Gå til innhold
Hundesonen.no

Cesar Millan igjen, underskriftskampanje for å få han av lufta


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Helianthus skrev:

Ja, dette synes jeg høres ut som en fornuftig forklaring. Jeg forstår ikke hvorfor det skal være så utenkelig at en hund kan være både stresset/ukomfortabel og "løse" situasjonen den ikke kommer ut av ved å gå over i jakt, akkkurat som en stresset/ukomfortabel gjeterhund kan begynne å gjete (som jo også inneholder bestanddeler fra jakt). Og når de først er dér så er det vanskelig å snu dem. (De kan selvsagt utvise jakt- eller gjeteratferd uten at de er ukomfortable også, men i dette tilfellet er det veldig åpenbart at hunden vil vekk mesteparten av tiden) Sånn sett er ikke det vel ikke så rart om adferdskonsulenter har foreslått desensitivering og motbetingning som en del av en tenkt løsning. 

Hadde det vært mer fruktbart for diskusjonen om vi diskuterte de konkrete delene av jaktsekvensen som Simon utviser? Og hvordan vil dere definere "jakt"? Jakt kan være så mangt, og i denne tråden får jeg inntrykk av at bare fordi det er snakk om en gris så er det jakt, til tross for at Simon ikke er noe bedre med hunder.

Men spørsmålet her er jo hvorfor Simon er ukomfortabel og stressa, og her har du og Vivere m. fler tolket det som at Simon er redd griser. Så redd at han allerede har knerta to, og har tenkt å knerte en tredje? For det sier jo eieren hans, det er jo derfor hun er på randen av gråt, fordi han alt har drept griser, og han begynte angrepet på de ved å bite de i ørene også. 

Det er forskjell på hund og gris, også for hunder. Gris er bytte, hund er artsfrend. Det er naturlig å jakte gris, ikke så naturlig å være fryktaggressiv ovenfor dem. Det er ikke normalt at hunder jakter andre hunder for å drepe dem (vel, ikke hunder på sin egen størrelse i hvert fall, det er bare når stor hund knerter liten at det er naturlig..), selv om hunder jakter hunder i "lek".

Uansett. Hvordan mener dere at treningen burde vært lagt opp, om det var dere som hadde Simon? Å fly på gris og bite den og kanskje drepe den er uønsket, samme om han gjør det fordi han er redd eller sulten. Hva skulle CM gjort når Simon flyr på og biter grisen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 431
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Problemet som jeg ser det er at vanlige hundeeiere ser på CM og tror de blir verdensmestere av det. Jeg har møtt flere som refererer til han som behandler hundene lite pent.. Jeg syns ingenting om at

Er majoriteten av sonisene for millans metoder? Det var nytt for meg i grunnen. Jeg har mer intrykk av at mange ikke ser så sort hvitt på det som der fremstilles fra den rene "mot"siden. At Millan har

Det er mange hunder han jobber med som biter under press en normal hund skal kunne takle. Da er det jo ok at hunden får se hva som skjer når den faktisk biter, nemlig ingenting. Den får en erfaring på

Posted Images

Guest vivere
Akkurat nå, 2ne skrev:

Men spørsmålet her er jo hvorfor Simon er ukomfortabel og stressa, og her har du og Vivere m. fler tolket det som at Simon er redd griser. Så redd at han allerede har knerta to, og har tenkt å knerte en tredje? For det sier jo eieren hans, det er jo derfor hun er på randen av gråt, fordi han alt har drept griser, og han begynte angrepet på de ved å bite de i ørene også.

Jeg har ikke tolket at hunden er redd griser. Jeg har skrevet at hunden slik jeg ser det av videoklippet er ukomfortabel med situasjonen den er satt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, 2ne said:

Men spørsmålet her er jo hvorfor Simon er ukomfortabel og stressa, og her har du og Vivere m. fler tolket det som at Simon er redd griser. Så redd at han allerede har knerta to, og har tenkt å knerte en tredje? For det sier jo eieren hans, det er jo derfor hun er på randen av gråt, fordi han alt har drept griser, og han begynte angrepet på de ved å bite de i ørene også. 

Uansett. Hvordan mener dere at treningen burde vært lagt opp, om det var dere som hadde Simon? Å fly på gris og bite den og kanskje drepe den er uønsket, samme om han gjør det fordi han er redd eller sulten. Hva skulle CM gjort når Simon flyr på og biter grisen? 

Jeg hadde en Schæfer som var redd katter og som ville drepe dem. Det er en ganske normal reaksjon for en hund, enten løper de eller så angriper de/gjør utfall eller stenger av og blir passive når de er redde, akkurat som alle andre dyr, og mennesker også.

Jeg har postet en artikkel som beskriver hvordan man kan gjøre det, som selvfølgelig ville blitt tilpasset til denne spesielle saken når treneren hadde fått evaluert han.  http://delightfuldoggies.com/2016/03/14/the-cesar-millan-pig-killer-show-my-response/
For det første skulle CM aldri latt Simon få sjansen til å angripe, altså han skulle arbeidet med bånd/munnkurv og på god nok avstand så ikke Simon ble trigget. Og han skulle ikke ha fått assistenten sin til å dra grisen i beinet så den hylte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Emilie said:

Og så? Man kan ikke gjøre noe med problematikken hvis man ikke får mulighet til å se hva hund og eier sliter med. Man må ofte trigge atferden for å vite hvor man skal begynne treningen. Det er da slett ikke bare CM som får frem det verste i hundene for å kunne ta et problem ved roten.

Man får hundene til å bite hverandre? Man må få en hund til å angripe en gris?
Så du på dette? Syns du det var nødvendig?

Og så du på hele episoden med Simon som er postet flere ganger her, at han ikke bare angriper grisen men også to hunder? Er det nødvendig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Men spørsmålet her er jo hvorfor Simon er ukomfortabel og stressa, og her har du og Vivere m. fler tolket det som at Simon er redd griser. Så redd at han allerede har knerta to, og har tenkt å knerte en tredje? For det sier jo eieren hans, det er jo derfor hun er på randen av gråt, fordi han alt har drept griser, og han begynte angrepet på de ved å bite de i ørene også. 

Det er forskjell på hund og gris, også for hunder. Gris er bytte, hund er artsfrend. Det er naturlig å jakte gris, ikke så naturlig å være fryktaggressiv ovenfor dem. Det er ikke normalt at hunder jakter andre hunder for å drepe dem (vel, ikke hunder på sin egen størrelse i hvert fall, det er bare når stor hund knerter liten at det er naturlig..), selv om hunder jakter hunder i "lek".

Uansett. Hvordan mener dere at treningen burde vært lagt opp, om det var dere som hadde Simon? Å fly på gris og bite den og kanskje drepe den er uønsket, samme om han gjør det fordi han er redd eller sulten. Hva skulle CM gjort når Simon flyr på og biter grisen? 

Mao er det arten som bestemmer hva slags atferd det er snakk om, og ikke atferden? Jeg synes det høres veldig rart ut, spesielt at det er "unaturlig" for hunder å være fryktaggressive mot "byttedyr". Og hva er et byttedyr? Omfatter det alle dyr som ikke er hunder eller mennesker? Jeg er dog enig i at det ikke er så vanlig at hunder jakter på andre hunder for å drepe dem. Det skjer selvsagt det også - men det har som du sier gjerne noe med størrelse å gjøre, eller at flere hunder i flokk begynner å jakte.

Uansett, hvordan treningen burde vært lagt opp avhenger av forhistorien, men det viktigste her er forebygging. Med to griser på samvittigheten så er det åpenbart at Simon ikke skal være alene sammen med griser. Sannsynligvis hadde jeg ikke sett noe poeng i å bruke tid og krefter på det prosjektet heller (og det er en av forskjellene på meg og CM ;) ). Og deretter måtte man rett og slett brukt masse tid på å la han venne seg til grisen, og grisen han, feks med grind i mellom så det er umulig å begynne å jage grisen. La dem spise samtidig (på avstand og under kontroll). Belønne hunden for å gjøre de rette valgene, for å se på grisen, ikke se på grisen, gå vekk fra grisen, osv.. Rett og slett bli vant til hverandre.  Dette blir litt som med en potensiell  kattedreper (enhver hund som kan finne på å drepe en katt eller et annet dyr) og en ny katt - det er fullt mulig å få til dersom man gjør det gradvis. Tilvenning inne ville nødvendigvis ikke bety at man bare skal slippe dem løs sammen, verken inne eller ute, for det er å be om trøbbel. Med en potensiell grise- eller kattedreper burde dette være en relativt enkel tilvenning. 

Men jeg synes det er et viktig poeng at hunden har drept griser tidligere. Ingen med vettet i behold kan stole på at han ikke gjør det samme igjen, og det kommer til å kreve utrolig mye tilrettelegging og forholdsregler som må følges. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv (bokstavelig talt!) skal ha den hunden til å leve sammen med griser (og fosterhunder, som han også vil drepe).

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Helianthus said:

Men jeg synes det er et viktig poeng at hunden har drept griser tidligere. Ingen med vettet i behold kan stole på at han ikke gjør det samme igjen, og det kommer til å kreve utrolig mye tilrettelegging og forholdsregler som må følges. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv (bokstavelig talt!) skal ha den hunden til å leve sammen med griser (og fosterhunder, som han også vil drepe).

Fordi det gir god TV-underholdning antagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk her på kommentarene under artikkelen. Eieren skal ha visst at Simon hadde problemer med synet da CM jobbet med han, og nå 10 mnd etterpå er han blind, ifølge kommentarene. Hvis dette er sant kunne det jo også være en faktor at han ikke så så godt hva han hadde rundt seg, det være seg griser eller hunder...
Uansett burde CM ta en helsesjekk av hundene, og det gjør han ikke såvidt jeg vet.

"Great blog Laura – I can also confirm Sally’s comment, according to Simon’s owner, he is now blind and there is no suggestion that he ever underwent any kind of veterinary exam prior to either is first trip to the DPC in January nor when he was then selected for Cesar911 and obviously went there again for filming in May… "

http://delightfuldoggies.com/2016/03/14/the-cesar-millan-pig-killer-show-my-response/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Det har ikke slått dere at CM trolig har strammet opp denne hunden skikkelig før det som vises i klippene? At den derfor er ukomfortabel, men ikke greier å styre seg når den blir trigget nok av grisen...

Jo, det har slått meg. Sannsynligvis har han blitt straffet på både den ene og den andre måten i forveien, men det blir bare spekulasjoner, så jeg kommenterer ut fra hva jeg ser og hva jeg vet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Pringlen said:

Det har ikke slått dere at CM trolig har strammet opp denne hunden skikkelig før det som vises i klippene? At den derfor er ukomfortabel, men ikke greier å styre seg når den blir trigget nok av grisen...

Det har slått meg allerede veldig tidlig i tråden. Han har antagelig brukt strøm på hunden, men det har ikke hjulpet tydeligvis.

Det er så mange ukjente faktorer her at det er nesten umulig å si noe fornuftig om hva som foregår med Simon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Millan veterinær også nå? 

Så vidt jeg vet må ikke hunden til helsesjekk annet enn at den skal ha vaksinen i orden når folk setter den på hundepensjonat mens de er borte, så det er vel ikke så veldig merkelig om en hund på senteret til Millan ikke er helsesjekket? 

Men hvis Millan gir katta i vaksiner også så er det jo noe litt annet, det burde han jo i det minste ha greie på når han tar hunder inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, vivere skrev:

Jeg har ikke tolket at hunden er redd griser. Jeg har skrevet at hunden slik jeg ser det av videoklippet er ukomfortabel med situasjonen den er satt i.

Å ja, og måtte gudene forby at vi utsatte hundene for noe de var ukomfortable med. Det skjer jo aldri ellers, vi tvinger de ikke til kloklipp, børsting, bading, veterinærsjekker osv? Og for meg, som har ei skrapbikkje, hun blir selvsagt skjerma for alt hun er ukomfortabel med, for hunder er noen skjøre blomster vi ødelegger om vi utfordrer de litt, eller enda verre, forventer at skal oppføre seg noenlunde med bakkekontakt selv om de skulle være ukomfortable. 

Nei, vent.. 

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

Jeg hadde en Schæfer som var redd katter og som ville drepe dem. Det er en ganske normal reaksjon for en hund, enten løper de eller så angriper de/gjør utfall eller stenger av og blir passive når de er redde, akkurat som alle andre dyr, og mennesker også.

Ja, det er helt vanlig at schäfere er redd katter og det er derfor de jager dem. 

3 timer siden, Schæferblanding skrev:

For det første skulle CM aldri latt Simon få sjansen til å angripe, altså han skulle arbeidet med bånd/munnkurv og på god nok avstand så ikke Simon ble trigget. Og han skulle ikke ha fått assistenten sin til å dra grisen i beinet så den hylte.

Jeg veit ikke hvor mye erfaring du har med griser, men du må ikke dra de i beina for å få de til å hyle altså, det er noe som ligger ganske lett for de. Sånn utover det, så var Simons eier en kunde hos CM, en kunde som ønsket at han gikk overens med f.eks griser, og du kan si mye rart om CM (og det gjør du jo), men han er forretningsmann, han gir kundene sine det de vil ha. 

At ingen her er enig i fremgangsmåten hans, tror jeg at har blitt påpekt så mange ganger nå, at hvis du fortsatt ikke har fått det med deg, så gidder jeg ikke å repetere det. 

2 timer siden, Helianthus skrev:

Mao er det arten som bestemmer hva slags atferd det er snakk om, og ikke atferden? Jeg synes det høres veldig rart ut, spesielt at det er "unaturlig" for hunder å være fryktaggressive mot "byttedyr". Og hva er et byttedyr? Omfatter det alle dyr som ikke er hunder eller mennesker? Jeg er dog enig i at det ikke er så vanlig at hunder jakter på andre hunder for å drepe dem. Det skjer selvsagt det også - men det har som du sier gjerne noe med størrelse å gjøre, eller at flere hunder i flokk begynner å jakte.

Nei, det omfatter ikke alle dyr som ikke er hunder eller mennesker, men det omfatter veldig ofte dyr som hyler som grisen, fordi det trigger noe instinktivt i ganske mange hunder - selv fralle-blandinger. 

Jeg var sarkastisk når jeg skreiv det med størrelse, det er det folk bruker som unnskyldning hver gang en kjøter knerter en ankelgnager. Det er enten jaktlyst, eller så har den lille ankelgnageren vært provoserende. Jeg er forholdsvis sikker på at noen ganger så knerter store hunder små hunder bare fordi de er drittbikkjer også. 

2 timer siden, Helianthus skrev:

Uansett, hvordan treningen burde vært lagt opp avhenger av forhistorien, men det viktigste her er forebygging. Med to griser på samvittigheten så er det åpenbart at Simon ikke skal være alene sammen med griser. Sannsynligvis hadde jeg ikke sett noe poeng i å bruke tid og krefter på det prosjektet heller (og det er en av forskjellene på meg og CM ;) ). Og deretter måtte man rett og slett brukt masse tid på å la han venne seg til grisen, og grisen han, feks med grind i mellom så det er umulig å begynne å jage grisen. La dem spise samtidig (på avstand og under kontroll). Belønne hunden for å gjøre de rette valgene, for å se på grisen, ikke se på grisen, gå vekk fra grisen, osv.. Rett og slett bli vant til hverandre.  Dette blir litt som med en potensiell  kattedreper (enhver hund som kan finne på å drepe en katt eller et annet dyr) og en ny katt - det er fullt mulig å få til dersom man gjør det gradvis. Tilvenning inne ville nødvendigvis ikke bety at man bare skal slippe dem løs sammen, verken inne eller ute, for det er å be om trøbbel. Med en potensiell grise- eller kattedreper burde dette være en relativt enkel tilvenning. 

Men jeg synes det er et viktig poeng at hunden har drept griser tidligere. Ingen med vettet i behold kan stole på at han ikke gjør det samme igjen, og det kommer til å kreve utrolig mye tilrettelegging og forholdsregler som må følges. Derfor forstår jeg ikke hvorfor de på død og liv (bokstavelig talt!) skal ha den hunden til å leve sammen med griser (og fosterhunder, som han også vil drepe).

Det er forskjellen på deg og samtlige andre CM-kritiere, og CM, at han faktisk tar på seg de sakene som ingen andre hadde sett noe poeng i å ta. Det er det veldig sjeldent at kommer frem i all kritikken mot han, at dette ofte er bikkjer som er avskrevet av andre. 

Når det er sagt, så hadde heller ikke jeg gidda å begynt på et prosjekt som det der, aller mest fordi jeg aldri noen gang hadde stolt på Simon, hverken rundt griser eller andre hunder. Da er det bedre med munnkurv og forebygging. Jeg liker å legge opp treningen så jeg lykkes, jeg :P Men jeg tror ikke at tilvenning ville gått relativt enkelt, særlig ikke med en bulldog som allerede har erfaring i å knerte andre dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MissHeike skrev:

Er Millan veterinær også nå? 

Så vidt jeg vet må ikke hunden til helsesjekk annet enn at den skal ha vaksinen i orden når folk setter den på hundepensjonat mens de er borte, så det er vel ikke så veldig merkelig om en hund på senteret til Millan ikke er helsesjekket? 

Men hvis Millan gir katta i vaksiner også så er det jo noe litt annet, det burde han jo i det minste ha greie på når han tar hunder inn der.

 

Det burde være en selvfølge at enhver hund med atferdsproblemer, gjennomgår en nøye helsesjekk av veterinær i forkant av atferdsmodifiserende trening, også for hunder som skal trenes av CM. Så ja, jeg synes det er veldig merkelig at hunden ikke var grundig sjekket for helsemessige problem, NETTOPP fordi CM ikke har noen formelle kvalifikasjoner, verken som veterinær eller som hundetrener.

*********
@2ne .. siden jeg synes sarkasme fungerer så dårlig i en seriøs diskusjon så lar jeg dine sarkastiske utsagn stå uimotsagt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Det har ikke slått dere at CM trolig har strammet opp denne hunden skikkelig før det som vises i klippene? At den derfor er ukomfortabel, men ikke greier å styre seg når den blir trigget nok av grisen...

Er det jeg tenker, ja. At han har fått en heftig oppstrammer, og er utilpass og dempet pga det. Men så trigges han av grisen og går over fra demping til jakt, han slår over på jaktatferd, en atferd han har fått uttelling for før, som går på instinkt. Jeg har ingen tro på at han er redd grisene. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
1 time siden, 2ne skrev:

Å ja, og måtte gudene forby at vi utsatte hundene for noe de var ukomfortable med. Det skjer jo aldri ellers, vi tvinger de ikke til kloklipp, børsting, bading, veterinærsjekker osv? Og for meg, som har ei skrapbikkje, hun blir selvsagt skjerma for alt hun er ukomfortabel med, for hunder er noen skjøre blomster vi ødelegger om vi utfordrer de litt, eller enda verre, forventer at skal oppføre seg noenlunde med bakkekontakt selv om de skulle være ukomfortable.

Du skrev akkurat det jeg tenkte du ville skrive :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
1 time siden, Helianthus skrev:

 

Det burde være en selvfølge at enhver hund med atferdsproblemer, gjennomgår en nøye helsesjekk av veterinær i forkant av atferdsmodifiserende trening, også for hunder som skal trenes av CM. Så ja, jeg synes det er veldig merkelig at hunden ikke var grundig sjekket for helsemessige problem, NETTOPP fordi CM ikke har noen formelle kvalifikasjoner, verken som veterinær eller som hundetrener

Men vi vet jo ingenting om veterinær. Det er bare spinnville konspiratoriske spekulasjoner. Med tanke på tidligere søksmål vil jeg heller velge å tro de har kontroll på de tinga der også av andre grunner enn de som insiniueres her.

 

Her er enda sak med eieren, også med Simon som hverken ser ut til å være traumatisert, blind, avlivet eller annet påstått grums. 

http://www.10news.com/news/dogs-owner-defends-celebrity-trainer-cesar-millan-031216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Men vi vet jo ingenting om veterinær. Det er bare spinnville konspiratoriske spekulasjoner. Med tanke på tidligere søksmål vil jeg heller velge å tro de har kontroll på de tinga der også av andre grunner enn de som insiniueres her.

Ja, vi kan jo håpe :) Jeg vet i hvertfall ikke om han har blitt undersøkt i forkant av treningen eller ei, men responderte kun til  @MissHeikes retoriske (?) spørsmål om CM er veterinær. Mitt svar var altså på generelt grunnlag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Helianthus skrev:

@2ne .. siden jeg synes sarkasme fungerer så dårlig i en seriøs diskusjon så lar jeg dine sarkastiske utsagn stå uimotsagt.

Du svarte seriøst på det jeg var sarkastisk på, og i neste innlegg så mener du jeg er sarkastisk når jeg ikke er det. Kanskje like greit at vi ikke diskuterer, det er tydeligvis et stort kommunikasjonsproblem her. 

4 timer siden, vivere skrev:

Du skrev akkurat det jeg tenkte du ville skrive :P

Det er jammen meg godt vi er forutsigbare. 

Ditt svar til det vil være "ja", og Helianthus vil enten ikke svare, eller så er det jeg som har kommunikasjonsproblemet. Også blir det en diskusjon om hvor lite trivelig jeg er å diskutere med igjen, for jeg går på person jeg, i motsetning til dere som ikke diskuterer meg i det hele tatt. 

Forutsigbart nok for deg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, MissHeike said:

Er Millan veterinær også nå? 

Så vidt jeg vet må ikke hunden til helsesjekk annet enn at den skal ha vaksinen i orden når folk setter den på hundepensjonat mens de er borte, så det er vel ikke så veldig merkelig om en hund på senteret til Millan ikke er helsesjekket? 

Men hvis Millan gir katta i vaksiner også så er det jo noe litt annet, det burde han jo i det minste ha greie på når han tar hunder inn der.

Når man arbeider med adferdsproblemer tar man gjerne en helsesjekk også da fysisk smerte eller andre fysiske tilstander, som nedsatt syn f.ex. kan påvirke adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser tråder som denne så tenker jeg at jo eldre man blir, og jo flere hunder man har hatt, jo mindre skråsikker blir man på hva som er rett og galt ift hvordan håndtere den enkelte hund. (Innenfor visse rammer, siden jeg er pølsetante...). Spesialt andres hunder. JEG vet hvordan JEG vil håndtere mine. Og det er ikke på CMs måte. Og det er heller ikke på de norske ytterkantenes måte. I noen retning.
 

Det som er problemet for mange med "problem"-hunder er at de er så desperate at de legger alt i hendene på personer som lover å komme med kjappe løsninger. Ev enkle løsninger. Men: Der finnes sjelden tjappe eller enkle løsninger. Det meste må jobbes med, og det er eieren/føreren som må ta jobben. Og enhver må kjenne på hva som er riktig for en selv og den hunden man har, innenfor det lovverket man lever under. (så greit å kjenne loven og forarbeidene til denne og ha gjort seg noen tanker).

Nando Brown skriver det veldig bra på sin FB-side:

Sitat

NEVER be afraid to stand up for your dog. If you're unsure of what any professional tells you then ask questions. If you don't like it then say NO and WALK AWAY!

Schæferblanding selvsagtheter blir noen ganger litt overkill og dreper diskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
8 timer siden, 2ne skrev:

Å ja, og måtte gudene forby at vi utsatte hundene for noe de var ukomfortable med. Det skjer jo aldri ellers, vi tvinger de ikke til kloklipp, børsting, bading, veterinærsjekker osv? Og for meg, som har ei skrapbikkje, hun blir selvsagt skjerma for alt hun er ukomfortabel med, for hunder er noen skjøre blomster vi ødelegger om vi utfordrer de litt, eller enda verre, forventer at skal oppføre seg noenlunde med bakkekontakt selv om de skulle være ukomfortable. 

 

1 time siden, 2ne skrev:

Ditt svar til det vil være "ja", og Helianthus vil enten ikke svare, eller så er det jeg som har kommunikasjonsproblemet. Også blir det en diskusjon om hvor lite trivelig jeg er å diskutere med igjen, for jeg går på person jeg, i motsetning til dere som ikke diskuterer meg i det hele tatt. 

Jeg har nok vært priviligert i f t de hundene jeg har hatt. Sånn i farta kommer jeg på en som fikk for mye Møllers inn med morsmelka, en som i en periode ikke var spesielt glad i kloklipp p g a min klønethet og en som mente seg mishandlet av veterinæren, men sånn jevnt over har dagliglivet med hundene vært relativt uproblematisk.

Siden du nevner person så har jeg få problemer med å diskutere med deg. At det kan "gå kule varmt" for seg en dag er vanligvis glemt dagen etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, 2ne said:

Å ja, og måtte gudene forby at vi utsatte hundene for noe de var ukomfortable med. Det skjer jo aldri ellers, vi tvinger de ikke til kloklipp, børsting, bading, veterinærsjekker osv? Og for meg, som har ei skrapbikkje, hun blir selvsagt skjerma for alt hun er ukomfortabel med, for hunder er noen skjøre blomster vi ødelegger om vi utfordrer de litt, eller enda verre, forventer at skal oppføre seg noenlunde med bakkekontakt selv om de skulle være ukomfortable. 

Nei det gjør jeg faktisk aldri, det ville kun vær i ytterste nødsfall.

2 hours ago, enna said:

Schæferblanding selvsagtheter blir noen ganger litt overkill og dreper diskusjoner.

Nå vet jo ikke jeg hva som er selvsagt for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Schæferblanding skrev:

Når man arbeider med adferdsproblemer tar man gjerne en helsesjekk også da fysisk smerte eller andre fysiske tilstander, som nedsatt syn f.ex. kan påvirke adferd.

Hunden så dårlig ikke sant? Bør det ikke være opp til EIER av hund å sjekke ut slike ting når hun tauer hunden med til hvemsomhelst. Det er ingen andres ansvar enn eiers å vite om hunden er frisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...