Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Januar

Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Teserere skrev:

Lurer på hvilke opslagsverk de veterinærene brukte? Xylitol er giftig allerede ved 0.1g/kg, dvs 0,9g for din hund, og 10 tyggis tilsvarer ca 3g xylitol!

Her tok de meg heldigvis på alvor med en gang og vi var velkommen inn asap. Aïda lå i grenseland for lav blodglukose og fikk glukosedrypp i tilfelle gjennom natten. Nedre referanseverdi er forresten 4,4.

Takk :) 

Veterinær nr 2, som vi var til dagen etter tok oss veldig seriøst altså. Tok oss inn med en gang og var helt med på å ta blodprøver etc :) Men hun som hadde vakt var vanvittig lite imponert over vår bekymring. Først kranglet vi med henne på tlf i en evighet, så ringte vi til to andre klinikker som sa at vi skulle komme dit tvert om vi hadde mulighet (et stykke unna og uten bil), men til slutt fikk vi krevd å komme inn på den her i byen. Når vi kom inn sto jeg praktisk talt å kranglet meg til blodprøver:blink: Hun sa at vi ikke trengte dra til veterinær morgenen etter, men det første jeg gjorde kl 09 var å ringe vår faste vet naturligvis.

Ah, 4,4 ja! Takk :) 

Og jeg prøvde å forklare det for veterinæren når vi var der, at jeg hadde regna meg fram til at han hadde fått i seg for høy dose, men hun nekta å høre på meg:huh: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 4.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg fikk 5 på eksamen!  5!    

Sonen, hils på Lyn!  

Møtte en rosa goldendoodle på tur i dag. Den hadde tygget hull i en tube med konditorfarge, og husets femten år gamle datter hadde tatt ham i dusjen for å få det av. Men det kom ikke av, det bare ble

Posted Images

18 minutter siden, Sanne skrev:

Veterinær nr 2, som vi var til dagen etter tok oss veldig seriøst altså. Tok oss inn med en gang og var helt med på å ta blodprøver etc :) Men hun som hadde vakt var vanvittig lite imponert over vår bekymring. Først kranglet vi med henne på tlf i en evighet, så ringte vi til to andre klinikker som sa at vi skulle komme dit tvert om vi hadde mulighet (et stykke unna og uten bil), men til slutt fikk vi krevd å komme inn på den her i byen. Når vi kom inn sto jeg praktisk talt å kranglet meg til blodprøver:blink: Hun sa at vi ikke trengte dra til veterinær morgenen etter, men det første jeg gjorde kl 09 var å ringe vår faste vet naturligvis.

Ah, 4,4 ja! Takk :) 

Og jeg prøvde å forklare det for veterinæren når vi var der, at jeg hadde regna meg fram til at han hadde fått i seg for høy dose, men hun nekta å høre på meg:huh: 

Nesten så jeg ville sendt en klage på den veterinæren om det hadde vært meg! Godt de andre hørte på dere :) 

6 minutter siden, mokken skrev:

....har jeg sjekket dopinglisten og sendt mail om vetrinærattest. Blir ikke stevne på Lykke neste helg uansett hvor kvikk og morsom hun føler seg :P

Hva har skjedd? 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Teserere skrev:

Hva har skjedd? 

Oppdaget et sår på foten hennes i går kveld etter tur. Så ut som hun har skrelt av både litt pels og hud. Fikk renset og lagt på bandasje men i løpet av natten har det hovnet opp. 

Kom raskt til hos vet. Ingen tegn til brudd men hun hadde feber og var varm i foten. Hun fikk en sprøyte med loxicom og skal gå på onisor tabletter 4-7 dager.

Også skal hun begrense all aktivitet med ca 50 %. Like før jeg spurte vet om hun ville passe Lykke en ukes tid, for Lykke er ikke skadet nemlig.... :lol:

20160111_172323.thumb.jpg.fef83e0c6a5e02

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...sitter jeg i bilen og lurer på om middagen min inne overlever. Brøyte bilen kom og jeg vil gjerne ha bort snø. 3 bikkjer er inne alene.

Rekker nok ikke trening i dag da timen jeg vil på begynner om en time og jeg har ikke spist siden frokost. Siden jeg normalt forbrenner 800-1000 kcal på den timen så bør jeg være "klar" for å trene. Jaja, får ta sirkel i morgen tidlig :) 

Også har jeg brukt 4000kr på undersøkelse i dag bare for at veterinær skal si at hundene er friske. Hurra :P den undersøkelsen tok 2 timer isteden for 1 da det kom inn akutt tilfelle. Også lurte damen på om hudene mine alltid var så enkle og hyggelige. :lol: skinnet  bedrar sa jeg da. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

...sitter jeg i bilen og lurer på om middagen min inne overlever.

*klipp*

Også har jeg brukt 4000kr på undersøkelse i dag bare for at veterinær skal si at hundene er friske. Hurra :P 

Nå igjen? :lol:

Håper middagen overlevde!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Det får man vite mot slutten av måneden :frantics:

Synes virkelig du kan si B når du først har sagt A :aww:  (neida, ikke nysgjerrig :whistle: )

Jeg fikk en mystisk hentelapp i posten i dag, for jeg hadde da ikke bestilt noe? Ikke kjente jeg til avsender heller. Så viser det seg at jeg har vunnet en Polarbrød maskot etter å ha deltatt i deres konkurranse hvor man skulle navngi reinsdyret. Si hei til Poltur (Polar tur) :D
Han er 1 av 150 reinsdyr som har blitt sendt ut til delakterne, hvilket navn de kommer til å bruke aner jeg ikke. Men mitt eksemplar får jo hete Poltur i alle fall :teehe:

12508771_10153352980087108_3708211685397

• Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe klikket...

Men @mokken denne gangen håpte jeg på at det skulle bli resutlatet da :P De har vært på DCM screening :P Utrolig hyggelig veterinær og fant ut at hun var øyenlyser også. Mye hyggeligere enn hun dere på Jessheim som oppfører seg som en dust rett og slett. 

Kan lese om det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver jeg å f5'er skisporet.no siden jeg synes det er på tide at de prepper borti her :aww: Det ser ikke lovende ut...

Fytti jeg er mol i armer og lår! Kommer til å se ut som en evneveik tulling når jeg vasker gulv inatt :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Noe klikket...

Men @mokken denne gangen håpte jeg på at det skulle bli resutlatet da :P De har vært på DCM screening :P Utrolig hyggelig veterinær og fant ut at hun var øyenlyser også. Mye hyggeligere enn hun dere på Jessheim som oppfører seg som en dust rett og slett. 

Kan lese om det her.

Leste den nettopp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Næsj, bare denge den litt så ligger den stille :D 

:lol: 

52 minutter siden, Snoffe skrev:

Middagen i dag var sykt nedsig :/ ikke godt, smakte toro tomatsuppe :(  

:| Og hva er galt med Toro tomatsuppe om jeg tør spørre???? :o *bare nevner at jeg spiste Toro tomatsuppe til middag i dag... :aww: *

Har vi vært på en aldeles deilig sparktur - akkurat passe med snø, sparken fløt oppå og Willy var trekkWilly... og jammen var ikke prinsessen så verst, hun heller! Hun løp framme sammen med Willy og trakk faktisk litt også!! Hun var såpass flink at jeg til og med begynte å be henne om å løpe på kanten av veien - og det var helt greit :). Jeg tror nesten hun LIKTE å løpe litt, jeg :) 

• Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere drevne mentaltestfolk.

Jeg har fått spørsmål om å melde Lykke på KORAD/mt ? ). Jeg har ingen erfaring med det.  Jeg synes hun er skrekkelig umoden ift alder og hun skal ikke brukes i avl. Så da lurer jeg, er det egentlig noe vits? Hun har gått mh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mokken skrev:

Dere drevne mentaltestfolk.

Jeg har fått spørsmål om å melde Lykke på KORAD/mt ? ). Jeg har ingen erfaring med det.  Jeg synes hun er skrekkelig umoden ift alder og hun skal ikke brukes i avl. Så da lurer jeg, er det egentlig noe vits? Hun har gått mh. 

Det er kun fram til 01.01.2017 hun er "berettiget". Tittelen får hun kun hvis hun også tar eksteriør. Tittelen kan ikke registreres i Norge. Det blir mer for å se om hun har utviklet seg siden MH mentalt. Interessant for en oppdretter for å se kullet/linjene, og om hunden skal avles på som dokumentasjon på svake/sterke sider.  (også er det litt artig å gå, men du har jo ikke akkurat en "svipp tur" over grensen for å ta den :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun fram til 01.01.2017 hun er "berettiget". Tittelen får hun kun hvis hun også tar eksteriør. Tittelen kan ikke registreres i Norge. Det blir mer for å se om hun har utviklet seg siden MH mentalt. Interessant for en oppdretter for å se kullet/linjene, og om hunden skal avles på som dokumentasjon på svake/sterke sider.  (også er det litt artig å gå, men du har jo ikke akkurat en "svipp tur" over grensen for å ta den :P )

Ja H sa at 4 år var øvrig aldersgrense og det er derfor jeg er litt usikker. For det er jo ingen garanti for at hun modner en hel del i hodet i løpet av et halvt års tid. Det var snakk om sommer/høst antageligvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mokken skrev:

Ja H sa at 4 år var øvrig aldersgrense og det er derfor jeg er litt usikker. For det er jo ingen garanti for at hun modner en hel del i hodet i løpet av et halvt års tid. Det var snakk om sommer/høst antageligvis. 

I værste fall så kommer du tilbake uten Korad. Er ikke noe mer problematisk enn det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I værste fall så kommer du tilbake uten Korad. Er ikke noe mer problematisk enn det. 

Men hvor mye mer "heftig" enn en mh er den? 20 timer i bil for å "hilse på" har jeg ikke helt motivasjon for :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, lijenta skrev:

hehe spinatvafler var faktisk godt men trenger kjøtt elelr laks eller til da

Jah.. Jeg syns kanskje man kan ditche spinatvafler jeg :lol: Spinatvafler? Why? Det skal ikke være spinat i vafler! :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, mokken skrev:

Men hvor mye mer "heftig" enn en mh er den? 20 timer i bil for å "hilse på" har jeg ikke helt motivasjon for :P 

Nja, mer trusler er det. Så det er mer press. Men "mye heftigere" vil jeg ikke si. Men det du skal vite er at de "må" kampe litt og løpe til fremmede for å prøve leke. Om de ikke får 50 poeng på første delen med bitepølse så stryker de uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...