Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

Recommended Posts

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Skrevet
55 minutter siden, Malamuten skrev:

Så fin bukse @Aslan :D Jeg vil og lære meg å sy, bare litt usikker på om det er verdt investeringen for at jeg har lyst er ikke det samme som at jeg kommer til å gjøre det :P 

Takk!

hehe, blir aldri noen storprodusent, men det er veldig greit å ha maskina og sånn tilgjengelig til de periodene med kreativitet som iblant dukker opp :teehe: Er helt selvlært, så det går an :D 

• Like 1
Skrevet
På 4.9.2016 at 10:29 AM, Krilo skrev:

Selvom de er vanskeligere å legge og sover dårligere og våkner tidligere når de har duppen?

Tja,- Jeg ville iallefall lagt opp til en pause, om det ikke akkurat er søvn. Lenge siden jeg har hatt små selv. Men jeg observerer av og til venners barn som er fra seg av tretthet midt på dagen, men nei, de har sluttet med dagsoving. 

Men, klart, om du kutter ut nå, så går det jo an å legge inn en hvil igjen om behovet viser seg igjen.

Skrevet
22 minutter siden, Tricolor skrev:

Tja,- Jeg ville iallefall lagt opp til en pause, om det ikke akkurat er søvn. Lenge siden jeg har hatt små selv. Men jeg observerer av og til venners barn som er fra seg av tretthet midt på dagen, men nei, de har sluttet med dagsoving. 

Men, klart, om du kutter ut nå, så går det jo an å legge inn en hvil igjen om behovet viser seg igjen.

Det hørtes skikkelig merkelig ut, man lar da barnet hvile om det trenger det!?

Jaja folk er vel forskjellige, selv tenker jeg at det er viktig å møte sitt eget barn, og det er jo veldig variabelt hva slags behov de har.

Skrevet
52 minutter siden, Tricolor skrev:

Hun får selvfølgelig en hvilestund midt på dagen om hun trenger det. I bhg så har de små som har sluttet med  dagsoving, hvilestund (lese bok, slappe av på madrassen) i mens de andre sover :) 

vi kan i hvertfall ikke ha det sånn vi har hatt det den siste tiden på natta, da får alle i hust mye mindre søvn, også frøkna selvom hun har sovet på dagen. 

Skrevet
1 time siden, Aslan skrev:

Takk!

hehe, blir aldri noen storprodusent, men det er veldig greit å ha maskina og sånn tilgjengelig til de periodene med kreativitet som iblant dukker opp :teehe: Er helt selvlært, så det går an :D 

Bare å bli storprodusent altså :aww: 

har en nevø på 15 som er en reser på symaskinen (han sydde pokemon kostyme til ene lillebroren sin) kanskje lure han til å sy litt :aww: 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, SiriEveline skrev:

Det hørtes skikkelig merkelig ut, man lar da barnet hvile om det trenger det!?

Jaja folk er vel forskjellige, selv tenker jeg at det er viktig å møte sitt eget barn, og det er jo veldig variabelt hva slags behov de har.

Nei, det er ikke alle som gjør det. Fordi barnet skal legge seg tidlig på kvelden, og være så enkel som mulig.. Vet om flere i BHG som har fortalt at de har vært borti foreldre som nekter at ungen skal få sove i BHG, og så er ungen så trøtt at den sovner nesten sittende,, 

Skrevet

Mi på 3 år sover på dagen enda somregel. Vi ser an litt og ba dem se an i barnehagen, men veldig ofte trenger hun det. Mens andre i barnehagen slutta med dagsoving lenge før de ble 2 år. Må bare se hva som passer for sitt eget barn. 

• Like 1
Skrevet

Kan ikke forstå annet enn at god nattesøvn er viktigere enn en dupp på dagen, sånn om det ene ødelegger for det andre. Man må vell bare se an sitt eget barn tenker jeg. Evt om det blir krise uten dupp så kanskje kortere dupp eller litt senere legging på kvelden hjelper? 

• Like 2
Skrevet
2 timer siden, Krutsi skrev:

Nei, det er ikke alle som gjør det. Fordi barnet skal legge seg tidlig på kvelden, og være så enkel som mulig.. Vet om flere i BHG som har fortalt at de har vært borti foreldre som nekter at ungen skal få sove i BHG, og så er ungen så trøtt at den sovner nesten sittende,, 

Uff... kjipt å høre at det finnes foreldre/folk som holder på sånn... tenker mye ligger i det å være litt fleksibel. Men alle gjør jo ting på sin måte, og de aller fleste setter jo barnet først.

• Like 1
Skrevet

:console:  @Absolute Entertainer

Vi har startet på småbarnssvømming med 3åringen. Hun virkelig elsker det! Det er så morsomt å se hvordan hun blomstrer når hun mestrer noe. Hun gjør akkurat som instruktøren sier og prøver selv om jeg ser at hun egentlig ikke tør, men du og du som hun er stolt når hun likevel tør og mestrer det! Mammahjertet virkelig svulmer av slike øyeblikk!

• Like 4
Skrevet
5 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Gikk ikke for oss denne gangen heller :( Er så lei denne prøvingen nå...

image.jpeg

Forstår godt frustrasjonen din, men har du ikke testet sånn passe tidlig? For det er jo ikke umulig at hcg nivået bruker lenger tid før det syntes hos noen. Når jeg ble gravid med C testet jeg ikke positivt før uke 6 (altså ca 4 uker etter eggløsning, ganske sikker på når det var) og da hadde jeg negativ test i uke 5.

Ikke for å få opp forventningene dine altså, men tenkte det kunne være greit med litt is i magen ihvertfall til 4 uker var gått. Og bare dask meg med en fisk om det har gått 4 uker altså, tiden flyr ofte litt fortere enn man tror.

Skrevet
Akkurat nå, SiriEveline skrev:

Forstår godt frustrasjonen din, men har du ikke testet sånn passe tidlig? For det er jo ikke umulig at hcg nivået bruker lenger tid før det syntes hos noen. Når jeg ble gravid med C testet jeg ikke positivt før uke 6 (altså ca 4 uker etter eggløsning, ganske sikker på når det var) og da hadde jeg negativ test i uke 5.

Ikke for å få opp forventningene dine altså, men tenkte det kunne være greit med litt is i magen ihvertfall til 4 uker var gått. Og bare dask meg med en fisk om det har gått 4 uker altså, tiden flyr ofte litt fortere enn man tror.

Ved assistert befruktning får en gjerne en dato en skal teste på, og det er en dato ut ifra når klinikken mener at resultatet skal være til å stole på. 

Skrevet
9 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Ved assistert befruktning får en gjerne en dato en skal teste på, og det er en dato ut ifra når klinikken mener at resultatet skal være til å stole på. 

Tenkte meg det kunne være noe sånt... 

Skrevet
20 timer siden, Malamuten skrev:

Kan ikke forstå annet enn at god nattesøvn er viktigere enn en dupp på dagen, sånn om det ene ødelegger for det andre. Man må vell bare se an sitt eget barn tenker jeg. Evt om det blir krise uten dupp så kanskje kortere dupp eller litt senere legging på kvelden hjelper? 

DET tenker jeg også. "Bare fordi man må legge tidlig på kvelden" høres rart ut i mine ører. Det meste av forskning peker vel på at barn bør legge seg i fornuftig tid og sove en god natt for å være uthvilte og takle dagen? Her sluttet vi med daghvil når hun var 1 år og 9 mnd, da var alternativene sånn: Sove ca 19.30-09.00 (som hun alltid har sovet omtrent) eller at hun la seg så sent som 21.30 ca  og fikk en hvil på dagen (det var ikke mulig å få henne til å sove tidligere om hun sov på dagtid). Da høres en lang natts søvn mer fornuftig ut i mitt hode enn at de absolutt skal hvile på dagtid. Barnehagen her la uansett opp til en rolig stund når de andre sov, så da hadde de madrasser ut i gangen som man kunne slappe av på om man ville det. Hjemme ble det litt kos på fanget om hun ble sliten. 

Forsøkte oppdatere om dåp her om dagen men ikke kul om jeg fikk lagt inn bilder. Hadde en super dåpsdag med flotte familier, god mat og gode kaker, elsker sånne dager :D Dåpsbarnet oppførte seg eksemplarisk som vanlig, grei i kirken og sov seg gjennom hele selskapet omtrent :P Merk dere kaka, alle våre firbente "barn" ;)

14152224_10153599067641511_1894888974_o.

14184457_10154407973837225_3054673732228

14102249_10154409787232225_1186225442158

Bordkort: 

14203188_10154412116992225_5057115714161

14079474_10154409599532225_3581688723669

Og bare fordi hun er så gullesøt: 

14203036_10154432600202225_1457692208_o.

• Like 18
Skrevet

"Mamma.. Nanna prinsesse?"

"jada.. Selvfølgelig er du også en prinsesse"

og sånn går no dagene.. Men bekreftelse om at man er en prinsesse, bytting av kjoler og prinsessefilmer.. Askepott er virkelig den nye helten :heart: 

• Like 5
Skrevet

Skulle ønske mi ville se filmer :lol:  Men hun har ikke ro i rompa til det. :aww: 

Men duverden for et språksprang hun har tatt på drøyt tre uker på stor avdeling, hun har alltid hatt veldig godt ordforråd, og sagt lengre setninger og sånt enn alderen tilsier fra hun knakk snakkekoden rett før hun ble to, men nå er hun helt rå. Knekt koden på å spørre om ting, kommer med nye setninger hver dag omtrent. Tydelig at hun trengte noen barn som er flinkere enn henne å prate for å komme videre. Hun har vært flinkest å prate hele siste året på andre avdelingen. Går i stå innimellom når det blir for avansert :lol:  Men når lille engelen på knapt tre år sier "mamma, jeg har sovet hele natten! Kan du bytte på meg?" og "kan jeg få gjøre det, vær så snill?" Helt klokkerent, så er det vanskelig å ikke si ja til absolutt ALT hun spør pent om. Bortskjemt next. :lol:

Stor avdeling er slitsomt, hun er gjennomført utslitt når hun kommer hjem, så vi legger tidligere. Er hun ekstra trøtt om morgenen så sier hun at hun vil inn på røsslyngen (lille avdeligen) ikke trollkroken :wub: Men går bra når jeg sier hun får gå på besøk inn der. Og de er selvsagt ufattelig imponert over skarre r'en :lol: 

• Like 4
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...