Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissing på beina


Tweety
 Share

Recommended Posts

Hei. Jeg har en 10 mnd gammel storpuddel, hannhund, som tisser på beina sine. Han har gjort dette siden han var 4 mnd gammel, da han såvidt begynte å løfte på foten. Han løfter litt på foten, men har ikke helt "svungen" i kroppen slik at han tisser opp etter begge forbena sine. Han bruker også å huke seg ned å tisse, men han blir nysgjerrig og går fremover for å lukte på ting, eller så huker han seg ikke helt ned, det resulterer i mer tissing på beina sine. Hunden må spyles nesten HVER gang vi er ute eller så lukter han urin, og jeg begynner å bli fortvilt, da jeg ser for meg de 15 neste åra med spyling 4 ganger om dagen :shocked:  

 

Er det noen som vet hvorfor han gjør dette? Er dette noe han kommer til å vokse av seg, eller må jeg bare belage meg på at han alltid vil være litt "gris" og tisse på beina sine. Jeg prøver og å holde han i litt pels, og det er ikke særlig hyggelig med en utpissa hund i sofaen :no: Andre med hunder som har gjort dette, der det har gått over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keo startet å løfte på beinet da han var 6mnd, det skulle nesten gå halvannet år til før han slutta å tisse på seg selv. Han ble kalt den gule hunden av flere årsaker enn den naturlige pelsfargen :lol: Mens Keo bare tisset på magen og frambeina sine, var portisen en real gris et par måneder når han starta med å løfte på beinet. Jeg kjenner godt til tisselukt i 'puddelpels'.

Det er ikke uvanlig at de ikke har helt kontroll på strålen, ei heller at de ikke løfter på beinet absolutt hver gang de tisser. Han kommer trolig til å vokse det på seg etterhvert :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens du venter på at han forhåpentligvis vokser det fra seg, er et tips å bruke lanolin i pelsen. Det nøytraliserer urinen sånn at det ikke lukter/blir klissete. Jeg bruker balsam med lanolin, men prosentdelen lanolin er kanskje for lav til å få den effekten. Jeg har ikke særlig problem at min tisser på seg. Tror kanskje jeg hadde kjøpt ren lanolin og blandet selv for å teste? Har ikke prøvd dette selv på hund, men brukte tøybleier på barna mine, deriblant ulltruse som ikke ble vasket, kun innsatt med lanolin. Og det luktet overhode ikke urin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og gjorde det der ganske lenge. Det hender vel ein og annan gong fortsatt, men langt mindre. Gav seg når han var rundt 18 mnd trur eg. ? Er vanskelig å kontrollere fire bein og tissefant samtidig tipper eg. ?

Dei tisser derimot på kvarandre av og til. Curse you, nysgjerrighet!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Godt å vite at jeg ikke er alene. Det med lanolin tror jeg at jeg må ta å prøve. Og at det har noe med at hunden er for kort i ryggen og for lang i beina kan jeg se for meg. Han er jo nesten 60 cm i mankehøyde, så her er det laaange bein :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei uff. Jeg har jo så lyst å stille ham ut, men syns det virker litt ekkelt å skulle stille ut en hund som er seig og klissete på forbena :x  Jeg kan jo ikke akkurat nekte ham å tisse heller om vi skulle finne på å reise på utstilling :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
1 time siden, puddellover skrev:

Med Kaos, hannvalp etter Zelda har det aldri blitt bedre. Han løfter på beinet og det senker seg sakte mens han fremdeles tisser siste rest. Dvs. at det er håpløst å ha lang pels og at man rett og slett må være flink til å vaske. #1 grunn til at jeg ALDRI skal ha hannpuddel:lol:

Dette tenkte jeg mye på før vi fikk puddel, Og var veldig skeptisk til hanhund. Ganske tilfeldig ble det dog just det, Og har aldri  angret :D men veldig lite gris på min. Han tisser ofte som en jente Og eneste gangen Han kan bli litt klissete er på fremsiden av lårene er om det har vært mye markering løs på tur, Og langt i fra Og måtte vaske daglig:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11. desember 2015 kl. 02.44.10, Tweety skrev:

Ånei uff. Jeg har jo så lyst å stille ham ut, men syns det virker litt ekkelt å skulle stille ut en hund som er seig og klissete på forbena :x  Jeg kan jo ikke akkurat nekte ham å tisse heller om vi skulle finne på å reise på utstilling :icon_confused:

 

Når du skal stille så kan du jo sette på han slike beinbeskyttelser som de bruker på mnder ol. 

Da vil han ikke tisse på forbeina ihvertfall. Litt ekstra jobb, men tissefri bein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
På 20. desember 2015 at 1:59 AM, Belgerdama skrev:

 

Når du skal stille så kan du jo sette på han slike beinbeskyttelser som de bruker på mnder ol. 

Da vil han ikke tisse på forbeina ihvertfall. Litt ekstra jobb, men tissefri bein :)

Så lurt! Det visste jeg ikke fantes :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...