Gå til innhold
Hundesonen.no

feil å si nei og fy?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Ok, ja enda en tråd. Men jeg trenger virkelig hjelp nå! 

Mio er nå 8 måneder. På tide å bli husren! 
Han tisser ute, men han gjør det inne også. Fra dag 1 har han brukt kladd. Men nå vil jeg droppe kladd 100%.
Han kan ikke å si ifra enda, men når han går på kladden så roper jeg "MIO!" og løper ut fort som fy. 
Noen ganger er han rask, spesielt hvis han leker med katten. Da rekker jeg ikke å si noe som helst før han tisser. 
Han har begynt å løfte foten inne også, på kladden, slik at det kan komme oppover veggen. For han er ikke så flink til å sikte :P 

Så. Noen råd?! 
Bør jeg fjerne kladd og si "nei" når han går til det området og skal til å tisse?
Tenkte på å flytte kladden til gangen. Men det går ikke, for ganger er avgrenset med barnegrind. Fordi han går inne i kattedoen som står i gangen. 

Burde jeg si nei og fy, når han prøver å tisse inne? 
Jeg prøver å gå ut så fort han viser tegn på å skal til å tisse, Men det er ikke alltid det går, fordi han tisser samme hvor mye jeg hyler og skriker, han har ikke tid til å gå ut :P 
Ofte om kveldene etter sisteturen, eller om natten det skjer.
Han kan gå 2-3 dager uten uhell inne, også plutselig tisse inne 2 ganger i løpet av natten. Han er ofte oppe om natten og tisser, hvordan skal jeg få slutt på dette?
Han er tross alt 8 måneder nå, liten rase (papillon og chihuahua blanding). 

Har vært usikker ang det å si nei og fy. For i starten skal man jo ikke si noe som helst. Men kun gi ros når de tisser/bæsjer ute. 
Han kan å gå på do ute, han er ikke så flink til å si ifra, og vet ikke at det ikke er lov å tisse inne. 
Burde jeg bare fjerne kladden helt, og begynn å si nei? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

ville flyttet kladden til åpningen du har barne grinden i for å få han i rett veg for å kunne få han ut. Det blir da en vane å gå til døren/barnegrinda for å gjøre fra seg. Når det er innarbeidet så ta med noen kladder ut dit du vil at han skal tisse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde fjerna kladden. Jeg har aldri hatt noe de kan tisse på inne jeg. Da får dem bare pisse på gulvet :P Lukas ble raskt ren, etter en mnd tid. Nala, hun tissa inne på pur ****.. og Meeko, ja han var ren etter 14 dager selv om han hadde UVI :P  Vi har hatt uhell, men det kan jeg telle på en hånd ;) 

 

Men så er jeg veldig omvendt av de aller fleste. Jeg fjerner ingenting eller noe. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så usikker! 

Har kun hatt større hund en gang, fra valp. Han var husrein etter 2 uker. Så kom Theo, helbroren til Mio. Han var godt over 6 måneder, men han tisset i dusjen, i sluket! Gjør det fortsatt når han virkelig må på do. 
Mio gjør ikke det, og har kun kladden. 

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Si nei og fy, fjern kladden helt eller flytte den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, miomio skrev:

Burde jeg si nei og fy, når han prøver å tisse inne? 

Jeg ville ikke gjort det, fordi du ikke vet hvordan hunden oppfatter det. Hva er det som er nei og fy - å tisse på akkurat det rommet? Å tisse med eier tilstede? Eller noe helt annet? Personlig liker jeg ikke å bruke nei/fy/korrigering i trening bl.a. fordi det blir så lite konsekvent, og potensielt forvirrende for hunden.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo selv skapt et problem ved å bruke noe han har fått lov til å tisse på inne, så nå kan du slå deg selv i hodet med noe hardt og si teit eier, teit eier. 

Også skjønner jeg ikke dette med at  han må si fra selv når man må ut? Det er ikke alle hunder som gjør det (og han har jo åpenbart ikke hatt behov for det heller når han har hatt en tissekladd å gå på), og da er det eiers oppgave å passe på at hunden blir luftet ofte nok til at den IKKE trenger å gjøre fra seg inne. 

Hunde dauer ikke på seg om du sier nei og fy og helv... når du tar ham på fersken i å pisse der han ikke får lov til å pisse. Han er 8 mnd, han tåler at du sier i fra kraftig til han at DETTE er faktisk totalt uakseptabelt nå. 

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Siri skrev:

Hunde dauer ikke på seg om du sier nei og fy og helv... når du tar ham på fersken i å pisse der han ikke får lov til å pisse. Han er 8 mnd, han tåler at du sier i fra kraftig til han at DETTE er faktisk totalt uakseptabelt nå. 

Helt enig med Siri om at det å beholde kladd så lenge er idiotisk, men TS, du kan ikke kjefte på Mio når han går til kladden for å pisse, du har jo lært han at det er der slikt foregår. Det du må gjøre er å FJERNE kladden og gå ut med han mye oftere enn du åpenbart gjør, sånn at han lærer seg hva som er riktig å gjøre. Om han da fortsetter å prøve seg på tissing der kladden har ligget, så stopper du han ved å være streng. Men ideelt sett skal du jo ta han ut ofte nok til at han slipper dette. 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og fy har ingen hensikt. Det har ingenting med at man ikke skal gjøre det i starten, det har med å gjøre at hunden gjør fra seg når den må, og du risikerer fortsatt at han da heller gjemmer seg eller blir mer usikker.

Hvor ofte er du ute med ham? Fram til hundene er stuerene har vi vært ute en kjapp tur (utenfor døren/i hagen bare) minimum annenhver time, gjerne oftere. Hvis du greier å lufte ham oftere enn han må, så er mye av jobben gjort. Når du vet det snart er på tide igjen så kan du stå stille med ham helt til han har tisset, og så gå inn igjen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå ut før han går til kladden slik at han alltid tisser ute. Jeg har også kladd liggende inne i starten, men det er for uhell, OM jeg skulle bli for sen så er det bedre at de tisser der enn andre plasser, men målet er alltid å gå ut før hunden tisser inne (eller på kladden). Ikke alle hunder sier ifra når de må ut, men så lenge kladden ligger i gangen kommer han ihvertfall ikke til å si ifra uansett, fordi han trenger jo ikke å ut, han har jo doen sin inne. Mine sier ikke ifra stort sett, men om de skikkelig må på do, fordi de er dårlig i magen eller noe så greier de å formidle det (etter at de har blitt husrene), alt annet sier de ikke ifra om. 

Jeg starter som valp å lufter kjempe ofte så tar vi det gradvis sjeldnere helt til vi er nede på en 3-4 ganger om dagen ut holder(det skjer gjerne før de er 8 mnd), men når de ikke har "do" inne så må de jo holde seg litt, med do inne så får du neppe tøyd den grensen. 

Hiv ut kladden, luft litt oftere og tøy strikken gradvis til det blir lengre imellom hver lufting. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart å forvente at hunden skal "si ifra" når en må ut, og det har jeg heller ikke noe mål om. Hvis hunden er så tisse/bæsjetrengt at den må "si ifra", så har det gått alt for lenge siden sist lufting! Jeg synes ikke noe om at hundene skal gå å være tissetrengte eller bæsjetrengte - og lufter derfor ofte.

De eneste gangene min "sier ifra" er hvis han må akutt bæsje eller har drukket unormalt mye (f. eks etter svømming), uten at det er lenge siden sist lufting.

Lufter man hunden ofte nok, roser og evt gir godbit når hunden gjør fra seg og passer på hunden innendørs, så er det ingen grunn til at hunden ikke skal bli stueren.

Å kjefte på hunden for at han tisser på kladden vil være rimelig inkonsekvent, du har jo selv lært ham å tisse der (hvorfor?). Fjern kladden og etabler nye vaner - tissing skjer ute, og kun ute!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på ingen måte alle hunder som sier ifra om de må tisse, og tenker at det også er litt i overkant å forvente iogmed at hunder er ulike der! Min er snart 5 år, og kan telle på en hånd hvor mange ganger han har "sagt ifra", og de gangene har han vært syk og hatt diare. Det er kun DU som kan få ham husrein, og det er ved å ta ham ut ofte nok. Så enkelt, så vanskelig.

Også enig i det over her med at kjefting for å tisse på kladden virker jo bare dumt, det er jo det han har lært at er ok! Fjern kladden og ta ham ut oftere fremover, så går det seg nok til :) Det er mange hunder som ikke er fullstendig husreine ved 8 måneder, spesielt ikke småhunder, dessverre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller aldri hatt kladder eller papir av noe slag inne, så valpene kunne gå på do. Her har det vært ut med dem etter soving, lek, mat , drikking osv. Har aldri vært noe problem med det. Hvor lang tid det har og hvor mange uhell, har vært veldig forskjellig fra valp til valp. Har hatt alt fra ren fra første dag, til den som tisset inne 10 mnd gammel.
Har aldri sagt fy, nei når de har gjort noe inne, det har jeg tatt på min kappe. Jeg har vært får dårlig til å lufte/ for sen med å lufte. Så da har jeg tørket opp og ikke sagt noe.
Da er det bedre å snu på det, og belønne rose tissing og bærsing ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Selv så brukte jeg avis foran døra de første valpene. Nå gidder jeg ikke. Tapper opp ei bøtte med grønnsåpevann om morgenen for å bruke til tisse flekker. Og valpen ut så fort som over hode mulig når den må tisse. i førsten bøyer jeg meg ned og snur den på rygg når jeg bærer ut. Kjekt for da slutter den å tisse. Etter hvert skjønner dem tegninga med døra så tisseflekkene kommer nærmere. Men markeres det inne så er jeg ikke nådig. Alt annet blir bare vasket opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å bruke kladd/avis (har brukt det til flere av mine uten at det har vært negativt), men den må fjernes rimelig kjapt når det ikke er behov for det lenger. Den bør også ligge et strategisk sted, altså helst rett foran døren som fører til ut. Alle mine har sluttet å bruke avisen av seg selv etterhvert som de koblet ute=do. 

Slik det er nå ville jeg fjernet kladden totalt, og gjerne også fjernet tilgang til stedet der kladden har ligget (husk å vask godt, gjerne med eddik eller get-off spray) dersom dette ikke er på veien ut.

Når mine valper har begynt å forstå at de skal tisse ute så sier jeg nei om de prøver å gjøre fra seg inne og så tar jeg dem selvsagt ut. Da kan de "nei" som en stoppkommando. Dette syns jeg fungerer bra. 

Har han tilgang på hele huset om natten? Du kan vurdere å ha han på et mindre område inntil han er husren. Jeg tenker hovedsakelig for å unngå at han får uvanen med å tisse/markere inne, begge rasene han er blandet av er rimelig kjent for å markere inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få si (ikke tolk meg feil. Mener ikke noe stygt) men de tissemattene føler jeg er en uting. Vi har aldri brukt det. Blir sjokka over at noen bruker det som erstatning for å gå ut. Shefen min har en chihuahua på 7 mnd som hun har lært å bæsje i dysjen og tisse på matte. Blir matt jeg når hun sier hun ikke har hatt en dag inne uten hunden gjør fra seg der. Derimot tror jeg ikke hun gjør så mye for å endre denne uvanen.

Vi fikk oppmerksomheten hans når han skulle til å gjøre fra seg. Løp å tok han me ut med en gang. Der var han til han gjorde noe. Så gikk vi rett inn for jeg ville han skulle skjønne at det var derfor vi var ute??

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg ville ikke gjort det, fordi du ikke vet hvordan hunden oppfatter det. Hva er det som er nei og fy - å tisse på akkurat det rommet? Å tisse med eier tilstede? Eller noe helt annet? Personlig liker jeg ikke å bruke nei/fy/korrigering i trening bl.a. fordi det blir så lite konsekvent, og potensielt forvirrende for hunden.

Det jeg tenker også. At nei og fy blir forbundet med å tisse. En hund tenker ikke "Hun sa nei, jeg får ikke lov til å tisse inne, bare ute". Selv om at jeg sier nei inne og gir ros ute, så tenker han jo ikke "inne fy, ute bra". 
Han tenker jo da at tissing er fy foran meg, både inne og ute. 

15 timer siden, Siri skrev:

Du har jo selv skapt et problem ved å bruke noe han har fått lov til å tisse på inne, så nå kan du slå deg selv i hodet med noe hardt og si teit eier, teit eier. 

Også skjønner jeg ikke dette med at  han må si fra selv når man må ut? Det er ikke alle hunder som gjør det (og han har jo åpenbart ikke hatt behov for det heller når han har hatt en tissekladd å gå på), og da er det eiers oppgave å passe på at hunden blir luftet ofte nok til at den IKKE trenger å gjøre fra seg inne. 

Hunde dauer ikke på seg om du sier nei og fy og helv... når du tar ham på fersken i å pisse der han ikke får lov til å pisse. Han er 8 mnd, han tåler at du sier i fra kraftig til han at DETTE er faktisk totalt uakseptabelt nå. 

Jeg måtte ha kladd, fordi jeg leier. Bedre å tisse på kladd enn på gulvet. 

15 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Helt enig med Siri om at det å beholde kladd så lenge er idiotisk, men TS, du kan ikke kjefte på Mio når han går til kladden for å pisse, du har jo lært han at det er der slikt foregår. Det du må gjøre er å FJERNE kladden og gå ut med han mye oftere enn du åpenbart gjør, sånn at han lærer seg hva som er riktig å gjøre. Om han da fortsetter å prøve seg på tissing der kladden har ligget, så stopper du han ved å være streng. Men ideelt sett skal du jo ta han ut ofte nok til at han slipper dette. 

Det har blitt brukt fordi han tisser om natten. Jeg går turer ofte, vært 5 ganger i dag. Tisset i 4 tiden i natt da jeg lå å sov. 
På klærne som lå på gulvet, fordi jeg hadde fjernet kladden. En annen gang tisset han på dørkarmen, fordi jeg hadde fjernet kladden. 

Det har vært noen kvelder hvor han har holdt seg hele natten. Han ligger i bur om natten fordi han kommer seg ikke opp i sengen. Også har jeg katt, og de to bråker nå inni granskogen hvis de går løs sammen om natten. Han skal sove om natten, ikke leke med katten. Burde jeg bare la han være i buret når han våkner om natten? 
Legger oss 1 om natten, våkner 10. f.eks. Siste turen er rett før vi går å legger oss, og første er når vi våkner. Noen ganger holder han seg, noen ganger ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve bruken av kladd til små valper stusser jeg ikke på. Jeg sender selv med valpekjøperenecen kladd eller tre, og sier de kan legge den ved døra. For å styre retningen på valpen når "den må". Så forventer jeg at de faser ut den bruken rimelig fort? En 8 mnd hund er jo i hvertfall 5 mnd på overtid, både med kladd, og å måtte opp om natta... Særlig det siste...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte kladd på min da han var liten. Men han fikk aldri "lov", men han trakk jo automatisk til tepper ol, så var bedre at han tissa på dem. Men de ble fjernet veldig fort, og aldri vært noe problem sånn sett.

Tror jeg var ute med ham en gang på nattan de første dagene, ellers holdt han seg fra vi la oss (ca 12) til vi stod opp kl 7. Da stod vi opp sammen med samboer, som skulle på jobb, lufta, og så la jeg og Koda oss igjen.

Ang det å si nei, så er de greit å tenke over hva man sier nei til. Hvis han har lært seg at det er helt greit å tisse på kladden, blir det jo feil å kjefte for det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din trenger åpenbart å få tisse før du står opp, noe jeg ikke synes er så rart om du sover i 9-10 timer og han ikke er stuerein enda. Kan du ikke stå opp etter 5 timer eller så, tisse med han og så legge deg igjen? Det hele bunner jo ut i hvor viktig det er å få han stuerein. Bort med kladd, ofte ut (ikke bare turer, men tissepauser i løpet av tida dere er hjemme også) og ut mye før om morran så han slipper å tisse der han sover. Dette er ikke rakettforskning, det dreier seg om å være ute FØR hunden rekker å tisse inne. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, miomio skrev:

Det jeg tenker også. At nei og fy blir forbundet med å tisse. En hund tenker ikke "Hun sa nei, jeg får ikke lov til å tisse inne, bare ute". Selv om at jeg sier nei inne og gir ros ute, så tenker han jo ikke "inne fy, ute bra". 
Han tenker jo da at tissing er fy foran meg, både inne og ute. 

Hunder er enkle dyr, de tenker overhodet ikke sånn som du skisserer her. Selvsagt vil et fy til tissing inne ikke resultere at han IKKE tisser ute. Hunder er enkle sånn: ros det du vil ha mer av, straff det du vil  ha mindre av. 

7 timer siden, miomio skrev:

Jeg måtte ha kladd, fordi jeg leier. Bedre å tisse på kladd enn på gulvet. 

Men du bruker ikke kladd i mange mnd. Som andre sier - man kan bruke det i starten når man får valpen i hus, men man fjerner det jo så fort som overhodet mulig. Det høres jo ikke ut som om du engang har forsøkt å gjøre ham stuerein. 

7 timer siden, miomio skrev:

Det har blitt brukt fordi han tisser om natten. Jeg går turer ofte, vært 5 ganger i dag. Tisset i 4 tiden i natt da jeg lå å sov. 
På klærne som lå på gulvet, fordi jeg hadde fjernet kladden. En annen gang tisset han på dørkarmen, fordi jeg hadde fjernet kladden. 

Selvsagt tisser han inne - han har jo ikke lært at det er fy. Også burde du kanskje sjekke ut om han kan ha UVI eller noe, sånn at det ikke er slik at han MÅ tisse... en 8 mnd gammel hund har full kontroll på blæra si (jeg har hatt chihuahua selv - de tisset da ikke inne verken om natta eller dagen så lenge de ble luftet normalt ofte). 

6 timer siden, tonjek skrev:

Ang det å si nei, så er de greit å tenke over hva man sier nei til. Hvis han har lært seg at det er helt greit å tisse på kladden, blir det jo feil å kjefte for det nå.

Hunder er lærenemme dyr - selvsagt går det nå an å endre regime og begynne i så at nei - tissing på kladd er ikke lov nå (og da fjerner man selvsagt den kladden også). 

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Hunden din trenger åpenbart å få tisse før du står opp, noe jeg ikke synes er så rart om du sover i 9-10 timer og han ikke er stuerein enda. Kan du ikke stå opp etter 5 timer eller så, tisse med han og så legge deg igjen? Det hele bunner jo ut i hvor viktig det er å få han stuerein. Bort med kladd, ofte ut (ikke bare turer, men tissepauser i løpet av tida dere er hjemme også) og ut mye før om morran så han slipper å tisse der han sover. Dette er ikke rakettforskning, det dreier seg om å være ute FØR hunden rekker å tisse inne. 

Jepp - det er faktisk ikke vanskeligere enn det.... 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, miomio skrev:

Det har blitt brukt fordi han tisser om natten. Jeg går turer ofte, vært 5 ganger i dag. Tisset i 4 tiden i natt da jeg lå å sov. 
På klærne som lå på gulvet, fordi jeg hadde fjernet kladden. En annen gang tisset han på dørkarmen, fordi jeg hadde fjernet kladden. 

 

Ikke gå tur. Gå utenfor døren, stå der til han har tisset, og gå inn igjen. 5 ganger om dagen er tydeligvis for sjelden. Sett på vekkeklokke og gå ut med ham minst en gang om natten også. Og sørg såklart for å rydde bort alt på gulvet som han kan tenkes å tisse på.

En sjekk for urinveisinfeksjon kan være greit, selv om det jo ikke er helt ukjent at enkelte raser sliter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler mye om vane også, hunden din er vant til å kunne tisse så ofte den vil, derfor holder den seg heller ikke. Så jeg støtter det andre her skriver - gå ut ofte, og så øker du gradvis tiden mellom hver lufting.

Start på nytt, slik man gjør det med valp. Lufting hver time så lenge hunden er våken, i tillegg rett etter den har spist/drukket/sovet. På med bånd, rett utenfor døren, ros når hunden tisser, og så inn igjen. Når hunden har gått en uke uten uhell kan du la det gå enda litt lenger tid mellom luftingene, og sånn fortsetter du til hunden er husren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...