Gå til innhold
Hundesonen.no

Kelpie-eksperter?


Elita2005
 Share

Recommended Posts

Jeg synes også du fikk litt krasse svar... Det går jo an å anbefale gode oppdrettere som har det andre hun ser etter, istedenfor å henge seg opp i størrelsen. Så vidt jeg ser så var ikke det noe krav, men en "jeg vil helst -, men det går bra om-".

Jeg er laaaaangt fra noen Kelpie-ekspert, men jeg ville sjekket ut Evallens :) Har fått et veldig godt inntrykk av dem. Og så synes jeg jo @Shlush sine Kelpiser virker veldig fine og spretne! Husker ikke oppdretter på dem da, men er vel en svensk en?

Takk :-D

Jeg er veldig fornøyd med mine kelpiser, selvsagt. Eldstemann er ca 2 1/2 år gammel og er en stor hannhund i øvre sikte av standarden dog er han ikke tungt bygd og er spretten delux. Han elsker å jobbe, har god lek og er selvstendig, arbeidssom og miljøsterk. Han kommer fra kennel Aussie Action i Sverige :-) Far til min hund har gitt litt store hunder tror jeg så er lurt å se på kombinasjoner, dette kan oppdretter hjelpe deg med.

Minstemann er bare 4 mnd, tror han blir litt mindre men ingen liten hund det heller. Han virker veldig fin så langt. Han er av samme linjer men fra annen oppdretter. Han kommer fra Kennel Cefeus i Sverige.

Bare å spørre om du lurer på noe :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når spørsmålet er om man vet om noen som avler små hunder, kan man jo ikke klage over at man får svar på nettopp det? Man får derimot kanskje ikke alltid svaret man ønsker seg. Jeg kan ikke all ver

Akkurat det med størrelse har jeg litt erfaring med på min rase. Og den tilsier ganske så tilfeldig... Jeg paret en medium tispe med en stor hanne og fikk kun medium- veldig jevne- tisper i kullet (de

Synes du fikk litt halv-krasse tilbakemeldinger her Elita2005. Håper du finner det du er ute etter!

Når spørsmålet er om man vet om noen som avler små hunder, kan man jo ikke klage over at man får svar på nettopp det? Man får derimot kanskje ikke alltid svaret man ønsker seg.

Jeg kan ikke all verden om kelpie, men jeg har hengt på sonen lenge nok til å ha fått med meg at jeanette har litt peiling. :P Da ville jeg tatt til meg det, og heller fokusert på alle de andre tingene man ønsker seg i en god arbeidshund. :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg bare har møtt itty bitty kelpier, menneh... Det er bare meg :P

(Bare en generell kommentar om at "det ikke er vanlig". At trådstarter bør få generelle tips uansett størrelse synes jeg er et fint tiltak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg bare har møtt itty bitty kelpier, menneh... Det er bare meg :P

(Bare en generell kommentar om at "det ikke er vanlig". At trådstarter bør få generelle tips uansett størrelse synes jeg er et fint tiltak).

He he, ja det var det jeg skulle si selv :) De er jo knøtte-små :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes jeg bare har møtt itty bitty kelpier, menneh... Det er bare meg :P

 

(Bare en generell kommentar om at "det ikke er vanlig". At trådstarter bør få generelle tips uansett størrelse synes jeg er et fint tiltak).

Spørs på øyet som ser og hva man er vant til. Jeg synes f. Ex rottweileren som nå er i min krets er mega svær gigantisk.. Fordi nesten alle venner har kelpie, welsh, springer, bc og de er like høye hele gjengen :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som sier at de ikke finnes, men at det ikke går an å forutse. Derfor hun ble tipset om å velge en voksen, eller eventuelt en annen rase om hun ønsker å konkurere i liten klasse. For da vet man kanskje hva man får.

Men for all del, fortsett med str-diskusjon. Dere bidrar hvert fall ikke til at hun får svar på det andre hun lurer på. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss Magoos i Sverige virker som har bra hunder (med meritter) og virker seriøse. Trivelige er de også :) Jeg hadde kjøpt valp derfra om jeg ikke hadde valgt (holdt meg til) WK istedet. Størrelsesmessig vet jeg ikke hvordan valpene deres har vært, men som andre har påpekt så er det umulig å forutse størrelse. Tisper er generelt en del mindre enn hanner, da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden ble laget for å spørre om det var oppdrettere som avlet på hunder i den nedre delen av skalaen. Det finnes slike oppdrett i andre raser. Jeg er ikke ute etter å "bytte" rase..

Nei det er så vidt meg bekjent ingen kelpieoppdrettere som bevisst avler på hunder i den nedre delen av skalaen. Og grunnen til det er bla som Jeanette nevner, noe med hva som er praktisk i forhold til rasens bruksområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det avles små individer av blant annet mudi, BC og en rekke andre raser i Øst-Europa så finner du sikkert noen mellom-kelpier der også...

Dersom mentalitet er et kriterium bør man være relativt kritisk til ak fra øst-Europa.

------

Ettersom ts har et kriterium på størrelse som (så vidt meg bekjent,) ikke noen oppdrettere i Norge eller Sverige oppfyller i så er det ikke mulig å gi noen råd.

Skulle jeg selv ha vurdert noe annet enn DeepEyes så hadde jeg antageligvis sett på Busligans eller Lilla Primtorpet. Alt etter hvilke kombinasjon selvsagt. Men de har ikke små ak.

Ettersom jeg ikke ser etter valp selv så har jeg ikke veldig god oversikt for tiden. Listen over oppdrettere jeg ikke vil ha valp fra er betraktelig tydeligere for meg pr dd.

Også er det full mulig å bruke rapport knappen dersom man føler at det er nødvendig. Når man allerede snakker om off topic...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å synes at kelpier generelt er små hunder. De blir jo det sammenlignet med mange andre raser. En annen ting er å se hvor høye de er i forhold til standaren. Da er ikke de fleste kelpiene i nedre del av skalaen. Og det er jo det ts ønsker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vell ikke et problem med en stor kelpie heller? De greier vell å hevde seg i ag klasse stor også?? :-)

Det er ikke et problem nei. Men mange flere deltagere i klasse stor enn i mellom. Og selvsagt mer belastende for hunden å hoppe max 65 cm mot max 45. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på kelpie i det hele tatt, har fått min første kelpie nå og han er bare 10 uker gammel. Jeg har jo fulgt en del med på de kullene som har vært dette året i og med at jeg har sett etter egen oppdretter og valp.

Evallens hadde kull på ei tispe som var rett over 40 cm høy nå i vår. Det er det som står som R kullet på deres hjemmesider. Resten av kullsøsknene til tispa er normalstore og det er foreldrene også.

I Sverige jobber de, etter det jeg har lest (RAS), med å få størrelsen litt ned, fordi at mange, særlig hannhundene, ligger i øvre sjiktet av rasestandarden. Alle de tispene jeg har sett har hatt kull nå i vår (bortsett fra Evallens tispa) har ligget på rundt 46-47 i mankehøyde og hannhundene har ligget på 50+

Jeg har møtt flere mediumhunder i Sverige, både tisper og hannhunder. Men de har vært spredt mellom forskjellige oppdrettere, ingen oppdretter eller linjer har pekt seg ut på noen måte som jeg kan se iallefall.

Jeg vet ikke om dette var til noen hjelp for deg akkurat

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter meg i korthet. Tusen takk for alle konstruktive tilbakemeldinger (tror dere skjønner hvem dere er) :) Det er ikke umulig at det kommer noen privatemeldinger til noen av dere med spørsmål etterhvert :icon_redface:

Om flere har erfaringer gode/dårlige med opprettere så skriv gjerne her, eller send privatmelding om det ikke passer å skrive det åpent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

... Det jeg spurte etter var faktisk 43 cm, som er den laveste høyden INNENFOR RASESTANDARDEN. Flere som ikke fikk med seg det..

Jo - laveste iht standarden så man kan finne en dommer som er villig til å jukse litt så den blir mellom i agility.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Det jeg spurte etter var faktisk 43 cm, som er den laveste høyden INNENFOR RASESTANDARDEN. Flere som ikke fikk med seg det..

Jeg tror de fleste fikk med seg det. Men all den tid det ikke går an å forutbestemme hvor store valpene skal være som ferdigvokste hunder i en alder av 2 år + så synes vel de fleste at 43cm var et litt ugjennomtenkt kriterium å ha, spesielt siden du ønsker å starter mellomklassen i AG hvor 43cm faktisk er klassifisert som stor. De fleste som avler på hunder av en eller annen bruksrase har dessuten gjerne hverken farger eller størrelser som mål for sin avl så lenge det meste faller innenfor standard.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...