Gå til innhold
Hundesonen.no

HD-rerøntgen


Recommended Posts

Har dere erfaringer å dele med rerøntgen av hunder som får påvist hofteleddsdysplasi ved første røntgen? 
Har resultatet endret seg ved ny røntgen (må gå minst 6 mnd fra forrige HD røntgen før man får avlest nytt bilde). Hvor gammel var hunden da de ulike bildene ble tatt?

Hunden min ble røntgen til A på ene siden og D på andre siden. Ca 14 mnd gammel ved røntgen. Merker ikke noe på han i det daglige. 
Da bildene ble tatt plagdes veterinæren en del med å få han til å ligge riktig og bildet ble aldri helt korrekt og trodde derfor at NKK ville sende det i retur men det ble avlest likevel.
Veterinæren trodde det var en skjevhet i bekkenet, men vi skal undersøke det videre for å finne ut om det stemmer og hva årsaken kan være. 

Leste et sted at noen hunder kan få en bedre HD diagnose ved rerøntgen. Hvis man fikk påvist HD på bare den ene siden så kunne det være fordi hunden rett og slett ikke lå riktig da bildet ble tatt og hoftekulen ligger ikke tett nok inni hofteskålen. Var det HD på begge sider så var det mer trolig at hunden faktisk hadde en grad av HD og ikke bare ble posisjonert feil da bildet ble tatt.

Noen som har egne erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet av flere hunder som har fått bedre resultat ved rerøntgen. Noen har gått fra hd til fri og noen har gått ned en grad, feks fra d til c. At han går fra d til fri er kanskje litt mye å håpe på, men man vet jo aldri, så det kan jo godt hende at det går så bra også om det var dårlige bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å røntge min på nytt til sommeren. Fikk D på begge sider av NKK, mens vet trodde det ville være en B på ene og C på andre. Hun slet også med å få ham til å ligge riktig, og sa han var noe skjev i bekkenet.

Jeg kommer til å røntge på nytt delvis for å få noen til å se en gang til, delvis for å sjekke om det i det minste ikke har blitt verre, da han brukes i ag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, maysofie skrev:

Ja, med mindre man anker :) 

Det endres ikke automatisk ved en klage, om det er det du mener med en anke.

En kan klage på røntgenresultat, og da sendes bildene til avleserne i Sverige, Danmark og Finland, og flertallet bestemmer. Etter det har du ikke lov til å få offisiell røntgenavlesning igjen.

Jeg vet om ei tispe som gikk fra D til B, og jeg vet om flere som har gått fra C til fri ved omrøntgen. Jeg vet også om en hund som har blitt røntget med B og gått til C, uten at jeg vet hvorfor de røntget om en fri hund. De fleste jeg vet om, får samme diagnose. Men jeg forstår ønsket om å rerøntge, og vil trolig gjøre det selv om jeg får HD-diagnose på en ung hund, i hvert fall en svak grad uten forkalkninger - men da drøyer jeg nok mer enn et år, så den blir skikkelig voksen og muskulert, mer enn den er 12 måneder gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, maysofie skrev:

Mente at siste røntgenresultat blir stående, med mindre det ankes, da vil NKUs ankeresultat bli stående :) 

Jeg leste det som at du mente en kunne klage og få beholde det beste/første resultatet om en ønsket - i og med at det finnes en del rare oppfatninger om røntgenfotografering tenkte jeg å oppklare, men da var vi jo på samme planet likevel :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
9 timer siden, maysofie skrev:

En venninne fikk A/C på første røntgen. De rerøntget hos spesialist som også har vært avleser(?) og fikk beskjed om HD med forkalkninger, NKK mente B/B.

Om jeg ikke husker helt feil, så har vell @Aslan rerøntget? :)

Tror ikke dette stemmer altså. Det er liksom ikke gjennomtrekk på avlesere på NKK - de blir til de går av med pensjon e.l. Det er så vidt meg bekjent ingen som har vært avlesere og så gått tilbake til klinikkarbeid.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Tror ikke dette stemmer altså. Det er liksom ikke gjennomtrekk på avlesere på NKK - de blir til de går av med pensjon e.l. Det er så vidt meg bekjent ingen som har vært avlesere og så gått tilbake til klinikkarbeid.
 

Måtte høre, var visst veileder for NMBU de hadde ment. Spesialist innen ortopedi iallefall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit om ei tispe som fikk C på første avlesning, og deretter D på neste. Der er det en del smårusk på noen søsken også (to C), men også en rekke med A.

Veit også om ei annen som fikk D på første og deretter B på neste. Hun blei deretter satt i avl, og har jevnt over gitt mye HD i alle kull (har hatt en rekke), med avlivinger og diverse som resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Hvorfor re-rønkner man? Kan man ikke bare innfinne seg med at hunden har HD? Eller leter man etter forkalkninger og slikt? I så fall er det vel litt tidlig å rønkne etter 6 mnd? Spør fordi jeg ikke har greie på dette :)

Fordi det kan jo være feil. Mange har fått endret resultat til det bedre ved rerøntgen. Vet ikke hva jeg selv ville gjort da jeg aldri har hatt hund med hd på resultatet, men det kommer kanskje litt an på hva jeg ønsket med hunden og evt om jeg mistenker noe feil eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Fordi det kan jo være feil. Mange har fått endret resultat til det bedre ved rerøntgen. Vet ikke hva jeg selv ville gjort da jeg aldri har hatt hund med hd på resultatet, men det kommer kanskje litt an på hva jeg ønsket med hunden og evt om jeg mistenker noe feil eller ikke.

Jeg forstår, har hittil vært så heldig at jeg ikke har hatt hund med HD enda, bare all annet cræpp da. Men hvor stor er sannsynelighet for at det kan være feil? Må man ta det på magefølelsen da ? Folk må jo helt klart gjøre som dem selv vil, men jeg trodde de var gode på dette med hofter, at det somregel ikke blir noe feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Red Merle skrev:

Hvorfor re-rønkner man? Kan man ikke bare innfinne seg med at hunden har HD? Eller leter man etter forkalkninger og slikt? I så fall er det vel litt tidlig å rønkne etter 6 mnd? Spør fordi jeg ikke har greie på dette :)

Jeg skal rerøngte hunden her i huset.. Hun har fått c på den ene siden.. Men det er for å være sikker på at det er faktisk HD og ikke en feil ved at hun feks lå skjevt osv.. 

Dette på bakgrunn at det er egentlig ikke HD på linjene, og det er helt avgjørende om hun er en kommende avlshund eller ikke.. Derfor er jeg villig til å ofre på de pengene for å være helt sikker.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Red Merle skrev:

Jeg forstår, har hittil vært så heldig at jeg ikke har hatt hund med HD enda, bare all annet cræpp da. Men hvor stor er sannsynelighet for at det kan være feil? Må man ta det på magefølelsen da ? Folk må jo helt klart gjøre som dem selv vil, men jeg trodde de var gode på dette med hofter, at det somregel ikke blir noe feil.

Større enn jeg skulle ha trodd ihvertfall. Hadde ikke helt tro på dette første gang jeg hørte om det, men siden den gang har jeg hørt om mange som har fått endret resultat (og veldig mange av de til det bedre) med rerøntgen. Magefølelse kanskje, eller om vetrinæren sier at det ser bra ut og nkk sier D feks så kanskje det er noe galt. Evt om vet gir uttrykk for at det var vanskelig å få hunden til å ligge rett, eller om man selv ser at bildene ser skeive ut, om det generelt er lite hd på linjene og søsken eller om det er viktig, feks for tiltenkte avlshunder, så kanskje man bare velger å sjekke en gang til uansett. Bare for sikkerhetsskyld. Evt kanskje om hunden er veldig ung og hengslete ved første røntgen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Red Merle skrev:

Hvorfor re-rønkner man? Kan man ikke bare innfinne seg med at hunden har HD? Eller leter man etter forkalkninger og slikt? I så fall er det vel litt tidlig å rønkne etter 6 mnd? Spør fordi jeg ikke har greie på dette :)

Jeg kommer trolig til å rerøntge hygenen. Hoftene så veldig bra ut, og begge veterinærene var like sikre på fri som meg. Men fikk c på begge sider. Nå har det for såvidt ingen betydning for hverken avl eller bruk av hunden. Men gjør hun det bra på prøver (da må noen få ut fingeren og starte :P ) så ser det jo finere ut på papiret å avle på en fri hund, enn en med c.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, maysofie skrev:

En venninne fikk A/C på første røntgen. De rerøntget hos spesialist som også har vært avleser(?) og fikk beskjed om HD med forkalkninger, NKK mente B/B.

Om jeg ikke husker helt feil, så har vell @Aslan rerøntget? :)

Japp :) 

12 timer siden, Maria skrev:

Min erfaring er at resultatet stort sett opprettholdes. Men klart - det kan jo være verdt å prøve. Men de jeg kjenner som har fått C og som har rerøntget har fått C også andre gang. 

Ja, min erfaring er også at det opprettholdes i de fleste tilfeller, men i noen tilfeller endres det også-

12 timer siden, Krutsi skrev:

Hvis man får dårligere resultat på rerøgntingen enn på det første, er det fortsatt det siste som telles? 

Japp. Det siste er alltid det gyldige. Anke inn til NKU kan endre det da, men ellers er det alltid det siste som gjelder.

1 time siden, Red Merle skrev:

Hvorfor re-rønkner man? Kan man ikke bare innfinne seg med at hunden har HD? Eller leter man etter forkalkninger og slikt? I så fall er det vel litt tidlig å rønkne etter 6 mnd? Spør fordi jeg ikke har greie på dette :)

Vi ble rådet til det av veterinæren som tok bildene, da vi fikk C fra NKK på det hun mente var frie. Dro for ordens skyld til en annen veterinær 6-7 mnd etter, og da kom bildene tilbake som HD-fri, altså fra C til B. Bildene ser helt identiske ut med det blotte øyne, de siste hadde kanskje noe høyere kontrast, så kan være det som var utslaget har jeg tenkt i ettertid. Vet også om ei som gikk fra C med forkalkninger til A, viste seg at ved den første røntgenen hadde det vært noe feil på røntgenapparatet, så bildene ble ikke sendt digitalt i god nok oppløsning, men på "gamlemåten", og da var de tydeligvis ikke av god nok kvalitet ellernoe (skulle kanskje vært returnert heller enn avlest tenker nå jeg, men). Tispa har senere gått i avl og såvidt jeg husker gitt bra resultat. Så enkelte omstendigheter rundt røntgingen kan så absolutt gjøre det lurt å ta en sjekk til, tenker jeg :) I tillegg til at det kan være greit å sjekke hund med HD for forkalkninger, ihvertfall hadde jeg gjort det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Red Merle skrev:

Hvorfor re-rønkner man? Kan man ikke bare innfinne seg med at hunden har HD? Eller leter man etter forkalkninger og slikt? I så fall er det vel litt tidlig å rønkne etter 6 mnd? Spør fordi jeg ikke har greie på dette :)

 

44 minutter siden, Red Merle skrev:

Jeg forstår, har hittil vært så heldig at jeg ikke har hatt hund med HD enda, bare all annet cræpp da. Men hvor stor er sannsynelighet for at det kan være feil? Må man ta det på magefølelsen da ? Folk må jo helt klart gjøre som dem selv vil, men jeg trodde de var gode på dette med hofter, at det somregel ikke blir noe feil.

Fordi det blir gjort feil... Veterinæren kan ha posisjonert hunden feil, NKK kan lese av feil, NKK kan lese av feil bilder osv.

Hvis man røntget, og veterinæren sier at "disse hoftene er kjempefine!" og NKK påstår at hunden har E-hofter, så er det sannsynligvis noe galt.

Min egen oppdretter opplevde at en frisk og rask tispe ble avlest med E-hofter. Veterinæren sa at hoftene var fine, også etter at NKK hadde lest av bildene, og oppdretter kontaktet NKK for å høre om det var gjort feil. NKK benektet dette, og påsto fremdeles at hunden hadde E-hofter. Etter lengre tids kamp med NKK, ble bildene avlest på nytt, og det viste seg da at det var lest av feil bilder. Hunden hadde A-hofter den, akkurat som veterinæren hadde sagt!

Ser du på denne screenshoten fra dogweb ser du at bikkja ble røntget i 2008, avlest i 2008, men resultatet som er sendt til eier er fra 2009 (dvs da NKK endelig leste av riktig bilde).

56cae5dc07e26_rntgenThelma.jpg.73e08f0a4

Denne tispa har i dag hatt tre kull med totalt 12 røntgede avkom, ALLE fri for HD/AD og ellers friske og raske med god mentalitet, og tispa har selv en HD-indeks på 119! Tenk om hun hadde blitt tatt ut av avlsprogrammet pga avlesning av feil bilde hos NKK?

En annen historie fra nyere tid er en annen schäfer som ble avlest med E-albuer (3), samt D-hofter. Eieren var jo helt knust, men skjønte ikke så mye, da veterinæren hadde sagt at albuene var fine, men at det var rusk på hoftene. Etter kontakt med NKK ble albuene lest av på nytt, og da fikk hunden plutselig A (0) på albuene. Hunden er jo uansett uaktuell i avl pga sin HD, men å gå fra sterk grad AD til fri er jo rimelig spesielt!

Her ser man at bildet har blitt avlest på nytt, etter at det opprinnelig ble sendt til eier.

56cae5f0bdd01_rntgenGutz.jpg.42763f4a031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trym ble rerøntget, men med samme resultat (C) Hadde jo et håp om bedre resultat :)

Han har også blitt røntget igjen når han var 6 år, uten å sende inn til NKK. Men det var i forbindelse med utredning av halthet. Vigdis og Tuva kommer nok til å bli røntget igjen de og, tror jeg ender inn til NKK da. Men det er kun for å følge med på om det er forandringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...