Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode tips for å våkne!


laikamor
 Share

Recommended Posts

Drakk kaffe en liten stund. Men måtte ha i melk og sukker for å få det i meg :P Ble ekstremt hyper av det.

Alltid tenkt at jeg ikke vil bli avhengig av det, da. Hører jo folk får vondt i hode om de ikke får i seg kaffe iløpet av en dag osv. Menmen, får vel prøve å presse i meg en kopp hver morgen hvertfall. Droppe sukker, men melk er kanskje greit å ha i?

Drikker iste nå, er vel litt koffein i det også? Er jo ikke store delen med te som er i sånn iste, da, men.

Holdt meg våken på bussen idag. Tror jeg bør få brutt vanen med å sove på bussen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drakk kaffe daglig i flere år. To kopper, innimellom tre av kruttsterk kaffe hver morgen. Var ikke noe problem når jeg var tom eller droppa å drikke noen dager. Nå har jeg ikke kaffetrakter så drikker sånn pose fra nescafe. Ikke noe stress de dagene jeg ikke har, eller ikke ønsker å drikke kaffe. Jeg er mye mer avhengig av Pepsi Max enn kaffe :P

Klarer du ikke legge deg tidlig og bare er trøtt så er kaffe en god hjelp altså.

Men må du opp så tidlig ville jeg absolutt prøvd å legge deg tidlig. Noen fungerer godt på lite søvn, andre ikke. Du må tilpasse døgnrytmen din ut i fra hvor mye søvn du trenger for å være uthvilt. Selv om det er kjipt å legge seg ni, så gjør det jo neste dag mye bedre siden du ikke er helt zombie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tenker jeg kan gå av et bybanestopp før idag, så får jeg meg hvertfall en liten gåtur. Satser på det hjelper for å våkne! :)

Jeg synes det høres ut som den beste idéen så langt, jeg :). Da kan du bevilge deg litt slumring på bussen og så våkner du i løpet av gåturen :).

Jeg pendlet tidligere til jobb i 14-15 (?) år der jeg var oppe 05:15-05:30 hver dag, og tok buss til jobb som tok ca en time +/- hver vei - og med en knapp kilometer å gå fra busstopp til jobb hver morgen. Jeg tillot meg å slumre på bussen for å få mest mulig hvile, også våknet jeg når jeg gikk fra bussen til jobb :). Jeg var over hodet ikke flink til å ha noen fast døgnrytme, så snart jeg hadde fri var jeg oppe seint og stod opp seint, mens jeg da måtte snu igjen når jeg skulle på jobb. Jeg var ikke spesielt flink til å komme meg i seng på kvelden heller, så jeg fikk ofte bare 4,5-5 timer søvn om natta. Det gikk fint i mange år, men det sleit meg jo ut etter hvert :).

Drakk kaffe en liten stund. Men måtte ha i melk og sukker for å få det i meg :P Ble ekstremt hyper av det.

Alltid tenkt at jeg ikke vil bli avhengig av det, da. Hører jo folk får vondt i hode om de ikke får i seg kaffe iløpet av en dag osv. Menmen, får vel prøve å presse i meg en kopp hver morgen hvertfall. Droppe sukker, men melk er kanskje greit å ha i?

Jeg tror det skal veldig mye til før du blir avhengig av kaffe egentlig - jeg kjenner bare en person som MÅ ha kaffe for ikke å få hodepine - ellers tror jeg det meste av "avhengigheten" er mer sånn at man synes det er koselig med den kaffekoppen :). Jeg drikker en del kaffe i løpet av en arbeidsdag, men det er ikke noe problem å la det være heller :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg deg tidligere, det er kjempeviktig å få nok søvn! Spesielt når du går på skole og skal lære :) Så der er det bare knallhard disiplin som gjelder.

Ellers, kanskje du kan bruke tida på bussen til å forberede deg til forelesning? Lese dagens pensum eller repetere gårsdagens? Jeg er gjerne mest våken tidlig på dagen, så det hadde funket for meg hvis jeg hadde så lang reisevei :) Er du forberedt får du jo mye mer ut av forelesningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk kaffe en liten stund. Men måtte ha i melk og sukker for å få det i meg :P Ble ekstremt hyper av det.

Alltid tenkt at jeg ikke vil bli avhengig av det, da. Hører jo folk får vondt i hode om de ikke får i seg kaffe iløpet av en dag osv. Menmen, får vel prøve å presse i meg en kopp hver morgen hvertfall. Droppe sukker, men melk er kanskje greit å ha i?

Drikker iste nå, er vel litt koffein i det også? Er jo ikke store delen med te som er i sånn iste, da, men.

Holdt meg våken på bussen idag. Tror jeg bør få brutt vanen med å sove på bussen.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan sove på bussen? Siden du står opp veldig tidlig.

Når jeg pendla med offentlig transport på morgenen sov gjerne halve bussen/toget, det er akseptert å gjøre det (xen min våkna alltid rett etter man kjørte ut fra nest siste holdeplass, den indra klokka hans var synca med toget :P ).

En bodum kopp er forøvrig en ok investering til bussturer, holder te/kaffe varmt lenge.Eller en liten fin termos. Iste blir utrolig dyrt og usunt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får prøve å starte dagen med en kaffekopp, og se om det hjelper :)

Er ikke at jeg ikke "vil" legge meg tidlig. Problemet er at jeg kommer sent hjem, og da går tiden fort. Må jo lese pensum, spise middag, ha bittelitt orden hjemme, snakke med mannen osv. Ikke mye jeg får gjort på 3 timer, som jeg får om jeg skal legge meg 21. Går gjerne 30-60min med middag. Dusje 30min. 30min snakke med mannen, også skal jeg lese, forberede meg til skole osv. Men prøver å ikke være senere enn klokka 22, da, ihvertfall.

Som sagt klarer jeg ikke lese på bussen. Det hadde vært veldig greit, men jeg blir bilsyk :/

Hadde jeg bare klart å sove helt på bussen så hadde det ikke vært noe problem. Men jeg sitter bare å sløver, og bråvåkner flere ganger. Dupper av liksom, og det er utrolig slitsomt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg bare klart å sove helt på bussen så hadde det ikke vært noe problem. Men jeg sitter bare å sløver, og bråvåkner flere ganger. Dupper av liksom, og det er utrolig slitsomt bare.

Men litt slumring er da bedre enn ingenting :). Jeg sov heller aldri helt på bussen, men det var mye bedre enn å sitte og prøve og holde seg våken liksom - for DET er jo slitsomt :). Jeg kunne heller aldri lese på bussen - da ble jeg kvalm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ikke kan sove på bussen? Siden du står opp veldig tidlig.

Når jeg pendla med offentlig transport på morgenen sov gjerne halve bussen/toget, det er akseptert å gjøre det (xen min våkna alltid rett etter man kjørte ut fra nest siste holdeplass, den indra klokka hans var synca med toget :P ).

En bodum kopp er forøvrig en ok investering til bussturer, holder te/kaffe varmt lenge.Eller en liten fin termos. Iste blir utrolig dyrt og usunt i lengden.

Det er ikke alle som får noe ut av korte dupper, jeg er slik, jeg blir våken og fin av noen minutters dupp og har veldig god effekt av det (på vgs pendlet jeg langt, og sov godt på tog og buss), men eksempelvis samboeren min blir helt ødelagt av det, han må tvinge seg våken, og det er det eneste som fungerer. Han har prøvd dupper, både korte og lange, og slumring, men det går bare ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt slumring er da bedre enn ingenting :). Jeg sov heller aldri helt på bussen, men det var mye bedre enn å sitte og prøve og holde seg våken liksom - for DET er jo slitsomt :). Jeg kunne heller aldri lese på bussen - da ble jeg kvalm :)

Jeg blir bare trøtt av det, samme om jeg prøver å slappe helt av, eller prøver å holde meg våken. Så det funker nok ikke for alle å slumre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er motsatt, jeg kan ikke holde på døgnrytmen, men trenger å sove meg skikkelig uthvilt noen ganger i uken. Det vil si, de fleste ukedager får jeg for lite søvn, kanskje jeg klarer å legge meg tidlig nok en dag. I helgene sørger jeg for å få ni timer minst. Jeg er tydeligvis en av de som kan "spare" overskudd, for så lenge jeg får sove meg uthvilt noen ganger hver uke går det veldig greit resten av uken. Ja, og ingen snoozing - det er ******* for meg når det gjelder å våkne. Lydbok på bussen er jeg også med på, jeg bruker Storytel-appen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbok kan nok prøves. Sliter med å ha noe på/i ørene, men tipper det er vanesak. Får sjekke det!

@Aya

Den appen, kan man laste ned på forhånd, eller må man være online for å høre? Har ikke så stor datamengde inkludert i abonnement mitt, så er avhengig av å kunne laste ned på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor - du kan laste ned når du er tilkoblet wifi, tar veldig kort tid selv med dårlig nett. Så legger bøkene seg i "bokhyllen", du kan ha tre offline-bøker tilgjengelig til enhver tid tror jeg. Koster 150 kr i måneden, men for meg som er storforbruker av lydbøker (når jeg kjører, går tur med hundene, trener, rydder, vasker, lager mat osv.), er det verdt det. Du får uansett to uker gratis prøvetid, så du kan jo kjenne etter om du vil bruke penger på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@laikamor - du kan laste ned når du er tilkoblet wifi, tar veldig kort tid selv med dårlig nett. Så legger bøkene seg i "bokhyllen", du kan ha tre offline-bøker tilgjengelig til enhver tid tror jeg. Koster 150 kr i måneden, men for meg som er storforbruker av lydbøker (når jeg kjører, går tur med hundene, trener, rydder, vasker, lager mat osv.), er det verdt det. Du får uansett to uker gratis prøvetid, så du kan jo kjenne etter om du vil bruke penger på det.

Hørtes bra ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg trengte 9 timer søvn i maaange år, men fant ut at nøyaktig 7,5 - 8 timer fungerer mye bedre, da blir jeg ikke for trøtt... Men en dag med mindre søvn ødelegger flere dager. Druesukker fra apoteket er et alternativ du gjerne burde prøve. God smak også:-) Synes jeg.. Var veldig der du er nå før, nesten prikk likt, opp like tidlig og lange dager, helt forferdelig....:-/ Håper du finner energien din igjen, men svaret ligger nok i dine lange dager...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...