Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Nå kan jeg endelig starte med bachelor! Vi fikk starte for tre uker siden, men hadde eksamen i går så sånn ca alle i klassen min har kun fokusert på eksamen. Gleder meg allerede til å bli ferdig :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

Jeg fikk 15-20 utgaver helt gratis på "Norges Arktiske Universitet" (som det heter i dag). Jeg skrev en oppgave på drøyt 100 sider (30stp) med veldig mye fargerike figurer. Men kan hende vi fikk det gratis fordi vi skreiv under et institutt som var tungt sponset av oljepenger (før krisa kom :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg fikk 15-20 utgaver helt gratis på "Norges Arktiske Universitet" (som det heter i dag). Jeg skrev en oppgave på drøyt 100 sider (30stp) med veldig mye fargerike figurer. Men kan hende vi fikk det gratis fordi vi skreiv under et institutt som var tungt sponset av oljepenger (før krisa kom :P ).

Altså, 15-20 eksemplarer er jo helt overkill og IKKE det som er vanlig. :lol: På SV og HF på UiO får studentene dekka svarthvittrykk av ca 5 eks, hvor en må levere inn tre for sensurering. Det vanlige er å trykke privat samme dag som innlevering for å kjøpe tid, og ta ut de 5 gratis via rekvisisjon til trykkeriet på UiO seinere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Altså, 15-20 eksemplarer er jo helt overkill og IKKE det som er vanlig. :lol: På SV og HF på UiO får studentene dekka svarthvittrykk av ca 5 eks, hvor en må levere inn tre for sensurering. Det vanlige er å trykke privat samme dag som innlevering for å kjøpe tid, og ta ut de 5 gratis via rekvisisjon til trykkeriet på UiO seinere. 

Det var skikkelig overkill. Mamma og pappa fikk hver sin, jeg har en, noen studievenner fikk 5-6 av de, og resten ligger hjemme og slenger :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så takknemlig for at jeg alltid venter med å søke stillinger til den dagen fristen går ut. :P Har to stillinger jeg skal søke på i dag og seks andre jeg har notert meg med frist i nærmeste framtid. Så langt har jeg vel søkt på en 8-10 jobber. Det er jo ikke så innmari mange og jeg er langt unna stressa og panisk ennå! Men jeg er spent på hvor mange jobber jeg må søke før jeg får napp. Det hadde vært så utrolig digg å få en jobb, vite hvor jeg skal jobbe og hva slags arbeidsoppgaver jeg skal ta fatt på. Tenk så gøy det skal bli med jobb! Endelig kan jeg gjøre litt nytte for meg og begynne å andvende den kunnskapen jeg har opparbeidet meg, og lære enda mer. Jeg gleder meg! Så jeg syns en arbeidsgiver skal finne ut at de gjerne vil ansette meg snart.

 

Ellers har jeg avsluttet arbeidsuka på en veldig produktiv måte. Har endelig funnet løsningen for å få skrevet noe; Jeg må faktisk fysisk eliminere alle mulige distraksjoner. Så telefonen ligger igjen hjemme når jeg går på lesesalen og jeg bruker SelfControl for å sperre alle nettsidene jeg bruker for å prokrastinere. Og vips så får jeg produsert tekst! Det er lettere å ha selvdisiplin når man ikke har noe valg. :aww: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2. mars 2016 at 11:12 PM, Puttiva skrev:

Jeg fullførte master i biologi på uio før jul nå og fikk 15 kopier gratis, inkludert 20 sider fargetrykk pr eksemplar. Så tiden for overkill er enda ikke over :lol:

Those God damn humanities and social sciences!!! *Hytte med neven* :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så takknemlig for at jeg alltid venter med å søke stillinger til den dagen fristen går ut. [emoji14] Har to stillinger jeg skal søke på i dag og seks andre jeg har notert meg med frist i nærmeste framtid. Så langt har jeg vel søkt på en 8-10 jobber. Det er jo ikke så innmari mange og jeg er langt unna stressa og panisk ennå! Men jeg er spent på hvor mange jobber jeg må søke før jeg får napp. Det hadde vært så utrolig digg å få en jobb, vite hvor jeg skal jobbe og hva slags arbeidsoppgaver jeg skal ta fatt på. Tenk så gøy det skal bli med jobb! Endelig kan jeg gjøre litt nytte for meg og begynne å andvende den kunnskapen jeg har opparbeidet meg, og lære enda mer. Jeg gleder meg! Så jeg syns en arbeidsgiver skal finne ut at de gjerne vil ansette meg snart.

 

Ellers har jeg avsluttet arbeidsuka på en veldig produktiv måte. Har endelig funnet løsningen for å få skrevet noe; Jeg må faktisk fysisk eliminere alle mulige distraksjoner. Så telefonen ligger igjen hjemme når jeg går på lesesalen og jeg bruker SelfControl for å sperre alle nettsidene jeg bruker for å prokrastinere. Og vips så får jeg produsert tekst! Det er lettere å ha selvdisiplin når man ikke har noe valg. :aww: 

Jeg er så utrolig glad for at vi ikke hadde bærbar PC, smarttelefoner og trådløst nett i studietida mi, selvkontrollen min hadde nemlig ikke klart å holde seg borte. Vi fant liksom på nok sprell fra lesesal og forelesninger utenom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å bytte til en enkel nokia :P

Veldig lett distrahert ja.

 

Skal teste ut "hold" nå da. En app hvor en får poeng for å ikke røre mobiltelefonen når en er på universitetet/høgskole.

Poengene kan brukes til å få en brus, knekkebrød og diverse annet :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde første veiledning idag, det gikk bra og vi fikk tommel opp for hva vi har tenkt, og hjelp til å legge en plan videre for teorien. Var litt usikre på ett tema og hvordan vi skulle bake det inn.
Er 3300 ord på vei, så dette går bra! :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det blir dårlig med jobb etter endt studier nå i vår. Det er litt demotiverende å tenke på at man ikke har noen jobb å dra til, men jeg håper jo at markedet vil snu til slutt og at det kommer flere jobber. Men så tenker jeg på hva jeg skal gjør i mellomtiden, skal jeg ta et år PPU, eller kanskje ta en ny mastergrad? Eller bare prøve å finne en jobb i butikk eller lignende, som jeg også har hørt er ganske vanskelig å få. Akkurat nå står jeg mellom å søke PPU og ta en ny mastergrad. Men jeg har studert sååååå lenge nå :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dicte skrev:

Det virker som om det blir dårlig med jobb etter endt studier nå i vår. Det er litt demotiverende å tenke på at man ikke har noen jobb å dra til, men jeg håper jo at markedet vil snu til slutt og at det kommer flere jobber. Men så tenker jeg på hva jeg skal gjør i mellomtiden, skal jeg ta et år PPU, eller kanskje ta en ny mastergrad? Eller bare prøve å finne en jobb i butikk eller lignende, som jeg også har hørt er ganske vanskelig å få. Akkurat nå står jeg mellom å søke PPU og ta en ny mastergrad. Men jeg har studert sååååå lenge nå :hmm:

Hva slags utdanning har du?

 

Jeg hadde veiledning i dag. Klarte faktisk å få fram litt engasjement om oppgaven min! Fikk ellers beskjed om at det virker som om jeg har god kontroll og vet hvor jeg skal, så det er bare å kjøre på og hele tiden huske på at det jeg gjør skal være i tråd med problemstillinga mi. Og det veit jeg jo, og jeg minner meg selv på det hele tiden. Så da var visst alt greit, da. :P Akkurat nå koser jeg meg faktisk litt med oppgaven min, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dicte skrev:

Det virker som om det blir dårlig med jobb etter endt studier nå i vår. Det er litt demotiverende å tenke på at man ikke har noen jobb å dra til, men jeg håper jo at markedet vil snu til slutt og at det kommer flere jobber. Men så tenker jeg på hva jeg skal gjør i mellomtiden, skal jeg ta et år PPU, eller kanskje ta en ny mastergrad? Eller bare prøve å finne en jobb i butikk eller lignende, som jeg også har hørt er ganske vanskelig å få. Akkurat nå står jeg mellom å søke PPU og ta en ny mastergrad. Men jeg har studert sååååå lenge nå :hmm:

Lærere blir det ikke nok av, mens jobber som ikke krever utdanning har vanvittig mange søkere for tida :( 

Har du vært i kontakt med karrieresenteret på skolen din? Kan være lurt å starte der hvertfall.

Angående ny master, er det ikke for sent å søke nå? Jeg søkte akkurat på masteropptak (tviler dog på at jeg kommer inn), og tror fristen er gått ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tekopp skrev:

Lærere blir det ikke nok av, mens jobber som ikke krever utdanning har vanvittig mange søkere for tida :( 

Har du vært i kontakt med karrieresenteret på skolen din? Kan være lurt å starte der hvertfall.

Angående ny master, er det ikke for sent å søke nå? Jeg søkte akkurat på masteropptak (tviler dog på at jeg kommer inn), og tror fristen er gått ut.

Mastergrad har lokalt opptak og fristene kan være ulike fra institusjon til institusjon. Her på NMBU er for eksempel fristen for å søke toårig master 1. juni. :)

 

Angående videre studier... Jeg tenker at PPU ikke er noe man bør ta fatt på med mindre man faktisk kunne tenke seg å bli lærer og har egenskaper som gjør en til en god lærer. Det bør ikke være noe man gjør fordi det ikke er noe annet å holde på med, liksom. Jeg har søkt om opptak på et årsstudium som kan gi meg bredere og mer attraktiv kompetanse for å få de jobbene jeg faktisk ønsker å ha. Jeg kunne ha søkt PPU, men jeg tenker at skoleelever fortjener å ha lærere som er mer motiverte for den jobben enn hva jeg ville vært. Men sånn i hovedsak håper jeg at det ordner seg med en relevant jobb i løpet av de neste månedene. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvild skrev:

Hva slags utdanning har du?

Kjemisk prosessteknologi. Vurderer å kanskje ta en mastergrad innen molekylær medisin, det virker jo ganske spennende og annerledes, og jeg liker jo å studere :) Men vil jo egentlig aller helst ha jobb.

Ang det å ta PPU så underviser jeg jo nå og trives veldig godt. Men det er universitetselever jeg underviser, jeg er usikker på hvordan jeg vil like å undervise på videregående. Men det får man jo prøvd seg på hvis man tar PPU. 

Fristene tror jeg er 15. april, så jeg har litt tid på meg fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler jeg er veldig flink til å fokusere på skolearbeid når jeg faktisk er på skolen. Hjemme derimot er jeg flink til å bli distrahert. Jeg vet ikke hva det er, men det føles som tillært adferd på en måte :lol: . Når jeg er på skolen, så skal jeg gjøre skolearbeid :) Frister sjeldent å gjøre andre ting. Jeg vil heller jobbe effektivt i 6-8 timer på skolen, også ta fri resten av dagen med god samvittighet :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å starte en blogg. Om jentene. Altså at de liksom har ordet sånn som på Instagrammen deres. Iblanda mine flammende innlegg om hvor teite alle andre hundeeiere er som bruker fleksiline eller lar være å plukke opp etter hunden sin. Eller tar med valper til kiropraktor.

Nok å ta i tu med, som dere ser. :aww: Aldri har jeg følt meg mer som en ekte masterstudent i innspurten.  :lol:

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har jeg levert eksamen! Fornøyd med oppgaven, og foreløpig ganske fornøyd med innsatsen min. Neste gang jeg har hjemmeeksamen tror jeg dog jeg kan ta meg tid til litt flere pauser, blir ikke akkurat noe mer effektiv av å sitte klistra foran skjermen i 13 timer i strekk nesten :lol: Sensur kommer ila 3 uker så da er det bare å smøre seg med tålmodighet. Nå har jeg fri til neste emne starter i midten av april ihvertfall :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt pisket av han jeg skriver bacheloroppgaven min med i det siste (har vært litt dårlig stemning).... så her sitter jeg... og skriver sammendraget. FOR VI ER FERDIG!!!! 1,5 mnd til innlevering og  litt over 2 uker til innlevering av førsteutkast :lol:..... endelig får jeg vist han det jeg har prøvd å si hele tiden: at jeg er syyykt effektiv når jeg har kniven mot strupen. 

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I dag satte jeg sammen alt jeg har av brukandes tekst (det vil si tekst som jeg fremdeles vil jobbe med språkmessig, men hvor innholdet er på plass) og fant ut at jeg har passert 10 000 ord. Det var litt godt å se, har liksom trodd jeg ikke hadde noen ting omtrent. Fremdeles gjenstår det ganske mye produksjon av tekst, da. :P Men det kommer seg! På fredag er det seks uker til trykking og levering, har trua på at jeg kommer i mål. Og jeg gleder meg veldig til jeg passerer den målstreken.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingvild skrev:

I dag satte jeg sammen alt jeg har av brukandes tekst (det vil si tekst som jeg fremdeles vil jobbe med språkmessig, men hvor innholdet er på plass) og fant ut at jeg har passert 10 000 ord. Det var litt godt å se, har liksom trodd jeg ikke hadde noen ting omtrent. Fremdeles gjenstår det ganske mye produksjon av tekst, da. :P Men det kommer seg! På fredag er det seks uker til trykking og levering, har trua på at jeg kommer i mål. Og jeg gleder meg veldig til jeg passerer den målstreken.

Har hatt den samme opplevelsen nå i påska, hvor jeg har vært skikkelig flink og skrevet og jobba med oppgaven hver eneste dag. Dette går veien. Jeg satser på å bli ferdig før tida. :aww:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har meldt meg av et fag jeg. Har man ikke kapasitet, så har man ikke. Mye bedre enn å bare kjøre på til det ikke går mer og risikere at man ikke kommer gjennom i det hele tatt :) Så nå kan jeg konsentrere meg om de fagene jeg har igjen, og ikke tenkte på det siste før til neste år.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke begynt å skrive så mye på masteroppgaven enda jeg, men tror det er ganske vanlig for mitt studie hvor man er mye på lab. Også har jeg jo ca 6000 ord fra oppgaven min i høst jeg kan bruke. Satser på å være ferdig med lab om 5 uker slik at jeg får 4 hele uker på å bare skrive oppgave :) Blir egentlig litt lite da jeg vil ha første utkast ferdig 2 uker før fristen ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...