Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke raser har din hund blitt tatt for å være?


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

16 timer siden, Tuvane skrev:

De fleste ser heldigvis at Jaro er en schäfer, men jeg har dog hatt noen diskusjoner med folk som insisterer på at langhår ikke er godkjent, til tross for at jeg forteller at jeg stiller ham ut.

Ellers så går det i politihund (det er visst en egen rase), ulv (små barn) og "wow, det var en pen hund, er det en schäfer!". :P

11312212_266540560182931_66279104_n.jpg

Wow vakker!!  :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 197
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forresten - nå kom jeg på en av de morsomste kommentarene jeg har hørt på lenge...  Vi gikk tur på Hamar, jeg hadde med Yasmine, også gikk vi sammen med en jack russel og en azawak. Da var det en un

Jeg får ofte spørsmål om hun er schæfervalp eller en schæfer-collie blanding. Det er ganske få som kjenner til rasen.  Barn tror hun er rev, ulv eller "politihund"  

Det er ikke så ofte folk forsøker seg på å gjette hvilken rase mine er, men jeg hører ofte kommentarer om "labbetuss" (mer før enn nå, egentlig). Det går mest i "hvilken rase er det der?) - for alle e

Posted Images

De aller fleste sier Border collie eller "sånn der australsk", regner med de vil frem til Australian shepherd. Eventuelt eventyrblanding. Når jeg sier det er en Shetland sheepdog er enten responsen: "Har aldri sett dem i de fargene før", "Åja, blanding da?", eller til og med: "Er du sikker?" :sweat: 

img_3255.jpg

Vi møtte faktisk på ei dame med en sobel sheltie på tur som lurte på om hundene kunne hilse. Vi ble stående og snakke litt, før hun spør, "hvilken rase er hunden din egentlig?". Akkurat det ble litt komisk :teehe:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg glemte jo det morsomste! 

I Frankrike fikk jeg komplimenter for hvor flott Labrador jeg hadde. Sjef var nemlig den nydeligste vedkommende hadde sett av dem. Oppdretter holdt på å le seg i hjel :lol:

Jeg kan nesten forstå det da, siden tispene kan være rundt 55 på det laveste. Men det der var en valp altså. B&T til og med. Og helt annen kroppsfasong :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så og si alle som stopper og hilser på oss på tur trur Alvin er boxer :P Samtalen går som oftest sånn her:

Fremmed vi møter på tur: -"Åh, så fin den er! Sånne er det ikke mange av!"
Meg: -"Nei det er ikke så mange av dem i distriktet her som jeg veit om, ihvertfall!"
Fremmed: -"Ja, også så blid a' gitt! Det er jo rasetypisk det for boxere, alltid så blide og glade i mennesker! Ja, for det er dét, hvit boxer ikke sant...?"
Meg: -" Neeeeiii, det er amerikansk bulldog."
Fremmed: -" Åjaaa, heheh.... Fin var han i hvertfall!"

Trur de blir litt forlegne av å ta feil, så de skynder seg avgårde. Jeg syntes det bare er superkoselig at de vil hilse jeg, men det virker som de syntes at Alvin blir mer skummel med en gang jeg sier han er en ambull. Enda han logrer så mye av glede at han nesten deler seg på midten :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessie, korthåret collie: De aller fleste bare spør hvilken rase/blanding det er. Det er også noen som har kommentert at hun ser ut som en whippet / greyhound / "sånn som løper fort". Da vi gikk på valpekurs, var det flere som lurte på om hun og whippeten på kurset var søsken :P Og så var det en som trodde hun var dobermann :blink:

11879049_10155984323045529_4870274773842

12783690_10156629603150529_8628219733805

 

Emmy, labrador: Overraskende mange (til og med hundefolk) spør hvilken rase det er. Det er nok fargen og det at hun ikke er overvektig, som forvirrer folk :P Har også fått spørsmål om hun er vorsteh eller vorsteh-blanding.

12771815_10156641251650529_8294753991250

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har ingen skjønt jeg har en border collie... men jeg har en immari fin basenji, mynde, husky, collie, YMSE blandinger. Er til tider slitsomt med alle spørsmålene om hva hun er når vi tusler på utstilling :P

12496134_10156659330265464_4723773615648

 

Personlig går jeg mest for hyene

12496375_1701381396806652_71450005005850

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dblmgl.jpg

Det er et par, tre stykker som har sagt vi har italiensk mynde. På dette bildet, tenkte jeg: "I wish".

ig.jpg

jkk.jpg

Ganske mange har lurt på om Salo var en kamphund, han kunne ihvertfall ikke være renrasa dalmANtiner. En fyr som jobba med pitbull i Sør-Amerika kunne fortelle at han faktisk var en pitbull. Kjekt å vite.

jknk.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nico er en slate merle border collie, men i følge alle andre er han kelpie, toller, schäfer-blanding, husky, ulv, aussie eller det han oftes blir tatt for; blanding. Selv etter jeg har fortalt at han er border collie, "Åja, border collie-blanding da. De kommer jo ikke i slike farger" :P

10392212_10153837064440734_4339391541518

 

Milo er en black and tan dvergpinscher, men for det meste dobberman-valp, noen få ganger chihuahua. Ellers er det overraskende mange som ser hvilken rase han er, men så er det også veldig mange som har dvergpinscher i området :)

11393254_10153309332480734_4050026666408

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Mackenzie skrev:

Vi møtte faktisk på ei dame med en sobel sheltie på tur som lurte på om hundene kunne hilse. Vi ble stående og snakke litt, før hun spør, "hvilken rase er hunden din egentlig?". Akkurat det ble litt komisk :teehe:

Jeg har stått og pratet med andre hundeeiere som har både samme rase og samme farge som min, allikevel spør de hvilken rase hun er :teehe:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Annik skrev:

Nico er en slate merle border collie, men i følge alle andre er han kelpie, toller, schäfer-blanding, husky, ulv, aussie eller det han oftes blir tatt for; blanding. Selv etter jeg har fortalt at han er border collie, "Åja, border collie-blanding da. De kommer jo ikke i slike farger" :P

10392212_10153837064440734_4339391541518

Jeg skjønner at han blir tatt for å være BC-blanding. Det jeg ikke skjønner meg på er folk som kverulerer på hvilken rase man har! Man pleier å vite det best selv liksom :P 

 

10 timer siden, Anette skrev:

Personlig går jeg mest for hyene

12496375_1701381396806652_71450005005850

Udyra jo! :heart: 

 

 

19 timer siden, Grynet skrev:

Alle tror at Mia er en ung Irsk Ulvehund :)

 

 

Mia2.jpg

OT, men for en utrolig vakker skapning :wub: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den 7 1/2 år gamle "valpen min".. Folk tar seg som oftest ikke bryet med å spørre en gang fordi de føler seg skråsikre. Han veier forøvrig i underkant av 2 kg så han er ikke akkurat den største muffinsen i skogen:D

"For en nydelig og snill valp du har. Hvor stor blir den som voksen?" :P

De få som skjønner at det ikke er noen valp sier gjerne:  "Ja, sånne derre chihuahuaer som din er vel populære nå for tiden har jeg hørt.. Sånn en chihuahua som Paris Hilton har" :huh:

 

image.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en renraset ulv :P Både barn og voksne tror det, selv om jeg bor i ett område med mange jakthunder. Eventuelt en ulveblanding. En dame kom bort til meg engang og var helt forskrekket fordi hun syns det var uhørt å temme disse "ulvehundene" og gå tur med dem blant folk. Hun lot seg ikke overbevise at han ikke kunne være ulv på grunn av krøllhalen, og at han faktisk hadde stamtavle. Da hadde jeg visst blitt lurt :P Ellers får jeg også husky eller jamthund, og engang gjetta noen saarloos ulvehund.

12980411_10205526941444170_2020461109_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

I dag har jeg gjort det jeg liker "best". Nemlig introdusere Sjef for nye folk... 
Først inn på Hurtigruta Carglass. Stod 4 mannfolk utenfor som for det første ble sjokka av at lille meg på 1,60 kom med noe annet enn en sånn "søt liten hissig en". Ehm... Takk. Jeg tar det som et kompliment. 
Jeg merker at det er noe de lurer på. Så til slutt så drister de seg til å si at det var jo en utrolig flott blanding det her da! Det må jo være Rottweiler og Schæfer det her? Siden den ikke har Rottweileren sitt hode. 
Nei, da burde han vært mindre. Han er renraset, svarer jeg. 
Sikker på det? Men hva skal han med de ekstra klørne bak da? Det er jo ikke normalt det? 
Jo, de har en funksjon. Det er en gjeterrase med høy fart skjønner du. 
Aldri hørt om... 

Men som alle andre så likte de ham godt også. Og at det skulle være noe Schäfer i ham er faktisk første gang jeg har hørt i dag :P 

Så når jeg gikk rundt og ventet på at bakruta skulle bli ferdig kommer det plutselig inn en melding fra en bekjent hvor det stod: 
Hei! Så deg gå langs ....gata! Har du fått deg rottweiler? :D Nope... Det er Beauceron. Åja. Hvilken blanding er det et navn for da?
 :pinch:

Og så kikket jeg innom en tidligere arbeidsgiver og tok en kopp kaffe der. Der er de mer opplyste, men det skulle da bare mangle siden jeg har vist dem mange bilder av rasen i tiden jeg var der :P 
Men som min tidligere sjef sa: Hadde jeg ikke kjent deg så hadde jeg sagt at det var en alt for stor Dobermann. Ikke så rart, sier jeg, siden Dobermann faktisk er en Beauceronblanding ;)

Jeg visste hva jeg gikk til angående spørsmål om hvilken blanding eller hvor feil rottisen eller dobben min er i forhold til normalen, men herregud så frustrerende av og til :P
Og helt ærlig så ser jeg ikke likheter mellom han og noen andre. Verken i størrelse, bygning, hodet, eller gemytt. 
Men for de som aldri har hørt om dem en gang så er det jo nærliggende å trekke paralleller til det de faktisk kjenner :)

20160402_154042-1.jpgIMG_20160324_182932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
Akkurat nå, Emmy skrev:

Kom plutselig på at Jessie også ble tatt for å være jack russell da hun var liten bebis :teehe:Da så hun sånn ut:

11258363_10155887004335529_3938195418515

Med tanke på hodefasongen kan jeg være littegrann enig. Men det er alt altså. Hun er jo alt for stor selv på det bilet :lol:

Og JRT kommer vel heller ikke i de fargene? :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Med tanke på hodefasongen kan jeg være littegrann enig. Men det er alt altså. Hun er jo alt for stor selv på det bilet :lol:

Og JRT kommer vel heller ikke i de fargene? :P 

Ikke meg bekjent, i hvert fall :teehe: Men joda, de har jo noen overflatiske likhetstrekk (akkurat som beauceron og rottis? ;) ), så skjønner for så vidt at en ikke-hundeperson kunne tro det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...