Gå til innhold
Hundesonen.no

Fotokampanje mot å binde hunder ute


Teserere
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Dette kunne jo forsåvidt vært greit hadde vedkommende holdt det til lovparagrafen og formålet med den inkludert de hundene som faktisk lider. Istedet skal igjen alle eiere av hunder som oppholdes utendørs dømmes og henges ut. Det er virkelig ikke bra. Det er en skrudd verden vi lever i om en hund ikke tåler å være ute. Kattebeskyttelsen er selvfølgelig igjen på banen når det er PR å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Synes dette er litt voldsomt jeg. "Han har det bedre hjemme i buret sitt"? Det vet hun strengt tatt ingenting om. Dessuten er det mot mattilsynet sine anbefalinger å ha hunder i bur i hjemmet. Selvfølgelig er det ikke greit å lemne hunden sin utenfor en pub i timesvis, men spranget mellom det og at alle som har bestevennen sin med seg ut i hverdagen, er ganske stort. De fleste hunder tåler fint å vente litt på eieren sin - de vet faktisk at du kommer tilbake.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

 Synes dette er litt voldsomt jeg. "Han har det bedre hjemme i buret sitt"? Det vet hun strengt tatt ingenting om. Dessuten er det mot mattilsynet sine anbefalinger å ha hunder i bur i hjemmet. Selvfølgelig er det ikke greit å lemne hunden sin utenfor en pub i timesvis, men spranget mellom det og at alle som har bestevennen sin med seg ut i hverdagen, er ganske stort. De fleste hunder tåler fint å vente litt på eieren sin - de vet faktisk at du kommer tilbake.

For meg handler det ikke om hvorvidt hunden savner eieren, men om trygghet. For hunden. Om hunden din er aldri så snill så kan den bli plaget eller stjålet. Om den snuser på feil unge så har du avlivingsbegjæring og i beste fall bare beskyldningene for å ha en drapsmaskin. Jeg er selv "skadet" etter at hunden min ble angrepet av en løs hund (som var "bare snill" og kom bort for å leke, men det ble konflikt pga båndet) mens han stod bundet og det har kostet meg mange tårer, treningstimer og kroner over flere år for å få ham greit fungerende blant andre. Og det var i en park, jeg satt heldigvis ved siden av, det kunne gått så veldig mye verre.

Jeg tør knapt å snu ryggen til hundene om de av noen grunn er bundet ute der andre ferdes, og ser svært få gode grunner til å binde hunden ute og gå fra den, og veldig mange gode grunner til å la være.

Men igjen må man skille på hva som faktisk er forbudt, hva som handler om omgivelsenes trygghet og hva som handler om din hunds trygghet...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

For meg handler det ikke om hvorvidt hunden savner eieren, men om trygghet. For hunden. Om hunden din er aldri så snill så kan den bli plaget eller stjålet. Om den snuser på feil unge så har du avlivingsbegjæring og i beste fall bare beskyldningene for å ha en drapsmaskin. Jeg er selv "skadet" etter at hunden min ble angrepet av en løs hund (som var "bare snill" og kom bort for å leke, men det ble konflikt pga båndet) mens han stod bundet og det har kostet meg mange tårer, treningstimer og kroner over flere år for å få ham greit fungerende blant andre. Og det var i en park, jeg satt heldigvis ved siden av, det kunne gått så veldig mye verre.

Jeg tør knapt å snu ryggen til hundene om de av noen grunn er bundet ute der andre ferdes, og ser svært få gode grunner til å binde hunden ute og gå fra den, og veldig mange gode grunner til å la være.

Men igjen må man skille på hva som faktisk er forbudt, hva som handler om omgivelsenes trygghet og hva som handler om din hunds trygghet...

Så du tror det ville vært helt annerledes bare du hadde holdt i båndet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns mange av disse advarslene blir for hysterisk. Jeg personlig er mer redd for at dyrevernere kunne funnet på å stjele hunden min, enn en tyv på dette tidspunktet. 

Nå har ikke jeg bundet hundene mine ute, 2 av dem skremte jo folk halvt ihjel på grunn av størrelsen, Mira har separasjonsangst, og valpen er valp, så det blir ikke aktuelt uansett, men i utgangspunktet ville jeg ikke hatt noe problem med å binde de ute i 3 minutt, hvis jeg måtte inn på butikken for å kjøpe meg noe å drikke, eller hente ungen i bhg slik at vi alle kan gå hjem sammen, så fremst hundene er trygg, stabil og vi er hjemme her alle kjenner alle. Ville aldri gjort det hjemmefra. 

Det er jo mye verre å etterlate hunden i bilen en varm sommerdag.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

 Synes dette er litt voldsomt jeg. "Han har det bedre hjemme i buret sitt"? 

Nå har jeg lest teksten flere ganger, og jeg har sett på bildene, men klarer ikke se hvor dette står.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mona skrev:

Det står i den lengre teksten/kommentaren fotografen har skrevet til albumet på Facebook.

 

Takk :)

 

Edit: Leste kommentarene på siden. Det er mange som ikke har fått med seg loven og hva den faktisk sier. Men det er veldig mange som slenger ut av seg at det ikke er lov å binde hunder på offentlige plasser da.
 

Endret av Justisia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

Så du tror det ville vært helt annerledes bare du hadde holdt i båndet?

Sannsynligvis, da jeg ville sluppet båndet, og dessuten vært til stede i situasjonen umiddelbart, heller enn de sekundene det tok å først reagere, og så få tak på og få unna den løse hunden. Poenget mitt var strengt tatt at det var heldig at jeg var til stede i det hele tatt, og ikke inne på kaffesjappa med en latte. Hvis ikke kunne det blitt veldig stygt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før hadde jeg en schæfertispe som jeg av og til bandt utenfor butikkene, men bare i minutter av gangen mens jeg var og handlet. Jeg var ikke redd for at hun skullle bli stjelt, da jeg så og si aldri møtte noen som gikk rett bort til henne, hun hadde et ganske sparsomt kroppspråk og var stor for å være tispe, så de fleste var usikre på henne. Jeg så heller ikke for meg at hun kunne komme til å bite noen eller noe. Men det med løshund har jeg aldri tenkt på, men har aldri opplevd problemer med løshunder eller at de går løse i byen da...
Nå har jeg en dårlig sosialisert blandingstispe som reagerer på både hunder og enkelte mennesker, så å binde henne utenfor noen butikk blir aldri aktuelt.
Har også begynt å tenke mere på det etter at utlendinger har begynt å stjele hunder.
Tromsø er en kald by om vinteren også, så jeg skjønner at hun reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet begge mine to utenfor butikker om jeg skal fort inn å ha noe. Jeg er mer skeptisk for å binde Blondie, fordi hun er liten, og i små hunder ligger det penger. Men jeg har aldri bundet henne på folksomme steder, og har jeg kunnet, så har jeg fulgt med på henne inne fra butikken. Tidi ble bundet en gang da jeg måtte ta buss for tog til Oslo, og jeg skulle innom en butikk da vi stoppet og tok pause på veien. Igjen, ikke noe folksomt sted, men jeg hadde vært mindre redd for at Tidi skulle bli stjålet eller at folk gikk bort til henne pga størrelsen hennes.

Jeg syns og hele greien virker overdramatisk. De fleste har jo som folk sier her i tråden, hunden med seg, og den er kun bundet ute alene i noen få minutter stort sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden jeg passet mye før jeg fikk egen hund hadde helt ekstrem separasjonsangst, typ han har spist opp en lettvegg og alle setebelter i bilen liksom, helt panikk og han hadde det vondt (stor hund på 30-40 kg, husker ikke helt). Jeg avlastet ei venninne mye med ham. Men både hun og jeg måtte iblant binde ham utenfor butikker, universitet etc for å få dagen til å gå rundt når vi hadde ham. Han hadde det så definitivt ikke bedre hjemme om det ikke var folk der, og til tross for at venninna mi hadde rundt 10 hundepassere hun rullerte på hendte det jo iblant at ingen kunne, og hva skulle hun da gjøre om det var obligatorisk forelesning eller trengte dopapir liksom. Bikkja var kjempeglad i å være med overalt, så iblant ble det bare sånn. Et enkelt valg var det jo ikke, hun visste jo at ting kunne skje, men bikkja hadde definitivt det hyggeligere av å sitte utenfor butikken den tida det tok enn å ha full panikk inne en plass, så nei, syns ikke sånt er svart/hvitt overhodet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kommer aldri til å bli enighet rundt uansett. Så lenge man binder hunden slik at den ikke er til hinder for ferdsel inn på butikken kan jeg virkelig ikke forstå problemet. Som nevnt tidligere hadde jeg vært mer skeptisk til at overbeskyttende dyrevenner hadde tatt med seg hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra, men det er forskjell på pelsen til en staff og pelsen til en polar hund. Å oppfordre noen til å la hunden være hjemme i buret... Nåja, det diskuteres vidt og bredt om bur er særlig hundevennelig. Blir det neste kampanje? Tunga rett i munnen ja.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se for meg at jeg vil binde Uno ute noengang, uansett hvor trygg han blir når han blir voksen. Jeg er kjempeheldig med at jeg bor nært sentrum, så han kan faktisk være hjemme og slappe av mens jeg bruker en halvtime på å gå og handle. Vi har også en helt super Buddy-butikk her der personalet mer enn gjerne passer på ham et par minutter mens jeg springer inn etter kaffe eller dopapir, de bare binder ham bak disken så legger han seg ned og venter. Matbutikken er i samme senter så det tar bare minutter. Det hadde sikkert vært annerledes om ikke han var så avslappet :P

Her jeg bor ser jeg ofte hunder bundet utenfor butikkene. Jeg skjønner ikke helt at de tar sjansen på at det skal gå bra, det er noen av rusmisbrukerne her som stjeler alt de kommer over som kan selges. Om det er hund eller sykkel har ikke så mye å si. Mange i miljøet syns hund gir trygghet.

Det har også gjennom mange år vært et faktum at noen her torturerer og dreper katter, det ville ikke forundret meg om man etterhvert også finner maltrakterte hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Teserere skrev:

Helt enig i at det er forskjell på 2 minutter inne på butikken, og timesvis utenfor "puben" som hun skisserer. Det har jeg faktisk tilgode å se.

Dessverre er det et ikke uvanlig syn med hunder som står i timesvis utenfor puben her i Tromsø :( Jeg tror nok det har vært en utløsende faktor for denne kampanjen. 

(Jeg er helt enig i at det er for mange hunder som står bundet for mye i sentrum i denne byen, og slik sett synes jeg kampanjen er fin...men den når vel ikke fram til de det gjelder)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mona skrev:

Dessverre er det et ikke uvanlig syn med hunder som står i timesvis utenfor puben her i Tromsø :( Jeg tror nok det har vært en utløsende faktor for denne kampanjen. 

(Jeg er helt enig i at det er for mange hunder som står bundet for mye i sentrum i denne byen, og slik sett synes jeg kampanjen er fin...men den når vel ikke fram til de det gjelder)

Skal de ikke henges opp rundt om i byen? Da håper jeg flest mulig og de det gjelder får sett dem. Skulle tro det, men man vet jo aldri... Bedre med et forsøk som dette enn ingenting hvert fall, så får vi håpe det har god effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...