og labradoroppdretterne som ender opp med å se sine avkom som en del av denne blandingsavlen, jeg. Det er ingen hemmelighet at labradoodle i Norge har blitt et nærmest kommersielt produkt, og de som vil kjøpe får selvsagt kjøpe, for disse produseres jo over en lav sko. For ikke å snakke om alle hundene som havner på finn.no når eierne innser at labradoodler er like mye hund som de to rasene de er blandet med, og at de slettes ikke er født røytrefrie engler alle sammen. 
 

Så lenge folk tror akkurat det de vil, og gjør akkurat det de vil, kommer avlen på disse hundene til å være liv laga. Jeg har møtt flere mennesker jeg anser som meget oppegående, som likevel snakker meget varmt om disse fantastiske hundene som ikke kan sammenliknes med noe annet. Så jeg vet ikke... Som 2ne sier - man får bare være glad til at de kan brukes til noe fornuftig noen av dem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lola Pagola skrev:

Sorry mac, men jeg får fordommer mot folk som kjøper slike hunder jeg. Det sier noe om hvor lettlurte/ignorante eller rett og slett hvor mye **** de gir.

Jeg ser at det ikke kom så tydelig frem, men det samme tenker jeg... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...