Gå til innhold
Hundesonen.no

Måtte avlive rottweiler og fire valper


Gjest
 Share

Recommended Posts

– Dette er tragisk, sier dyrlege Leon Cantas som driver dyreklinikken PrivatVet.no i Lakselv.

Natt til tirsdag ble han oppringt av tollvesenet og satt til den oppgave å avlive fire hundevalper og en voksen rottweiler. Bakgrunnen var at en norsk kvinne fra Finnmark ble stanset i en rutinekontroll på grenseovergangen i Utsjok, Finland mandag kveld.

 

http://mobil.ifinnmark.no/matte-avlive-fire-valper-og-en-rottweiler-folk-ma-forsta-at-dette-ikke-er-tull/s/5-81-3653

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mushi skrev:

Det som er tragisk er at folk ikke leser lovverket. Det er vel ikke lenge siden en annen hund ble avlivet der pga det samme?

Hvis du leser artikkelen så er det vel det veterinæren mener er tragisk også altså, om det skulle virke som noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager altså, men folk er idioter. Bare tenk på alle dem som ikke blir tatt på grensene, og som dermed utsetter oss andre for smitterisikoer. Egoistisk og uansvarlig. Dessverre så er det dyrene som må lide for at eierne er nedsnødde. Som vanlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kristiin skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvordan eier dette er.. Hadde dette vært meg hadde jeg dratt til et dyrlegekontor i Finland, chippet, vaksinert og fikset pass. Det hadde bare tatt henne en dag ekstra, kontra avliving.. 

Siden det var rabies vaksinen som manglet ville det vært snakk om litt mer enn en dag før hunden fikk innreise. En måned for tispa og avhengig av hvor gamle valpene var kunne det vært lengre for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke helt med meg hvor dette var, men grenseovergangen mellom Karasjok og Karigasniemi er i alle fall... veldig lite oppsiktsvekkende, for å si det sånn. Vips, plutselig var man i Finland liksom. Jeg har selv kjørt på svipptur til Finland for moro skyld der, og jeg har ikke problemer med å skjønne at man ikke tenker over at man faktisk passerer ei grense.

Ikke at det unnskylder noe som helst da, selvsagt, men når man bor sånn til at Finland regnes som "nærmiljøet" tenker man kanskje ikke alltid så mye over at det er et annet land. Når det er sagt så skjønner jeg derimot virkelig ikke hvorfor de som bor så nært grensa ikke bare sørger fot å ha papirene i orden til enhver tid, så slipper de å tenke så mye :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg fikk ikke helt med meg hvor dette var, men grenseovergangen mellom Karasjok og Karigasniemi er i alle fall... veldig lite oppsiktsvekkende, for å si det sånn. Vips, plutselig var man i Finland liksom. Jeg har selv kjørt på svipptur til Finland for moro skyld der, og jeg har ikke problemer med å skjønne at man ikke tenker over at man faktisk passerer ei grense.

Ikke at det unnskylder noe som helst da, selvsagt, men når man bor sånn til at Finland regnes som "nærmiljøet" tenker man kanskje ikke alltid så mye over at det er et annet land. Når det er sagt så skjønner jeg derimot virkelig ikke hvorfor de som bor så nært grensa ikke bare sørger fot å ha papirene i orden til enhver tid, så slipper de å tenke så mye :P

Joda, ser poenget med nærhet osv, men du tar vel vanligvis ikke med deg fire valper på svippturene dine til Finland, eller?

EDIT: Oops, leste feil :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lene_S skrev:

Joda, ser poenget med nærhet osv, men du tar vel vanligvis ikke med deg fire valper på svippturene dine til Finland, eller?

Nei, det hadde vært interessant å vite hva som egentlig lå bak der, akkurat denne saken var jo litt spesiell. Men det er vel verken første eller siste gang hundeeiere går på en smell der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nei, det hadde vært interessant å vite hva som egentlig lå bak der, akkurat denne saken var jo litt spesiell. Men det er vel verken første eller siste gang hundeeiere går på en smell der..

Noe annet som jeg synes er interessant er at det virker på deg som folk der oppe i nord er mindre bevisste på at de drar til et annet land enn her i sør. Jeg bor ganske nær Svinesund, og folk rundt her dra jo dit jevnlig. De fleste sier faktisk at de skal til Sverige, ikke til Svinesund eller noe annet svensk sted, men Sverige. Og da går jo tankene direkte til "annet land" med en gang. I hvert fall for meg, kan jo ikke svare for andre, men mitt inntrykk er at folk flest er veldig bevisste på at Sverige er et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lene_S skrev:

Noe annet som jeg synes er interessant er at det virker på deg som folk der oppe i nord er mindre bevisste på at de drar til et annet land enn her i sør. Jeg bor ganske nær Svinesund, og folk rundt her dra jo dit jevnlig. De fleste sier faktisk at de skal til Sverige, ikke til Svinesund eller noe annet svensk sted, men Sverige. Og da går jo tankene direkte til "annet land" med en gang. I hvert fall for meg, kan jo ikke svare for andre, men mitt inntrykk er at folk flest er veldig bevisste på at Sverige er et annet land.

Har du sett grenseovergangene i nord? :)

Som nevnt over her, det er slett ikke sikkert man får med seg at man kjører inn i et annet land overhode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, maysofie skrev:

Har du sett grenseovergangene i nord? :)

Som nevnt over her, det er slett ikke sikkert man får med seg at man kjører inn i et annet land overhode.

Nope, har ikke vært i Trondheim en gang, jeg ;) Men bare så det er sagt, før noen føler seg tråkket på; jeg mente på ingen måte å kritisere nordboere for noe som helst, jeg syntes bare det var et fascinerende fenomen. For som sagt, her nede lages det store numre ut av at man drar til Sverige, og jeg hadde ikke tenkt på hvordan sånt fungerte oppe rundt finskegrensa.

Når det er sagt, så burde det kanskje sette fokus rundt dette, slik denne dyrlegen prøvde. Folk som har hund bør ha papirene i bilen dersom man stadig finner seg selv på feil side av grensa, og ha rutine på jevnlige rabiesvaksiner. For den er jo litt mer tidkrevende enn ormekuren man må ha for å komme hjem fra Sverige. Der kan man jo bare snu, finne en dyrlege og få kuren, og prøve igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, maysofie skrev:

Har du sett grenseovergangene i nord? :)

Som nevnt over her, det er slett ikke sikkert man får med seg at man kjører inn i et annet land overhode.

Den holder faktisk ikke. Bor man der så vet man da hvor man er. Vet man ikke hvor man er, så bør man kanskje ikke ferdes alene.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Line skrev:

Den holder faktisk ikke. Bor man der så vet man da hvor man er. Vet man ikke hvor man er, så bør man kanskje ikke ferdes alene.

Hehe. Jeg har selv stått på døra til en restaurant i Karigasniemi og lurt på hvorfor i alle dager det var stengt - i mitt hode skulle det være åpent nesten en time til. Jeg tekte rett og slett ikke på at jeg var i Finland og det var en annen tidssone der :lol: Men jeg var heldigvis ikke alene da :P Noen grenseoverganger i nord er tydeligere enn andre, jeg har ikke noe problem med å få med meg at jeg kjører inn i Finland når jeg skal til Kilpis, for eksempel. Men akkurat i Karasjok kan jeg faktisk skjønne  at folk ikke nødvendigvis får det med seg, i alle fall ikke de som bor der og kjører den strekningen jevnlig på rein automatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Line skrev:

Hvis man jevnlig kjører over grensa, slik at det går på automatikk, så sørger man da vel for å ha vaksiner og papirer i orden. 

Helt klart, og at man ikke har papirene på stell når man bor så nært grensa at det er aktuelt å svippe over i tide og utide finnes det absolutt ingen unnskyldning for.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var at man har et helt annet syn på landegrensene. Det er like vanlig å ta seg en svipptur innom butikken på andre siden av grensen enn å stoppe i et sentrum. Mange har venner, familie, hytte og turområde rett over grensen. Det blir litt automatikk i ferdselen.

Ikke at det på noen måte rettferdiggjør manglende helsepunkter og avlivning, men man trenger ikke å ha gitt f**n i det selv om man plutselig befinner seg på feil side av grensen med hund i bagasjerommet man ikke får ta med seg hjem (ref tidligere sak).

Det i tanken, så er det veldig bra at slike saker dras frem for å skape visshet om det - selv om det ikke burde være nødvendig!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maysofie skrev:

Ikke at det på noen måte rettferdiggjør manglende helsepunkter og avlivning, men man trenger ikke å ha gitt f**n i det selv om man plutselig befinner seg på feil side av grensen med hund i bagasjerommet man ikke får ta med seg hjem (ref tidligere sak).

 

Akkurat i denne saken tviler jeg på at akkurat manglende stedsans er forklaringen. Man kjører liksom ikke rundt med fire valper på måfå. Da er de mest sannsynlige forklaringene enten uvitenhet eller forsøk på smugling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maysofie skrev:

Poenget mitt var at man har et helt annet syn på landegrensene. Det er like vanlig å ta seg en svipptur innom butikken på andre siden av grensen enn å stoppe i et sentrum. Mange har venner, familie, hytte og turområde rett over grensen. Det blir litt automatikk i ferdselen.

Ikke at det på noen måte rettferdiggjør manglende helsepunkter og avlivning, men man trenger ikke å ha gitt f**n i det selv om man plutselig befinner seg på feil side av grensen med hund i bagasjerommet man ikke får ta med seg hjem (ref tidligere sak).

Det i tanken, så er det veldig bra at slike saker dras frem for å skape visshet om det - selv om det ikke burde være nødvendig!

Jeg bor rett ved svenskegrensa i Østfold, og jeg drar til Sverige hele tiden, men jeg er veldig obs på at jeg da ikke har med meg hund. Kjører man mye over grensa og har hund, som man alltid har med seg, så bør man jo i det minste ha papirene i orden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Wilhelmina skrev:

Jeg fikk ikke helt med meg hvor dette var, men grenseovergangen mellom Karasjok og Karigasniemi er i alle fall... veldig lite oppsiktsvekkende, for å si det sånn. Vips, plutselig var man i Finland liksom. Jeg har selv kjørt på svipptur til Finland for moro skyld der, og jeg har ikke problemer med å skjønne at man ikke tenker over at man faktisk passerer ei grense.

Karigasniemi_border_20090715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...