Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016

soelvd
 Share

Recommended Posts

Det er forskjell på både barn, foreldre og besteforelder. Skylde alle mindre gode forhold mellom barn og besteforeldre på foreldre som ikke slipper til er bare for dumt og naivt. Det er ikke alle som funker sammen, inkludert barn og besteforeldre. Det er ikke alle besteforeldre som egner seg til å være besteforeldre for helt små barn, kanskje de funker utmerket litt senere, eller omvendt, eller bare ikke i det heletatt.  

Alle skulle hatt minst en besteforelder som lillemor sin bestefar. :wub: 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, Raksha skrev:

Det er forskjell på både barn, foreldre og besteforelder. Skylde alle mindre gode forhold mellom barn og besteforeldre på foreldre som ikke slipper til er bare for dumt og naivt. Det er ikke alle som funker sammen, inkludert barn og besteforeldre. Det er ikke alle besteforeldre som egner seg til å være besteforeldre for helt små barn, kanskje de funker utmerket litt senere, eller omvendt, eller bare ikke i det heletatt.  

Alle skulle hatt minst en besteforelder som lillemor sin bestefar. :wub: 

Tror ikke noen tenker det utelukkende er foreldrene sin skyld om barn og besteforeldre ikke går overens. Det er jo helt urealistisk å tenke at alle barn skal like alle voksne, de er jo små mennesker de også. Men jeg tror mange dårlige forhold sånn kunne løst seg om man var litt mer ydmyke ovenfor hverandre - alle sammen. For det går jo begge veier :) Men det betyr jo absolutt ikke at om man gjør det så liker barna utelukkende besteforeldrene sine :) 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper ikke besteforeldre noe særlig til av rene egoistiske grunner.  

Jeg synes jeg har for lite tid med han selv. 

Når han var baby var han for krevende til at andre enn meg orket å ha han på fanget mer enn maks 5 minutter,  han lå ALDRI stille og nå er toget litt gått :P

Han er glad i besteforeldrene sine , men han sover aldri over der e.l :P

Det virker ikke som det plager foreldrene mine veldig, de forstår greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle besteforeldre som vet hvordan man skal oppdra barn selv om de har hatt unger selv. Virkelig ikke. De som vet hvordan ting er i min situasjon skjønner litt mer hva jeg mener tenker jeg :P 

En kombinasjon av det, og at begge mine barn faktisk kunne dødd, gjør at de ikke er borte fra meg mer enn nødvendig. Jeg ser at begge to har det veldig bra med mine foreldrene og min familie, og de stoler jeg nok på til at jeg overlater ungene mine til dem. E sover der til tider ganske ofte, og de får passe L innimellom.

Den andre siden derimot, holder jeg litt mer på avstand. Nettopp fordi jeg ikke føler de personene klarer å ta seg av barna mine på en måte jeg liker. Og når E i tillegg sier at hun ikke vil dit, så er det helt greit. Har hendt hun har vært der et par timer, men ikke mer enn det etter at jeg fant ut av hvordan ting blir gjort der. Nå henter de henne stort sett bare i bhg og leverer henne hjem til oss med en gang om de skal "passe" henne. Så får jeg heller bare være en forferdelig overbeskyttende mamma i deres øyne :) 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste ønsker at barna sine skal ha et godt og tett forhold til sin nærmeste familie, inkludert besteforeldre og tanter/onkler. I noen tilfeller går det ikke helt slik man har planlagt, men jeg tror det sjeldent handler om at man ikke ønsker det eller har et for stort kontrollbehov. For noen kanskje, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig.  

Barn har veldig godt av å ha flere gode tilknytningspersoner utover sine foreldre, jeg vil nesten gå så langt som å si at det er et behov de har. Min sønn kan fint ligge over til besteforeldre på begge sider (det ene paret bor dessverre for langt unna) og til min søster uten problem, men jeg anser meg også som heldig. Det er samtidig viktig å ha respekt for foreldrenes ønsker og følge de instrukser som blir gitt. Det går både på tillit og respekt. Ja, besteforeldre har oppdratt barn, men som besteforeldre har man hatt sin tid, når neste generasjon tar over er det de som får ta valgene når det gjelder barna sine. Klart, jeg har ingen problem med at ting blir gjort annerledes enn hjemme, tvert i mot har han veldig godt av det. Mennesker er forskjellige og det er en stor ressurs å få oppleve på tett hold og over en lengre periode. På en på en annen side ønsker jeg ikke å utsette barnet mitt for holdninger vi ikke aksepterer i hjemmet vårt pr i dag. Han er for liten til å få intoleranse presentert som sannhet f.eks, og det forventer jeg at andre aksepterer. Så ja, man skal slippe til, absolutt, men ikke for enhver pris og det ser jeg heller ikke noe galt med.

• Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Martine skrev:

Det er ikke alle besteforeldre som vet hvordan man skal oppdra barn selv om de har hatt unger selv. Virkelig ikke. De som vet hvordan ting er i min situasjon skjønner litt mer hva jeg mener tenker jeg :P 

DET er i alle fall helt klart. Det er ikke så fryktelig vanskelig å holde live i noen fra de er barn til voksne :P 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på bakgrunn av min oppvekst ikke ønsket å sette barn til verden. Det for å unge en konflikt angående "besteforeldre" rollen. Jeg kunne aldri klart å stole på noen av mitt opphav eller andre familiemedlemmer nokk til at di fikk ha kontakt. Men heldigvis løste det seg med at jeg heller ikke kan få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2016 at 10:19 AM, Mud skrev:

I dag proklamerte jeg at dette var A sin siste natt i min seng når vi våknet. 

Han var faktisk enig.  Han begynner vel å kjenne på maktkampen om plassen hans også.  

Han tar så stor plass plutselig!  Og han prøver å sparke meg ut av senga. 

Nå er det slutt. Finito.  Mamma gidder ikke mer. Så da er det bare å rigge seg til med madrass på soverommet hans, for å sove HELT alene er for skummelt enda  

Spennende! Håper det går så greit som mulig :)

Vi har fått et lite kosedyr i senga i det siste, men kombinasjon utviklingssprang og mistanke om flere tenner på vei tror jeg gjør at det er ekstra viktig med nærhet fra mamma og pappa. 

Det er så rart og plutselig ha en liten gutt i hus, han er virkelig ikke baby lenger! Imorgen blir han 1 år og jeg føler at det har gått ufattelig fort, samtidig som det føltes som han alltid har vært her. At det går an å elske noen så høyt!

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

• Like 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

Gratulerer!!  <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krilo skrev:

Gratulerer!  Det renner på med sonenbabyer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolestartundersøkelse ved helsestasjonen neste uke, informasjonsmøte med skolen uken etter der. 

It's getting real :blink:

A er veldig mentalt klar for å bli skolegutt nå,  han elsker jo å lære. Og han tror at bare han begynner på skolen kan han straks lese bøker helt selv - og ikke bare enkeltvise ord som nå - så da kan han lese så mye han vil :lol:

Jaja..Han er motivert i det minste. 

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

Gratulerer så mye! :) Hvor langt har du kommet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

Gratulerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raksha skrev:

Gratulerer!!  <3

Takk :) 

3 timer siden, Mud skrev:

Gratulerer!  Det renner på med sonenbabyer! :D

Takk :) ja følte jeg måtte være med på dette året også :P 

2 timer siden, Aslan skrev:

Yay @Krilo dette eeeer så gøy :D:jump: 

Fruktbart år på sonen nok en gang gitt :teehe: 

Hihi, ja nå som vi er mer vant til tanken så :D 

48 minutter siden, SiriEveline skrev:

Gratulerer @Krilo :)

43 minutter siden, rosinbolle skrev:

Gratulerer så mye! :) Hvor langt har du kommet da?

Takk :) er ca 13+2 i dag, så inne i uke 14. Gått en del raskere denne gangen gitt :P 

42 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Gratulerer Krilo! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

40 minutter siden, Malamuten skrev:

Gratulerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krilo skrev:

Gratulerer :) Det er 22 mnd mellom mine, og de har et veldig nært forhold i dag (de blir 11 og 9 i år). Faktisk så var det ikke så ille som man skulle forestille seg, heller. Det mest slitsomme var vel at eldstemann sluttet med dagsoving akkurat da yngste ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har vært tidenes ettermiddag her. Så fint, deilig vær. Mannen var tidlig ferdig på jobb og vi hentet tidlig i barnehagen og dro avgårde til en liten strand med ender. Matet endene, spiste en kurv jordbær og lette etter dyr langs vannet. Helt nydelig! 

13112929_10154086932432225_4561534624302

13048029_10154086822537225_2185552782302

13063463_10154086831117225_2808340670981

• Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare når man er 2 år man får:

- mammaen til å sy på en tøffel før kl 8 om morgenen, fordi den er "ø-lagt"..

- et lite meltdown fordi pappan har gått i fjøset uten ho.. Og allikevel er mer opptatt av å fortelle hva som er "mammafinger" og "pappafinger" til farfaren (som kom fra fjøset for å hente henne) enn å ha på seg fjøsdressen..

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Krilo og @Malamuten! Og Malamuten - det er helt lov å være både stresset og redd når livet blir så snudd på hodet så fort. Hos oss var lille veldig planlagt, og likevel var jeg veldig overveldet og lite rosa sky-lykkelig i begynnelsen av graviditeten selv. Det går seg til! 

Synes det er en spennende diskusjon den i forhold til besteforeldre og barnebarn, for det er så mange faktorer i bildet. For mange tror jeg absolutt det dreier seg om å la besteforeldre slippe til (og da kanskje særlig svigerforeldrene til mor? Jeg innbiller meg at det i alle fall oftest er der det blir kræsj), og i andre tilfeller handler det definitivt om besteforeldre som ikke respekterer foreldrene til barna, og dermed skaper utrygg grunn. Så finnes det jo kjemi-kræsj mellom besteforeldre og barnebarn, og besteforeldre som ikke er egnet til å passe på barnebarna - selv om de har oppdratt barn selv. Hos oss håper jeg veldig at snuppa får et godt forhold til besteforeldrene på alle kanter, selv om mine bor langt unna. Svigers bor rett ved oss, men der er det til gjengjeld vanskeligere på grunn av tillitsproblemer og utrygg grunn - absolutt noe vi må jobbe med for å få det forholdet mellom besteforeldre, foreldre og barnebarn som jeg ønsker, og som barna profitterer på. Men vi får se ... Det avhenger liksom av at begge parter er innstilt på å lytte til hverandre og lære av hverandre. 

L har blitt syv uker og hele 3725 gram stor! 

IMG_20160426_122909.jpg

Det er best å ha noe som lukter mamma når man skal ligge alene ... :P (P.S. Jeg fjernet det fra ansiktet ca 150 ganger - hun dro det over seg hver gang, jeg har altså ikke prøvd å kvele henne med vilje). 

• Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da sitter jeg her og klyper meg i armen, fordi Edeward ga meg både utgangsstilling og flere meter med fot gjennom tre vendinger og flere stopp med sitt uten å ha forventninger om verken lek eller godis for det. Hadde ingenting fremme, og attituden hans tilsa at han gjorde det bare for interaksjonen og noe å gjøre sammen. Kanskje er metoden effektiv - han har begynt forbinde handlingen i seg selv med noe bra? Det er den faglige forklaringen. ..men ved å antropomorfisere kan det også ha vært for å belønne meg for å ha vært flink mams og servert ham rikelig med vom for å sitte pent og vente mens jeg kaster "apporten" - som jeg sliter med å kommunisere hvordan jeg ønsker levert. Det er vårt nye problem for tiden. Han blir forbanna fordi jeg ikke tar imot når han bare slipper den foran meg og begynner kjefte på meg fordi jeg krever å få den i hånden før jeg serverer noe. Vi har hatt mange sånne runder nå, og jeg forstod endelig at vi må tilbake noen skritt og trene på å holde apporten igjen. Gått altfor fort og klønete frem.  Ellers har Jokke kommet tilbake. Antar det er fordi testikkelen som ikke har kommet ned i pungen vokser i størrelse og er ukomfortabel der den sitter. På gjerdet om å fjerne den, fordi jeg er usikker på om jeg vil fjerne bare den ene som ikke har kommet ned, eller kastrere ham fullstendig. Har på følelsen av at den avgjørelsen blir tatt litt uti puberteten ^^ Det er vanskelig, altså. På den ene siden virker den ballen på feil sted ubehagelig for ham, og det er en fare for kreft i den. På den andre siden er kirurgi kirurgi. Fordi den har vært jojo, nede i pungen i perioder og ligget utenfor kanalen, i lysken, så er det stadig en sjanse for at den kommer helt ned. Da er det dumt å utsette ham for kirurgi unødvendig. Hormonene har flere effekter på helse og humør, er ikke bare der for forplantning. Noen av effektene vil en helst være foruten, men å fjerne dem kan også medføre uønskede helse- og adferdsendringer. En kan vel tilføre hormoner kunstig dersom det blir et problem. Et mindre onde enn testikkelkreft. ..men fjerne en eller begge, og når?  Antakelig er han 8 år og har fått en kreftdiagnose innen jeg klarer bestemme meg.   
    • Tok bilder i dag, med tanke på dagboken, og innså at det ikke er noe nytt å melde, utover ny frisyre. Spanielørene måtte vike i varmen. Nyfrisert Edeward i solnedgang   
    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...