Terrierpia Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Vi er på utkikk etter hund.vi er en aktiv familie på fire, med to barn som nærmer seg tenårene.Vi er på jakt etter en mellomstor rase, og har så mange kriterier at jeg lurer på om den rette rasen finnes for oss i det hele tatt...Vi har mye erfaring med hunder- vokst opp i oppdretterfamilie (Labrador), og har deretter hatt Collie. Vår forrige hund var en terrierblanding vi tok til oss fordi noen i familien ble akutt allergiske. Vi var bare et overgangshjem men hadde han i nesten tre år før han nå endelig har funnet sitt drømmehjem hos noen Andre enn oss.Tror det er lurt å skrive om hva vi ikke ønsker, slik at dere ser kriteriene: Ønsker ikke Labrador, litt for matglad, for glad i alt og alle rundt seg og røyter litt for mye. Ønsker ikke Collie pga føler ikke at de er helt nervesterke nok i alle situasjoner som kreves (trives ikke med masse strålende barn rundt seg eller på aktiviteter med mye lyd og smell), og de langhårede har som regel for mye pels i tillegg. Ikke jakthund. Ikke polare raser. Ikke sikling. Ikke andre retrievere. Ønsker helst ikke en pelsstellsrase, men det kan muligens diskuteres. Ikke rase med mye samkjønnsaggresjon (staff, boxer, terrierhanne). Ikke Schäfer, BC eller Kelpie- ikke bruks med andre ord.Ønsker en hund som kan drive med lydighet på hobbybasis, den får ca 2 timer med tur om dagen, ellers normalt hundehold.Raser vi har sett på som virker interessante:Buhund, Airedale Terrier (tispe) - hvor ille er pelsstellet egentlig? Svensk Lapphund. Mellomschnauzer.vær ærlig- finnes det noe slikt? Takk for hjelpa! Siter
Eplefe Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 (endret) Nedklippet puddel eller spaniel av en sort var det første som slo meg. Edit: ah, ikke jakt, da utgår spanielen, kanskje Endret 19. September 2015 av Eplefe Siter
Terrierpia Skrevet 19. September 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 19. September 2015 (endret) Nedklipt storpuddeltispe har vi tenkt litt på også, men skulle ønske jeg ikke hadde rase jeg måtte klippe. Men det er ikke helt uaktuelt altså. Tispe da pga størrelsen. Vil ikke ha Spaniel. Endret 19. September 2015 av Terrierpia Siter
Guest Yellow Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Har dere vurdert voksen omplasseringshund? Da er jo ikke rase så viktig, men at hunden oppfyller kriteriene, og få da ha hunden i minst etpar uker i prøveperiode før noe blir helt bestemt. Siter
Terrierpia Skrevet 19. September 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 19. September 2015 Vi er ikke helt fremmed for omplassering, men ønsker oss nok mest en valp. Har hatt flere omplasseringshunder opp gjennom årene, og det er vanskelig å finne det man er ute etter er min erfaring- lettere å forme selv. Siter
lucy Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Er det en grunn til at dere ser på svensk lapphund, men ikke finsk? Og hvorfor blir spanielene utelatt? Cocker eller ES var det første som slo meg. Andre forslag; wheaten terrier, kromfohrlander, dsg (blir for små, kanskje?).. ? Siter
simira Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Pinscher? Mellom altså, ikke dverg. Er belger for mye pelsstell? Siter
Kristiin Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Er det en grunn til at dere ser på svensk lapphund, men ikke finsk? Og hvorfor blir spanielene utelatt? Cocker eller ES var det første som slo meg. Andre forslag; wheaten terrier, kromfohrlander, dsg (blir for små, kanskje?).. ?En engelsk setter er jo en jakthund...:p Siter
lucy Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 En engelsk setter er jo en jakthund...:pSorry, ESS... Tenkte det var obvious, siden jeg allerede hadde sagt spaniel Siter
Terrierpia Skrevet 19. September 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 19. September 2015 Pinscher er absolutt aktuelt, faktisk, hadde glemt å føre den opp. Har hørt at det kan være veldig mye piping, det er jeg redd for. Stemmer det? Belgere er vakre og flotte, men så å si alle jeg har møtt har vært bittelitt på den nervøse/forsiktige siden. Det er mye leven i vår familie, mye lyd, mange som går inn og ut og jeg tror kanskje ikke det passer helt. Litt av samme grunn som Collie, egentlig. Tror muligens at en slik hund ikke trives hos oss.Cocker vil jeg ikke ha, det er en rase som ikke tiltaler meg overhodet. ESS egentlig mer, men nææææh, foretrekker en annen type hund uten at jeg kan sette fingeren på hva det er. Nevnte jeg at jeg er sykt kresen?når det gjelder Lapphund kjenner jeg en god del finske, og de er veldig høylytte, liker å høre stemmen sin. Noen fortalte meg at de svenske var mye roligere sånn, men vet ikke om det stemmer? Tror pinscher og mellomschnauzer står øverst på lista akkurat nå, muligens en eller annen stor terrier. Siter
Lola Pagola Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Kjenner ikke til de svenske, men de finske lapphundene jeg kjenne er iallefall ikke spesielt gneldrete. Det er mer lyd i dem enn min dalmatiner, men det skal ikke så mye til heller. Hva lyd anngår så tror jeg iallefall ikke lapphundene er noe bedre/verre enn div. terriere og schnauzere/pinchere? Siter
Pringlen Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Tenkte schauzer, faktisk. Om dere finner en bra, da. Det er vel strengt tatt lettere med riesen ( <3 ) 1 Siter
Red Merle Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 (endret) Har dere kikket på Collie Korthår? Korthåret og gjerne mer nærvesterk enn langhåren, dog også noe mer aktiv enn langhåret. Endret 19. September 2015 av Red Merle Siter
xxx12345 Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 "Problemet" med schnauzer er at det er en liten rase med få oppdrettere, så det blir mye de samme linjene. Riesen er mye enklere å finne oppdrettere på, og om man velger tispe etter foreldre som ikke er i den største enden av standarden så er ikke den så mye større enn en airdale. Siter
Terrierpia Skrevet 19. September 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 19. September 2015 Hvordan er Riesen i forhold til samkjønnsaggressjon? Tispene altså? Og må den ikke brukes litt mer enn som ren familiehund? Siter
xxx12345 Skrevet 19. September 2015 Rapporter Skrevet 19. September 2015 Jeg kan ikke si at det er mitt inntrykk at de er spesielt samkjønnsaggressive. I forhold til bruk så er så og si alle riesens familiehunder. Så lenge de har et aktivt liv så er de happy med det. Siter
simira Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Pinscheren kan pipe litt, ikke i nærheten av så ille som doberman, men likevel. Jeg kommer ikke på noen jeg kjenner som har mye problemer med det, men man blir nok kanskje litt vant til det også... Samt at i unghundalderen kan det være ganske ille. Siter
Sprettballen Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Kanskje dere kan kikke på whippet? Det er en rimelig enkel og bedagelig hunderase, om enn litt krevende i valpetiden. Jeg vil dog ikke påstå den er noe veldig mer krevende enn andre valper, men det er ganske stor forskjell på valper og voksne ift. aktivitetsnivå osv. Valpene er ganske turbo. Det eneste whippeten ikke scorer så bra på ift. dine kriterier er i forhold til LPen. Det kommer litt an på hvor mye den delen vektlegges og hvor langt du har ambisjoner om å nå, altså hva du legger i hobbynivå. Jeg er derimot overrasket over hvor lettlært og treningsvillig min whippet er, men det er nok veldig individuelt. Whippeten egner seg nok bedre i sporter som spor og evt. agility, hvor det ikke er så mye pirk.Ellers så er det en forholdsvis sosial rase, jeg har truffet litt forskjellige type individer, alt i fra lett reserverte som ignorerer verden, til lykkepiller som overøser alt og alle i ekte whippetkjærlighet. Og så en del midt i mellom. Alt etter hva du foretrekker, så er det jo bare å spørre diverse oppdrettere hva slags type de liker og fokuserer på. Min egen er særdeles sosial, tøff og uredd. Det er generelt lite bjeffing, min bjeffer kun av og til når hun blir veldig oppspilt eller gira, aldri i varsling eller lignende. Jeg har truffet en skikkelig gneldrewhips, men denne var rimelig usikker av seg så det hang mest sannsynlig sammen. Utseendemessig er det jo en litt spesiell rase en kanskje trenger litt tid til å bli vant med. Jeg ble selv "omvendt" etter å ha tilbrakt en del tid med en whippet. De er veldig kosete, har kort og myk pels og røyter ikke så mye. Lukter lite hund. Praktisk selvrensende pels. Siter
Terrierpia Skrevet 20. September 2015 Forfatter Rapporter Skrevet 20. September 2015 (endret) Tusen takk for mange fine svar! Jeg elsker utseendet til Whippet, og alle mynder for den saks skyld! Kan godt tenke meg en mynde som hund nr 2 en gang i tiden, men bare Whippet blir ikke det riktige for meg akkurat nå. Korthårs Collie kjenner jeg en del av fra tidligere kursbesøk o.l., og selv om de virket tøffere enn langhåret er det fortsatt gjetere og dermed litt mer nervøs enn hva jeg tror passer inn i familien.jeg skal undersøke både Riesen og Pinscher videre! Endret 20. September 2015 av Terrierpia Siter
Poter Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Welsh terrier, eller blir den for liten? Robuste hunder som tåler en trøkk, må nappes og som kan brukes til det meste på hobbynivå. Ikke så veldig mye lyd, tror jeg. Siter
Raksha Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Riesen er ikke utpreget samkjønnsagresiv, men det er heller ikke rasen man slipper med hva som helst. De kan (skal) ha mye meninger om mye og det må kontolleres. Og pelsen på riesen er krevende. Siter
simira Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Ta evt en titt på østerikst pinscher. Det er ikke så mange av dem i Norge, men begynner å bli noen. Tror ikke de har den samme pipingen som den tyske pinscheren. Siter
Mardina Skrevet 20. September 2015 Rapporter Skrevet 20. September 2015 Synes dere skal få dere Airedale jeg, vi trenger flere av dem på sonen De krever pelsstell ja, men jeg vil ikke si at det er avskrekkende. Dessuten er det lite som slår en velstelt og nytrimmet Airedale Når vi hadde Airedale, brukte vi ca 4 timer hvis vi tok hele hunden Vi tok det stort sett over flere dager, da vi ikke gikk på utstilling med vår. Trimmingen er tidvis tung og litt tidkrevende, men jeg ser på det som en fin måte å skape god kontakt med hunden. Dessuten er det jo noe hunden må vende seg til. Man kan selvfølgelig sette bort trimmingen til andre, men man sparer tid og penger på å gjøre det selv. Ellers er Airedale en av de mildere terrierne synes jeg. Jeg tror mange henger seg opp i at de er terrier og at de bare vil gå rundt å angripe alle hunder. Det er langt fra sannheten Ja, de har temprament og lar seg ikke pille på nesa, men de fleste Airedale's er sosiale med andre hunder. Har heller ikke inntrykk av at rasen er spesielt samkjønnsagressiv, men det er lenge siden jeg har vært i rasemiljøet, så ting kan jo ha forandret seg. Jeg savner å ha Airedale og skal definitivt ha rasen igjen Det er rett og slett rasen i mitt 1 Siter
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.