Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

soelvd
 Share

Recommended Posts

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Tøtta mi er litt glad i gul brus for tiden, så appelsinsaften jeg kjøpte i dag måtte jo være brus.. Begge deler kom i en flaske med appelsin på og er gult.. Man putter ikke vann i brus, og brus skal være sterk.. Så endte med at hun måtte få ublandet saft i en kopp.. Så nå går hun og drikker det, og forteller hvor sterkt det er før hun tar en ny slurk :lol: 

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner "bivirkningene" av å være gravid å slå til for fult :P Evig tørst de siste dagene, halsbrann innimellom (det har jeg aldri hatt før) og trøtt :P Ikke så ille heldigvis, men kroppen er merkelig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Malamuten said:

Nå begynner "bivirkningene" av å være gravid å slå til for fult :P Evig tørst de siste dagene, halsbrann innimellom (det har jeg aldri hatt før) og trøtt :P Ikke så ille heldigvis, men kroppen er merkelig altså.

Hvis du er tørst hele tiden, sjekk blodsukkeret og stikse urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Hvis du er tørst hele tiden, sjekk blodsukkeret og stikse urinen.

Kan man gjøre det selv? Kommer sånt plutselig isåfall? Aldri hatt noe utslag på sånt hverken på blodprøver eller urin og sist urinprøve som ble sjekket var for en uke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Malamuten said:

Kan man gjøre det selv? Kommer sånt plutselig isåfall? Aldri hatt noe utslag på sånt hverken på blodprøver eller urin og sist urinprøve som ble sjekket var for en uke siden.

KAN komme ut av det blå. Svangerskapsdiabetes. Trenger ikke å ha hatt minste tegn tidligere. Men tørste er et symptom du skal sjekke uansett gravid eller ikke. Gå til lege eller jordmor. Stiks kan du ev kjøpe selv på apotek. Hvis du får utslag på sukker eller protein må du ta kontakt med lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Belgerpia skrev:

Det kan jo faktisk være busselskapet som har informert feil da. Det hender liksom det også - det er ikke nødvendigvis sånn at barnehagen alltid gjør feil. Man må kunne stole på at de får rett informasjon. Jeg skjønner liksom ikke hvorfor man skal bli sur på barnehagen av den grunn. Vel - med mindre man da mener at man burde avlyse hele turen for alle barna. (noe som jo alltid er hyggelig for ungene).

Neste gang de skal på tur, og det blir varsla, så får dere be om å få se skriftlig bekreftelse fra busselskapet i forhold til trepunktsbelter. De fleste nyere busser har jo bare det - jeg bor langs en strekning der tog er erstattet med buss store dele av sommeren (pga. arbeider) og det ble mye forskjellige busser i fjor og året før - og alle har hatt trepunktsseler. At et busselskap velger å sende en buss UTEN bare det er jo direkte latterlig når de vet de skal kjøre barn.

Men da må  jo faktisk barnehagen ta det på egen kappe og ordne et alternativt opplegg for de barna som må bli igjen fordi foreldrene ønsker å ha de ordentlig sikret. Vi betaler de jo for å ta godt vare på barna våre og det må være lov å synes at det ikke er greit å ha små barn løs/i dårlig belte i en buss og heller ønske at de blir igjen i barnehagen. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, Lillekrapyl said:

Jeg er tørst og drikker mye døgnet rundt. Har fått inntrykk av at det er vanlig jeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke hvis det er "noe nytt".
Noen drikker mye til vanlig. Andre ikke. Om man plutselig blir veldig tørst, og drikker mye, bør man sjekke blodsukkeret og urinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aslan skrev:

Termindato :banana: Og jeg og samboer er nok de som er mest avslappa av alle :lol: Er det bare jeg som har fått med meg at termin = 2 uker før OG etter datoen man får på ordinær ultralyd? :teehe: Mini kommer når han er klar han, så enkelt er det jo :) Selv om jeg selvsagt håper å slippe igangsettelse og sånn, men sannsynligheten for at det starter av seg selv er jo uansett størst :) 

Fikk en bonustur på sykehuset da, blodtrykket "rekordhøyt" for min del, men når jeg målte det på sykehuset var det sunket betraktelig og var så fint at jeg slapp legesamtale tilogmed, så da ble det ingen ultralydtitt heller :getlost::lol: Jeg ser ham snart uansett, når han en gang vil ut av magehuset :) 

@Cloudberry så nå er vel tida kommet for å ture meg :lol: 

Hurra for termindato! :D jeg er med, bare si when and where du :) tør dog ikke garantere at det utløser fødsel da :aww:

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Aslan skrev:

Termindato :banana: Og jeg og samboer er nok de som er mest avslappa av alle :lol: Er det bare jeg som har fått med meg at termin = 2 uker før OG etter datoen man får på ordinær ultralyd? :teehe: Mini kommer når han er klar han, så enkelt er det jo :) Selv om jeg selvsagt håper å slippe igangsettelse og sånn, men sannsynligheten for at det starter av seg selv er jo uansett størst :) 

Fikk en bonustur på sykehuset da, blodtrykket "rekordhøyt" for min del, men når jeg målte det på sykehuset var det sunket betraktelig og var så fint at jeg slapp legesamtale tilogmed, så da ble det ingen ultralydtitt heller :getlost::lol: Jeg ser ham snart uansett, når han en gang vil ut av magehuset :) 

@Cloudberry så nå er vel tida kommet for å ture meg :lol: 

Hurra for termin, heier på deg :D Her har jeg hatt tidenes natt. Lite tvil om at det er begynnende rieaktivitet i den kroppen her, fytti så vondt, men det stopper opp igjen. Lurer på hvor lenge jeg kan gå som dette :P 

Forøvrig mente jordmor at fortsetter det på natten må jeg opp på sykehuset for å sjekke om de er effektive, evt få et "sovedøgn" så jeg får hvilt ut igjen. Det er jo mildt sagt dårlig med søvn med sånne netter :P Lørdag i morgen, kan sove lenge, takk gud!

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, soelvd skrev:

Hurra for termin, heier på deg :D Her har jeg hatt tidenes natt. Lite tvil om at det er begynnende rieaktivitet i den kroppen her, fytti så vondt, men det stopper opp igjen. Lurer på hvor lenge jeg kan gå som dette :P 

Forøvrig mente jordmor at fortsetter det på natten må jeg opp på sykehuset for å sjekke om de er effektive, evt få et "sovedøgn" så jeg får hvilt ut igjen. Det er jo mildt sagt dårlig med søvn med sånne netter :P Lørdag i morgen, kan sove lenge, takk gud!

Skal jeg si heia heia til deg også? :)

Og hurra for termin @Aslan!

Her ser det ut som det er noe bekkenløsningsgreier på gang. Heldigvis ikke vondt hele tida, så lenge jeg begrenser meg, men det er helt klart noe der hvis jeg går for mye i løpet av en dag... Jaja, et helt plagefritt svangerskap kan man vel ikke forvente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Skal jeg si heia heia til deg også? :)

Og hurra for termin @Aslan!

Her ser det ut som det er noe bekkenløsningsgreier på gang. Heldigvis ikke vondt hele tida, så lenge jeg begrenser meg, men det er helt klart noe der hvis jeg går for mye i løpet av en dag... Jaja, et helt plagefritt svangerskap kan man vel ikke forvente. :)

Jeg tar alltid imot heiarop, hun må bare komme ut, hehe ;) tre uker til termin. 

Huff, håper du slipper å bli veldig plaget. Hør på kroppen!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soelvd skrev:

Jeg tar alltid imot heiarop, hun må bare komme ut, hehe ;) tre uker til termin. 

Huff, håper du slipper å bli veldig plaget. Hør på kroppen!

Heia heia heia!

Lover å ta det med ro! Synes legen trykka veldig hardt på symfysen da han tok sf-mål i dag, så nå gjør det vondt i rumpa. Det er jo kjempelogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rosinbolle skrev:

Heia heia heia!

Lover å ta det med ro! Synes legen trykka veldig hardt på symfysen da han tok sf-mål i dag, så nå gjør det vondt i rumpa. Det er jo kjempelogisk.

Trykk tilbake, tullelege :P 

Synes det er litt kjedelig med sommeravslutninger i barnehagen. I fjor skulle de ha helt gule klær, så da måtte vi farge andre klær. Gult er jo greit nok, kan jo brukes. I år skal de ha helsvarte klær. Jeg har ikke helsvarte klær til min treåring, så nitrist da :P Hun har en sort genser med noen hvite striper men det var ikke nok, måtte være helsvart. Så da må vi ut og kjøpe svarte klær til henne selv om vi ikke bruker det normalt sett. Nå har ikke vi dårlig råd, så for min del blir det mer en prinsippsak. Men kjedelig for de som ikke har så god råd.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, soelvd skrev:

Synes det er litt kjedelig med sommeravslutninger i barnehagen. I fjor skulle de ha helt gule klær, så da måtte vi farge andre klær. Gult er jo greit nok, kan jo brukes. I år skal de ha helsvarte klær. Jeg har ikke helsvarte klær til min treåring, så nitrist da :P Hun har en sort genser med noen hvite striper men det var ikke nok, måtte være helsvart. Så da må vi ut og kjøpe svarte klær til henne selv om vi ikke bruker det normalt sett. Nå har ikke vi dårlig råd, så for min del blir det mer en prinsippsak. Men kjedelig for de som ikke har så god råd.. 

Det der hadde jeg boikotta.

Lett for meg å si, som har vært barnehage for mine egne barn.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tricolor skrev:

Det der hadde jeg boikotta.

Lett for meg å si, som har vært barnehage for mine egne barn.

Ja, jeg synes sånt er vanskelig.. Og nå er hun jo så stor at hun legger merke til det om hun er den eneste som ikke har. Forstår at foreldre synes sånt press blir vanskeligere og vanskeligere når de blir større altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppinggalskapen min slo inn så nå er det straks bæretøy på vei. Hvorfor vente liksom :P Da har jeg ihvertfall tid på meg til å lære meg å knyte sjal. Ble et elastisk sjal og en ergobaby adapt bæresele så få vi se hva vi liker best. :D 

• Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, soelvd skrev:

Sånn hadde je blitt grinete for. Heldigvis bor vi i en landbrukskommune med mye bønder (kronisk fattige) og mange innvandrere (også kronisk fattige til tross for hva som skrives :lol: ) så barnehagen vår gjør pr. def. ikke ting som koster penger. Karneval så oppfordret de til å bruke noe man hadde liggende, hadde temakarneval sist, men med enkle kleskoder og de stilte med ansiktsmaling. Veldig greit. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Sånn hadde je blitt grinete for. Heldigvis bor vi i en landbrukskommune med mye bønder (kronisk fattige) og mange innvandrere (også kronisk fattige til tross for hva som skrives :lol: ) så barnehagen vår gjør pr. def. ikke ting som koster penger. Karneval så oppfordret de til å bruke noe man hadde liggende, hadde temakarneval sist, men med enkle kleskoder og de stilte med ansiktsmaling. Veldig greit. 

Så greit :lol: Jeg tror jeg skal sende en mail til "sjefo" i barnehagen for å si ifra i alle fall. Det er litt tankeløst synes jeg, det blir jo fort minst 200-300 kroner om man ikke har klærne liggende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Så greit :lol: Jeg tror jeg skal sende en mail til "sjefo" i barnehagen for å si ifra i alle fall. Det er litt tankeløst synes jeg, det blir jo fort minst 200-300 kroner om man ikke har klærne liggende. 

Ja :lol: Vi stikker oss ikke ut med å være skrapa blakke :lol:  Men ja, nei altså - det meste går jo om man vil. Svarte klær kan man jo bruke senere, men 200-300 på klær man ikke "trenger" er jo kjipt. Jeg kler heller ikke ungen min i svart, det er hvertfall veldig kjedelig. 

Spent på hvordan det går i barnehagen i dag, hun var hjemme i går. I natt har hun sovet godt - bortsett fra at hun kom gråtende inn til oss kl 3. "Mamma sitte og passe på... mamma sitte og passe på!" Første gang hun har kommet inn selv. Supert tenkte jeg, trenger bare å stå opp for å lukke døra. Så kom det. "Bibbi... Hvor er bibbi? Hvor er dukka?" Så da måtte mor opp og hente Bibbi og dukka likevel da :lol:  Hun var blid som ei sol da vi stod opp, men virket litt sliten, ville sove sa hun. Nå har jeg ikke mulighet til å hente før, da må pappaen ta fri fra jobb, for vi har to biler til pynt på tunet, og han kjører svigerfar sin :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://atferdskonsulenter.no/ har stort sett gode folk, selv om jeg ikke kan gå god for alle. Anna Bjurgård Compton, Hilde Arneberg, Kjersti Bjøntegaard, Gry Eskeland, Nina Haaland og Lise Fredriksen kjenner jeg til og kan anbefale. Arne Aarrestad og Siri Linnerud har jeg lest nok av og såvidt møtt til at jeg vil gå god for dem.  
    • Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...