Gå til innhold
Hundesonen.no

Tibetansk spaniel drept av løs schæfer


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Er vel med selskapshund, sirkus og rovavlen på schæfer blitt mye dårlig mentalitet som gir utslag i frykt(aggresjon)?

Når en hund blir så heit i toppen av å se en pelsdott, at den blokkerer såpass at den ikke rekker å tenke "hund" i steden for "kanin", så har det vel svært lite med hverken frykt eller aggresjon å gjøre ;) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Synes det høres ut som om både den eldre damen og eieren av schæferen er fornuftige mennesker, som klarer å tenke nyanser i en stressende, vond og ubehagelig situasjon. Eksempel til etterfølgelse, men

Hvilken del av det å formålsløst drepe en artsfrende er "å oppføre seg som dyr", egentlig?    Jeg håper hunden som angrep blir aavlivet. 

Helt enig, det der var lite taktisk. Hadde de latt saken bli stående slik den sto etter forliket, så ville de fremstått som som fornuftige og ansvarsfulle. I stedet fremstår nå i hvert fall denne eks-

 

Møtte forøvrig en schäfer oppi her, som gikk i full jaktlås da den så en passerende dvergpuddel. Men i bånd, og under kontroll er det jo ikke noe problem (annet enn for eieren, som sikkert synes det er flaut..)

Så hva da den dagen eieren snubler i en stein og glipper båndet når hunden utagerer? Eller ungen glemte å låse døra når den skulle ut? Eller halsbåndet ryker?

Hunder er også individer. Selv omgjengelige og sosiale hunder møter individer de ikke liker iblant (og tvert om, aggressive vrak møter en gang i blant hunder de fungerer veldig fint med). Og blander du litt uvettige mennesker inn i sausen så kan konflikter og uhell skje. Man trenger ikke å lese så mye her på forumet for å innse det. Eller ta en prat eller to med de som bare "har" hund, som bare "er der".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva da den dagen eieren snubler i en stein og glipper båndet når hunden utagerer? Eller ungen glemte å låse døra når den skulle ut? Eller halsbåndet ryker?

Hunder er også individer. Selv omgjengelige og sosiale hunder møter individer de ikke liker iblant (og tvert om, aggressive vrak møter en gang i blant hunder de fungerer veldig fint med). Og blander du litt uvettige mennesker inn i sausen så kan konflikter og uhell skje. Man trenger ikke å lese så mye her på forumet for å innse det. Eller ta en prat eller to med de som bare "har" hund, som bare "er der".

Ja, hvis om og dersom, kan man bli skyggeredd.. Men det går som regel bra, og noen ganger gjør det ikke. Jeg regner med at de som har bikkja som drepte tibben, har lært noe om hunden sin.  

Nå kom jeg på han i sommer som hadde med sheltievalpen sin på tyskertreff. Mange som hadde rev i blikket der, gitt.. Hadde holdt at en eller to kom seg løs, det. Sånn hvis om og dersom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis om og dersom, kan man bli skyggeredd.. Men det går som regel bra, og noen ganger gjør det ikke. Jeg regner med at de som har bikkja som drepte tibben, har lært noe om hunden sin.  

Nå kom jeg på han i sommer som hadde med sheltievalpen sin på tyskertreff. Mange som hadde rev i blikket der, gitt.. Hadde holdt at en eller to kom seg løs, det. Sånn hvis om og dersom :)

Slike historier som kommer ut i avisen er ofte de tilfellene der sånn, hvis og dersom akkurat har skjedd... Det skal mye til for at Kovu skal drepe en annen hund også, men hvis sånn og dersom så kan du være sikker på at det sitter noen på en facebookgruppe og mene at den hunden burde vært avlivet og jeg burde vært forbudt å ha hamster eller noe annet levende resten av livet.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike historier som kommer ut i avisen er ofte de tilfellene der sånn, hvis og dersom akkurat har skjedd... Det skal mye til for at Kovu skal drepe en annen hund også, men hvis sånn og dersom så kan du være sikker på at det sitter noen på en facebookgruppe og mene at den hunden burde vært avlivet og jeg burde vært forbudt å ha hamster eller noe annet levende resten av livet.

Ja, selvsagt :) Så da var det jo hyggelig at denne saken fikk en oppegående løsning..

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man hele tiden skal tenke hvis om, at om, hva hvis osv, så kan man jo knapt ha noen hunder.

En typisk borzoi vil nok fint kunne knerte en liten hund, uten at det nødvendigvis er noe galt med borzoien, og en hund som går i jakt på en liten hund, uten å oppfatte at det er en hund, vil nok også kunne knerte den, før den oppfatter at det er en hund.

Hva som har skjedd i denne saken vet vi jo ikke, men eierne har kommet til enighet, og eierne av schäferen kommer sikkert til å ta forholdsregler framover.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skal ikke drepe andre hunder uprovosert på den måten. Det er ikke noe naturlig i det i det hele tatt...

 

Usikker på om jeg mener den bør avlives eller ikke, vanskelig å si ut i fra bare denne saken. Vi vet jo ikke noe om eieren (bortsett fra at hn har meldt seg til politiet) og hvordan hunden er ellers. Hvis det er et oppegående menneske, og denne hunden aldri har vist lignende atferd før, så tenker jeg at med visse forhåndsregler og hvis eier er villig til å ha det ekstra ansvaret en slik hund innebærer, så trenger den kanskje ikke å avlives?

Jeg vet ikke, mulig det er helt på jordet av meg å tenke slik, og at hunder som gjør slikt bør avlives uansett. Jeg vet bare at jeg er ikke helt sikker på hva jeg ville gjort om jeg var eieren til en slik hund.

Altså. 

En hund med høyt/sterkt jaktinstinkt, som er dårlig sosialisert på små hunder kan finne på å ta små hunder fordi det er "byttedyr" i deres øyne. Det er ikke unaturlig. Det er lite modifisert jaktinstinkt.. at en schæfer gjør det er kanskje ikke så vanlig. Siden jeg ikke så episoden, kan jeg jo ikke vite HVA som trigget schæferen. Var det lyd? bevegelse eller annet som trigget jaktinstinktet? Eller var det faktisk aggresjon?

 

 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. 

En hund med høyt jaktinstinkt, som er dårlig sosialisert på små hunder kan finne på å ta små hunder fordi det er "byttedyr" i deres øyne. Det er ikke unaturlig. Det er lite modifisert jaktinstinkt.. at en schæfer gjør det er kanskje ikke så vanlig- siden jeg ikke så episoden, kan jeg jo ikke vite HVA som trigget schæferen. Var det lyd? bevegelse eller annet som trigget jaktinstinktet? Eller var det faktisk aggresjon?

 

 

Takk, det var det jeg prøvde å få frem. Det er lett å lulle seg inn i en tanke om at hunder ikke skal drepe hverandre, men alle med øyer i huet ser jo at det ikke er klinkende klart og åpenbart at en pomeranien er samme art som en grand danois. Det hadde ikke vært opplagt for oss heller, men de aller fleste av oss lærer det på et eller annet tidspunkt i oppveksten. Og når det ikke er åpenbart for oss, hvordan skal det være åpenbart for dem? For meg hadde det vært veldig logisk og forståelig om en større hund med jakt-for-å-drepe-instinkter hadde knerta loppa mi. Helt ******, selvfølgelig, men dønn forståelig om noen ikke hadde lært den at lopper-i-bånd også er hunder. Og da hadde ikke min samvittighet latt meg straffe den hunden for det, for at den gjorde det den var skapt for.

Må også legge til at dersom det hadde vært min hund som gjorde dette, så hadde jeg heller ikke avlivet den. Men jeg hadde gått noen runder med meg selv, og sterkt vurdert å omplassere den. Det hadde vært helt klart at jeg hadde feilet alvorlig et sted, og valget for meg ville gått på om jeg følte jeg var i stand til å være ansvarlig for en sånn type hund, eller om den burde være hos noe som kan dette langt bedre enn meg. Antakelig hadde jeg valgt det siste. Ikke for å kaste ansvaret over på noen andre, men fordi jeg ville følt at jeg ikke var det verdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler det om jakt er det, på den ene siden, ikke nødvendigvis så enkelt som å kunne skylde det på manglende sosialisering. På den andre siden syns jeg det høres rart ut, om det handler om jakt at eierne ikke får kjenning med dette før bikkja blir 8 (?) år...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Når en hund blir så heit i toppen av å se en pelsdott, at den blokkerer såpass at den ikke rekker å tenke "hund" i steden for "kanin", så har det vel svært lite med hverken frykt eller aggresjon å gjøre ;) 

Tror de færreste tenker "kanin" i sånne tilfeller. :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei, om de konkret tenker kanin, høne eller katt, spiller vel mindre rolle... Byttedyr er stikkordet :)

Jo takk jeg skjønte det. :-)

 

Det jeg ikke skjønner er hva som får deg til å konkludere med det i dette tilfellet eller om du mener genrelt alle uprovoserte schæferangrep er i bytte? Min erfaring er temmelig motsatt, klart jeg kan jo ha tatt feil og alle pissredde utstillingsschæfere egentlig bare er noen ellers mentalt stabile kosebamser som bare leker litt over styr med maten :-) 

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk jeg skjønte det. :-)

 

Det jeg ikke skjønner er hva som får deg til å konkludere med det i dette tilfellet eller om du mener genrelt alle uprovoserte schæferangrep er i bytte? Min erfaring er temmelig motsatt, klart jeg kan jo ha tatt feil og alle pissredde utstillingsschæfere egentlig bare er noen ellers mentalt stabile kosebamser som bare leker litt over styr med maten :-) 

Nå skal jeg vel konkludere like lite med akkurat dette tilfellet, som du bør. Men en hund som løper inn et bytte, for å drepe, er sjelden pissredd. Alle de du måtte møte, vet jeg forøvrig ingenting om :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel med selskapshund, sirkus og rovavlen på schæfer blitt mye dårlig mentalitet som gir utslag i frykt(aggresjon)?

Det der kan skje uavhengig av linjer.

Tja, jeg er overrasket over at ingen enda har nevnt at vi kun har hørt den ene siden av historien.

 

Jeg har tenkt det, men siden jeg har schæfer så har jeg valgt å avstå.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Jeg har hunder som trigger jaktlyst hos andrevhunder når de løper. Jeg driter egentlig i hvor naturlig det er, eller hvor fort gjort det er og all den svadaen - skader bikkja di bikkja mi, skader jeg bikkja di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå skal jeg vel konkludere like lite med akkurat dette tilfellet, som du bør. Men en hund som løper inn et bytte, for å drepe, er sjelden pissredd. Alle de du måtte møte, vet jeg forøvrig ingenting om :) 

Løper i jakt inn i Fido som går i bånd med eieren og overfaller eieren når h*n tar opp hunden?

Det der kan skje uavhengig av linjer.

Ingen regel uten unntak.

Er jo ett paradoks da, hvordan bruksschæferen som sjeldent bryr seg om andre hunder med nok av byttedrift mens Pringlen mener schäfere generelt som knapt reagerer på en ball jakter på hunder.

Korrekt, og da er det en vesentlig annen sak enn å "bare" ta en liten hund mener nå jeg. 

Ikke bra. Jeg får bare inntrykk av at hunden slapp unna avliving gjennom ett forlilk og godtgjørelse gjennom ny hund og dekte veterinærutgifter.

At schæferen var snill som ett lam frem til dette skjedde har vi vel hørt før. 

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ingen regel uten unntak.

Er jo ett paradoks da, hvordan bruksschæferen som sjeldent bryr seg om andre hunder med nok av byttedrift mens Pringlen mener schäfere generelt som knapt reagerer på en ball jakter på hunder.

Hvordan vet vi at det var show-linjer? Tror det handler om god gammeldags oppdragelse jeg Joachim. Så, tenker vi ikke trekker linjer inn i dette. Det kan vi holde oss til i Selskapshundtråden :)   Si meg, hadde vi hatt denne diskusjonen om det var en malle, rottweiler eller dobermann? For du vet jo at her å er ting på vei til å bli skilt?

Uansett årsak, rase og linjer, så skal ikke slikt skje!

Godt damen var av den tilgivende sorten, og godtok erstattningen fra eier av schæfer. Også håper jeg så inderlig de har lærdom og passer bedre på hunden sin heretter. Personlig hadde jeg nok avlivet og ikke gitt hunden en ny sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - det er vel ingen hemmelighet at hunder lar seg trigge av at "byttet" forsvinner opp i lufta? Jeg ser jo bare på mine hunder hvor mye mer interessert de blir i små hunder når de blir løftet opp, jeg vet ikke hvorfor, men det er tydeligvis enda mer spennende når byttet forsvinner litt (og det er vel sånn vi leker med hundene også - vi erter, trigger, gjemmer ballen for å øke interessen for den...). Men misforstå meg rett - jeg forsvarer ikke bikkja som drepte hunden altså, og jeg mener heller ikke det var feil av eieren å løfte opp hunden sin når en diger schäfer kommer byksende, det er helt naturlig og riktig å gjøre det, tenker jeg - alle ville vel gjort det om man hadde en liten hund... MEN akkurat det kan kanskje ha bidratt til at situasjonen eskalerte? Ja, jeg bare drodler og tenker litt her altså... 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper i jakt inn i Fido som går i bånd med eieren og overfaller eieren når h*n tar opp hunden?

Ingen regel uten unntak.

Er jo ett paradoks da, hvordan bruksschæferen som sjeldent bryr seg om andre hunder med nok av byttedrift mens Pringlen mener schäfere generelt som knapt reagerer på en ball jakter på hunder.

Ikke bra. Jeg får bare inntrykk av at hunden slapp unna avliving gjennom ett forlilk og godtgjørelse gjennom ny hund og dekte veterinærutgifter.

At schæferen var snill som ett lam frem til dette skjedde har vi vel hørt før. 

Du må gjerne finne hvor jeg skriver at schäfere generelt jakter hunder, altså :P  Jeg har nevt å ha møtt EN som låste seg i jakt ved synet av en dvergpuddel (og ja, jeg ser forskjell på jakt og generelt møte-stress) Ellers oppfører schäferene jeg møter på tur seg overraskende bra. De er stort sett sort/røde med bananrygger. Ellers vet jeg om opptil flere maller, som fort kunne gjort en feilvurdering eller to i byttedrift. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.h-a.no/nyheter/bikkjeslagsmaal-om-angrep   De uttaler seg ikke så smart de med schäferen ... 

Helt enig, det der var lite taktisk. Hadde de latt saken bli stående slik den sto etter forliket, så ville de fremstått som som fornuftige og ansvarsfulle. I stedet fremstår nå i hvert fall denne eks-samboeren som rimelig nedsnødd. Hunden stakk av, og da er det jo begrenset hva vedkommende kan få med seg av hendelsesforløpet. Eieren virker hakket mer reflektert, men det er unødvendig å påpeke at hunden aldri ville angrepet uten grunn. Ingen hunder gjør det, de har alltid en grunn. Om den grunnen er akseptert eller forstått av oss mennesker, er en annen sak, men grunn, det har de alltid ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, og da er det en vesentlig annen sak enn å "bare" ta en liten hund mener nå jeg. 

Det er nettopp det jeg tenker også.

http://www.h-a.no/nyheter/bikkjeslagsmaal-om-angrep   De uttaler seg ikke så smart de med schäferen ... 

De mener at øyet kan ha poppet ut da eieren kastet hunden over gjerdet..? Den var ny.

Skjønner ikke hvordan de kan påstå at den lille hunden var aggressiv og angrep først når de ikke var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...