Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrep og drepte Schäfer i Drammen


SAGA
 Share

Recommended Posts

  • Svar 143
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg skjønner ikke hvorfor dette diskuteres jeg. Dette er altså en hund som gikk direkte til angrep på en møtende hund, og utfallet var dødelig. Man kan vel ikke sitte og mene at slikt har livets rett?

Hadde det vært en liten en dette her, så hadde dere hylt og akket og offet dere. Nå sitter @Tuvane å forsvarer forvert og hund. Det er da vel for pokker ikke greit å være så alvorlig i ett angrep at d

Mattilsynet var hos dem forrige mandag men fant da ingen hunder (pitbullen var i Polen? og valpene i Sverige) men pitbullen drepte schæferen på torsdag, så da var den jo fortsatt i landet..... Og nå b

Posted Images

7 timer siden, Tuvane skrev:

Jeg kjenner til den... Og sorry altså, men uansett om det har vært noen forandledning eller ikke, så synes jeg at hunder som angriper og dreper hunder av et annet kjønn (da er det INGEN grunn til å slåss!) har livets rett. Hadde det vært to hannhunder som hadde braket sammen og den ene hadde dødd - ja, det kan skje, eller to tisper for den saks skyld - men hannhund som dreper tispe... den har ikke livets rett i mine øyne.

For all del, jeg synes på ingen måte det er greit at en hund angriper og dreper en annen, men det kommer masse mer eller mindre irrelevant info og antagelser ved slike hendelser, og sjelden hele sannheten.

For eksempel kommer det jo helt klart fram i artikkelen at det var et uhell, begge hundene var faktisk i bånd, eieren av den andre prøvde å ta ansvar både før passeringen og da hunden kom seg løs og angrep (uten at det nødvendigvis gjør det noe mere "greit" av den grunn!). Jeg hadde uansett ikke orket å ha en slik hund, men det kom tydeligvis ikke helt ut av det blå, selv ikke før hunden angrep.

Hvorfor kjønn spiller noen rolle vet jeg ikke, mener du virkelig ikke at utfallet/meningen din hadde vært den samme om det hadde vært en annen tispe, eller hannhund/hannhund?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, simira skrev:

For all del, jeg synes på ingen måte det er greit at en hund angriper og dreper en annen, men det kommer masse mer eller mindre irrelevant info og antagelser ved slike hendelser, og sjelden hele sannheten.

For eksempel kommer det jo helt klart fram i artikkelen at det var et uhell, begge hundene var faktisk i bånd, eieren av den andre prøvde å ta ansvar både før passeringen og da hunden kom seg løs og angrep (uten at det nødvendigvis gjør det noe mere "greit" av den grunn!). Jeg hadde uansett ikke orket å ha en slik hund, men det kom tydeligvis ikke helt ut av det blå, selv ikke før hunden angrep.

Hvorfor kjønn spiller noen rolle vet jeg ikke, mener du virkelig ikke at utfallet/meningen din hadde vært den samme om det hadde vært en annen tispe, eller hannhund/hannhund?

Hadde det vært noe annet enn et uhell så hadde det jo vært rimelig straffeskjerpende (dvs at man med vilje slapp en klin gærn bikkje løs). Men det hjelper lite for eieren av schäferen at det var et uhell - det står faktisk i loven at man skal ha kontroll på hunden sin. Klarer man ikke å holde igjen en hund i bånd, så kan man heller ikke gå tur med den. Det hjelper liksom ikke at man "prøvde å ta ansvar" når bikkja dreper en annen hund. Jeg vil også si at hundeeier har vært rimelig uansvarlig her, som har latt hundene gå tur med noen som ikke klarer å kontrollere hunden.

Det hadde ikke vært noe mer greit om det var samme kjønn nei, men for meg sier det noe om hvor KORKA bikkja er i hodet når den dreper en hund av et annet kjønn. Det går imot alt av biologi.

9 minutter siden, Heidihj skrev:

For en utrolig tragisk hendelse for alle parter :( Hunder sloss, og bitt kan ende på fatale plasser. Men såklart grusomt når det skjer på denne måten.. 

Var ikke noen slåsskamp dette, det var et angrep som endte med døden.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Var ikke noen slåsskamp dette, det var et angrep som endte med døden.

Er klar over det. Dårlig formulert fra meg. Uansett vet vi ikke hva som egentlig skjedde, så å si at hunden ikke har livets rett syns jeg blir helt feil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne levd med om en stor hund (f.eks. en av mine) fikk trigget jaktinstinket og tok en liten hund som i situasjonen ble ansett som et byttedyr. Nå tviler jeg sterkt på at noen av mine ville drept den, men jeg kan ikke være sikker og ønsker ikke og finne det ut (og tar forhåndsregler deretter).

Men dette er to hunder som er ganske store, og som antagelig ikke oppførte seg som noe byttedyr heller, altså ikke noe rom for feiltolking av byttedyr vs hund. En så hundeaggresiv hund ville jeg overhodet ikke hatt. Så jeg hadde glatt tatt turen til veterinæren om det var min hund. Jeg har hatt en hannhund som hatet andre hannhunder og det var slitsomt nok fordi om han aldri slåss og aldri hverken fikk eller gav noen bittskade. Men fy så slitsomt det var!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snøfrost skrev:

Jeg kunne levd med om en stor hund (f.eks. en av mine) fikk trigget jaktinstinket og tok en liten hund som i situasjonen ble ansett som et byttedyr. Nå tviler jeg sterkt på at noen av mine ville drept den, men jeg kan ikke være sikker og ønsker ikke og finne det ut (og tar forhåndsregler deretter).

Men dette er to hunder som er ganske store, og som antagelig ikke oppførte seg som noe byttedyr heller, altså ikke noe rom for feiltolking av byttedyr vs hund. En så hundeaggresiv hund ville jeg overhodet ikke hatt. Så jeg hadde glatt tatt turen til veterinæren om det var min hund. Jeg har hatt en hannhund som hatet andre hannhunder og det var slitsomt nok fordi om han aldri slåss og aldri hverken fikk eller gav noen bittskade. Men fy så slitsomt det var!

Jepp. Og jeg er den første til å si at "shit happens", og at hunder med litt jaktlyst kan blokke ut og blingse litt på byttet. 

Men en schäfer i en møtesituasjon for en staff av motsatt kjønn, kan nok ikke sies å være i noen av kategoriene for hendige uhell. Dette høres jo ut som en ren henrettelse, og det er nok ikke noe man skal spare på...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, om vi møter en aggressiv hund, får jeg håpe den tar Nora da, for da blir alle sjokkert og roper om avlivning, mens om den tar en av pudlene, så er det shit happens og høy jaktlyst osv? 

Jeg kommer til å bli en sånn en som løfter puddelen opp på armen når jeg møter store bikkjer av dette forumet, kjenner jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, 2ne skrev:

Så, om vi møter en aggressiv hund, får jeg håpe den tar Nora da, for da blir alle sjokkert og roper om avlivning, mens om den tar en av pudlene, så er det shit happens og høy jaktlyst osv? 

Jeg kommer til å bli en sånn en som løfter puddelen opp på armen når jeg møter store bikkjer av dette forumet, kjenner jeg. 

Jeg kan bare svare for meg selv, men jeg synes ikke det er greit at en hund dreper verken små eller store hunder. En hund som er så aggressiv mot andre hunder at den selv i bånd greier å knerte en, uansett størrelse, burde får siste sprøyta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært en liten en dette her, så hadde dere hylt og akket og offet dere. Nå sitter @Tuvane å forsvarer forvert og hund. Det er da vel for pokker ikke greit å være så alvorlig i ett angrep at den klarer å drepe en schæfer! Det er ett aldri så lite stykke igjennom en schæferpels og inn til hovedpulsåren, bikkja døde på stedet, så dette var ikke ett uhell. 

Ett hannkjønn uansett dyreslag dreper IKKE ett hunnkjønn, så jo @simira det har en helt del å si om hunden som drepte. En hannhund skal IKKE gå løs på ei tipse uansett hvor teit hun er. Hannkjønn - Hannkjønn og drap er faktisk noe som skjer overalt i naturen, hunnkjønn - hunnkjønn er også noe som skjer i naturen, hunnkjønn - hannkjønn jepp hepp, skjer i naturen. Hannkjønn - Hunnkjønn Nei skjer ikke. Vi hunnkjønn er for viktige i reproduksjonens øyne at vi skal holdes i live. Så jo, det har en hel del å si om hunden som gjorde utfallet.

Siden @Tuvane kjenner til hunden og oppdrettet synes jeg det er rimelig teit å gå ut å si at hun bare synser og sanser. Schæfere hos erfarne folk som har hatt schæfere i alle år, er faktisk fordømt stabile og lydige hunder. Hun har garantert ikke gjort en dritt for å få det utfallet mot seg. Bortsett fra at hunden som de møtte helt sikkert har vært i en eller annen konfrontasjon mot schæfer og ikke klart å riste det av seg (elendig avreagering) og derfor følt det helt innafor å ta knekken på en schæfer *sarkasmevarsel*

Når vi så ser på avisartikkelen hvor Anne Lene Orekaasa-Stenseth driver Anne Lenes hundeskole i Åmot sier – Dette hundemiljøet er spesielt og de holder tett sammen. Jeg blir ikke det minste overrasket dersom politiet beslutter at hunden skal avlives, så vil de aldri finne ham igjen.  Så var ikke dette miljøet helt innafor lovens lange arm heller ;) 

Jeg har vært stille helt til nå, men jeg vil ikke se at Tuvane må forsvare seg på denne måten. Litt oppegående vil jeg tro dere er, og ser at det er ikke greit å drepe en schæfer, like lite greit som å ta livet av den stakkars golden til nabo Svensen!

*send før jeg sier mer dumt*
 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Margrete skrev:

@Tuvane

Ett hannkjønn uansett dyreslag dreper IKKE ett hunnkjønn, så jo @simira det har en helt del å si om hunden som drepte. En hannhund skal IKKE gå løs på ei tipse uansett hvor teit hun er. Hannkjønn - Hannkjønn og drap er faktisk noe som skjer overalt i naturen, hunnkjønn - hunnkjønn er også noe som skjer i naturen, hunnkjønn - hannkjønn jepp hepp, skjer i naturen. Hannkjønn - Hunnkjønn Nei skjer ikke. Vi hunnkjønn er for viktige i reproduksjonens øyne at vi skal holdes i live. Så jo, det har en hel del å si om hunden som gjorde utfallet.


Når vi så ser på avisartikkelen hvor Anne Lene Orekaasa-Stenseth driver Anne Lenes hundeskole i Åmot sier – Dette hundemiljøet er spesielt og de holder tett sammen. Jeg blir ikke det minste overrasket dersom politiet beslutter at hunden skal avlives, så vil de aldri finne ham igjen.  Så var ikke dette miljøet helt innafor lovens lange arm heller ;) 



 

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har poengtert at jeg absolutt ikke synes dette er greit på noen måte. Det som fascinerer meg er alle uttalelsene og meningene rundt, som nettopp denne over for eksempel, som kommer i slike situasjoner, uten at folk egentlig kjenner hverken situasjonen eller de involverte. Nå er det meget mulig at denne Anne Lene kjenner til den spesifikke hunden og vet at den hører til en tyngre rusmisbruker som driver med hundekamper eller noe sånt, på meg synes det som fordommer mot staff/staffefolk. "Det kan like gjerne være en pitbull" - hvor kom det fra liksom?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden så mange har hengt seg opp i dette. Jeg har en som er utagerende innimellom på tur, han gir da vell langt pokker om det er en tispe eller en hannhund som kommer i mot oss hvis de har høy haleføring og stram nakke eller sniker som seg selv, han har jo ingen mulighet til å vite hva det er som kommer. Han bruker ikke snuta før etter vi har passert. Ettersom dette virker til å være ett stup ut i en passering og deretter satt fast, så kan jeg faktisk de at det bare var en utstabil hund som tok en hund, ikke en hannhund som tok en tispe og det er unormalt. Det gjør det selvfølgelig på ingen måte greit!

Dama visste tydeligvis at hunden var utagerende siden hun stoppet i grøfta, selvfølgelig kan uhell skje, men man bruker vell forsikre seg om at hunden ikke når fram til den andre...

Syntes dette var svært klønete håndtert av politiet, får håpe de fikk korrekt og full kontaktinformasjon til eier, ettersom de ikke sjekket chip eller håndterte hunden, samt at fører/eier tar en evententuell blest som skulle komme uten at hunden forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Så, om vi møter en aggressiv hund, får jeg håpe den tar Nora da, for da blir alle sjokkert og roper om avlivning, mens om den tar en av pudlene, så er det shit happens og høy jaktlyst osv? 

Jeg kommer til å bli en sånn en som løfter puddelen opp på armen når jeg møter store bikkjer av dette forumet, kjenner jeg. 

Pudlene dine er altfor store til å være det jeg mener med småhunder i alle fall...

Og det var vel heller ikke snakk om aggressiv hund, men hund som gikk i jakt. Mine jakter på hverandre også di,  men de tåler jo å bli "tatt", er ikke sikkert bitte lille pelsball hadde tålt det. Men så får de heller ikke leke med småhunder, og de slippes bare på min egen tomt, så det er ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, maysofie skrev:

Siden så mange har hengt seg opp i dette. Jeg har en som er utagerende innimellom på tur, han gir da vell langt pokker om det er en tispe eller en hannhund som kommer i mot oss hvis de har høy haleføring og stram nakke eller sniker som seg selv, han har jo ingen mulighet til å vite hva det er som kommer. Han bruker ikke snuta før etter vi har passert. Ettersom dette virker til å være ett stup ut i en passering og deretter satt fast, så kan jeg faktisk de at det bare var en utstabil hund som tok en hund, ikke en hannhund som tok en tispe og det er unormalt. Det gjør det selvfølgelig på ingen måte greit!

Dama visste tydeligvis at hunden var utagerende siden hun stoppet i grøfta, selvfølgelig kan uhell skje, men man bruker vell forsikre seg om at hunden ikke når fram til den andre...

Syntes dette var svært klønete håndtert av politiet, får håpe de fikk korrekt og full kontaktinformasjon til eier, ettersom de ikke sjekket chip eller håndterte hunden, samt at fører/eier tar en evententuell blest som skulle komme uten at hunden forsvinner.

Jo, de vet hva som kommer vil jeg påstå. De har en helt fenomenal luktesans. Bare tenk på hvor langt løpetid lukt går.  Jeg har en samkjønnsagressiv hanne og han "lukter testosteron" på flere 100 meters hold.   At de kan ta feil en god stund om en tispe har mye testosteron det tror jeg nok men ikke så lenge som at det skal kunne bli et ordentlig angrep av det? Da er det noe feil på den som angriper våger jeg å påstå

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, yurij skrev:

Jo, de vet hva som kommer vil jeg påstå. De har en helt fenomenal luktesans. Bare tenk på hvor langt løpetid lukt går.  Jeg har en samkjønnsagressiv hanne og han "lukter testosteron" på flere 100 meters hold.   At de kan ta feil en god stund om en tispe har mye testosteron det tror jeg nok men ikke så lenge som at det skal kunne bli et ordentlig angrep av det? Da er det noe feil på den som angriper våger jeg å påstå

Ikke alltid altså. Min første hannhund gjorde utafall mot andre hannhunder, innimellom tok han skikkelig feil. Bla husker jeg at vi møtte en labradortispe han klikket ape på. Eier lo og sa at det var like greit for hun hadde løpetid. Idet tispa har gått forbi oss, setter hannhunden min nesa i vinden og kommer med det ulet... han innså at han hadde tatt feil... Så vindretning og kroppspråket til møtende hund kan godt han noe å si på om de oppfatter at det er tispe eller hannhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Turb skrev:

Ikke alltid altså. Min første hannhund gjorde utafall mot andre hannhunder, innimellom tok han skikkelig feil. Bla husker jeg at vi møtte en labradortispe han klikket ape på. Eier lo og sa at det var like greit for hun hadde løpetid. Idet tispa har gått forbi oss, setter hannhunden min nesa i vinden og kommer med det ulet... han innså at han hadde tatt feil... Så vindretning og kroppspråket til møtende hund kan godt han noe å si på om de oppfatter at det er tispe eller hannhund. 

Men det er et steg videre fra å utagere mot "alt" til å faktisk gå til fysisk angrep. Det er ikke sikkert de utagerende hundene til dere her inne faktisk hadde angrepet om de fikk sjansen. Og hvis angrepet på denne shäferen kom så fort at hannen ikke greide å peile ut kjønn vil jeg si den bikkja er passe steike sprø... 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Men det er et steg videre fra å utagere mot "alt" til å faktisk gå til fysisk angrep. Det er ikke sikkert de utagerende hundene til dere her inne faktisk hadde angrepet om de fikk sjansen. Og hvis angrepet på denne shäferen kom så fort at hannen ikke greide å peile ut kjønn vil jeg si den bikkja er passe steike sprø... 

Og eier er ganske sprø som lar andre gå ut med to hunder når den ene av dem er slik.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Maria skrev:

Men det er et steg videre fra å utagere mot "alt" til å faktisk gå til fysisk angrep. Det er ikke sikkert de utagerende hundene til dere her inne faktisk hadde angrepet om de fikk sjansen. Og hvis angrepet på denne shäferen kom så fort at hannen ikke greide å peile ut kjønn vil jeg si den bikkja er passe steike sprø... 

Min hadde ikke angrepet det vet jeg - båndet hans røk en del ganger :/ poenget mitt var bare at om de er nok trigget så er det ikke sikkert at de hadde tenkt nok til å sjekke før de satt i strupen på den andre hunden.

Ellers så håper jeg at eier av den hunden som angrep tar ansvar og avliver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Turb skrev:

poenget mitt var bare at om de er nok trigget så er det ikke sikkert at de hadde tenkt nok til å sjekke før de satt i strupen på den andre hunden.

Ellers så håper jeg at eier av den hunden som angrep tar ansvar og avliver. 

Men da er de ikke helt gode heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yurij skrev:

Jo, de vet hva som kommer vil jeg påstå. De har en helt fenomenal luktesans. Bare tenk på hvor langt løpetid lukt går.  Jeg har en samkjønnsagressiv hanne og han "lukter testosteron" på flere 100 meters hold.   At de kan ta feil en god stund om en tispe har mye testosteron det tror jeg nok men ikke så lenge som at det skal kunne bli et ordentlig angrep av det? Da er det noe feil på den som angriper våger jeg å påstå

At de har en fenomenal luktesans er selvsagt, men når de ikke bruker den så spiller det ingen rolle, mener jeg. Kan være uheldig å ha medvind også, da spiller luktesansen liten rolle. Om så hadde vært hadde det vell ikke eksistert så mange hunder som utaggerer uansett kjønn på passerende hund.

Min fikserer seg helt om det er en hund han ikke liker som kommer i mot, det eneste han bruker er øynene sine. Akkurat i det hunden er forbi, utagering eller ei, så begynner snuta å gå, da skal han gjerne i sporet til den andre hunden. Hvis han har hatt en utagering og får lukte at det var tispe er alt OK, var det hannhund som passerte så bruker han lengre tid å snappe ut av det. Det er på tur, står vi ro på en stevneplass, trening, på torget eller slikt så gå snuta, han vet akkurat hvem som er hva.

Det sagt, så finnes det hunder som angriper uansett kjønn eller alder på den andre hunden. Dette var jo tydeligvis et tilfelle hvor første bitt satt fryktelig 'rett'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, maysofie skrev:

At de har en fenomenal luktesans er selvsagt, men når de ikke bruker den så spiller det ingen rolle, mener jeg. Kan være uheldig å ha medvind også, da spiller luktesansen liten rolle. Om så hadde vært hadde det vell ikke eksistert så mange hunder som utaggerer uansett kjønn på passerende hund.

Min fikserer seg helt om det er en hund han ikke liker som kommer i mot, det eneste han bruker er øynene sine. Akkurat i det hunden er forbi, utagering eller ei, så begynner snuta å gå, da skal han gjerne i sporet til den andre hunden. Hvis han har hatt en utagering og får lukte at det var tispe er alt OK, var det hannhund som passerte så bruker han lengre tid å snappe ut av det. Det er på tur, står vi ro på en stevneplass, trening, på torget eller slikt så gå snuta, han vet akkurat hvem som er hva.

Det sagt, så finnes det hunder som angriper uansett kjønn eller alder på den andre hunden. Dette var jo tydeligvis et tilfelle hvor første bitt satt fryktelig 'rett'.

Men jeg vil jo si at det er en vesentlig forskjell her. Det er veldig, veldig mange hunder som UTAGERER, blant annet mange schäfere, men de færreste av hunder som utagerer går faktisk til angrep. Det er mye lyd, men ingen reell trussel.

Denne hunden utagerte jo heller ikke, den sto helt stille, men hun som gikk med den visste jo tydeligvis at hunden hadde et problem, ellers hadde hun sannsynligvis ikke gått opp på brøytekanten.

Det var jo ikke noe skinnangrep heller, bikkja beit seg fast og nektet å slippe taket, selv om det kom flere til og prøvde å få den til å slippe.

Ikke skjønner jeg at politiet ikke tok hunden i forvaring, denne hunden må jo gå under §19 Farlige hunder i hundeloven, og det er jo en viss risiko for at hunden nå er forsvunnet fra Norge og aldri blir sett igjen.

Med farlige hunder menes hunder eller hundetyper som spesielt aggressive, kampvillige og utholdende, og som på grunn av disse egenskapene er farlige for mennesker og dyr.

Det er forbudt å holde eller innføre hunder som:

c) enkelthunder som fremstår som spesielt aggressive, kampvillige eller med andre sterkt uønskede egenskaper eller fremtreden, slik at de kan være farlige for mennesker eller dyr.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, 2ne skrev:

Så, om vi møter en aggressiv hund, får jeg håpe den tar Nora da, for da blir alle sjokkert og roper om avlivning, mens om den tar en av pudlene, så er det shit happens og høy jaktlyst osv? 

Jeg kommer til å bli en sånn en som løfter puddelen opp på armen når jeg møter store bikkjer av dette forumet, kjenner jeg. 

Jeg har hunder som kan finne på å knerte andre hunder. Men bare når den lille løper og mine er i jakt, dvs. løse og i fart selv.

Jeg vet du vet forskjellen på jakt og en angrep som det her, men for all del, søndager er fine å kverulere på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...