Gå til innhold
Hundesonen.no

overvektig valp


Gjest
 Share

Recommended Posts

12 minutter siden, miomio skrev:

Ok, da har jeg kjøpt Royal canin weight control. Var innom veterinæren og fikk beskjed om at den burde jeg prøve. Dro innom en dyrebutikk og den ble anbefalt der også, uten at jeg sa noe navn eller merke. Men der var den utsolgt. 
Dro så til en tredje butikk og ga info og spurte hva de anbefalte. Samme fôret. Så 3 av 3 har sagt at valpen bør ha dette fôret, alle sa samme mengde også. 

Han skal nå få fôr to ganger om dagen. Veid opp så klart. 80g tror jeg det var.. eller 60, må lese bakom. husker ikke i farten. 

 

Som hovedregel er jeg enig med Polfarer oppi her ang kalorifattig til et dyr i vekst, men jeg aner hvor overvektig din valp er, så jeg skal ikke være bombastisk. Fortsett i hvert fall å ha kontakt med vet'n under slankekuren ;)

Jeg vil anbefale deg tre måltider til en så liten hund. Fordi de har så bittesmå magesekker, så er det ganske vanlig at små hunder får for tomme mager. Da gulper de gult skum, altså galle. Dette gjorde Ayla jevnlig, det var sånn jeg lærte det. Les her.

Akkurat nå, miomio skrev:

Jeg har vokst opp med hunder. Vi har aldri, aldri veid opp fôret til hundene. Ingen var overvektige eller sykeligovervektig. 
Han ene er det nå, ble det etter han ble kastrert. Men så er han maks lat og matmons fra en annen verden. 
Men hjemme hos mamma og pappa så får de mat ved bordet, de tigger nå til de grader. 

 

Det er lett å bli bortskjemt med dyr som ikke har problemer med vekten, som du nå har merket. Jeg vet ikke hva slags hunder foreldrene dine har, men jeg vet at din har chi innblandet, og jeg har fått beskjed fra flere hold at de er dårlige til å regulere inntaket selv, de eter til de stuper. Noe som stemmer for Ayla i hvert fall.

Ellers høres det ut på innleggene dine nå at du virkelig legger inn en innsats, og har innsett hvor "feilen" ligger. Det er veldig bra, og det er flott å lese hvor mye du har stått på i dag. Tommel opp herfra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette er faktisk såre enkelt: Du må ta styringen over når og hvor mye både katt og bikkje spiser. Enkelt forklart betyr det at katta må over på lettere fôr, og både pus og voff må få faste måltider 3

Jeg er helt enig. I tillegg ville jeg begynt å GÅ TUR med hunden i stedet for å la den leke med katt/hund. Det blir ikke det samme at en valp leker som at den får litt mer strukturert mosjon. Når hund

Hvis katten kun er ett år ville jeg ikke ha føyet meg så mye etter han. Det er noe annet med en katt som har hatt de samme vanene i ti år, men du skal ha denne katten i femten år til og bestemmer han

1 minutt siden, Lene_S skrev:

Som hovedregel er jeg enig med Polfarer oppi her ang kalorifattig til et dyr i vekst, men jeg aner hvor overvektig din valp er, så jeg skal ikke være bombastisk. Fortsett i hvert fall å ha kontakt med vet'n under slankekuren ;)

Jeg vil anbefale deg tre måltider til en så liten hund. Fordi de har så bittesmå magesekker, så er det ganske vanlig at små hunder får for tomme mager. Da gulper de gult skum, altså galle. Dette gjorde Ayla jevnlig, det var sånn jeg lærte det. Les her.

Det er lett å bli bortskjemt med dyr som ikke har problemer med vekten, som du nå har merket. Jeg vet ikke hva slags hunder foreldrene dine har, men jeg vet at din har chi innblandet, og jeg har fått beskjed fra flere hold at de er dårlige til å regulere inntaket selv, de eter til de stuper. Noe som stemmer for Ayla i hvert fall.

Ellers høres det ut på innleggene dine nå at du virkelig legger inn en innsats, og har innsett hvor "feilen" ligger. Det er veldig bra, og det er flott å lese hvor mye du har stått på i dag. Tommel opp herfra :D

Oy det med gult skum ante jeg ikke.. han spydde opp det en gang, det skjedde rett før fôring. Tenkte ikke stort over det.
Men skal gjøre det, tre måltider om dagen :D 

Så klart skal jeg ha kontakt med veterinæren. Dersom valpen går fort ned i vekt så blander jeg det ut med vanlig valpefôr. Alt er avhengig av hvordan kroppen hans reagerer på slankingen. Han er jo tross alt en valp i vekst og litt valpefett er jo bra å ha. Så kommer ikke til å være nazi med vekten. Vanskelig å si 2 uker på slankefôr, så 50/50 på vanlig og slankefôr også etter 4 uker over på vanlig valpefôr. Det er jo vanskelig å vite hvor fort han går ned, hvor mye han går ned osv. Så jeg får bare følge med, veie han ofte og se hva som skjer.

Mosjon er ikke problemet. Han herjer fra morgen til kveld. Får de turene han trenger. Han har en katt han leker og herjer med, og hunden til søsteren min. Nå så blir han fort sliten, puster og peser alt for fort, men herjer for det. - Så er det nevnt. Ser andre har nevnt dette som et tiltak til slankingen. 

Takker. Har vridd og vendt hodet mitt for å finne ut hva jeg skal gjøre. 
Ikke enkelt når valpen er matmons fra en annen verden, og katten er sta som et esel. Men, det ser ut som at han har akseptert skålen! For den har fått stått i fred i hele dag og han spiste nå nettopp igjen :D 

Har sagt ifra til familien min, søsteren min har hund også og bor i nærheten. 
Har sagt ifra at når Mio kommer på besøk så SKAL matskålen opp fra gulvet. For han løper først til matskålen, sluker alt også går han bort å hilser på folk. For en gjest han er :P De bruker å le det vekk, også får han en haug med godbiter også sniker de gjerne noen biter med mat mens de selv spiser. Jeg har nå tatt en prat med mamma og søsteren min, og har sagt ifra at hvis de ikke holder de reglene jeg har satt for Mio, så får han ikke være på besøk hos de uten at jeg er der. Begge liker å kidnappe han, så han er ofte på besøk hos noen. 
Men nå er det nok, for det nytter jo ikke å sette han på slankefôr, når de mater han med vom, våtfôr, godbiter OG restemat i løpet av få timer. 

Synes det er så vanskelig. Da jeg innså at det kunne bli et problem, så ble jeg så overveldet at jeg bare lukket øynene og håper på at ting skulle snu. Men han har vært en matmons fra dag 1, og kommer nok alltid til å forbli det. Men nå har jeg den kunnskapen jeg trenger, funnet en god løsning også er det bare å få inn rutinene. 
Mat, vekt og slike ting har aldri vært nå problem med våre hunder. Så alt er helt nytt for meg. 
Så det er mye å sette seg inni. Føles ut som mye arbeid, men det blir jo en vane som alt annet og da er veiing og fôring null stress. Det er jo min skyld at valpen er overvektig. Jeg vet jo det. Men det er også mitt ansvar å gjøre noe med det. Så håper familien min hører på det jeg sier om det å gi han matrester, godbiter og slike ting når han er på besøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snusmumrikk skrev:

Hvor gammel er valpen da? Om den ikke er bitteliten er det nok bedre med slankefor enn at han får gå rundt med mye ekstra vekt.

6 måneder er han nå. Men kommer som sagt til å følge nøye med på vekten. 
Så fort han nærmer seg normalvekt så begynner det vanskelige, å finne balansen mellom valpefôr, slankefôr og en sunn kropp. 

Kanskje kan han gå rett over til valpefôr også holder vekten seg stabil. Kanskje går vekten rett opp. Kanskje må han gå på 50/50 for å ha en stabil normalvekt, kanskje må han gå på slankefôr resten av livet. 
Det vet jeg jo ingenting om enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 minutt siden, Snusmumrikk skrev: Hvor gammel er valpen da? Om den ikke er bitteliten er det nok bedre med slankefor enn at han får gå rundt med mye ekstra vekt.

6 måneder er han nå. Men kommer som sagt til å følge nøye med på vekten. 

Så fort han nærmer seg normalvekt så begynner det vanskelige, å finne balansen mellom valpefôr, slankefôr og en sunn kropp. 

Kanskje kan han gå rett over til valpefôr også holder vekten seg stabil. Kanskje går vekten rett opp. Kanskje må han gå på 50/50 for å ha en stabil normalvekt, kanskje må han gå på slankefôr resten av livet. 

Det vet jeg jo ingenting om enda. 

Chi-blanding på 6 mnd begynner å nærme seg ferdig utvokst, og selv om valpefor kanskje er ideelt litt til, så ser jeg ikke noe problem med å putte han på slankefor nå. Han er mer unghund enn valp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Chi-blanding på 6 mnd begynner å nærme seg ferdig utvokst, og selv om valpefor kanskje er ideelt litt til, så ser jeg ikke noe problem med å putte han på slankefor nå. Han er mer unghund enn valp :)

Jeg er helt enig. I tillegg ville jeg begynt å GÅ TUR med hunden i stedet for å la den leke med katt/hund. Det blir ikke det samme at en valp leker som at den får litt mer strukturert mosjon. Når hunder leker sammen tar de ofte pauser som vi ofte ikke legger merke til - på tur må de bevege seg hele tida og man har mer kontroll på aktiviteten. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis de begge er overvektige og matglade, hadde jeg heller tatt bort tørrforet og gitt bløtmat i stedet. Det er tørrfôret som inneholder en masse drit (hvertfall kattefôr fra RC) som gjør de feite, i tillegg til at de fort gjort går sultne når de bare får en håndfull om dagen. Bløtmat er mest vann og bittelite næring i forhold til det komprimerte tørre, og de kan få spise seg mette og nesten i tillegg få i seg mindre kalorier enn riktig mengde tørrfor.

For en katt gjør det hvertfall stor forskjell å få 200g bløtt om dagen, i stedet for 60g tørt med en stor andel korn i.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han er så glad i mat, kan du godt bruke tørrforkuler som godbiter. Bare mål opp dagsrasjonen om morgenen og ta av det når du skal gi godbiter. Da vet du at han ikke får i seg for mye, uten at du må begrense trening og belønning. Det gjør jeg med mitt 6 måneder gamle matvrak. Vi klikkertrener stort sett hver dag og belønner mye på tur og i diverse situasjoner, så ellers hadde det fort blitt VELDIG mye godbiter :P

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du sier at du ikke kan gi Vom, med begrunnelsen at valpen stjeler maten til katten? Kan du ikke bare sette skålen til katten opp på benken eller ta hunden bort (bånd / bur / annet rom / tur) mens katten spiser? Har inntrykk av at du gjør ting litt vanskeligere enn de trenger å være ;)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

 

Chi-blanding på 6 mnd begynner å nærme seg ferdig utvokst, og selv om valpefor kanskje er ideelt litt til, så ser jeg ikke noe problem med å putte han på slankefor nå. Han er mer unghund enn valp :)

Ikke si det. Han er fortsatt babyen min til han fyller 5 år :( 

Han er chihuahua og papillon og bitte litt jack russel (men det er så lite at vi dropper å si det). Masse papillon i han (over 50%), litt chihuahua og svært, svært lite jack russel for å være eksakt haha 
Men babyen min blir ikke stor før jeg sier han har blitt stor. 

En liten.. sidesprang (side track?).
Ryddet i godbit-boksen. Har en brødboks full av hundegodteri og kattegodteri. 
Mest griseører, tyggebein i alle farger og fasonger (føles det ut som) og kattegodbiter. 

Tok dentastix, tyggebein og andre bein - haha, i et norgesglass fra IKEA.
Småbitene tok jeg i et mindre norgesglass fra IKEA. 

At jeg ikke tenkte på det før! 
Det holder jo godbitene ferske og myke, så slipper de å bli tørket ut og harde. De posene som kan lukkes får bli som de er, men de som ikke kan lukkes uten hjelp av klesklype eller annen klype, ble puttet i norgesglass. Ser kult ut, og det holder seg bedre. Også ble det mer ryddig i godisboksen og jeg fant ut at jeg har 3 poser som er åpnet, av samme type godbiter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Siri skrev:

Jeg er helt enig. I tillegg ville jeg begynt å GÅ TUR med hunden i stedet for å la den leke med katt/hund. Det blir ikke det samme at en valp leker som at den får litt mer strukturert mosjon. Når hunder leker sammen tar de ofte pauser som vi ofte ikke legger merke til - på tur må de bevege seg hele tida og man har mer kontroll på aktiviteten. 

Jeg går jo turer, han får de turene han trenger. 
Vi går to langturer og mange, mange småturer på 2-3 minutter etter behov. Jeg har skrevet om dette i en annen tråd. Jeg kan IKKE begynne å kødde med gåturene, for da blir det kaos. Det har tatt meg flere måneder og finne en balanse som gjør at hunden ikke blir under/over stimulert, stresset og ikke tisser ute. Jeg har prøvd det som kan prøves, og nå har vi endelig funnet noe som funker for meg og hunden. Han har ingen uhell inne lengre, kun hvis jeg dusjer, står å lager middag, altså er for opptatt til å legge i fra meg alt og løpe ut. 

Og pauser, HAHAHA du skulle ha sett de. Her er det full fres, så hører du et dunk, der sloknet begge to. Så er det ut å tisse også er det på'en igjen. Pauser, det finnes ikke her i gården. 

20 timer siden, ChristinB skrev:

Altså, hvis de begge er overvektige og matglade, hadde jeg heller tatt bort tørrforet og gitt bløtmat i stedet. Det er tørrfôret som inneholder en masse drit (hvertfall kattefôr fra RC) som gjør de feite, i tillegg til at de fort gjort går sultne når de bare får en håndfull om dagen. Bløtmat er mest vann og bittelite næring i forhold til det komprimerte tørre, og de kan få spise seg mette og nesten i tillegg få i seg mindre kalorier enn riktig mengde tørrfor.

For en katt gjør det hvertfall stor forskjell å få 200g bløtt om dagen, i stedet for 60g tørt med en stor andel korn i.

Fikk beskjed av veterinær og de fra dyrebutikkene om å bruke dette fôret. Får se hva som skjer videre, også får jeg se hvordan det går. Begynner han å tigge og viser at han er sulten så må jeg jo forandre på noe. 

20 timer siden, Emmy skrev:

Hvis han er så glad i mat, kan du godt bruke tørrforkuler som godbiter. Bare mål opp dagsrasjonen om morgenen og ta av det når du skal gi godbiter. Da vet du at han ikke får i seg for mye, uten at du må begrense trening og belønning. Det gjør jeg med mitt 6 måneder gamle matvrak. Vi klikkertrener stort sett hver dag og belønner mye på tur og i diverse situasjoner, så ellers hadde det fort blitt VELDIG mye godbiter :P

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du sier at du ikke kan gi Vom, med begrunnelsen at valpen stjeler maten til katten? Kan du ikke bare sette skålen til katten opp på benken eller ta hunden bort (bånd / bur / annet rom / tur) mens katten spiser? Har inntrykk av at du gjør ting litt vanskeligere enn de trenger å være ;)

 

Jeg bruker nå tørrfôret som belønning under klikketrening. Jeg måler opp dagsporsjonen om morgningen, sprer den utover i 3 måltider også tar jeg et par kuler og bruker som belønning. Vi bruker å trene utpå kvelden, litt før siste måltidet. 

Det er ikke bare bare. 
Vom er det aller helligste her i gården. Både katt og hund forguder vom. Jeg har prøvd å sperre katten i gangen, hatt hunden i gangen, i bur ja alt. Men det blir kaos, for den som er stengt ute VET at det er vom på gang. 
De elsker vom, det er det eneste de sloss over. Hund og katt kan fint ligge å tygge på et griseøre sammen, null problem. Men vom, det nekter de å dele, begge to. 

Valpen bruker å være på besøk til søsteren min, eller på hytta sammen med pappa ofte. Da bruker han å få vom. For han tørr ikke å yppe på de to andre vom-elskerne. (mamma og pappa har to hunder og søsteren min en). Når hunden ikke er hjemme så får katten vom. De tørr han ikke å krangle med, så da blir det ikke krig på samme måte som mellom han og katten. 

Valpen sluker i seg vommet, han rekker ikke å tygge en gang. Fått det i vrangstrupen flere ganger, harket, hostet og spydd. Dette skjer hjemme, til søsteren min og på hytta. Men han må fint sitte der å se på at de andre spiser for han får ikke røre deres skål. Dette er hunder som IKKE er matagressive på noen som helst måte, men alle forguder vom. 
Han sluker det fordi han må forte seg, slik at han kan ta halvparten av katten sin. Det er ikke bra at han sluker det så fort. Nå tar han seg tid til å spise maten sin, han sluker det ikke og det er sånn det skal være. 
Jeg bor i blokk og bjeffing kan ikke skje, for da må jeg gi i fra meg hunden! Har en avtale med utleieren ang dette. Og det er veldig strengt for det er egentlig ikke lov med hund. Hvorfor jeg fikk tillatelse er en privatsak. Han bjeffer hvis katten får det på benken (prøvde i går kveld, måtte fjerne det for det ble alt for mye bråk og krangling). Han bjeffer hvis en av de er stengt ute osv.
Jeg har bjeffebånd (med lukt, ikke nå smerter og blablabla) men han gir **** i den når det kommer til vom. Han bjeffer for det, han går bananas og bjeffebåndet spruter i alle retninger og han kunne ikke ha brydd seg mindre. Så nei, vom er ikke aktuelt akkurat nå.
 
Får se om det blir bedre, kanskje han vokser det av seg å blir litt roligere når det kommer til vom. Når vekten har gått ned så skal jeg blande vom og tørrfôr i en liten ball, se om han bruker lengre tid og ikke sluker det og er så gnien på vommen. 

Matskålen står der fortsatt, ser ut som at katten har godttatt det! Så det ser ut som at ting går rett vei nå. 
Valpen tigger ikke eller virker noe spesielt sulten. Så det ser ut til å gå bra så langt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, ChristinB skrev:


For en katt gjør det hvertfall stor forskjell å få 200g bløtt om dagen, i stedet for 60g tørt med en stor andel korn i.

En katt skal da ikke leve på bare våtfôr om man kan unngå det (unntak kan være f.eks. nyreproblemer). Jeg har selv sett hva kun våtfôr har gjort med tennene til en katt, og det var IKKE pent. Den katten hadde tre av kamtenner og ingen av de andre igjen til slutt. Bare våtfôr er helt krise for tennene til en katt! Dette trodde jeg var allmennkunnskap hos alle med gjennomsnittskunnskap eller bedre om katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Lene_S skrev:

En katt skal da ikke leve på bare våtfôr om man kan unngå det (unntak kan være f.eks. nyreproblemer). Jeg har selv sett hva kun våtfôr har gjort med tennene til en katt, og det var IKKE pent. Den katten hadde tre av kamtenner og ingen av de andre igjen til slutt. Bare våtfôr er helt krise for tennene til en katt! Dette trodde jeg var allmennkunnskap hos alle med gjennomsnittskunnskap eller bedre om katt.

Synes virkelig du skal slutte å være så ekstremt krass i svarene dine. Ser ofte at du påpeker at det og det skal være allmenkunnskap - når det du sier virkelig ikke er fasiten overhodet.

Tørrfôr er virkelig IKKE kost som er det beste for tennene, det etterlater smuler som er det verste med dette, men å spise små kuler er virkelig ikke noe dyrene (katt eller hund) må bruke tenner særlig på akkurat.

Å slutte med tørrfôr var redningen for min hunds dårlige tannhelse, har nå en gammel hund med fine tenner som ikke har renset tenner på mange år. Mange andre har samme erfaring, dog ikke boksemat, men råfôr hovedsakelig. 

Uansett har jeg virkelig ingen tro på at boksemat av god kvalitet er noe som helst verre enn disse tørrkulene (heller mye bedre kvalitetsmessig), og for katter er det veldig viktig med væske i maten, enda viktigere enn det er for hunder da sistnevnte generelt drikker mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

En katt skal da ikke leve på bare våtfôr om man kan unngå det (unntak kan være f.eks. nyreproblemer). Jeg har selv sett hva kun våtfôr har gjort med tennene til en katt, og det var IKKE pent. Den katten hadde tre av kamtenner og ingen av de andre igjen til slutt. Bare våtfôr er helt krise for tennene til en katt! Dette trodde jeg var allmennkunnskap hos alle med gjennomsnittskunnskap eller bedre om katt.

Nå kan jeg lite om katt da, det skal sies, men har de så annerledes tenner og munnhygiene enn en hund? På hund er ihvertfall råfor knall for tennene, min har vært nesten så godt som 100% fullforet på rått i over 4 år (fra han var valp), og får skryt for tennene hver gang han er hos veterinæren, sist veterinær spurte om vi pusset tennene hans ofte, siden de var så fine (aldri pusset de). Får endel delvis frosset v&h og kjøttstykker, det er bra tannpuss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

En katt skal da ikke leve på bare våtfôr om man kan unngå det (unntak kan være f.eks. nyreproblemer). Jeg har selv sett hva kun våtfôr har gjort med tennene til en katt, og det var IKKE pent. Den katten hadde tre av kamtenner og ingen av de andre igjen til slutt. Bare våtfôr er helt krise for tennene til en katt! Dette trodde jeg var allmennkunnskap hos alle med gjennomsnittskunnskap eller bedre om katt.

En katt har det ikke noe bedre av å bare leve på tørrfôr. Det at det skal være så bra for tenna med tørrfôrkuler er tull, og det renser omtrent like bra som om vi skulle spise knekkebrød i stedet for å pusse tenner selv. Tørrfôret er for det første alt for porøst til å kunne gi noe særlig motstand og slipende effekt, og for det andre tygger ikke katten maten sin, den skjører store biter kjøtt med jekslene. Det at vi kan høre katten tygger tørrfôr er stort sett at den knekker bitene en gang eller to fordi de er for store for å svelge hele. Det eneste som gagner kattens tenner er å få kjøtt med ben i, rått selvsagt.

Ellers så er bløtmat av god kvalitet nesten alltid bedre enn tørt. Katten er et ørkendyr opprinnelig og drikker derfor dårlig naturlig. Væske skulle den få i hovedsak fra byttedyr den tar. I tørrfôr finnes det ikke vann, bløtmat er oftest omkring 80% vann. Det sier seg selv hva som er best, både med tanke på kattens hold (mange av de mest brukte tørrfôrmerkene består av stor mengde korn, som katten ikke kan ta næring fra, og det lagrer seg bare i kropp og spesielt lever som fett) og urinveier på kastrater spesielt.

Hunder er litt mer altetende enn katter, men jeg ser sjelden hunder står og knasker korn helt av seg selv også.

Dog skal man sjekke innhold på både bløtt og tørt før man sammenlikner, for å unngå for mye salter og helst vegetabilske biprodukter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Yellow skrev:

Synes virkelig du skal slutte å være så ekstremt krass i svarene dine. Ser ofte at du påpeker at det og det skal være allmenkunnskap - når det du sier virkelig ikke er fasiten overhodet.

Tørrfôr er virkelig IKKE kost som er det beste for tennene, det etterlater smuler som er det verste med dette, men å spise små kuler er virkelig ikke noe dyrene (katt eller hund) må bruke tenner særlig på akkurat.

Å slutte med tørrfôr var redningen for min hunds dårlige tannhelse, har nå en gammel hund med fine tenner som ikke har renset tenner på mange år. Mange andre har samme erfaring, dog ikke boksemat, men råfôr hovedsakelig. 

Uansett har jeg virkelig ingen tro på at boksemat av god kvalitet er noe som helst verre enn disse tørrkulene (heller mye bedre kvalitetsmessig), og for katter er det veldig viktig med væske i maten, enda viktigere enn det er for hunder da sistnevnte generelt drikker mer. 

Synes ikke jeg var spesielt krass, jeg. Da absolutt alle veterinærer jeg noen gang har snakket med, pluss en mengde litteratur jeg har lest, sier at kun våtfôr ikke er bra for tennene, så tar jeg faktisk det som fasit. Når til og med fôrprodusentene, som faktisk tjener mest på våtfôret sier det samme (opplæring i dyrebutikk), og egen erfaring, sier det samme, så er jeg fullt overbevist. Basert på erfaring fra ulike miljøer der katter står sterkt, bl.a. forum på nett, så trodde jeg helt ærlig at dette var allment akseptert som anbefalt fôring. Jeg sier ikke at det skal, jeg sier jeg trodde. Stor forskjell på det, serru ;)

Nå er det stor forskjell på hunder og katters tenner. Katter har tenner som utelukkende er skapt for å spise byttedyr, men hunders tenner er mer allsidige. Hva som skjedde med din hund er ikke et spesielt sterkt argument for hva som er best å fôre alle katter med. 

Det er forøvrig liten forskjell på kvaliteten på våtfôr. De er like dårlige alle sammen i følge veterinærhøyskolen. De inneholder nesten bare vann, og kjøttmengden er veldig liten. 

21 minutter siden, Aslan skrev:

Nå kan jeg lite om katt da, det skal sies, men har de så annerledes tenner og munnhygiene enn en hund? På hund er ihvertfall råfor knall for tennene, min har vært nesten så godt som 100% fullforet på rått i over 4 år (fra han var valp), og får skryt for tennene hver gang han er hos veterinæren, sist veterinær spurte om vi pusset tennene hans ofte, siden de var så fine (aldri pusset de). Får endel delvis frosset v&h og kjøttstykker, det er bra tannpuss.

Det er STOR forskjell på våtfôr og råfôr. Våtfôr er unaturlig og legger seg som belegg på tennene, som igjen fører til tannstein, sykt tannkjøtt og råtne tenner. Råfôr er det tennene er ment å skulle brukes til, og det samme belegget legger seg ikke på tennene. Ideelt sett skal bein også spises, de fungerer som tannbørster. Akkurat som når en katt spiser mus og fugler i naturen. Tørrfôr er heller ikke det beste, men har den fordelen at det renser tennene. Dette er ikke min mening, det er faktaopplysninger. 

1 minutt siden, ChristinB skrev:

En katt har det ikke noe bedre av å bare leve på tørrfôr. Det at det skal være så bra for tenna med tørrfôrkuler er tull, og det renser omtrent like bra som om vi skulle spise knekkebrød i stedet for å pusse tenner selv. Tørrfôret er for det første alt for porøst til å kunne gi noe særlig motstand og slipende effekt, og for det andre tygger ikke katten maten sin, den skjører store biter kjøtt med jekslene. Det at vi kan høre katten tygger tørrfôr er stort sett at den knekker bitene en gang eller to fordi de er for store for å svelge hele. Det eneste som gagner kattens tenner er å få kjøtt med ben i, rått selvsagt.

Ellers så er bløtmat av god kvalitet nesten alltid bedre enn tørt. Katten er et ørkendyr opprinnelig og drikker derfor dårlig naturlig. Væske skulle den få i hovedsak fra byttedyr den tar. I tørrfôr finnes det ikke vann, bløtmat er oftest omkring 80% vann. Det sier seg selv hva som er best, både med tanke på kattens hold (mange av de mest brukte tørrfôrmerkene består av stor mengde korn, som katten ikke kan ta næring fra, og det lagrer seg bare i kropp og spesielt lever som fett) og urinveier på kastrater spesielt.

Hunder er litt mer altetende enn katter, men jeg ser sjelden hunder står og knasker korn helt av seg selv også.

Dog skal man sjekke innhold på både bløtt og tørt før man sammenlikner, for å unngå for mye salter og helst vegetabilske biprodukter.

Har du noen kilder som sier tørrfôr ikke renser tennene slik alle har fortalt meg? 

I forhold til vanninntak er selvfølgelig våtfôr best, men en katt trenger langt mer enn vann. Kjøtt, inkl bein og innmat, er det aller viktigste en katt trenger av næring, faktisk det eneste og kjøttinnhold skal være høyt prioritert ved valg av mat. Våtfôr har veldig liten mengde kjøtt i seg, som du sier, det består mest av vann. Det betyr at katten i realiteten får veldig liten mat, og min erfaring er at katter blir veldig fort sultne igjen etter å ha fått våtfôr. Det meste blir tisset ut igjen veldig fort. Tørrfôr gir bedre metthelsfølelse over tid. 
Et eksempel: Vår 16 år gamle frøken Tassa har nedsatt nyrefunksjon, og spiser kun våtfôr pga dette. Hun får tre poser hver dag, á 85g. 3x85 = 255g, som er anbefalt for hennes vekt. 80% er vann, da står man igjen med 51g mat. Kjøttmengde står ikke oppført, men vanlig er 4%. Hvis vi er veldig snille, og legger på til 10%, blir resultatet at hun får i seg hele 5g kjøtt per dag. Antakelig får hun mindre. Synes du virkelig det høres bedre ut enn et tørrfôr, som i hvert fall har 30% kjøttinnhold?
At det finnes mye møl av tørrfôr er det ingen tvil om, men selv de dårligste inneholder mer kjøtt enn våtfôr fra selv kvalitetsmerker. Skal man se på all næringsverdi, og hvor næringsstoffene kommer fra, er de beste tørrfôrmerkene, som Orijen og Acana, helt klart bedre enn noe våtfôr.

Jeg sier forøvrig ikke at tørrfôr er optimalt. Det perfekte er å gi dem kjøtt og bein. Vi prøvde å gå over til det for noen år siden, men kun en av våre katter var interesserte i å spise rått. Måtte til slutt gi opp for at de ikke skulle få taurinmangel. Jeg mener dog at tørrfôr er det minste av to onder. Det blir en oppveiing av fordeler og ulemper, for det finnes med både vått og tørt. Alle jeg har snakket med, og alt jeg har lest, har ment at tørrfôr er det beste alternativet om man kan gi bare det ene, basert på næring og tannhelse (skal selvfølgelig jenke meg på den siste dersom du har gode kilder å henvise til) Den mest hensiktsmessige fordelingen, spesielt dersom man har en katt som ikke klarer å dekke sitt vannbehov (noe som aldri har vært et problem blant våre katter), er nok å bruke tørrfôr som basis, men å ha et vått måltid. Jeg står likevel fast ved at å kun fôre med boksemat ikke er å anbefale for de fleste katter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er heller ikke lagd for å spise seg mette en eller to ganger ila en dag, de skal spise små porsjoner og ofte, og det du nevner med at de som spiser bløtmat tisser ut det meste er også korrekt. Og bra for urinblæra og -gangene. Å tisse oftere er med på å rense uringangene og å forhindre at krystaller og struvitter får tid på å bygge seg opp, spesielt på kastrerte hannkatter er dette viktig, siden urinen deres blir mindre sur enn den er hos en fertil hann, samt at de har en lang og smal uringang som lett blir blokkert når krystaller og struvitter dannes. Urin som lagres lenger i blæra kan også gjøre at bakterieoppbygningen øker, og katten får lettere urinveisinfeksjon. Dessverre kan jeg ikke si om dette er det samme på hund, da jeg ikke aner hvordan urinssystemet er bygd opp der og ph-verdier er, siden jeg ikke har satt meg særlig inn i det.

Jeg snakker om katten som helhet, ikke bare tennene, og hele kroppen har det bedre på bløtmat. Jeg trodde det var allmennkunnskap at man slenger til katten råe kyllingvinger og annet skrog, og tenner renses og tannkjøtt masseres absolutt best på det viset. I tillegg til at bein ikke samler seg i kriker og kroker og pakker seg rundt tennene og danner plakk. Og som sagt at katter ofte bare kaster i seg tørrfôret, og da har det hvertfall ingen rensende effekt.

Jeg skulle gjerne gitt deg en del tekst fra kursene jeg har tatt, men det kreves login for å lese dem, og det er for mye til at jeg kan gjøre det relevant ved å kopiere inn i tråden her. Både om munnhelse og hvordan katten tar til seg de ulike næringsemnene som finnes i fôr, og omregning og sammenligning av tørt og bløtt.

Det er mye mer enn 4% kjøtt igjen i bløtmat når du regner om til tørrstoff. Dog står det ofte at det inneholder minst 4% av angitt smak. På den typen jeg bruker (Mjau, kjøper stort når jeg er i Sverige), er det kun kjøtt og vann, samt mineraler. Inneholdet som er tatt fra en av typene her er; "Kött och animaliska biprodukter (lamm 4% i biten), mineralämnen." betyr ikke at det er kun 4% kjøtt, men at det er 4% lam (som er angitt smak) av den totale prosenten kjøtt i boksen.

Går man ut fra at det er 80% vann, så er det 20% kjøtt, det vil si 20 gram per 100 gram, og om din katt da spiser 255gram om dagen, ville hun med denne typen fått i seg 51 gram kjøtt, og masse vann. Det er uansett bedre for henne, enn å skulle spise 80 g tørrfôr per dag, der 30% (for å bruke det du oppgav) er kjøtt, dvs 24 g, og resten er korn, stivelse og annet som ikke gjør henne godt i det hele tatt. Får hun i tillegg en kyllingvinge om dagen, eller nakke, kjøttsener, annet seigt, så får tennene samtidig jobbet slik de er ment til.

Og siden du spurte om kilder og jeg ikke vil gi deg loginet mitt til kursmaterialet jeg har, så googlet jeg kjapt siden jeg egentlig var på veg i seng. Jeg regner med at du kan google kjapt og finne like mye med motsatt resultat. Det er gjerne slik når man skal finne kilder på nett. Jeg søkte "cat food teeth cleaning", så ikke vinklet på noe vis, føler jeg.
http://www.catbehaviourist.com/dental-care-for-cats.html

http://www.catinfo.org/

http://katter.ifokus.se/articles/4d714947b9cb46223905e116-grundlaggande-kattmatsvett-del-2
http://www.kattstatus.se/sida108.html
https://www.flashback.org/t2362265

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte endre litt på planene, for katten går bananas av å ikke få noe vom eller våtfôr. Han hang seg fast i foten min da jeg sto på kjøkkenet, for han fikk ikke noe vom. 
Så vær kveld drar valpen til søsteren min i en times tid, og da får katten vom og alle er fornøyde. Så går jeg over til søsteren min også går vi kveldstur sammen. Problem solved. 

Katten er en maskråk fra en annen verden. Mjauer og bærer seg skulle, tro han sultet ihjel. 
Og slik som de fleste her skriver; katter drikker lite vann og er ganske fisefine på vann. 
Han har en skål i gangen og en på kjøkkenet. For noen ganger nekter han å drikke av vannet på kjøkkenet, fordi det står så nære maten, men nå er jo maten hans på benken, så da går vannskålen ned på høykant. Men, jo mer væske han får i seg, jo bedre. Så han får vom mens valpen er borte på besøk. 
Jeg bruker RC sin tørrfôr, også får han nå vom. Vom er absolutt noe av det beste en katt kan få (utifra det jeg har lest meg opp på) , fordi det er så "naturlig" som du får det, uten dritt og faenskap som du får i f.eks whiskas produkter og de du kjøper på butikken.

Det med krystaller i urinrøret vet jeg alt om. 
Mistet en katt til dette. Ble kastrert, fikk null info, absolutt ingenting. Dette var før PC var almenseie. Han døde da han var 4 år på grunn av krystaller. Den dagen sverget jeg på å ALDRI kjøpe butikkfôr til mine dyr og ihvertfall ikke til katter. 
Den veterinæren mistet jobben, for hun unnlot å gi oss viktig informasjon. 
Vi spurte om katten trengte annen type fôr eller noe etter kastrering. Vi oppga navn på fôret han fikk og det var heeelt fint i følge veterinæren. 

Jeg var i utgangspunktet imot å kastrere pusen min. For han er innekatt og skal være det i noen år til. Jeg leier, derfor, ikke noe å diskutere. Jeg er 100% for at katter skal være ute. Har prøvd flere ganger å gå tur i bånd, men katten blånekter å gå ut. Jeg kan gå å hente posten uten å lukke døren, han nekter å gå ut. Så da er det sånn, til den dagen jeg eier og han får velge helt selv. 
Så det orker jeg ikke å diskutere en gang (vet at mange er ufattelig negative til innekatter). 
Men han markerte alt og ingenting, møbler, vegger, tepper, ja alt. Så jeg søkte hjelp hos veterinær som sa han burde kastreres og problemet forsvant. Han er nå en frisk og rask 1 åring. 

Men valpen får sitt og er fornøyd med det. Ingen masing så langt. Så operasjon sommerkroppen 2016 hos valpen går som smurt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten kun er ett år ville jeg ikke ha føyet meg så mye etter han. Det er noe annet med en katt som har hatt de samme vanene i ti år, men du skal ha denne katten i femten år til og bestemmer han så mye allerede er det ikke helt heldig.

Sitter katten i leggen på deg sier du nei og løsner den fra beinet før du går videre og later som ingenting. Funker det ikke, løft katta opp og steng den inne på badet fem minutter til han roer seg ned.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det mushi skriver, så har du foreløpig bare gitt det et par dager. Katter er noen manipulerende små jævler, som er verdensmestere i å trene oss mennesker (sikkert 10 ganger bedre enn vi er til å trene hunder, det må være vitenskapelig bevist et sted :P ). Og det er det pus driver med her, han trener deg til å gjøre som han vil, og du svelger agnet. Og jeg skjønner deg godt, jeg er er godt trenet selv, for en del ting merker man rett og slett ikke. Men når det gjelder mat, så er det så tydelig. Det kan være lurt å være bevisst på dette når man har katt ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting galt i å kastrere en katt, i dagens norge vil jeg si det er det eneste ansvarlige å gjøre så sant det ikke er en avlskatt som bor inne. (Pga vill/løskatt problematikken)

Som mushi sier, ikke la katta styre alt. Lær den en nei lyd av noe slag og bruk f.eks spruteflaske med vann til den skjønner hva det går i. (Kun om den gjør noe galt såklart, skal ikke fremprovosere noe eller sånn)

Ellers så synes jeg det høres ut som du har en ganske aktiv katt. Leker du mye med den? Kan hende det hjelper å aktivisere den mer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rocket skrev:

Ellers så synes jeg det høres ut som du har en ganske aktiv katt. Leker du mye med den? Kan hende det hjelper å aktivisere den mer.

 

Det der er et veldig godt poeng når man har innekatt. De kjeder seg fort, spesielt om man har bare en. En 1-åring er fortsatt mye kattunge, og trenger aktivisering når den ikke får gå ut. Jaktatferden må få utløp gjennom lek, ellers får man fort problematferd som jakt på menneskelegger.
Anbefaler f.eks. en slik mus man kan henge i døråpninger, den er veldig underholdende. Fiskestenger med strikk og fjær er også ypperlige, de trigger jaktinstinktet hvis du beveger de litt i rykk og napp, slik er fugl beveger seg. Leker med catnip er helt konge, og da sover pus så godt etterpå. Lag en ball av aluminiumsfolie, mange synes det er kjempegøy. Det samme synes mange om leketunneler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Lene_S skrev:

I tillegg til det mushi skriver, så har du foreløpig bare gitt det et par dager. Katter er noen manipulerende små jævler, som er verdensmestere i å trene oss mennesker (sikkert 10 ganger bedre enn vi er til å trene hunder, det må være vitenskapelig bevist et sted :P ). Og det er det pus driver med her, han trener deg til å gjøre som han vil, og du svelger agnet. Og jeg skjønner deg godt, jeg er er godt trenet selv, for en del ting merker man rett og slett ikke. Men når det gjelder mat, så er det så tydelig. Det kan være lurt å være bevisst på dette når man har katt ;) 

Vettu hva. Katten min er så smart at det skremmer meg. 
Like ved vaskemaskinen som står ved siden av mat og vannskål er det en tråd. Den tråden er en vannsensor. Den har bitte småe sensorer på seg, og når de berører noe, samme hva så går den av. Den skal egentlig bare gå av hvis vann berører de sensorene, men den reagerer på alt. Vegg, gulv, matskål, hud osv. Når den går er det en lav, irriterende pipelyd. I mellom veggen og vaskemaskinen er det ekstremt smalt, så jeg må legge meg ned på magen og presse armen inn, også rekker jeg akkurat borti med langefingeren på boksen innerst i det hjørnet, som da nullstiller vannsensoren. Det er ufattelig slitsomt å irriterende å må slå den av. 

Plutselig så gikk vannsensoren flere ganger om dagen. Katten satt inne i den sprekken bak matskålene.Da oppdaget jeg at vannskålen eller matskålen var tom, så jeg fylte på og katten var fornøyd. 
Så gikk vannsensoren og katten maste etter godteri da jeg kom inn på kjøkkenet. Jaja, jeg er jo opp å går, så hvorfor ikke gi han en godbit. Slik gikk dagene, vannsensoren gikk opp til 10 ganger i løpet av en dag. Og vær gang maset katten etter noe godt. 

Det tok meg flere uker å forstå at katten utløste vannsensoren, bare for å få oppmerksomheten min! 
Han utløste den med vilje, for da måtte jeg gå inn på kjøkkenet, slå den av også ga jeg han mat, vann, godteri ja det han maste etter. Det tok meg farlig lenge å forstå at han gjorde det med vilje. Katten hadde lurt meg i flere uker!!! 
Det var bare tilfeldig at jeg så at han satt rumpa ned på sensoren, eller tok tak med labbene. Når han bommet så sjekket han ledningen bak seg også flyttet seg litt til siden, helt til han traff den tynne ledningen og sensoren gikk av. Noen ganger klarte ikke å sette seg på den, så han dro den ut på gulvet og berørte den med labben helt til den gikk av! Så fulgte jeg stille etter vær gang han snek seg innpå kjøkkenet og busted han flere ganger i å røre ledningen med vilje. 

Katter er fader meg ikke så dumme som folk skal ha det til!
Vaktmesteren har nå teipet sensoren fast bak maskinen, slik at katten ikke får tak i den.

Men han finner på nye måter å lure meg inn på kjøkkenet på. Som å rive ned ting med vilje! fiskmatboksen har falt så mange ganger i gulvet at flakene ble til støv. 
Han dytter ned ting, også kommer jeg inn, han maser om mat/godteri så får han det fordi jeg allerede er oppe å går. Tok meg farlig lenge å forstå at han gjorde det med viten og vilje, bare for å få meg inn på kjøkkenet.

Katter er kjent for å være dumme og kjedelige. Men min katt, han er fader meg ikke dum :blink:
Nå har han roet seg med å kaste ned ting og utløse vannsensoren, for jeg vet nå at han gjør det med vilje så da får han ikke noe. Men den masingen hans gjør meg gal snart. Det er seriøst så irriterende at det frister å åpne vinduet å slipp han ut i et par dager, slik at jeg får litt fri. Han er matmons fra en annen verden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det blir jo samme prinsippene som med en hund; du gir jo ikke etter hver gang en hund maser og vil få viljen sin på et vis? :)

Katten har skjønt at det lønner seg å få deg inn på kjøkkenet - javel, så rydd kjøkkenet for ting som kan dyttes ned/ødelegges/dras bortover, og så må du la vær å gå inn der når katten maser... mest sannsynlig vil atferden vare en stund, fordi du har belønnet den for å holde på sånn ganske lenge, med mat og leker. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...