Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå, Desember


Guest Belgerpia
 Share

Recommended Posts

28 minutter siden, Aslan skrev:

Nå hilste jo ikke jeg på samojeden når jeg var hos deg, men jeg nekter å tro han er representativ for spisshunder generelt ass :teehe: 

Hva?! er ikke en understimulert, stressa, hd og forkalkningsbefent hund representativ for hele gruppa altså? :o:lol: 

 Neida, litt mer seriøst, så er det svært få spisshunder som tiltaler meg mer enn utseendemessig. Altså, nydelige hunder, snille og greie, men det er liksom ikke hunden for meg av en eller annen grunn (kan ha noe med at jeg aldri har hatt en positiv opplevelse med buhunder, syns elghunder er slitsomme dyr, og ja, den overnevnte samojeden som jeg har sett trekk av i de få samojedene jeg har møtt). T er jo fantasisk, han kunne jeg nok bodd med uten å få fnatt, men det er ikke veldig mange spisshunder jeg har møtt som jeg kan si det samme om. Kasko gir meg fnatt fem ganger daglig. :aww:  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud!  Dere vet den eksamenskarakteren jeg fikk, som var midlertidig? Vel, jeg har fått den endelige: Jeg fikk A!!!!!!!!!!!

Jeg må legge det ut her også Min lille Nora er mestvinnende berner sennenhund tispe i Norge i 2015

Oh, forresten så sendte jeg inn dette bildet av Nora og meg til konkurransen "Jakten på kjæledyret" for noen uker siden, og i forige uke fikk jeg telefon om at jeg hadde fått andreplassen og vunnet 1

Posted Images

Vi, lillemor og jeg, har kakao/julekakepause. Mor svimler og barnet sutrer og er sliten, så da fant vi kakemann og pepperkaker, doktoren på tv og en kopp kakao til mamman. Har ikke gjort alt jeg skal enda, men pakket litt mer, frosste ned kjøttkaker, satt på oppvaskmaskin, mangler masse enda. :aww: Det blir bra når vi bare kommer oss avgårde. Helt sant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Raksha skrev:

Hva?! er ikke en understimulert, stressa, hd og forkalkningsbefent hund representativ for hele gruppa altså? :o:lol: 

 Neida, litt mer seriøst, så er det svært få spisshunder som tiltaler meg mer enn utseendemessig. Altså, nydelige hunder, snille og greie, men det er liksom ikke hunden for meg av en eller annen grunn (kan ha noe med at jeg aldri har hatt en positiv opplevelse med buhunder, syns elghunder er slitsomme dyr, og ja, den overnevnte samojeden som jeg har sett trekk av i de få samojedene jeg har møtt). T er jo fantasisk, han kunne jeg nok bodd med uten å få fnatt, men det er ikke veldig mange spisshunder jeg har møtt som jeg kan si det samme om. Kasko gir meg fnatt fem ganger daglig. :aww:  

Hehe, ja, det skal sies, det er mange spisshunder jeg får fnatt av og :lol: 

______

Hjemsendt fra jobb med forespeila hjemmekontor resten av året :teehe: Ikke feil, ikke feil. Må jo være tilgjengelig for telefoner og jeg må kunne reise inn på kort varsel, men sofa og peis var jaggu ikke feil :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Line skrev:

Når du åpner en tekst på 4 sider uten avsnitt og hver setning er på 5 linjer #denfølelsen :gaah: Tror kanskje vi skal gå oss en tur jeg, før jeg bryner meg på den :P 

:lol: Jeg er så glad min mamma frarådet meg å bli lærer den gangen jeg var ung og entusiastisk og skulle velge utdannelse :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

:lol: Jeg er så glad min mamma frarådet meg å bli lærer den gangen jeg var ung og entusiastisk og skulle velge utdannelse :lol: 

Skulle tro jeg visste bedre jeg også, enn å begynne som lærer i voksen alder :lol: 

Neida, jeg stortrives som lærer jeg, men retting er vel ikke akkurat favorittbiten ved læreryrket. Når man da i tillegg får dobbelt opp på grunn av sykdom og må bruke juleferien så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Når du åpner en tekst på 4 sider uten avsnitt og hver setning er på 5 linjer #denfølelsen :gaah: Tror kanskje vi skal gå oss en tur jeg, før jeg bryner meg på den :P 

Ooh, flashbacks til mine egne innleveringer :lol: Jeg skjerpa meg på vgs da :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Nå måtte jeg ta testen også. Spesielt siden jeg blir beskyldt for ADHD på fritiden, men aldri på jobb. Og det viser vel egentlig testen også: 14 poeng og lite sannsynlig og del B 21 poeng og sannsynligvis ADHD :P 

Konsentrasjon og organiserings vansker har jeg ikke, men problemer med å sitte i ro hjemme det har jeg :lol:  Men etter å ha vokst opp med en bror med ADHD så er jeg veldig "stille og rolig" :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Line skrev:

Skulle tro jeg visste bedre jeg også, enn å begynne som lærer i voksen alder :lol: 

Neida, jeg stortrives som lærer jeg, men retting er vel ikke akkurat favorittbiten ved læreryrket. Når man da i tillegg får dobbelt opp på grunn av sykdom og må bruke juleferien så...

Jeg skjønner jo ikke at jeg engang tenkte tanken etter å ha vokst opp med en mor som satt kveld etter kveld med rettinger og forberedleser, og stadig måtte på skolen søndag kveld for å stensilere (ja, det var den gangen man hadde stensilmaskiner, det :lol:) opp ting til mandagens undervisning. Jeg elsker forsåvidt å være med da - det luktet jo så godt av disse stensilmaskinene :aww: 

10 minutter siden, Aslan skrev:

Ooh, flashbacks til mine egne innleveringer :lol: Jeg skjerpa meg på vgs da :aww: 

:lol: Jeg hadde motsatt problem... jeg sleit veldig med å skrive nok... jeg var skitdårlig på å utbrodere og begrunne og forklare - og skrev vel stort sett korte og enkle setninger... 

2 minutter siden, JeanetteH skrev:

:lol: Nå måtte jeg ta testen også. Spesielt siden jeg blir beskyldt for ADHD på fritiden, men aldri på jobb. Og det viser vel egentlig testen også: 14 poeng og lite sannsynlig og del B 21 poeng og sannsynligvis ADHD :P 

Konsentrasjon og organiserings vansker har jeg ikke, men problemer med å sitte i ro hjemme det har jeg :lol:  Men etter å ha vokst opp med en bror med ADHD så er jeg veldig "stille og rolig" :lol: 

:lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Aslan skrev:

Er det vanlig at det står om det i rasebeskrivelser? Tror aldri jeg har lest det før! Jeg kjenner ikke veldig godt til akkurat lundehund, men har fulgt endel med på det krysningsprosjektet, og der har jeg fått inntrykk av at både kjønnsdrift og fertilitet er litt varierende på lundehundene, kanskje mest fertiliteten, men det er vel en av innavlsissuesene. Fant litt om det i RAS da " Lundehunder  som  er  godt  sosialiserte  med  andre  hunder  gjennom  livet  vil   normalt   pare   seg   uten   problem   eller   behov   for   menneskelig   innblanding.   Likevel   rapporteres  det   om   en   del   problem  i   forbindelse  med   paring.   For   tispene  handler det  om  lite  markert  løpetid,  dvs  den  er  vanskelig   å   se   for   mennesker,   og   at   tispa   ikke   lar   seg   pare   fordi   hun   er   for   «trang».   En   del   tisper   går   tom   etter   paring.   Oppdrettere   med   lang   erfaring   med   rasen   opplever  færre slike  problem.  For  hannene  rapporteres  at  en  del  er  klønete   og  ikke  finner  ut  av  selve  paringen.  Noen  av  disse  tilfellene  kan  skyldes feil   tidspunkt   for   paring.   Det   er imidlertid   påvist   redusert   sædkvalitet   hos   samtlige   hanner   som   har   vært   tappet   i   forbindelse   med   inseminasjon   og   lagring  i  genbank.  Dette  kan  også  være  årsaken  til  at  en  del  tisper  går  tom   etter  paring". Det med klønete hannhunder er det ihvertfall endel oppdrettere på min rase mener kan handle om dårlig kjønnsdrift, at de ikke skjønner greia helt liksom.

Nei jeg tror ikke det er vanelig, men jeg savner det på raser med høy kjønnsdrift. 

Har møtt endel direkte kvalme labrador/mops/CC hanner, og noe sånt kommer ikke inn i mitt hus, så for meg er høy kjønnsdrift en viktig ting å vite dersom jeg skal vurdere en rase :)

4 timer siden, laikamor skrev:

Åå, mye vind?

Skal reise hjemover idag, med kystbussen. Håper ferjeturene er rolige!

Ja veldig! Våknet opp nå til nyheter om tak som hadde blåst av boligblokk, garasje som har blåst ut i veien og at det anbefales å holde seg innendørs i dag. :shocked:

2 timer siden, Sanne skrev:

De regnes som spisshund ja :) En flott familiehund, går overens med det meste av dyr, fantastiske med unger, men det kan være alt fra litt til mye lyd :lol: Verdt det da, definitivt!
 

Ah, da har jeg misforstått, jeg trodde de var en av de mindre vokale spisshundene.  Da får vi vente med å vurdere rasen til vi vinner i lotto og flytter til huttiheita :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, nå begynner jeg snart å se på sommerjobber i Trøndelag også... Bare jeg får muligheten til å tilbringe litt tid i Tønsberg også!

Så hvis dere vet om noe som kan være interessant, rop ut! :) (mulig jeg sier nei til noe, har noen ting som bare er nei) 

Bor fortsatt på kvål så må være levelig avstand ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

:lol: Jeg er så glad min mamma frarådet meg å bli lærer den gangen jeg var ung og entusiastisk og skulle velge utdannelse :lol: 

Mens min mamma, som ble lærer i voksen alder, aldri slutter å mase om at jeg bør fullføre lærerutdannelsen jeg droppa ut av fordi jeg skjønte jeg ikke ville bli en god lærer :ahappy: Jeg kan helt fint formidle teori, men mener at man bør ha en viss glød og engasjement i det pedagogiske og det å forme og utvikle barnesinnet for å være en god lærer. Kan jeg ikke være en god lærer, bør jeg ikke være lærer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....tenker jeg spise frokost/middag på Måken før jeg drar for å svømme Talli også nattevakt senere. Er litt lat og har bare "lage" mat i frys og kjøleskap. Heller lage noe ordentlig til i natt. 

Også har tydeligvis valpen min sovedag etter to dager på utstilling. Eller den begynner skjønne litt mer av min døgnrytme og når jeg er slapp så skal den være slapp også (den fikk en tur når jeg kom hjem fra jobb i dag morges, så det kan jo ha en sammenheng det også :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sover valpen etter innholdsrik tur til vet. for 12-ukers vaksine. Mye nytt å lukte på, fikk snuse på en vorstehr han møtte i døra og overså totalt en liten papillon som satt og gneldra på venterommet. Gutten ser ut til å bli stor for rasen ja, hele 6 kg allerede! Vet. mente han ikke var overvektig heldigvis, bare stor. Så nå ligger han helt kaputt og snorker bak gardina, og jeg har tid til litt nettsurfing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pixie skrev:

Mens min mamma, som ble lærer i voksen alder, aldri slutter å mase om at jeg bør fullføre lærerutdannelsen jeg droppa ut av fordi jeg skjønte jeg ikke ville bli en god lærer :ahappy: Jeg kan helt fint formidle teori, men mener at man bør ha en viss glød og engasjement i det pedagogiske og det å forme og utvikle barnesinnet for å være en god lærer. Kan jeg ikke være en god lærer, bør jeg ikke være lærer. 

Ja, glød og engasjement er egentlig alfa og omega dersom man skal bli en god lærer, tror jeg. Jeg hadde jo heller ikke det, egentlig... tror jeg... eller - det vet jeg jo ikke, men jeg føler ikke NÅ at jeg hadde blitt noen god lærer i hvert fall :). 

19 minutter siden, JeanetteH skrev:

....tenker jeg spise frokost/middag på Måken før jeg drar for å svømme Talli også nattevakt senere. Er litt lat og har bare "lage" mat i frys og kjøleskap. Heller lage noe ordentlig til i natt. 

Latsabb !!!! 

19 minutter siden, JeanetteH skrev:

Også har tydeligvis valpen min sovedag etter to dager på utstilling. Eller den begynner skjønne litt mer av min døgnrytme og når jeg er slapp så skal den være slapp også (den fikk en tur når jeg kom hjem fra jobb i dag morges, så det kan jo ha en sammenheng det også :P )

Eller den skjønner mer av manglende døgnrytme :lol:. Søteste gullefnuttet :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Sanne skrev:

Jeg drev akkurat å skrev omtrent det samme som Aslan har nevnt :lol: 

Forøvrig er det godt å se at så mange får øynene opp for rasen. Og selvfølgelig prosjekthundene da, det er så ufattelig spennende å få ta del i det på så nært hold. Å få følge en av de første gjennom livet hans føles som et privilegium, når lundehunden er hjerterasen min:ahappy: Det er jo ikke lenge til første prosjektkull-hundene skal pares, om alt av tester går gjennom!

Kan du si noen få ord om hva det prosjektet handler om, så slipper et gammelt drog å google?

Jeg prøvde å sitere @Siri, men det syntes ikke sonen at jeg skulle. Jeg skulle si at hun sikkert ikke klarte å skrive blomstrende tekster fordi hun er realist. Det fikk meg nemlig til å tenke på min nevø matematikeren. Han slet veldig med å skrive tekster, men en gang fikk han toppkarakter, da skrev han nemlig om et matematisk problem. :lol:

Og når det gjelder det å være lærer så stortrives jeg i det yrket og gleder meg faktisk hver dag til å dra på jobb. Siden jeg er rådgiver også har jeg bare tolv timer undervisning i uka, det er akkurat passe og medfører lite retting.

Men jeg var syk en uke rett etter juletentamen og har derfor en bunke på 22 besvarelser med meg hjem, det gjenstår bare et par timers arbeid nå da, så det er helt overkommelig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekken ligger vannrett utenfor pga vinden :( ...

også har jeg blitt headhuntet i dag!!! Til en jobb som ikke er relevant for utdanningen min i det hele tatt, men relevant for den forrige utdanningen jeg begynte på. Det er jo litt spenennde, men ikke noe jeg interesserer meg for eller ønsker å jobbe med egenltig. Webutvikler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Ta med deg lommelykt og en god bok, den er kjedelig for voksne.

Syntes den var bra jeg . Holdt på å le meg i hjel av "den som venter på noe godt venter ikke på Jesus " o.l :lol: 

 

Edit: jeg hadde 32 på del A og 24 tror jeg på del B , så jeg har definitivt ADHD i følge testen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tøfler av mammaen og pappaen min til jul, fordi jeg ønsket meg ordentlige tøfler, og det gjorde jeg fordi jeg alltid har vonde bein og alltid fryser på beina. Jeg har ikke hjerte til å fortelle mammaen og pappaen min at crocksene til 80 kr fra Europris er bedre å ha på beina enn tøfla til 400-500 kr fra Eurosko, jeg :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Kan du si noen få ord om hva det prosjektet handler om, så slipper et gammelt drog å google?

Jeg prøvde å sitere @Siri, men det syntes ikke sonen at jeg skulle. Jeg skulle si at hun sikkert ikke klarte å skrive blomstrende tekster fordi hun er realist. Det fikk meg nemlig til å tenke på min nevø matematikeren. Han slet veldig med å skrive tekster, men en gang fikk han toppkarakter, da skrev han nemlig om et matematisk problem. :lol:

Og når det gjelder det å være lærer så stortrives jeg i det yrket og gleder meg faktisk hver dag til å dra på jobb. Siden jeg er rådgiver også har jeg bare tolv timer undervisning i uka, det er akkurat passe og medfører lite retting.

Men jeg var syk en uke rett etter juletentamen og har derfor en bunke på 22 besvarelser med meg hjem, det gjenstår bare et par timers arbeid nå da, så det er helt overkommelig.

 

 

Det er klart jeg kan! :D 

Lundehundklubben har satt i gang krysningsprosjekt for å øke den genetiske variasjonen innen rasen. Målet er forbedret helse og fertilitet. Lundehund har ikke mange sykdomsplager, men sliter med IL (intestinal lymfangiektasi, en mage-/tarmsykdom som rammer en hel del lundehunder), som er noe man vil prøve å få redusert som en effekt av prosjektet. 

Det blandes inn buhund (Min Banzai er blanding av buhund og lundehund), islandsk fårehund og norrbottenspets. Krysningsvalpene registreres i et x-register hos NKK som en egen sidepopulasjon. Om x-reg. hundene går gjennom på helseundersøkelsene, så skal de pares med lundehunder:) Innkrysning av x-registrerte hunder til den ordinære lundehund-stammen skjer kun når man ser at målet med krysningsprosjektet er oppnådd. Dette innebærer den eksteriøre biten, for de skal naturligvis være rasetypiske, temperamentsmessig og undersøkelse av helse. 
Prosjektet er godkjent av NKK, og drives i samarbeid med dem :) 

Et par bilder av fjolletrollet mitt!
12009779_10153474723616293_9702322264970

11215134_10153474723631293_4465160551138

Trenger kanskje ikke spamme AN med prosjektet, så det er bare å hoppe over i tråden hans også altså^^ jeg svarer gjerne på spørsmål, deler bilder etc:ahappy:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...