Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan igjen, underskriftskampanje for å få han av lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

15 minutter siden, Schæferblanding skrev:

@Pringlen, @Siri og @Margrete les artikkelen før dere kritiserer.
Nå var det jeg som brukte ordet aggresjon, og det var slurvete. Jeg aner ikke om han er aggressiv, redd eller det er ren jaktlyst, eller en kombinasjon når det gjelder de grisene. Og artikkelforfatteren har ikke hatt han inne til evalurering heller. Hun lar det være åpent hva som er årsaken (se min utheving).
I belønningsbasert trening blir fremgangsmåten lignende uansett for man bruker ikke "deng og sleng" (noe som forøvrig CM bruker hele tiden uansett hva som er årsaken).
Det virker for meg som om dere må bare finne noe å slå ned på. Jeg tviler på om dere i det hele tatt leste artikkelen.

Ok, jeg forstår at du, i likhet med damen du linker til, ikke har noen formening om hva jaktlyst er. For å oversette til noe folk flest skjønner, så kan du sammenligne med sterk kjønnsdrift. Hvis du tok en overkåt ung hanhund, og satt den ved siden av en høyløpsk tispe, tror du treningsmetoden damen beskriver ville fungert veldig bra? Og så kan du for mange hunder gange opp driftene fra sexlyst mange ganger når vi snakker om jakt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 431
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet som jeg ser det er at vanlige hundeeiere ser på CM og tror de blir verdensmestere av det. Jeg har møtt flere som refererer til han som behandler hundene lite pent.. Jeg syns ingenting om at

Er majoriteten av sonisene for millans metoder? Det var nytt for meg i grunnen. Jeg har mer intrykk av at mange ikke ser så sort hvitt på det som der fremstilles fra den rene "mot"siden. At Millan har

Det er mange hunder han jobber med som biter under press en normal hund skal kunne takle. Da er det jo ok at hunden får se hva som skjer når den faktisk biter, nemlig ingenting. Den får en erfaring på

Posted Images

Nå handler ikke denne tråden om positiv forsterkning virker på jakthunder eller ikke, det vet jeg ikke, men det vil vel kanskje framtiden vise da denne treningsformen nå er på vei inn i jaktmiljøet også.

Denne tråden handler om man vil ha sirkus med levende dyr på TV eller ikke, og om man ikke vil ha det kan man skrive under på underskriftskampanjen i starten av tråden, skrive til NatGeo, dele artikler og lignende. Jeg startet tråden for å få oppmerksomhet rundt etterforskningen av CM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Nå handler ikke denne tråden om positiv forsterkning virker på jakthunder eller ikke, det vet jeg ikke, men det vil vel kanskje framtiden vise da denne treningsformen nå er på vei inn i jaktmiljøet også.

Denne tråden handler om man vil ha sirkus med levende dyr på TV eller ikke, og om man ikke vil ha det kan man skrive under på underskriftskampanjen i starten av tråden, skrive til NatGeo, dele artikler og lignende. Jeg startet tråden for å få oppmerksomhet rundt etterforskningen av CM.

Så lenge det dreier seg om en spesifikk sak, hvor det er nettop jaktlyst som er casen, så blir det jo litt relevant, faktisk :)

Nå er det vel absolutt ingen her som har påstått noe annet enn at cm har gjort mye rart opp gjennom. Men at pølser og klikker kan løse alt, blir akkurat like feil å si, som å påstå at cm er guds gave til hunden...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes denne saken bare er en av mange saker der CM opptrer på en måte som rett og slett er lite dyrevennlig trening. I dette tilfellet tabbet han seg i tillegg ut slik at den stakkars grisen for det første blir håndtert ugreit (hengt etter bakbein), for det andre skremt og for det tredje bitt til blods. Alt for showbizz... 

Cesar Millan er liksom tilbake til fortiden. "legg bikkja i bakken og vis han hvem som er sjefen", det va noe man lærte på 80-tidlig 90 tallet...

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Pringlen said:

Så lenge det dreier seg om en spesifikk sak, hvor det er nettop jaktlyst som er casen, så blir det jo litt relevant, faktisk :)

Nå er det vel absolutt ingen her som har påstått noe annet enn at cm har gjort mye rart opp gjennom. Men at pølser og klikker kan løse alt, blir akkurat like feil å si, som å påstå at cm er guds gave til hunden...

Er det jaktlyst som er casen? La oss få alles mening om dette, hva mener dere, er det jaktlyst vi ser, og er det i det hele tatt mulig å se det fra videoklippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Schæferblanding skrev:

Det er forresten flere som jobber positivt med jakthunder, også noen i Norge:

http://www.drammenhundesenter.com/87827495

http://www.positivegundogtraining.com/

http://www.positivegundogassociation.com/

Selvfølgelig trener man jakthunder positivt! Hva trodde du, liksom? Men hvis du ikke ser forskjellen på grunndressur, innkalling, apport osv, kontra å få en hund saue - eller i dette tilfellet - griserein, så blir det litt håpløst... :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Schæferblanding skrev:

Det er forresten flere som jobber positivt med jakthunder, også noen i Norge:

http://www.drammenhundesenter.com/87827495

http://www.positivegundogtraining.com/

http://www.positivegundogassociation.com/

Jeg har en jakthund, han trenes positivt men jeg strømmer fortsatt på sau. Det er ikke mulig å få en hund sauerein med godbiter altså. Sånn veldig kort fortalt ;)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs. Men av en eller annen grunn gjelder ikke det, for hun har ikke sterk nok jaktlyst etc. Hun er av feil linjer da, slik at hun er usedvanlig lett å få saue-eller geiterein.
Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Schæferblanding skrev:

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs. Men av en eller annen grunn gjelder ikke det, for hun har ikke sterk nok jaktlyst etc. Hun er av feil linjer da, slik at hun er usedvanlig lett å få saue-eller geiterein.
Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Jeg har også en belger jeg kan ha løs forbi sau og geiter, fordi hun ikke har noe særlg med jaktlyst. Jeg har også hatt belger som jeg ikke kunne ha løs der vi kunne møte sauer, geiter, hester, joggere, syklister, katter, elger, rådyr osv, fordi at når jaktlysta slo inn, så var det ingenting annet som gikk inn. Nå var ingen av de maller, men også mallene kommer med variable mengder jaktlyst. Jeg møtte f.eks en sto i løpegård en gang, og jeg stakk jo hånda inn for å hilse, hvorpå eier advarer meg om å ikke dra til meg hånda fort når jeg skulle ha den ut igjen, fordi da ville malleballen gå i jaktmodus og ta armen min. Maller generelt er forøvrig hunder jeg helst ikke slipper pudlene med, fordi de jevnt over ligger så høyt i jaktlyst at de går i jaktmodus når pudlene løper. Det finnes sikkert en og annen malle som ikke jakter pudler, men jeg har ikke tenkt å ta eiers ord for det, samme hvordan den er trent og hvor lydig den måtte være ellers. 

Jeg er litt usikker på hvorfor det er så innmari vanskelig å forstå at hunder er ulike? At noen kan ha mye av noen egenskaper, mens andre har lite? Selv innad i raser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Schæferblanding skrev:

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs. Men av en eller annen grunn gjelder ikke det, for hun har ikke sterk nok jaktlyst etc. Hun er av feil linjer da, slik at hun er usedvanlig lett å få saue-eller geiterein.
Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Det finnes også noen raser der man faktisk ikke får sauerenhetsbevis uansett om hunden reagerer på strøm pga ekstremt jaktinstingt (polarhunder). Når man har en hund som blokkerer helt kan man glemme godbiter, leker mm. De enser det ikke! Min ene tispe blokkerer helt. Får ikke noe kontakt overhode. Kan vifte med kjøttstykker foran ansiktet hennes, garantert null reaksjon. Samme hunden klarte å hekte seg fast i et strømgjerde da hu så sau (var såklart å bånd), brydde seg katta. Hylinga etter å ta sau ble bare sterkere da støtene kom. Når man tror at positiv trening er løsningen iforhold til jaktinstingt, har man ikke hatt hunder med sterke nok instinkter. Jeg kjenner hun ene du linker til, og hun driver ikke med ekstremt høydriftige jaktinstinkter.. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Schæferblanding skrev:

Er det jaktlyst som er casen? La oss få alles mening om dette, hva mener dere, er det jaktlyst vi ser, og er det i det hele tatt mulig å se det fra videoklippet?

Ja det er mulig å se utifra klippet om man har litt erfaring om slikt ;) Vi har en hund som har hatt løsning på dette gang på gang på gang. Den har fått i gang grisen. Den er ikke det grann aggressiv, den er smekkfull av jakt. La oss ta det helt over i ulv og den atferden de kjører på jakt. De har en som sporer opp, flere som samler og skiller ut, og en som legger ned og dreper. Er den siste aggressiv av den grunn? Den atferden denne hunden viser er så primitivt som det går an å få blitt.

Gir du en malle denne anledningen gang på gang, vel svusj har du en som synes grisejakt er dritartig og du kan klikke i vinkel uten at mallen tar hintet. Den har lykkes med en atferd .

9 timer siden, Schæferblanding skrev:

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs.

Jeg kan fint lære min schæfer med jaktlyst at sauser holder man seg unna. En malle kan du lære det samme uten stress. Det kan også fungere fin fint med klikker. Vi snakker ikke om raser hvor gjeterinstinktet er tatt bort. Malle, schæfer, bc med flere av gjeterhundene har også en ting til som ikke jakthunder har, nemlig førertilknytting. Null stress å få de til å fungere uten å ta dem hardt.Vel igjen, noen hunder har litt mer enn andre og det kan sitte litt lenger inne hos enkelte. Stort sett, når grunnleggende lydighet er inne (som er trent inn positivt) så er det null stress med disse. Men egentlig, så burde du som har lest så mye vite dette? Raseegenskapene er så utrolig forskjellige hos de forskjellige rasene. Alle 400 rasene er IKKE avlet til samme formål og det burde du vite.
 

Sitat

Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Skjerp deg! Jeg har trent belønningsbasert i 27 år nå. Jeg vet at erfaring ikke teller i diskusjoner som denne, men likevel, flere av oss holder fast på den fordi vi har vært igjennom nettopp dette skiftet. Vi ramlet ikke inn i denne perioden. Vi så forandringer, fulgte forandringene og har sett at noen ganger er det kjempefint, andre ganger ikke. Tror det kommer med alderen jeg :P

Jeg HATER å bruke straff under trening, jeg er ikke i stand til å bruke det riktig og vil derfor ikke bruke det.

Jeg er ikke uenig med deg i at dette hører ikke hjemme på TV. Det er ikke bare folk som oss foreldete som ser på, det er folk uten erfaring på hund også, som synes dette ser helt genialt ut. Så helt enig, Stilwell og Brown er vel noe som folk burde se.

Endret av Margrete
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Schæferblanding skrev:

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs. Men av en eller annen grunn gjelder ikke det, for hun har ikke sterk nok jaktlyst etc. Hun er av feil linjer da, slik at hun er usedvanlig lett å få saue-eller geiterein.
Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Vis oss at de trener en hund som har problemer med jakt som så kan gå forbi sau løs.. 

Igjen, jeg argumenterer imot deg, men jeg har ikke sagt at positivt ikke fungerer, eller at det ikke er bra, eller at det ikke er det man bør strebe etter. Jeg stiller dermed spm tegn ved dine argumenter og en del andre sine argumenter mot visse ting eller personer som virker helt på jordet, og det virker mer som en svertekampanje/markedsføring av seg selv enn det virker som et seriøst faktabassert bekymringsargument(som det jo burde vært om det er så ille som de påstår). De kan jo si hva de vil, men realiteten viser jo noe helt annet enn det de beskriver og da faller jo argumentene deres på seg selv. Det er stor forskjell på hunder, raseforskjeller ja, men størst er individforskjellene, at noen har fått til en hund av en rase på et område sier egentlig ingen ting. At man har fått til en hund som man hadde fra den var valp uten problemer sier heller ikke nødvendigvis så mye, ihvertfall ikke i denne diskusjonen. Og ser man på offisielle konkurranser, tv program, adferdseksperter osv så er det jaggu ikke mye resultater å vise til fra 100% positive trenere på noe plan(hva sier det da?). Hvor er alle disse fantastiske hundetrenerne og hundene deres? 

Det er fint å være mot straffbassert trening(du trenger jo strengt tatt ingen grunn for å ikke like det) og det er fint å være for positiv trening, men å se seg blind på propaganda og eventyrholdninger som sier at viss man ikke liker det så er det dyremisshandling uansett er jo bare helt. Det må gå an å diskutere ting på en saklig måte med fakta i bunn selv om man ikke liker det. 

Det som også er verdt å ta med i betraktningen er at disse "studiene" tar med mange som ikke kan timing, intensitet osv, folk som "bare" rykker i båndet uten mål og mening, folk som legger hunden i bakken fordi de er sinte/frustrerte, folk som river hunden i øret med eneste intensjon om at den skal få vondt og bli redd, og det er like lite trening som at man er klikkertrener bare fordi man klikker å belønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å ha i bakhodet at det er langt enklere å trene en hund fra start av med positive metoder når det gjelder å forholde seg til byttedyr (sau, gris, høns, kaniner etc), enn å skulle avlære en hund som allerede har fått "blod på tann" ved å ha fått jage (jaktinstrinkter er svært sterke instinkter).

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

1) Vis oss at de trener en hund som har problemer med jakt som så kan gå forbi sau løs.. 

2) Igjen, jeg argumenterer imot deg, men jeg har ikke sagt at positivt ikke fungerer, eller at det ikke er bra, eller at det ikke er det man bør strebe etter. Jeg stiller dermed spm tegn ved dine argumenter og en del andre sine argumenter mot visse ting eller personer som virker helt på jordet, og det virker mer som en svertekampanje/markedsføring av seg selv enn det virker som et seriøst faktabassert bekymringsargument(som det jo burde vært om det er så ille som de påstår). De kan jo si hva de vil, men realiteten viser jo noe helt annet enn det de beskriver og da faller jo argumentene deres på seg selv. Det er stor forskjell på hunder, raseforskjeller ja, men størst er individforskjellene, at noen har fått til en hund av en rase på et område sier egentlig ingen ting. At man har fått til en hund som man hadde fra den var valp uten problemer sier heller ikke nødvendigvis så mye, ihvertfall ikke i denne diskusjonen. Og ser man på offisielle konkurranser, tv program, adferdseksperter osv så er det jaggu ikke mye resultater å vise til fra 100% positive trenere på noe plan(hva sier det da?). Hvor er alle disse fantastiske hundetrenerne og hundene deres? 

3) Det er fint å være mot straffbassert trening(du trenger jo strengt tatt ingen grunn for å ikke like det) og det er fint å være for positiv trening, men å se seg blind på propaganda og eventyrholdninger som sier at viss man ikke liker det så er det dyremisshandling uansett er jo bare helt. Det må gå an å diskutere ting på en saklig måte med fakta i bunn selv om man ikke liker det. 

4) Det som også er verdt å ta med i betraktningen er at disse "studiene" tar med mange som ikke kan timing, intensitet osv, folk som "bare" rykker i båndet uten mål og mening, folk som legger hunden i bakken fordi de er sinte/frustrerte, folk som river hunden i øret med eneste intensjon om at den skal få vondt og bli redd, og det er like lite trening som at man er klikkertrener bare fordi man klikker å belønner. 

1) Jeg trodde det var sånn i Norge at man ikke fikk lov å slippe hunden på jakt i terreng med sau med mindre hunden hadde sauerenhetsbevis(? altså er strømmet, eller forsøkt strømmet på sau?), og derfor er det mest sannsynlig langt mellom de hundene som beviselig ikke jager sau og er positivt trent til å ikke gjøre det. Dette betyr selvsagt ikke at det ikke er mulig å få til. Det teller vel ikke at jeg har hatt gjeterhunder som går løs sammen med sau og heller kom tilbake til ballen når de så vilt :P

2) Nå vet jeg lite om Nando Browns hunder, men jeg har forstått det som at han har hatt en del omplasseringshunder. Han jobber jo også med atferdsproblemer og er generelt veldig respektert i hundemiljøer. Når det gjelder andre positive trenere og deres resultater, så er det vel sånn at du finner mange som har utmerket seg (også i konkurranse) dersom du leter. Karen Pryor, Kathy Sdao, Silvia Trkman, Fanny Gott, Thomas Stokke, Leslie McDevitt, Denise Fenzi, Hannah Brannigan, Lotte Nordli, Camilla Dischler, Maria Brandel, osv osv. Alle disse har resultater å vise til, og det finnes mange flere. 

Jeg tror også det er viktig å ta med i betraktning at det finnes veldig mange positive trenere som har andre prioriteringer som ikke lar seg bevise i form av resultater. Mange positive trenere har gått fra straffebasert trening til belønningsbasert pga egne erfaringer med å ha problemhund, og samtidig skiftet fokus fra konkurranse til problemhunder. Disse er typisk de med lite konkurransebakgrunn, og mye praktisk og teroetisk erfaring med problematferd.

Uansett så blir diskusjonen litt håpløs når ethvert eksempel blir forkastet som irrelevant.

3) Jeg synes @Schæferblanding har klart dette på¨en meget god måte. Du og, forøvrig :) Når det gjelder eventyrholdninger og propaganda så forstår jeg ikke helt hva du sikter til. Kanskje bedre å peke på konkrete eksempler.

4) Når det gjelder "studiene" du snakker om her, uten at jeg egentlig vet hvilke studier du konkret snakker om, så viser vel de til hvordan (straffebasert) trening faktisk foregår i virkeligheten. Ikke hvordan det ideelt skal foregå. For tross alt, det som er viktig i denne sammenhengen er ikke hvordan godt timet straff i rett intensitet kan gi ønsket resultat (og en del bivirkninger, selvsagt), men nettopp at det er vanskelig for den jevne hundeeier å gjøre det riktig. Det er vanskelig for mange hundeeiere å lese hunden(e) og forutsi hva som kommer til å skje, det er vanskelig å vite hvor ubehaget skal være og det er vanskelig å time ubehaget rett. Ikke minst så stiller mange umenneskelige krav til hundene sine. Dette gir selvsagt mye dårlig trening og dårlige resultater.

Etter å ha sett en del videoer med CM hvor han fremprovoserer aggressive reaksjoner hos hunder og tar dem for det, enten fysisk eller med kroppsspråk, så er det åpenbart for meg at det han holder på med er dyremishandling. Mye av det han gjør er faktisk ikke lovlig etter norsk lov. Men det aller verste er at TV-programmet hans, til tross for advarsler om å ikke gjøre dette hjemme, har skapt en haug med "eksperter" som både gjør utrolig mye dumt mot egne hunder og kommer med velmente og dårlige råd til andre hundeeiere. Ja, metodene hans er helt OK på en del områder, det skulle bare mangle, men det oppveier ikke alt det negative han påfører hunder direkte og indirekte gjennom TV-showet sitt. Så, at noen forsvarer CM og ønsker å fortsette å se programmet hans på TV er for meg helt uforståelig, men folk er forskjellig.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Schæferblanding skrev:

De som jeg linker til trener utelukkende positivt, altså de drar ikke frem strømhalsbåndet når det dukker opp en sau. Og det finnes mange flere som driver med det, blant annet Nando Brown som jeg linket til med en video der han passerer en flokk med geiter med sin unge malinois løs. Men av en eller annen grunn gjelder ikke det, for hun har ikke sterk nok jaktlyst etc. Hun er av feil linjer da, slik at hun er usedvanlig lett å få saue-eller geiterein.
Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Jeg tror ikke folk her henger igjen i fortiden når det gjelder hundetrening altså. Jeg tror heller det at flere her inne har erfaring med hunder med sterk jaktlyst, og derfor vet at man ikke kan klikke og belønne når bikkja ikke jager. 

Jeg sitter selv med to hunder her med heftig jaktinstinkt. De SKAL ha det, hvis ikke hadde de jo vært ubrukelige som jakthunder. Jeg er ganske sikker på at om jeg hadde sluppet de på et sauejorde hadde de jaga. Jeg er også ganske sikker på at jeg IKKE hadde kunne klikka og belønna for å lære de å ikke jage. Mulig det bare er meg som er en bedriten trener, men hvor enkelt er det å positivt trene vekk jaktinstinkt hos hunder som er laget for å jakte, gjennom mange herrens generasjoner? 

Selv om feks en malle kan ha jaktlyst, så har de også en førertilknytning, som noen over her nevner. Man kan trene bikkja lydig. Hvordan skal man trene en hund som omtrent ikke finnes førerorientert, og som tar jakta over noen som helst annen belønning? Når jakta i seg selv er den aller mest hellige belønninga på jord, hvordan skal man da positivt trene bikkja til å bli hos fører, isteden for å jage sauene eller hva det nå er? 

Det skal sies, jeg trener ganske så positivt. Selv om jeg kjefter og sier nei når de bjeffer eller bråker på noe uten grunn. MEN, jeg kommer nok også til å strømme ungbikkja på sau, fordi det ikke finnes noen annen mulighet som jeg ser det.

Hvis du faktisk mener det er så enkelt som at det kun er foreldede oppfatninger rundt temaet her, så må du gjerne overbevise meg. Finn meg en person som kan positivt trene mine til å ikke jage buskap, ved hjelp av klikk og belønn :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Schæferblanding skrev:

Egentlig gjelder ingenting som jeg linker til, det er bare deres foreldede oppfatninger som gjelder, og man må alltid bruke straff på hunder, for sånn har det alltid vært og da kommer det alltid til å være sånn amen.

Nei, det var dette med sort og hvitt da. At man er åpen for at i enkelte situasjoner så må man gå inn med harde metoder for å avlære, betyr ikke at man mener man trenger å bruke straff i trening fordi derfor. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forøvrig en basenji med to kaniner på samvittigheten. Han kan jeg fint ha med meg rundt kaninbur, bære kanin over tunet med han løs osv. Uten at jeg har trengt å straffe han. Men i det øyeblikket kaninen løper på bakken, så er den død. Jeg tør vedde ganske mye på at det ikke ikke finnes en dyktig nok positiv hundetrener som kan trene bort den atferden. Jeg er ikke sikker på om strøm vil funke mer enn der og da, og en kort periode etterpå. For den jakten har han fått uttelling for to ganger. Det er to ganger mer enn godt er på en slik hund. 

Løsningen er enkel nok da, han får ikke være rundt løse kaniner, og skjer det en glipp så vet jeg hva som skjer og tar det på min kappe. Ser ikke poenget med å prøve å trene det bort for å være helt ærlig. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Monikawt skrev:

Hvis du faktisk mener det er så enkelt som at det kun er foreldede oppfatninger rundt temaet her, så må du gjerne overbevise meg. Finn meg en person som kan positivt trene mine til å ikke jage buskap, ved hjelp av klikk og belønn :) 

Det skal være nevnt at Thomas Stokke trente en vorsteh med kun positive metoder. Mener bestemt han tok noen jaktprøver med den å.

Og jakter med jaktcockere også

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Monikawt skrev:

Jeg tror ikke folk her henger igjen i fortiden når det gjelder hundetrening altså. Jeg tror heller det at flere her inne har erfaring med hunder med sterk jaktlyst, og derfor vet at man ikke kan klikke og belønne når bikkja ikke jager. 

Jeg sitter selv med to hunder her med heftig jaktinstinkt. De SKAL ha det, hvis ikke hadde de jo vært ubrukelige som jakthunder. Jeg er ganske sikker på at om jeg hadde sluppet de på et sauejorde hadde de jaga. Jeg er også ganske sikker på at jeg IKKE hadde kunne klikka og belønna for å lære de å ikke jage. Mulig det bare er meg som er en bedriten trener, men hvor enkelt er det å positivt trene vekk jaktinstinkt hos hunder som er laget for å jakte, gjennom mange herrens generasjoner? 

Selv om feks en malle kan ha jaktlyst, så har de også en førertilknytning, som noen over her nevner. Man kan trene bikkja lydig. Hvordan skal man trene en hund som omtrent ikke finnes førerorientert, og som tar jakta over noen som helst annen belønning? Når jakta i seg selv er den aller mest hellige belønninga på jord, hvordan skal man da positivt trene bikkja til å bli hos fører, isteden for å jage sauene eller hva det nå er? 

Det skal sies, jeg trener ganske så positivt. Selv om jeg kjefter og sier nei når de bjeffer eller bråker på noe uten grunn. MEN, jeg kommer nok også til å strømme ungbikkja på sau, fordi det ikke finnes noen annen mulighet som jeg ser det.

Hvis du faktisk mener det er så enkelt som at det kun er foreldede oppfatninger rundt temaet her, så må du gjerne overbevise meg. Finn meg en person som kan positivt trene mine til å ikke jage buskap, ved hjelp av klikk og belønn :) 

Jeg ser ikke noe sted at @Schæferblanding eller noen andre sier at alle hunder kan læres til å ikke jage. Poenget er om metodene som ble brukt i den aktuelle episoden (og mange andre) kunne vært erstattet med andre, mer effektive og mer dyrevennlige, og til det er svaret et klart JA.  Og det aller viktigste poenget er vel om verdens hunder ville hatt det bedre om CMs TV-program ble tatt av lufta.

I episoden med grisen er det snakk om en fransk bulldog som skal vennes til å omgås griser. Det er ikke en rase jeg forbinder med uhemmet jaktinstinkt. I tillegg er det faktisk ikke åpenbart om det er snakk om en hund som utviser jaktatferd eller om han er redd/aggressiv mot grisene. Jeg hører dere sier det skråsikkert at det handlet om jakt, men ikke akkurat hvorfor det er så åpenbart. Hva vet dere om denne saken, som ca 200 hundetrenere som har uttalt seg ikke vet? Såvidt jeg vet så er det ingen som har fått sett på hunden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Helianthus skrev:

Jeg ser ikke noe sted at @Schæferblanding eller noen andre sier at alle hunder kan læres til å ikke jage. Poenget er om metodene som ble brukt i den aktuelle episoden (og mange andre) kunne vært erstattet med andre, mer effektive og mer dyrevennlige, og til det er svaret et klart JA.  Og det aller viktigste poenget er vel om verdens hunder ville hatt det bedre om CMs TV-program ble tatt av lufta.

Det er vel ingen som har svart i denne tråden her at de syns at CM håndterte den hunden og den situasjonen på en ordentlig måte? Snarere tvert i mot, de fleste av oss sier oss enige i at der dreit han seg ut. De aller fleste av oss er også enige i at det verste med at de sender hundetrenings-program på tv (samme hvilken hundetrener det er, spør du meg) er at en hel haug med ignorante hundeeiere plutselig tror de er eksperter fordi de har sett noen timer med tv-underholdning. 

At det CM er dyremishanding i Norge er forøvrig irrelevant, da CM ikke trener hund i Norge. 

Akkurat nå, Helianthus skrev:

I episoden med grisen er det snakk om en fransk bulldog som skal vennes til å omgås griser. Det er ikke en rase jeg forbinder med uhemmet jaktinstinkt.

hehe.. Vel, jeg kan ha hatt (u)flaks med de frallene jeg har møtt, men de har høy jaktlyst de, i hvert fall. De har også et fokus og en egenvilje som ikke finnes hos hverken belgerne eller pudlene når de førstes har bestemt seg for at de vil gjøre noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Margrete skrev:

Det skal være nevnt at Thomas Stokke trente en vorsteh med kun positive metoder. Mener bestemt han tok noen jaktprøver med den å.

Fuglehunder er enkle sånn, de skal jo jobbe i kontakt med fører. For andre jakthunder er vi litt avhengige av at bikkjene synes sau er såpass unødvendig, at de lar vær å jage dem når de dumper over dem et par km unna.... Thomas Stokke er forøvrig også avhengig av et sauereinhetsbevis for å få slippe i fjellet. Nå er det flere av de mindre byttebevisste jakthundene som er lette å få sauereine, da. Det er tross alt ikke et dyr de er avlet for å jage. Begge støverene våre er sauereine uten å hafått strøm, de er bare vandt til sau fra dem er små. Rådyrreinhet, derimot, behøver vi ikke snakke om :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Margrete skrev:

Det skal være nevnt at Thomas Stokke trente en vorsteh med kun positive metoder. Mener bestemt han tok noen jaktprøver med den å.

Og jakter med jaktcockere også

Ja, jeg kjenner til det :) men jeg vil også nevne (uten å brøle alt for bastant) at fuglehunder gjerne er mer førerorientert og trenbar enn en drivende hund.

17 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg ser ikke noe sted at @Schæferblanding eller noen andre sier at alle hunder kan læres til å ikke jage. Poenget er om metodene som ble brukt i den aktuelle episoden (og mange andre) kunne vært erstattet med andre, mer effektive og mer dyrevennlige, og til det er svaret et klart JA.  Og det aller viktigste poenget er vel om verdens hunder ville hatt det bedre om CMs TV-program ble tatt av lufta.

I episoden med grisen er det snakk om en fransk bulldog som skal vennes til å omgås griser. Det er ikke en rase jeg forbinder med uhemmet jaktinstinkt. I tillegg er det faktisk ikke åpenbart om det er snakk om en hund som utviser jaktatferd eller om han er redd/aggressiv mot grisene. Jeg hører dere sier det skråsikkert at det handlet om jakt, men ikke akkurat hvorfor det er så åpenbart. Hva vet dere om denne saken, som ca 200 hundetrenere som har uttalt seg ikke vet? Såvidt jeg vet så er det ingen som har fått sett på hunden.

Det ble jo en diskusjon ut av at man fint kan trene en malle sauerein ved å trene positivt. Når andre sier at det er forskjell på linjene i rasen, trenbarhet osv, blir det bare avfeid med at det er gammeldags tankegang og at det blir "unnskyldt" med andre ting. 

Jeg har ikke nevnt et ord om episoden enda. Diskusjonen utviklet seg ganske raskt til treningsmetoder og diverse annet før jeg kommenterte. Jeg sier meg helt enig i at "metoden" som ble brukt i episoden er helt feil. CM dreit seg ut, enkelt og greit.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. frallen i videoen, så burde ikke diskusjonen være om treningsmetode i det hele tatt. Men heller om det er nødvendig å ha den bikkja sammen med griser. Uansett om man bruker go'biter (som vil være meningsløst) eller strøm, så vil man ikke kunne stole på den bikkja, så lenge den alt har erfaring med å rive gris. Det går sikkert fint så lenge den blir overvåket, og grisene ikke gjør noe som trigger den. Men det vil smelle igjen. Rakshas eksempel med basenjien og kaninene er fint, det blir akkurat det samme :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Helianthus skrev:

I episoden med grisen er det snakk om en fransk bulldog som skal vennes til å omgås griser. Det er ikke en rase jeg forbinder med uhemmet jaktinstinkt. I tillegg er det faktisk ikke åpenbart om det er snakk om en hund som utviser jaktatferd eller om han er redd/aggressiv mot grisene. Jeg hører dere sier det skråsikkert at det handlet om jakt, men ikke akkurat hvorfor det er så åpenbart. Hva vet dere om denne saken, som ca 200 hundetrenere som har uttalt seg ikke vet? Såvidt jeg vet så er det ingen som har fått sett på hunden.

Ehm, er det ikke en miks mellom en fralle og jrt? I så fall ville jeg ikke tenkt meg noe verre når det kommer til det å blokkere i jaktinstinkt. Begge raser er utrolig målrettet, harde og gjennomfører det de har startet. Hvor mange fraller i jakt/kampmodus har du sett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...