Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper på tispe kjøpt av DHH


Ozzy
 Share

Recommended Posts

14 timer siden, JeanetteH skrev:

Synd at de allerede "stjeler" det som er en ganske kjent og godt brukt rasenavn forkortelse for Australian Cattledog også...

Sliter med at de kaller det jeg også. Jeg tenker Cattledog med en gang jeg leser ACD. 

Syns vi skal tipse FBI(forbruker inspektørene)  om det. Håper de setter lys på det for uvitende hundekjøpere. Det er jo ikke rart de blir lurt, tenker jeg og. Det er litt som med den reklamen som går på tv nå "Dyrt er jo alltid best da." Så selvfølgelig tenker man at det er seriøst når det koster gress! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn til info: Grunnen til at Drøbak Hundehotell ikke lenger driver med "doodle-avl" men har gått over til oppdrett av Cobberdog er at de har blitt godkjente/samarbeidende med "Australian Cobberdog Club" http://www.australian-cobberdog-club.com som gjør mål av seg å få rasen godkjent. Så alle de rare reglene/nye "avlskravene" de setter for valpekjøpere har sikkert litt med denne klubbens avlsmål/avlsgodkjenninger å gjøre går jeg ut i fra. At Drøbak Hundehotell også skal tjene penger på det, er sikkert en del av pakka :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager. De har vel ikke lov til å begrense kjøperens bruk av hunden når den er solgt uansett (i henhold til norsk lov). Så om de mener hunden er solgt som familie eller avlshund er vel revnende likegyldig. Eller nærmere svindel å prøve å overbevise folk om at de kan det...

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor det er såpass lite ramaskrik rundt dette. Synes jeg hører pipa får en annen lyd om en oppdretter av en mer anerkjent rase (Schäfer, Berner Sennen, Golden Retriever osv) plutselig skulle ta 90.000 ekstra for at man skulle få tillatelse til å avle hunden sin!

Bortsett fra at det ikke er gjennomførbart da, NKK ville jo regisrert valpene som den rasen de er uansett (heldigvis i denne sammenheng).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsvarer ikke urimelige avtaler/vilkår ved kjøp av valp, men bare så det er sagt så er det ikke bare Drøbak som prakker urimelige vilkår på sine valpekjøpere. Jeg har hørt om raseoppdrettere her i Norge som tar full pris (i den høyere prisklassen) for sine tispevalper og samtidig krever full avlsrett (fem kull!) på tispen. Eieren, som altså har betalt full pris, får ikke ta kull på egen tispe...

Ja, så klart er mange av oss kritiske til at noen i Norge gjør seg rike på hundeoppdrett og har det som hovedinntekskilde, men jeg kunne ønske at noe av den energien vi nedlegger i å klanke ned på doodle-oppdrett heller kunne bli brukt på å vurdere vår egen renraseavl. Da hadde vi kanskje med god samvittighet kunne reklamere for rasene våre som et sunnere og bedre alternativ. Det synes jeg ikke vi kan pr idag når mange oppdrettere og raseklubber fortsatt har typelikhet og eksteriør som hovedprioritet heller enn helse og (bærekraftig) genmangfold. Er en ypperlig artikkel i siste nummer av Hundesport der NKKs Helseavdeling vektlegger nettopp dette. Best å feie for egen dør først...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Easy skrev:

Jeg forsvarer ikke urimelige avtaler/vilkår ved kjøp av valp, men bare så det er sagt så er det ikke bare Drøbak som prakker urimelige vilkår på sine valpekjøpere. Jeg har hørt om raseoppdrettere her i Norge som tar full pris (i den høyere prisklassen) for sine tispevalper og samtidig krever full avlsrett (fem kull!) på tispen. Eieren, som altså har betalt full pris, får ikke ta kull på egen tispe...

Ja, så klart er mange av oss kritiske til at noen i Norge gjør seg rike på hundeoppdrett og har det som hovedinntekskilde, men jeg kunne ønske at noe av den energien vi nedlegger i å klanke ned på doodle-oppdrett heller kunne bli brukt på å vurdere vår egen renraseavl. Da hadde vi kanskje med god samvittighet kunne reklamere for rasene våre som et sunnere og bedre alternativ. Det synes jeg ikke vi kan pr idag når mange oppdrettere og raseklubber fortsatt har typelikhet og eksteriør som hovedprioritet heller enn helse og (bærekraftig) genmangfold. Er en ypperlig artikkel i siste nummer av Hundesport der NKKs Helseavdeling vektlegger nettopp dette. Best å feie for egen dør først...

Tja... det er vel mulig å ha flere tanker i hodet samtidig, tenker jeg. Min kritikk av alt dette er den villedende markedsføringen de driver med. 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe om at de skriver dette på hjemmesiden sin heller:

Australian Cobberdog er ikke det samme som Labradoodle, men de startet opp med samme grunnstamme for mange år siden og har siden gått forskjellige veier.

 

Kall en spade for en spade om ikke annet...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lappisen skrev:

Synes ikke noe om at de skriver dette på hjemmesiden sin heller:

Australian Cobberdog er ikke det samme som Labradoodle, men de startet opp med samme grunnstamme for mange år siden og har siden gått forskjellige veier.

 

Kall en spade for en spade om ikke annet...

Blir jo såå mye mer eksklusivt om spaden ikke er en spade :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig overrasket over hvor gode DHH har blitt i sin markedsføring. Selv meget oppegående folk lar seg lure trill rundt. Det som fascinerer meg er hvordan de greier å avle på blandingshunder, mens de proklamerer hvilke store fordeler det er å avle blandinger, for så å skulle begynne med "raseavl". For det er jo det de plutselig har begynt med nå. Hvis alt skal stamtavleføres og kontrolleres iht. krav fra denne cobberdog-klubben faller jo alle argumentene de har brukt om doodle-avl i fisk - da er de jo over i å skape en ny rase, hvilket de tidligere har vært motstandere av. De liker jo ikke stamtavler, renraser osv...

Jeg møtte en konsulent i forbindelse med jobb som hadde en slik "cobberdog", og hardnakket hevdet det var en egen rase. Samtidig var har sterkt i mot avl på rasehunder... Det har han garantert fått inn fra DHH på ett eller annet vis, og det de driver med nå er bare reinspikka tull. De har tatt en helomvending, men klarer å styre folk i retning av at det er positivt. Jeg fatter ikke at de får det til. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Mon tro om kakaohunden på Skaugum plutselig har blitt rasehund også?

Klart hun har! DHH ser nærmest ut til å ikke ville vedkjenne seg å noen gang ha avlet på doodler, de. Så da må i det minste den kongelige få cobberdog-tittel.. Hallo - skulle bare mangle! :sheldon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maria skrev:

 

Jeg møtte en konsulent i forbindelse med jobb som hadde en slik "cobberdog", og hardnakket hevdet det var en egen rase. Samtidig var har sterkt i mot avl på rasehunder... Det har han garantert fått inn fra DHH på ett eller annet vis, og det de driver med nå er bare reinspikka tull. De har tatt en helomvending, men klarer å styre folk i retning av at det er positivt. Jeg fatter ikke at de får det til. 

Dobbeltmoralen lenge leve :aww:

Jeg også synes det der er helt skrudd. "Det er i ferd med å bli en egen rase altså! Det er ikke en doodle!" Men raseavl er djevelens verk, selv om de selv har en rase-to-be. *sukk* Det verste er jo at de ikke skjønner at logikken faller totalt igjennom...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo genialt da, når de får markedsføringen såpass bra til som de dessverre gjør. De som føler at de må forsvare at de har kjøpt blandingshund til en hårreisende pris kan si at den er i ferd med å bli egen rase, og de som hardnakket står på at raseavl er noe dritt kan kalle det en blanding, som den jo også er.

Jeg får egentlig vondt av hele greia. Jeg blir sint, provosert, og lei meg for at denne typen oppdrett ikke bare har kommet til Norge, men har slått så an. Samtidig så blir jeg lei meg på vegne av alle de som i uvitenhet og god tro har skaffet seg doodler som de selvfølgelig elsker like mye som vi elsker våre hunder. Og vi som er kritiske til avlen blir jo selvfølgelig de slemme som angriper noe av det kjæreste de eier, noe den meldingen over understreket. "Nett trollenes hets av våre skjønne avkom" må jo stikke i hjertet på de som har hunder derifra.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...