Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund beit baby i foten helt uprovosert


MiO
 Share

Recommended Posts

Kort fortalt:

Sted: Sandnes

Babyens far sto og løftet babyen ut av bilen i bilstolen, da en hundeeier passerte forbi med hunden i bånd. Hunden bare glefser til og biter babyen i foten. Babyen ble tatt til legevakt og måtte sy sting i foten.

(Man kan undre seg på hva dette kan ha vært for en drittbikkje som presterer noe sånt...!)

http://www.tv2.no/2015/08/13/nyheter/baby/hund/sandnes/7254355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, bet hunden, eller nafset den i det den trodde var en leke? "Ting" folk løfter opp er ofte potensielle leker.

Man bør såklart sørge for at en hund som kan gjøre slikt ikke får sjansen til det, men jeg har minst en drittbikkje som kunne prestert noe sånt, gitt rett/feil situasjon.

Jeg forsvarer ikke saken her, men nok en gang finnes det minst en plausibel forklaring, og ansvaret er som vanlig hundeeierens.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kort fortalt:

Sted: Sandnes

Babyens far sto og løftet babyen ut av bilen i bilstolen, da en hundeeier passerte forbi med hunden i bånd. Hunden bare glefser til og biter babyen i foten. Babyen ble tatt til legevakt og måtte sy sting i foten.

(Man kan undre seg på hva dette kan ha vært for en drittbikkje som presterer noe sånt...!)

http://www.tv2.no/2015/08/13/nyheter/baby/hund/sandnes/7254355

Drittbikkje? Med bakgrunn i historie fra en ganske så tabloid avis? Helt enig i at dette ikke bør skje, men å kalle hunden drittbikkje uten egentlig å vite hva som har skjedd, vel.... Hadde staffen (eller hva hund det var) virkelig ment det, hadde det ikke vært snakk om noen få sting.... Ung bikkje, usikker bikkje, kanskje dårlig oppdratt bikkje eller bikkje med dårlig mentalitet - eller dårlig fører, usikker fører, fører med dårlig mentalitet - men "drittbikkje"? Ja, man kan undre seg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittbikkje? Med bakgrunn i historie fra en ganske så tabloid avis? Helt enig i at dette ikke bør skje, men å kalle hunden drittbikkje uten egentlig å vite hva som har skjedd, vel.... Hadde staffen (eller hva hund det var) virkelig ment det, hadde det ikke vært snakk om noen få sting.... Ung bikkje, usikker bikkje, kanskje dårlig oppdratt bikkje eller bikkje med dårlig mentalitet - eller dårlig fører, usikker fører, fører med dårlig mentalitet - men "drittbikkje"? Ja, man kan undre seg.

Uansett hva som er bakgrunnen her så er det et faktum at et barn i en barnestol har blitt bitt i foten av en forbipasserende hund. Og ikke bare et lite nafs, men faktisk noe som trengte sting.

Da er det ei drittbikkje.

Og hadde det vært min hund hadde den tatt strake veien til veterinær og siste sprøyte. For uansett grunn, enten lek, den skvatt, eller hva pokker man kan bruke til unnskyldning så greier jeg ikke finne noen som er gode nok.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tja, bet hunden, eller nafset den i det den trodde var en leke? "Ting" folk løfter opp er ofte potensielle leker.

Man bør såklart sørge for at en hund som kan gjøre slikt ikke får sjansen til det, men jeg har minst en drittbikkje som kunne prestert noe sånt, gitt rett/feil situasjon.

 

Jeg forsvarer ikke saken her, men nok en gang finnes det minst en plausibel forklaring, og ansvaret er som vanlig hundeeierens.

Den har glfsa ganske hardt når det må sys da. At en nysgjerrig, ung hund smånafser litt på en sokkekledd fot på ett lite barn som løftes opp er ikke så rart. Det er gjerne bare nysgjerrighet og ufarlig lekenhet. Men når den biter så hardt tak at det blir sår og må sys?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som biter en baby i foten sånn at den må sy hadde nok gått strake veien til veterinæren hos meg også.

Samtidig så kjenner vi ikke til hendelsesforløpet, og for alt vi vet kan mannen ha løftet barnestolen rett over hunden idet den passerte, slik at hunden trodde den ble angrepet/følte seg truet/redd og derfor beit etter det som kom ovenfra. Eller hunden kan ha løpt bort i løst bånd og bare bitt. Uansett har hundeeier et ansvar for a) å ha kontroll på hunden og b) skjerme hunden for ting den er redd for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drittbikkje?

Ja. Drittbikkje som biter en liten unge så hardt og grundig at det må sys sting.

Jeg visste det ville komme kommentar på at jeg kalte den bikkja for drittbikkje. Her på Sonen tror folk åpenbart at hunden forstår hva det betyr, og at den kan bli lei seg for det, stakkars hund.

Spiller det noen rolle for bikkja hva jeg kaller den? Denne hunden fortjente det, uansett. Den beit en unge uten grunn, og det spiller ingen rolle hvilke unnskyldninger folk her måtte finne på for å forsvare hundens atferd. Den beit et forsvarsløst barn uten grunn. Punktum.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Drittbikkje som biter en liten unge så hardt og grundig at det må sys sting.

Jeg visste det ville komme kommentar på at jeg kalte den bikkja for drittbikkje. Her på Sonen tror folk åpenbart at hunden forstår hva det betyr, og at den kan bli lei seg for det, stakkars hund.

Spiller det noen rolle for bikkja hva jeg kaller den? Denne hunden fortjente det, uansett. Den beit en unge uten grunn, og det spiller ingen rolle hvilke unnskyldninger folk her måtte finne på for å forsvare hundens atferd. Den beit et forsvarsløst barn uten grunn. Punktum.

Hvordan vet du at det var uten grunn? Hvis mannen f. eks løftet bærestolen rett over hunden, så kan hunden ha blitt skremt og redd, og dermed bitt. Det vet vi ikke noe om.

Jeg er forøvrig enig i at en hund som biter sånn er en drittbikkje, men vi vet jo ikke hvorfor den beit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at om bikkja har vært redd og forsvart seg så sier det noe om hvor ille det står til med mentaliteten. At hunden viker, knurrer osv helt ok, men å gå derifra til angrep? Fordi noe kom mot/over den? Tåler ikke bikkja det, så burde eier ha tatt noen gode forhåndsregler før h*n bevegde seg ut i samfunnet. Munnkurv f.eks.

Lek er sånn sett mer forståelig, om den var giret i utgangspunktet. Fremdeles ikke ok dog. Eier burde hatt mer kontroll.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Drittbikkje som biter en liten unge så hardt og grundig at det må sys sting.

Jeg visste det ville komme kommentar på at jeg kalte den bikkja for drittbikkje. Her på Sonen tror folk åpenbart at hunden forstår hva det betyr, og at den kan bli lei seg for det, stakkars hund.

Spiller det noen rolle for bikkja hva jeg kaller den? Denne hunden fortjente det, uansett. Den beit en unge uten grunn, og det spiller ingen rolle hvilke unnskyldninger folk her måtte finne på for å forsvare hundens atferd. Den beit et forsvarsløst barn uten grunn. Punktum.

Nei, spiller ingen rolle for bikkja, spiller en rolle for meg.

Beit unge uten grunn? Basert på en artikkel fra en tabloid avis?

Jeg forsvarer ikke bikkja, jeg påpeker kun at det kan være grunner til at det som skjedde skjedde. I motsetning til å hevde at dette var "uten grunn".

Bikkja mi har kommet bort på min eldre mor, og laget et sår som kanskje burde ha blitt sydd. Det var ikke angrep, det var lek. Mor har tynn hud (pga alder og medisiner), noe som spilte inn. Samme sak fort med en baby. Poenget: uhell kan skape relativt store skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike uhell skal faktisk ikke skje (baby og bitt). Når de da så må det komme konsekvenser. Min terskel for å kalle en hund en drittbikkje er betraktelig lavere enn den saken der. Men mange drittbikkjer kan fint leve.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som har forårsaket skade på en baby som tilsvarer sting kunne eg aldri stolt på igjen..... Dermed ein hund eg ikkje kan ha i husholdninga. Andre får meine kva dei vil. Men berre eiger og barnefar veit det konkrete hendingsrekka, men basert på det som er framstilt i avisa kunne ikkje eg beholdt hunden for å ta forbehold resten av levetida til hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som har forårsaket skade på en baby som tilsvarer sting kunne eg aldri stolt på igjen.... Dermed ein hund eg ikkje kan ha i husholdninga. Andre får meine kva dei vil. Men berre eiger og barnefar veit det konkrete hendingsrekka, men basert på det som er framstilt i avisa kunne ikkje eg beholdt hunden for å ta forbehold resten av levetida til hunden.

Så hvis hunden din uheldigvis hadde løpt ned en baby, slik at ungen fikk et sår og måtte sy, så hadde du avlivet hunden? Fordi du ikke kunne stole på at den aldri skulle forårsake skade igjen. Uhell kan skje, og det trenger ikke å ha vært bitt involvert.

Jeg ble løpt ned av en fuglehund da jeg var liten, som i sin iver etter å hilse veltet med og deretter gravde på ryggen min, slik at jeg fikk røde, betente sårstriper nedover hele ryggen... Var hunden aggressiv? Nei! Men den var helt ute av eiers kontroll, og har man en sånn hund må man ha hunden i bånd, sånn at man har kontroll på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tuvane eg skriv at dette er basert på infoen som kjem fram i avisa.... Og ein sånn situasjon er ikkje forenelig med mitt hundehold, at ein glad hun kan velte eit barn er noko heilt anna enn det som er skissert. Om framstillinga stemmer er det berre hundeeiger og barnefar som veit.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvor mange måter kan den saken framstilles på da? Baby blir løftet, hund hopper opp og biter.

Eneste forklaringen jeg kan se, som er formildende for hunden, er om den er vant til å få bite seg fast i "flyvende" leker. Type springpole, det er vel vanlig nok for bulledyr. Ikke sikkert den fikk med seg at det var noe levende den bet i i det hele tatt. Da snakker vi uansett om en eier med alt for dårlig kontroll, men denne tenkte sikkert ikke at bikkja ville reagere slik..

Derimot, om bikkja bet fordi den ble skremt- da snakker vi skikkelig skraphund :P

Det er ingen selvfølge at en hund forstår at en klesbylt som blir løftet, er en baby. Hvis ikke den er vant til den slags. Men man lar jo heller ikke bikkja si hoppe opp etter fremmede, om denne holdt mat, leke eller annet hunden vil ha tak i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er snakk om frykt, så Kan jeg ikke forstå hvordan man skal håndtere en barnestol, på innenfor en normal måte, som kan forsvare at en hund kan bite pga den ble redd.. Uansett så vil jeg ikke ha en hund som blir SÅ redd av en veldig vanlig hendelse at den går inn og biter.. Hunden hadde tross alt mange andre alternativer å gjøre istedenfor..

Hvis det er snakk om noe annet, så er det fortsatt ikke en rasjonell handling det hunden gjør.. Ikke engang hvis den trodde det var en leke.. For det utløser ikke noe jakt med å løfte ned en barnestol.. Eneste kan vel være hvis hunden er vant med å hoppe opp og bite andre ting, feks i sekker, bager osv, men da er det fortsatt ikke en hund jeg ville ha kommet hjem med en baby til sånn uten videre..

Så dette er en dritthund.. Uavhengig om det er genetisk eller eierskapt:..

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er en dritthund.. Uavhengig om det er genetisk eller eierskapt:..Sent from my iPhone using Tapatalk

Det regner jeg også med :) Nok av dem rundt om...

Jeg bare tenker litt på det at en hund ikke nødvendigvis oppfatter en bylt som blir løftet, som et barn. Og behøver ikke være aggressiv, selv om den i så fall har lek ute av kontroll :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nix er en slik hund som kan finne på å bite små føtter som blir løftet opp. Hun har gjort det en gang da ett barn gråt. Nå vil jeg ikke påstå at hun er en understimulert møkkahund med dårlig oppdragelse, hun er en hund med mye jakt! Jobben med å passe på henne er ikke så himla stor, det handler om å følge med rundt seg. Hører man ett barn gråte, så tar man hunden inn under kontroll. Ser man en liten løpe, så gjør man det samme og små barn får ikke klappe. Så nei, det er ikke store jobben å passe på sin egen hund ;) Om man synes det, så bør man skaffe seg en IKEA-hund uten drifter.

Heldigvis var barnet i familien og de nektet å avlive henne, så lenge jeg satte henne bak lås og slå når det kom på barn på besøk. Det er jo en selvfølge nå!

(sorry, måtte dra inn egen hund, da jeg vet at det ikke er rare jobben å passe på sin egen hund og kan snakke av erfaring)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...