Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

19 timer siden, Teserere skrev:

Jeg er igang med første arbeidskrav, og sliter allerede. Vi må levere i gruppe, og får bare kommunisert på nett siden vi bor spredd rundt i landet. Vi skal svare på 4 spørsmål i forhold til 2 pasientcaser, og mitt spørsmål baserer seg på svaret fra forrige spørsmål. Fikk utkastet idag, og det er jo bare ren plagiat :no: Null sitering og kildehenvisning. Hvordan skal jeg si det på en pen måte? 

Hvorfor må du si det på en pen måte? Er det ikke bare å si det som det er? :)

Jeg hadde bedt vedkommende om å ordne sitering og kildehenvisning og sende utkastet på nytt. Hadde også lagt ved noe om at tekst uten kildehenvisning og riktig sitatbruk dessverre regnes som plagiat, og at det er lettere å jobbe med en oppgave når slike ting er på plass allerede fra starten av.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frida og fuglehundene skrev:

Si det som det er, at man må henvise til kilder og forklare når man må henvise :)

Ja må jo det, jeg kan ikke stå inne for at vi leverer inn plagiat.

17 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Hvorfor må du si det på en pen måte? Er det ikke bare å si det som det er? :)

Jeg hadde bedt vedkommende om å ordne sitering og kildehenvisning og sende utkastet på nytt. Hadde også lagt ved noe om at tekst uten kildehenvisning og riktig sitatbruk dessverre regnes som plagiat, og at det er lettere å jobbe med en oppgave når slike ting er på plass allerede fra starten av.

Det er vel bedre at jeg sier det på en pen måte enn på en slem måte? Dette er vårt første samarbeid, jeg kjenner ikke personen i det hele tatt, og vi skal være på gruppe i 2 år fremover. Greit at vi får til en god dialog da syns jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som problemstillingen vår ender med (kan hende noen ord byttes, men innholdet blir det samme)  
"Hva slags ettervern i form av sosial støtte ønsker brukerne for å opprettholde fysisk aktivitet etter endt Frisklivsresept?"

Det blir spennende! Blir kvalitativ metode, håper å få intervjuet 3-5 stk. Skriver oppgaven med ei annen i klassen :) . 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Teserere skrev:

Ja må jo det, jeg kan ikke stå inne for at vi leverer inn plagiat.

Det er vel bedre at jeg sier det på en pen måte enn på en slem måte? Dette er vårt første samarbeid, jeg kjenner ikke personen i det hele tatt, og vi skal være på gruppe i 2 år fremover. Greit at vi får til en god dialog da syns jeg :) 

Det er et godt poeng å ta det opp på en ålreit måte, både fordi man samarbeider over flere år og fordi liknende situasjoner oppstår i arbeid - da er det greit å ha litt erfaring i konflikthåndtering light. Dessuten handler det litt om den følelsen du skal sitte igjen med til slutt, det skal føles riktig. Litt sånn pedagogisk: kommenter det du likte av det som ble skrevet, kom med spørsmål om kildebruk og deretter avslutt med noe positivt igjen. Eller noe i den duren :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Teserere skrev:

Ja må jo det, jeg kan ikke stå inne for at vi leverer inn plagiat.

Det er vel bedre at jeg sier det på en pen måte enn på en slem måte? Dette er vårt første samarbeid, jeg kjenner ikke personen i det hele tatt, og vi skal være på gruppe i 2 år fremover. Greit at vi får til en god dialog da syns jeg :) 

Jeg syns ikke det er slemt å si ting som de er jeg. Nå kan det godt være vi legger forskjellige ting i det med å si ting på en pen måte, men for meg betyr det liksom at man pakker budskapet litt inn i bomull. For min del har ikke det noe som helst å gjøre med god dialog, god dialog forutsetter at man er ærlig med tilbakemeldingene man gir hverandre. Bomullsdialog fører til misforståelser, så jeg syns det er langt bedre å utrykke seg klart og tydelig, selvfølgelig på en høflig måte. :) Men som nevnt godt mulig vi legger litt forskjellig mening bak det begrepet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Jeg syns ikke det er slemt å si ting som de er jeg. Nå kan det godt være vi legger forskjellige ting i det med å si ting på en pen måte, men for meg betyr det liksom at man pakker budskapet litt inn i bomull. For min del har ikke det noe som helst å gjøre med god dialog, god dialog forutsetter at man er ærlig med tilbakemeldingene man gir hverandre. Bomullsdialog fører til misforståelser, så jeg syns det er langt bedre å utrykke seg klart og tydelig, selvfølgelig på en høflig måte. :) Men som nevnt godt mulig vi legger litt forskjellig mening bak det begrepet.

Da definerer vi forskjellig. Jeg har på ingen måte tenkt å pakke det inn i bomull. Men for meg "å si det som det er" kan fort bli litt krast og negativt, og mottager sitter igjen med en dårlig følelse. Derav "pen måte". :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som blir skikkelig butthurt om man kommenterer det de har skrevet, uansett om det er konstruktivt. Så det er greit å hvertfall tenke gjennom hvordan man sier det, og ikke bare plumpe ut med noe ala "dette er ikke bra, du har levert plagiat og må lese om kildehenvisning!" :lol: . 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mirai skrev:

Det er mange som blir skikkelig butthurt om man kommenterer det de har skrevet, uansett om det er konstruktivt. Så det er greit å hvertfall tenke gjennom hvordan man sier det, og ikke bare plumpe ut med noe ala "dette er ikke bra, du har levert plagiat og må lese om kildehenvisning!" :lol: . 

Jeg regner med vi er på høyskole/universitetsnivå her, og da må man være såpass voksen at man tåler kritikk. Jeg hadde et gruppearbeid med en som likte å bruke wikipedia som kilde, og da ble det sagt rett ut at det var uakseptabelt (med tips om hvilke kilder vedkommende heller kunne bruke). Ingen problem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg stort sett har vært på gruppe med folk som tåler pirkingen min, og at jeg skal skrive bachelor med ei som er lik meg selv :lol: .
Folk sitter jo på Facebook og alskens aviser i forelesningene, så jeg tror ikke at det å komme inn på høgskole/universitet automatisk gjør en mer voksen. Har hvertfall mye ymse i klassen min!

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt gruppearbeid på masternivå med folk som ikke vet når man må referere og hvordan man setter opp referansene. Selvfølgelig er man høflig og vennlig når man sier fra, men slike ting må man jo faktisk bare ta tak i. Å kunne skrive akademiske tekster er liksom en forutsetning om man skal få fullført masteroppgaven sin, selv om man har en praktisk prosjekteringsoppgave (som er relativt vanlig på mitt institutt). 

 

Jeg har begynt å bo meg inn på masterplassen min:

IMG_5939.thumb.JPG.ca5bc5e69e72e54d19712

Og dette er utsikten jeg har når jeg titter ut vinduet og trenger en liten tenkepause:

IMG_5941.thumb.JPG.e33a926f9cd6af499d246

Utsikten gjør vel helst at jeg får lyst til å gå ut på tur. Men det er deilig med dagslys og trivelige omgivelser.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mirai skrev:

Glad jeg stort sett har vært på gruppe med folk som tåler pirkingen min, og at jeg skal skrive bachelor med ei som er lik meg selv :lol: .
Folk sitter jo på Facebook og alskens aviser i forelesningene, så jeg tror ikke at det å komme inn på høgskole/universitet automatisk gjør en mer voksen. Har hvertfall mye ymse i klassen min!

Helt enig.

Jeg tar en videreutdannelse nå samtidig som jeg er i full jobb, og mange som går der er kun ute etter tittelen etter endt utdannelse. De består akkurat med den kunnskapen de har nå, og er ikke interessert i å heve kunnskapsnivået sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ingvild skrev:

Og dette er utsikten jeg har når jeg titter ut vinduet og trenger en liten tenkepause:

IMG_5941.thumb.JPG.e33a926f9cd6af499d246

Utsikten gjør vel helst at jeg får lyst til å gå ut på tur. Men det er deilig med dagslys og trivelige omgivelser.

Veldig OT, men det bilde der minner meg om mine utallige forsøk på å komme i bedre form. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har jogget opp og ned veien der, gjerne med en hund og en hest på slep. Like misslykket hver gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet litt igjen, denne gang om medvirkning på skolebenken: http://www.magasinetkote.no/artikler/2016/1/22/medvirkning-p-skolebenken

 

Ellers pusler jeg med masteroppgaven. Jeg vet liksom hvilken retning jeg skal i, hva jeg må lese, hva jeg må få med i teorikapittelet mitt også videre. Så har ingen store frustrasjonsgreier akkurat nå, bortsett fra at det er klin umulig å få skrevet noe! Må gjøre noen skriveøvelser i morgen tror jeg, for jeg har helt skrivesperre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble B på matteeksamen som jeg tok opp igjen :D Egentlig veldig ufortjent på en måte, da jeg ikke leste spesielt mye til den. Men samtidlig, jeg hadde en sterk C fra før, så det skulle vel ikke så mye til. Jeg var nok også heldig med at oppgavene passet meg bedre :)

 

Nå har jeg meldt meg inn i min aller første studentorganisasjon. Jeg har tenkt mye på å være mer sosialt aktiv på studiet, men hunder, trening, dansing, jobb og alt annet har begrenset det føler jeg. Men jeg har meldt meg inn i Friluftsgruppen, og de drar bare masse på fjellturer, teltturer, hytteturer osv. Jeg spurte hvordan de stilte seg til hund og sa at det gikk greit så lenge det ikke var allergikere med og de hadde plass hvor det var lov med hunder, da tenker jeg de mener hytteturene. Telt må jo gå fint, så lenge jeg har telt selv :) Så da kan hundene være med på mitt sosiale studentliv :D Gleder meg!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er godt i gang med bacheloroppgaven og den blir mye mer komplisert og annerledes enn hva vi først hadde sett for oss. Skal lage en funksjonsberegning for effekten til fryserom basert på diverse varmetap. Skal lage et generelt skript i Matlab og skriptet blir mye mer komplisert å lage enn jeg noen gang hadde sett for meg. Ikke bare det, men vi må ganske dypt ned i matten også. :frantics:

Hadde litt panikk forrige uke, men denne uken har vi faktisk fått produsert noe og ikke bare stått fast med det ene problemet etter det andre. Programmering er jaggu en tålmodigetsprøve. Heldigvis er det store muligheter for både et godt resultat og mye god læring, så det er vel bare å bite tenna sammen. Det blir jo alltid et resultat til slutt, får prøve å ikke glemme det underveis når vi står fast igjen. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puddellover skrev:

Endelig 1. februar - og tid for å søke på videre utdanning. Planer har endret seg, og det ble altså ikke master i spesialpedagogikk som planlagt. Jeg søkte på master i læring i komplekse systemer!

Heldige deg! Det hadde jeg gjort også, om jeg hadde orket :P Nå er jeg lei! Snart 9 år med høyere utdanning fordi jeg valgte feil første gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Heldige deg! Det hadde jeg gjort også, om jeg hadde orket :P Nå er jeg lei! Snart 9 år med høyere utdanning fordi jeg valgte feil første gang.

Det skjønner jeg godt, men jeg synes nå du har vært fryktelig lur som nå tar vernepleie da!:innocent: Jeg har bare disse tre årene bak meg, og synes det passer så fint med master nå før jeg er forpliktet til så mye annet, dessuten er jeg litt for ung (til at folk tar meg seriøst...) og fremdeles ikke skolelei!:P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, puddellover skrev:

Det skjønner jeg godt, men jeg synes nå du har vært fryktelig lur som nå tar vernepleie da!:innocent: Jeg har bare disse tre årene bak meg, og synes det passer så fint med master nå før jeg er forpliktet til så mye annet, dessuten er jeg ung og fremdeles ikke skolelei!:P

Ja, jeg er ganske lur :lol: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...