Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, soelvd skrev:

Nå er ikke Tuva like vill som dine, men hun sitter faktisk sjeldent i ro selv om jeg tenker på henne som rolig :P Men med iPaden legger hun seg fint i sofaen på magen og trykker. Det er litt fascinerende :P 

Blir spennende å se hva de gjør :lol: Kan jo hende jeg blir overrasket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hehe ja, tror det var greit du fikk startet med antibiotikaen så tidlig sånn sett ;) 

termin 21. Juni.. Og er allerede størrelse hval.. Jeg ler av @Aslan som tror hun har noe å stille opp med imot denne:

image.jpeg.22a2ebcdd861aec50e0cac255fb60

jeg står dog normalt, selv om det ser ut som jeg bretter meg bakover :lol: det er det fine med ikke gravidklær, de hjelper liksom nada på figuren :lol: 

og gått opp ca 5,5kg hittil, og er veldig fornøyd med egen prestasjon :P 

Åh, da har du jo ikke sjans på førstemann til baby, stakkars :P Begynner å kvie meg for å veies :P Sist var i uke 27 og da var det 3 kg opp. Men føler jeg har eksplodert nå :P Snasen babymage, da :D Her sier folk alt mulig rart til meg. "Åja, men da er du ikke så stor da kanskje". Eller "Oisann, ja da er du stor!". Folk har ikke peiling.. Men de bryr seg helt åpenbart mer om dette enn meg for jeg bryr meg veldig lite :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

CRP er ingen dårlig markør, men den er ikke like god på alle.. Jeg er også en slik type som skal være ganske så syk før den gidder å slå ut noe særlig.. Men nå er kroppen min helt skrudd da :lol:

 

Du vet, fastlegene har en diagnose for slike som føler seg dårlig og likevel ikke finner noe: "influensa-lignende symptomer".. Så i værste fall hadde du fått den da :lol: 

og ja, førstemann til baby :P jeg er dog redd for at det blir mange spyrunder før huleboeren er ute.. :aww: 

 

Hehe, kroppen min er vel også ganske skrudd da. :lol: Er bare at så mange leger legger all sin lit på CRP hvis det er snakk om infeksjon, og utelukker muligheten for bakterieinfeksjon hvis CRP ikke er høy nok, men for de som faktisk får høy (som de fleste sikkert får) CRP, så er det et godt hjelpemiddel. Tar jo langt kortere tid enn å sende inn prøver til analyse, men jeg forblir skeptisk.:icon_redface:

Jeg ble nesten sendt hjem på grunn av lav CRP, før en annen lege plukket opp symptomene på septisk sjokk. Hadde jeg dratt den lange veien hjem ville jeg nok ikke rukket tilbake. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soelvd skrev:

Åh, da har du jo ikke sjans på førstemann til baby, stakkars :P Begynner å kvie meg for å veies :P Sist var i uke 27 og da var det 3 kg opp. Men føler jeg har eksplodert nå :P Snasen babymage, da :D Her sier folk alt mulig rart til meg. "Åja, men da er du ikke så stor da kanskje". Eller "Oisann, ja da er du stor!". Folk har ikke peiling.. Men de bryr seg helt åpenbart mer om dette enn meg for jeg bryr meg veldig lite :P 

Haha nei, men man vet jo aldri :P 

og jeg sjokkerte ei på jobb i dag.. For hun trodde oppriktig at jeg skulle snart ut i permisjon pga størrelsen på magen :lol: neida, er bare hval liksom :lol: 

Akkurat nå, Sagaa skrev:

Hehe, kroppen min er vel også ganske skrudd da. :lol: Er bare at så mange leger legger all sin lit på CRP hvis det er snakk om infeksjon, og utelukker muligheten for bakterieinfeksjon hvis CRP ikke er høy nok, men for de som faktisk får høy (som de fleste sikkert får) CRP, så er det et godt hjelpemiddel. Tar jo langt kortere tid enn å sende inn prøver til analyse, men jeg forblir skeptisk.:icon_redface:

Jeg ble nesten sendt hjem på grunn av lav CRP, før en annen lege plukket opp symptomene på septisk sjokk. Hadde jeg dratt den lange veien hjem ville jeg nok ikke rukket tilbake. :P 

CRP kan man aldri stole blidt på, og da særlig fordi CRP'n vil alltid ha en forsinkelsesfaktor i forhold til infeksjonen.. Husker ikke nøyaktig, men det er snakk om timer fra infeksjonen starter til at man faktisk kan se det på CRP.. 

Men det at det finnes leger som ikke helt ser helheten med analyser osv, er ikke nytt.. Det er ikke uten grunn at det diskuteres og har prøveprosjekter på at bioingeniører skal være med på legerundene på sykehusene, for å nettopp være fagkompetanse på prøveanalyser.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Krutsi skrev:

Haha nei, men man vet jo aldri :P 

og jeg sjokkerte ei på jobb i dag.. For hun trodde oppriktig at jeg skulle snart ut i permisjon pga størrelsen på magen :lol: neida, er bare hval liksom :lol: 

CRP kan man aldri stole blidt på, og da særlig fordi CRP'n vil alltid ha en forsinkelsesfaktor i forhold til infeksjonen.. Husker ikke nøyaktig, men det er snakk om timer fra infeksjonen starter til at man faktisk kan se det på CRP.. 

Men det at det finnes leger som ikke helt ser helheten med analyser osv, er ikke nytt.. Det er ikke uten grunn at det diskuteres og har prøveprosjekter på at bioingeniører skal være med på legerundene på sykehusene, for å nettopp være fagkompetanse på prøveanalyser.

Av hva jeg har "forstått" av legen min så er CRP uansett bare veiledende/en god indikasjon og at det uansett må sees i sammenheng med symptomer og lignende? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Av hva jeg har "forstått" av legen min så er CRP uansett bare veiledende/en god indikasjon og at det uansett må sees i sammenheng med symptomer og lignende? 

Det sier fastlegen min også. :) 

Jeg har fastlege et par timer unna, så jeg må ty til legevakt eller andre leger her i kommunen i blant. Slet med dårlig immunforsvar i et par år etter svangerskapet, så da ble det noen turer. Legene her gjorde aldri noe annet enn å se på CRP. Fikk senere streng beskjed om at jeg måtte be om å få sjekket alt, spesielt blodtrykk og puls. 

Nå har vi heldigvis fått et par nye leger til kommunen, og de virket kjempeflink med guttungen i hvert fall. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, soelvd skrev:

Av hva jeg har "forstått" av legen min så er CRP uansett bare veiledende/en god indikasjon og at det uansett må sees i sammenheng med symptomer og lignende? 

Jepps.. Alle analysesvar må sees i samhold med pasientens historie og symptomer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Krutsi skrev:

Hehe ja, tror det var greit du fikk startet med antibiotikaen så tidlig sånn sett ;) 

termin 21. Juni.. Og er allerede størrelse hval.. Jeg ler av @Aslan som tror hun har noe å stille opp med imot denne:

image.jpeg.22a2ebcdd861aec50e0cac255fb60

jeg står dog normalt, selv om det ser ut som jeg bretter meg bakover :lol: det er det fine med ikke gravidklær, de hjelper liksom nada på figuren :lol: 

og gått opp ca 5,5kg hittil, og er veldig fornøyd med egen prestasjon :P 

Jammeeeen :teehe:

 

Ingen sniking i køen her nei @soelvd og Krut, han min skal ut om to måneder, dere får ruge litt til :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wednesday skrev:

Jeg kan aldri tenke meg at de har ro i ræva til å sitte med den særlig lenge av gangen :aww: Men ja, det er jo greit å tenke på at bruken må begrenses en del. 

Vi har en iPad mini som T får lov til å se på litt hver kveld. Vi har ikke tvkanaler, så blir litt i stedet for barneTV da. Veldig greit, for han trykker og finner frem til det han vil selv. Han blir 4 i år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gutten vår hadde sepsis og en crp på under 5 da han var baby. Heldigvis oppfattet legen at han hadde utslett og rekvirerte luftambulanse. Han mistenkte viral meningitt. Så det ble lagt inn venflon og gitt bredspektret antibiotika raskt, for å hindre at det skulle gå over til en bakteriell infeksjon. Det reddet livet til ungen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wednesday skrev:

Her skal hver minste lille ting krangles på :P Og det foregår veldig mye testing av mor :aww: Håper det blir fort bedre :aww:

 

Er det helt på trynet å kjøpe nettbrett til treåringer? Mamma syntes jeg var dum. Men jeg tenkte de kunne få det til bursdagen sin, så de kunne bruke i bilen f.eks. Hvor vanlig er det egentlig?

Vi kjøpte etter en lang kjøretur fra h*****... L var vel 3 og et halvt da tror jeg, og jeg hadde IKKE tenkt å kjøpe sånt før hun var mye eldre?... Men det er ikke hennes, det er vår, og hun må spørre om å bruke det/bruken er stort sett begrenset til barnetv på morgenen i helgene og kjøreturer (spill)... Tanken var å laste ned et par filmer og ha noen spill på den, og så hovedsakelig bruke den i bilen, men det er veldig greit å ha når hun sitter i vår seng en lørdag morgen og vi ikke er like interessert i barnetv...

Annet?

I dag er H 4 uker!! Allerede! Vi skal på første ordinære kontroll på hs, men har vært innom hver uke for vektkontroll. Det som er sikkert er at H ikke har tenkt å forbli liten? Han har lagt på seg rundt 300 g på 6 dager hver gang vi har veid, så jordmoren som var så bekymret for vektoppgangen og ammingen fikk ikke rett? Blir spennende å se i dag... Man kan ivertfall både se og kjenne at han har vokst, nå har han til og med antydning til bollekinn? og mamman kan ivertfall slutte å tenke vekt (mamman er litt påvirket av forrige baby, selv om hun heller ikke har hatt noe problem med å vokse seg stor og sterk... 

Og dere som skal få nr 2 nå; legg merke til hvor stor nr 1 plutselig har blitt når dere ser h*n etter fødselen! Da jeg tok L i hånda første gang etter at H ble født tenkte jeg "HVA har skjedd med hånda di? Har du skadet deg?!" For den var jo blitt kjempestor! Også var det bare fordi jeg hadde noe enda mindre å sammenlikne med... (Og L har i utgangspunktet veldig små hender)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Og dere som skal få nr 2 nå; legg merke til hvor stor nr 1 plutselig har blitt når dere ser h*n etter fødselen! Da jeg tok L i hånda første gang etter at H ble født tenkte jeg "HVA har skjedd med hånda di? Har du skadet deg?!" For den var jo blitt kjempestor! Også var det bare fordi jeg hadde noe enda mindre å sammenlikne med... (Og L har i utgangspunktet veldig små hender)

:lol: Husker jeg kom hjem fra sykehuset og lurte på hvilke digre kattebeist som kom meg i møte og hvor mine søte små pusekatter hadde blitt av! Helt sprøtt :o 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Vi kjøpte etter en lang kjøretur fra h*****... L var vel 3 og et halvt da tror jeg, og jeg hadde IKKE tenkt å kjøpe sånt før hun var mye eldre?... Men det er ikke hennes, det er vår, og hun må spørre om å bruke det/bruken er stort sett begrenset til barnetv på morgenen i helgene og kjøreturer (spill)... Tanken var å laste ned et par filmer og ha noen spill på den, og så hovedsakelig bruke den i bilen, men det er veldig greit å ha når hun sitter i vår seng en lørdag morgen og vi ikke er like interessert i barnetv...

Ja, jeg tenkte å ha noen spill på dem og la de bruke dem på kortere kjøreturer hvor det er viktig at de ikke sovner. (Om de sover noen få minutter på dagen, tar kveldslegginga timesvis). Men også litt annen bruk, som du sier. Jeg tenker at det er litt fåfengt å prøve å holde dem borte fra slikt også, for det er jo en ting som har kommet for å bli :) Bare sørge for at dem kommer seg ut å leke litt også :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Wednesday skrev:

Ja, jeg tenkte å ha noen spill på dem og la de bruke dem på kortere kjøreturer hvor det er viktig at de ikke sovner. (Om de sover noen få minutter på dagen, tar kveldslegginga timesvis). Men også litt annen bruk, som du sier. Jeg tenker at det er litt fåfengt å prøve å holde dem borte fra slikt også, for det er jo en ting som har kommet for å bli :) Bare sørge for at dem kommer seg ut å leke litt også :P

Jeg må jo innrømme at det er lett å ty til når humøret ikke er på topp osv, men det gjør også at vi kan få L til å slappe av litt for seg selv når hun ikke skal sove, men bare hvile feks... Vi har foreløpig bare lastet ned enkle gratis spill, men regner med at vi snart må ha noe mer avansert...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wednesday skrev:

Ja, jeg tenkte å ha noen spill på dem og la de bruke dem på kortere kjøreturer hvor det er viktig at de ikke sovner. (Om de sover noen få minutter på dagen, tar kveldslegginga timesvis). Men også litt annen bruk, som du sier. Jeg tenker at det er litt fåfengt å prøve å holde dem borte fra slikt også, for det er jo en ting som har kommet for å bli :) Bare sørge for at dem kommer seg ut å leke litt også :P

Men det er jo ikke anbefalt å ha iPadene løse i bilen når man kjører, finnes det en lur dings for å feste de - men som gjør at de allikevel kan spille? Jeg har sett for meg at vi må feste de sånn at eneste mulighet i bil er film. 

 

Vært på UL, alt så bra ut. Ingen modning, vesla har det bra og er helt perfekt i størrelse, ingen prosenter opp eller ned :) Ja, også er hun estimert til 1120g nå, det er jo faktisk litt baby da :D 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Wednesday skrev:

Ser ut som folk får svar på barnehagesøknadene sine allerede? Søknadsfristen var jo nå nettopp jo. Jeg har søkt om en ny barnehage for guttene, og er veldig spent! 

Her fikk folk svar i forrige uke ihvertfall :)

Vi fikk dog avslag, men skal bort på en barnehage nå når lillegutt er ferdig med å spise som har plasser og virker veldig bra. Må dog kjøre 15min, men bonus er at det er samme "kjede" som den vi helst ville ha, så da har man prioritering ved overføring ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

Men det er jo ikke anbefalt å ha iPadene løse i bilen når man kjører, finnes det en lur dings for å feste de - men som gjør at de allikevel kan spille? Jeg har sett for meg at vi må feste de sånn at eneste mulighet i bil er film. 

 

Hm, godt poeng. Det må sikkert være mulig å feste dem, regner jeg med? Og film funker sikkert i bilen det og 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Badebukse funket, men den var veldig trang, enda den er kjøpt stor. Hun fikk merker på lårene. Så vi går tilbake til engangs badebleier :P Atter et bomkjøp å skrive på lista...ja ja. Synd, for badebuksa var så kul.

Forøvrig har XXL super salg på Ulvang sokker til 19kr pr par (normalpris 89kr)
Kun str 19-21 og 22-24
Kjøpte ti par jeg :) Hun i kassa må ha lurt på meg ....he he he he

Her liker ikke frøkna å kjøre bil og vi skal snart på påskeferie.
Men jeg tenkte å laste ned noe på iPad (og en iPod jeg har) som kanskje kan fenge litt. Hun liker Fantorangen og gidder kanskje se 5-10 min. Noen som vet om bra steder jeg kan laste ned sånt, må kunne funke off line. Tar gjerne i mot forslag til andre ting.
Hun er ikke spesielt intr i barnetv etc, men verdt et forsøk i bilen. Gjerne noe med sang/dans. Liker å høre på musikk.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, MonicaT skrev:

Badebukse funket, men den var veldig trang, enda den er kjøpt stor. Hun fikk merker på lårene. Så vi går tilbake til engangs badebleier :P Atter et bomkjøp å skrive på lista...ja ja. Synd, for badebuksa var så kul.

Forøvrig har XXL super salg på Ulvang sokker til 19kr pr par (normalpris 89kr)
Kun str 19-21 og 22-24
Kjøpte ti par jeg :) Hun i kassa må ha lurt på meg ....he he he he

Her liker ikke frøkna å kjøre bil og vi skal snart på påskeferie.
Men jeg tenkte å laste ned noe på iPad (og en iPod jeg har) som kanskje kan fenge litt. Hun liker Fantorangen og gidder kanskje se 5-10 min. Noen som vet om bra steder jeg kan laste ned sånt, må kunne funke off line. Tar gjerne i mot forslag til andre ting.
Hun er ikke spesielt intr i barnetv etc, men verdt et forsøk i bilen. Gjerne noe med sang/dans. Liker å høre på musikk.

 

Vi hører endel på musikk og har skikkelig allsang i bilen til tider :P Ellers er klistremerker en hit her, på nille feks har de store bokser med billige klistremerker. Så får hun det og en bok og kan klistre ganske lenge i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, soelvd skrev:

 

Vi hører endel på musikk og har skikkelig allsang i bilen til tider :P Ellers er klistremerker en hit her, på nille feks har de store bokser med billige klistremerker. Så får hun det og en bok og kan klistre ganske lenge i bilen. 

Det var en god ide. Hun er ikke 2 år enda men kan prøve. Verdt et forsøk :-)

Alle forslag er velkomne.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MonicaT skrev:

Det var en god ide. Hun er ikke 2 år enda men kan prøve. Verdt et forsøk :-)

Alle forslag er velkomne.  

Bare dra av det som er "rundt" klistremerkene, om du skjønner. Sånn at de er lette å ta av. Tuva har holdt på med sånt ganske lenge nå, hun har akkurat fylt tre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, MonicaT skrev:

 

Her liker ikke frøkna å kjøre bil og vi skal snart på påskeferie.
Men jeg tenkte å laste ned noe på iPad (og en iPod jeg har) som kanskje kan fenge litt. Hun liker Fantorangen og gidder kanskje se 5-10 min. Noen som vet om bra steder jeg kan laste ned sånt, må kunne funke off line. Tar gjerne i mot forslag til andre ting.
Hun er ikke spesielt intr i barnetv etc, men verdt et forsøk i bilen. Gjerne noe med sang/dans. Liker å høre på musikk.

 

 

 

Viaplay har en del filmer og serier som du kan laste ned som funker offline.
Lastet ned noen filmer og ørten episoder av Sauen Shaun og Dora the explorer da vi var på biltur i helga.

Om du ikke har viaplay, så er første måneden gratis, mye barneserier der:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo en del ute og triller de dagene det ikke blåser eller regner, men nå begynner dunposen hennes å bli i varmeste laget og jeg er usikker på hva jeg skal erstatte den med. Et alternativ er selvsagt å kjøpe en tynnere pose mer beregnet på vår og høst, men holder det kanskje om jeg legger lammeskinnet i bunnet og brer vogndyna hennes over henne? Hva bruker dere andre i overgangen mellom årstidene om dere ikke har flere poser å velge mellom? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...