Gå til innhold
Hundesonen.no

Student 2015-2016


Mackenzie
 Share

Recommended Posts

Du kan også vurdere å kjøpe sånn penn som oversetter ordet direkte, så slipper du å måtte fysisk slå opp hver gang :) Vet om flere som er fornøyd med det, men har ikke brukt det selv.

Aldri hørt om, men skal undersøke det. Takk for tips!

Vi har allerede begynt op gruppeoppgave som skal fremføres på fredag. Litt vel tidlig etter min smak, da vi ikke har hatt noe forelsening enda (annet enn info om skolen, opplegg rundt studiene osv). Spent på hvordan det går!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 952
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fra nå av svarer jeg bare på navnet SandySosantCandy. Bare så dere veit det.  

Det er ikke hver dag jeg leverer masteroppgave etter å ha vært borte fra fagmiljøet i 6 år, er i full jobb, ikke får veileder før 3 mnd før innlevering og skriver mesteparten av oppgaven i løpet av de

Ja, jeg avsluttet like greit med en A på masteroppgaven jeg. 

Posted Images

Er det noen her inne som har forslag til gøy aktivitet vi kan ha på rebusløpet? Meg og organisasjonen min (NITO) skal ha en post, men jeg har allerede brukt opp de gode idéene. Sikkert mange her inne som husker det kjekkeste de gjorde i fadderuken :ahappy: .

Vannbøtte med epler + fat med mel og gjemte seigmenn.

Blåse opp og sprekke flest mulig ballonger på 2 minutter. 6 deltakere. Ikke lov å sprenge med tenner, munn eller føtter, må sprekkes i forskjellige sexposisjoner.

En egen post der gruppen skal ta gruppebilde, mest mulig kreativt.

Jeg har ikke mange gode forslag, men det var i allefall de tre postene jeg synes var morsomt på vårt rebusløp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt man kun kan ha to bachelorgrader (få vitnemål for det), men vet ikke om det er riktig. Begrensninger om studiepoeng har jeg ikke hørt om. Jeg har 343 poeng nå, og skal altså begynne på vernepleien, nye 180 poeng (og vurderer årsstudium i psykologi som privatist... og... og... og... *evigstudentsyndrom*). At det på en eller annen måte skal være et problem i forhold til et vitnemål har jeg aldri tenkt over.

Regelen for å få to vitnemål fra universitet er at en har ny fordypning og minst 60 ferske studiepoeng som ikke tidligere er brukt i en grad. Det betyr at dersom du feks har en bachelorgrad i filosofi med 80 sp i filosofi, 40 studiepoeng i sosiologi ("40-gruppe"/støtteemner), 40 frie studiepoeng og exphil og exfac, kan du i teorien få en ny bachelorgrad i sosiologi, ved å ta ytterligere 40 sp i sosiologi (selvsagt med de rette emnene for å oppfylle krav til 80-gruppe/fordypning), og oppfyller dermed første krav om ny fordypning. I tillegg må du ha minst 20 nye studiepoeng som feks frie emner, med mindre du bestemmer deg for å ta feks ny 40-gruppe og mange nye studiepoeng, og med det oppfyller krav nr to om 60 ferske/"ubrukte" studiepoeng i grad nr to. Da er det stort sett ikke noe mer å bruke fra de to gradene i en tredje grad på lavere nivå, og ikke bare det: Det er strengt tatt ikke noe vits i å ha en haug med grader på lavere nivå. Vi pleier å foreslå at studenter heller bruker tid og lån på å få tatt seg en master, som er litt mer tungtveiende mtp jobb og lønn i framtida. :P

Er det noen som vet hvordan det er å slette innpassede emner? Jeg har fått innpass i et emne jeg ikke burde fått innpass i med det faget de har godkjent. Det er ingenting som er overlappende i fagene, så jeg aner ikke hvorfor det ble godkjent. Ønsker derfor å ta det obligatoriske faget istedet slik at jeg slipper å ha disse kunnskapshullene. Er det bare å gi beskjed om at de må slette det innpassede emnet?

Ta kontakt med studie/programkonsulenten din (den som administrerer utdanningsplanen din), og snakk med vedkommende. :) Det håper jeg forøvrig alle som studerer/går på skole gjør om dere lurer på ting ifm studiene deres, det er nemlig ikke grenser for hvor mye rart studenter går rundt og innbiller seg fordi de "har hørt" fra medstudenter at det er på den eller den måten... :P

EDIT: Selv mener jeg det er dette som er en klassisk universitetsutdannelse. Dette med at alt er lagt opp fra semester til semester, og du ikke har noe mulighet til å tilpasse selv, opplever jeg mer som en høyskoleutdannelse (profesjonsutdanning). Jeg vet ikke hvordan det var før kvalitetsreformen, da jeg begynte å studere etter overgangen til BA/MA-systemet, men har inntrykk av at det var mer "frihet" på universitetet tidligere.

På universitet er man også student, ikke elev. Det skal være lite forelsninger/seminar, og mye selvstudium etter mitt syn. Dessverre, mener jeg, virker det som at universitetene går mer og mer bort fra dette, og at det blir mer og mer oppfølging av studentene, mer og mer obligatoriske aktiviteter, og slik blir studentene elever. Jeg skjønner at det er for å få flere til å fullføre studiene sine, men jeg er vel såpass romantisk at jeg mener at en universitetsutdannelse handler om mer enn å fullføre studier, hehe (*sluttpårant*)

:heart:

Jeg var på informasjonsmøte for masterprogrammet i sosialantropologi i går. Blei kjempeinspirert til å sette i gang igjen, og veldig mismodig av at jeg neppe får veileder iogm at jeg har hatt opptak på programmet tidligere. At jeg ikke har benytta mer enn 3 veiledningstimer er åpenbart ikke relevant. :P Men studiekonsulenten er veldig imøtekommende, så kanskje er det håp... Her er det uansett bare å brette opp ermene og sette i gang! Pow pow!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg rett og slett til å ta kontakt med dem. Forrige "saksbehandling" tok over et halvt år, og ble ikke ordnet før jeg ble skikkelig streng i tonen og ba dem gjøre jobben sin... Da var det som var så problematisk og umulig å få til plutselig ordnet neste dag. Så derfor liker jeg å prøve å finne ut av ting på forhånd så jeg vet hva det er vits å spørre om :P

Et annet godt eksempel. Sendte mail til exphilkontoret fordi jeg har en slutteksamen som krasjer med flervalgsprøven. Fikk bare tilbake at det var dårlig planlagt av meg, og at jeg måtte bytte gruppe. Seminargruppen min er overhodet ikke dårlig planlagt. Jeg skal ha 40 stp, så ikke lett å få alt til å gå opp. Sendte svar om at ingen andre grupper passet, og om det ikke fantes en annen løsning. Etter det har jeg ikke hørt noe. Så leser jeg på exphilsiden på nettet at det ikke er noe problem å endre tid for flervalgsprøven dersom den krasjer med annen eksamen - bare ta kontakt med exphilkontoret.... lol...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, kom inn på faget. Og sålangt ser det veldig greit ut, bare repetisjon av ting jeg kan sålangt.

Med oppgaven ligger jeg foran skjema, og det er veldig greit. Er så godt som ferdig med alle analyser, nå er det bare å skrive igjen :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruer meg rett og slett til å ta kontakt med dem. Forrige "saksbehandling" tok over et halvt år, og ble ikke ordnet før jeg ble skikkelig streng i tonen og ba dem gjøre jobben sin... Da var det som var så problematisk og umulig å få til plutselig ordnet neste dag. Så derfor liker jeg å prøve å finne ut av ting på forhånd så jeg vet hva det er vits å spørre om :P

Et annet godt eksempel. Sendte mail til exphilkontoret fordi jeg har en slutteksamen som krasjer med flervalgsprøven. Fikk bare tilbake at det var dårlig planlagt av meg, og at jeg måtte bytte gruppe. Seminargruppen min er overhodet ikke dårlig planlagt. Jeg skal ha 40 stp, så ikke lett å få alt til å gå opp. Sendte svar om at ingen andre grupper passet, og om det ikke fantes en annen løsning. Etter det har jeg ikke hørt noe. Så leser jeg på exphilsiden på nettet at det ikke er noe problem å endre tid for flervalgsprøven dersom den krasjer med annen eksamen - bare ta kontakt med exphilkontoret.... lol...

Men om du alt har fått innpassa noe, og alt du ønsker er å få noe fjerna fra planen din (synes forøvrig det er rart at du har fått noe godkjent som du ikke skulle fått godkjent, har du ikke søkt om dette sjøl, da?), så er jo ikke det noe som krever saksbehandling. Det er to klikk i utdanningsplanen din, liksom. :P

Når det gjelder eksamenskollisjoner, så garanterer vi bare kollisjonsfrie løp dersom studenter følger anbefalt studieløp, og seminargrupper vil alltid kollidere med noe annet, så derfor må en virkelig ha tunga rett i munnen når en legger løpet sitt. At du ikke har hørt noe mer nå i disse dager er forøvrig ikke så rart, det er semesterstart og ekstremt mye å gjøre. Fristen for å ta kontakt med ekspedisjonskontoret til IFIKK er 13. oktober, og normalt får en ikke svar før etter det. Om du har en eksamen i et annet emne samme dag som flervalgsprøven, kan du jo også spørre om å få ta den sammen med en annen gruppe som seminarlederen din har. Når du møter på første seminar kan du jo høre om det i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du alt har fått innpassa noe, og alt du ønsker er å få noe fjerna fra planen din (synes forøvrig det er rart at du har fått noe godkjent som du ikke skulle fått godkjent, har du ikke søkt om dette sjøl, da?), så er jo ikke det noe som krever saksbehandling. Det er to klikk i utdanningsplanen din, liksom. :P

Jeg fikk også innpasset emner som jeg ikke skulle ha innpasset. Studieveilederen min la like greit inn alle emnene som stod på karakterutskriften selv om jeg bare skulle ha innpasset exphil. :P Men er jo som du sier bare to tastetrykk å fjerne det fra utdanningsplanen.

Jeg fikk forresten ryddet opp litt i utdanningsplanen min da jeg møtte studieveileder forrige uke. Jeg får ikke ha mer enn ca 310 poeng på vitnemålet mitt, så da blir det tretti poeng på karakterutskrift ved siden av. Får pønske litt på hva jeg skal ha på siden. F.eks. er ikke alle emnene jeg tok på utveksling de mest relevante, men jeg vil likevel framheve at jeg har vært på utveksling, så tror jeg skal la de poengene stå der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du alt har fått innpassa noe, og alt du ønsker er å få noe fjerna fra planen din (synes forøvrig det er rart at du har fått noe godkjent som du ikke skulle fått godkjent, har du ikke søkt om dette sjøl, da?), så er jo ikke det noe som krever saksbehandling. Det er to klikk i utdanningsplanen din, liksom. :P

Jeg håpet at jeg ville få det godkjent for å slippe å ta faget, men har innsett at de kunnskapshullene jeg sitter med er ganske frustrerende, så da ønsker jeg å ta faget likevel. :)

De brukte først flere mnd på søknaden min om innpass angående 3 fag. Når jeg fikk brevet hadde de godkjent et annet fag enn det jeg spurte om (det faget jeg egentlig hadde spurt om var 100% ekvivalent med uio sitt fag). Dette brukte de flere mnd på å fikse opp i til tross for at det var de som hadde gjort en feil. Det var umulig, jeg måtte sende inn en ny søknad (noe jeg gjorde), og så fikk jeg beskjed om å sende den inn enda en gang, fordi de hadde sendt den et annet sted... De svarte meg via mailene som gikk frem og tilbake på en sånn måte at det var veldig åpenlyst at de faktisk ikke hadde lest hva jeg hadde skrevet. Det var altså så vanskelig å fikse at når jeg på slutten av 2.semester (første søknad ble sendt ganske tidlig 1.semester) sendte min irriterte mail på natten i frustrasjon, så var det fikset dagen etterpå.

Når alt var ferdig var ingenting korrekt på studentweb, men det kunne de ikke fikse. Fikk til svar at det ikke gjorde noe at det så sånn ut der, jeg måtte bare ha oversikt over hvilke fag jeg hadde på egenhånd. Til slutt gikk jeg opp på MN, og så fikset de det der. :)

Så jeg er ikke så sikker på om det bare kan fikses med 2 klikk altså, men får bare prøve... Greit å vite at det ikke skal være noe problem i alle fall :P

Når det gjelder eksamenskollisjoner, så garanterer vi bare kollisjonsfrie løp dersom studenter følger anbefalt studieløp, og seminargrupper vil alltid kollidere med noe annet, så derfor må en virkelig ha tunga rett i munnen når en legger løpet sitt. At du ikke har hørt noe mer nå i disse dager er forøvrig ikke så rart, det er semesterstart og ekstremt mye å gjøre. Fristen for å ta kontakt med ekspedisjonskontoret til IFIKK er 13. oktober, og normalt får en ikke svar før etter det. Om du har en eksamen i et annet emne samme dag som flervalgsprøven, kan du jo også spørre om å få ta den sammen med en annen gruppe som seminarlederen din har. Når du møter på første seminar kan du jo høre om det i stedet. :)

Følger anbefalt studieløp (pluss et ekstra fag, men det er altså ikke det faget som krasjer), og så og si alle i klassen min er i samme seminargruppe. :) Og i følge UiO's egne regler er det altså ikke noe problem å få dette fikset, enten ved avtale med faglærer eller ved å ta kontakt med exphil ekspedisjonen. Men har god tid, så blir vel fikset før eller siden. Fristen er forøvrig 3 uker før eksamensdatoen.

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/flervalgsproven.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger anbefalt studieløp (pluss et ekstra fag, men det er altså ikke det faget som krasjer), og så og si alle i klassen min er i samme seminargruppe. :) Og i følge UiO's egne regler er det altså ikke noe problem å få dette fikset, enten ved avtale med faglærer eller ved å ta kontakt med exphil ekspedisjonen. Men har god tid, så blir vel fikset før eller siden. Fristen er forøvrig 3 uker før eksamensdatoen.

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/flervalgsproven.html

På denne siden står det at du finner oppdaterte datoer for inneværende semester på semestersiden. Der står 13. oktober. :)

Jeg kan ikke si så mye om saksbehandlinga du har opplevd utover at det "alltid" tar flere måneder med innpassingssøknader, og at det du har beskrevet hittil bør være en smal sak å endre. Og at jeg håper du etterhvert ikke gruer deg for å ta kontakt, for sånn skal det ikke være. :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biologi 1 og 2 er uavhengige fag. Så ikke noe problem å ikke ha biologi 1 fra før. Husker jeg riktig er biologi 1 mer plantebasert og biologi 2 har mer fokus på dyrebiologi :)

Er det ikke omvendt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, visste ikke at det var studieretninger innenfor der igjen. Spennende :)

Vet du hvordan masteroppgavene deles ut? Er det "førstemann til mølla", eller er det de med best karakterer som får velge først?

Det deles ut en oversikt over tilgjengelige oppgaver, og innen en viss frist leverer man en liste med de oppgavene man ønsker i prioritert rekkefølge. Er det flere som har samme oppgave som førsteprioritet avgjør karakterene fra høstsemesteret (tror jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannbøtte med epler + fat med mel og gjemte seigmenn.

Blåse opp og sprekke flest mulig ballonger på 2 minutter. 6 deltakere. Ikke lov å sprenge med tenner, munn eller føtter, må sprekkes i forskjellige sexposisjoner.

En egen post der gruppen skal ta gruppebilde, mest mulig kreativt.

Jeg har ikke mange gode forslag, men det var i allefall de tre postene jeg synes var morsomt på vårt rebusløp :)

Tusen takk! Vi gikk for ballongsprekkingen faktisk :) !

---

Tredje/sisteårsstudent er så SYKT digg! Vi har nesten ikke forelesninger og vi har plutselig mye mer ansvar selv, akkurat slik jeg liker det.

Begynner å stresse mtp bacheloroppgave da, alle veninnnene mine har foreldre som jobber i rette firmaer og har skaffet seg oppgaver allerede (de går brann og hms ingeniør, jeg går maskin). Jeg har ikke så ressurssterk familie og slekt, og må rett og slett ut og trygle et firma om å ta meg inn. Hater det... Får ingen respons av de jeg har kontaktet per epost, så vet ikke hvordan jeg skal gå frem mest effektivt. Jeg har jo heller ingen å skrive med siden jeg vil skrive i Bergen og jeg er redd det er negativt for bedriftene. Stresset ja, må ha oppgave innen 1. november...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å stresse mtp bacheloroppgave da, alle veninnnene mine har foreldre som jobber i rette firmaer og har skaffet seg oppgaver allerede (de går brann og hms ingeniør, jeg går maskin). Jeg har ikke så ressurssterk familie og slekt, og må rett og slett ut og trygle et firma om å ta meg inn. Hater det... Får ingen respons av de jeg har kontaktet per epost, så vet ikke hvordan jeg skal gå frem mest effektivt. Jeg har jo heller ingen å skrive med siden jeg vil skrive i Bergen og jeg er redd det er negativt for bedriftene. Stresset ja, må ha oppgave innen 1. november...

Da jeg jobba på institutt, administrerte jeg praksisemnet for masterstudentene. Det jeg alltid ba dem om å gjøre, var å ringe til den bedriften de ønska å være hos (for mine studenters del var det typiske ting som ulike forlag, Norsk Språkråd, NRK, kommunikasjonsbyråer etc), og fortelle hvorfor de tok kontakt, hva de ønska å utrette/skrive om, og hva praksissemesteret består i. Om de fikk en "go" på interesse, skreiv jeg et generelt anbefalingsbrev som de la ved en e-post, hvor de også la ved karakterutskrift og en tilnærma ordinær jobbsøknad hvor de presenterte seg nærmere. Kan det være en mulig framgangsmåte for deg? Om dere ikke opererer med slike "anbefalingsbrev" fra studiestedet ditt, så er det jo i alle fall lettere å få et innpass dersom du har snakka med noen før, og kan skrive i e-posten du sendersom oppfølging, at du viser til hyggelig samtale med rette vedkommende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobba på institutt, administrerte jeg praksisemnet for masterstudentene. Det jeg alltid ba dem om å gjøre, var å ringe til den bedriften de ønska å være hos (for mine studenters del var det typiske ting som ulike forlag, Norsk Språkråd, NRK, kommunikasjonsbyråer etc), og fortelle hvorfor de tok kontakt, hva de ønska å utrette/skrive om, og hva praksissemesteret består i. Om de fikk en "go" på interesse, skreiv jeg et generelt anbefalingsbrev som de la ved en e-post, hvor de også la ved karakterutskrift og en tilnærma ordinær jobbsøknad hvor de presenterte seg nærmere. Kan det være en mulig framgangsmåte for deg? Om dere ikke opererer med slike "anbefalingsbrev" fra studiestedet ditt, så er det jo i alle fall lettere å få et innpass dersom du har snakka med noen før, og kan skrive i e-posten du sendersom oppfølging, at du viser til hyggelig samtale med rette vedkommende. :)

Oj takk for svar! Husker ikke engang at jeg har skrevet dette på sonen, haha!!!

Jeg har innsett at jeg ska ringe, men god idé med å be om anbefalingsbrev fra skolen!! Jeg har også funnet meg en partner, så nå tror jeg at det blir lettere å få oppgave. Han har kontakter i noen firmaer som han skulle sjekke ut først.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt nå, fikk dette svaret av exphilkontoret:

"

Hei,
Beklager at denne saken har blitt liggende - den er nå satt over til meg.
Send meg en rangert liste over aktuelle grupper, hvis du fortsatt ønsker å bytte.

"

Da er det rimelig frustrerende at jeg i forrige mail skrev klart og tydelig at jeg ikke ønsket å bytte gruppe. Jeg har kun spurt om å få flytte tiden for flervalgsprøven, og presisert at jeg ikke ønsker å bytte seminargruppe. Er det jeg som misforstår her?

EDIT: Ordnet seg nå heldigvis :P:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar og melder meg inn her jeg, for jeg kom inn på fotoskolen jeg har siklet på de siste to årene! Gleder meg utrolig mye, men fy som jeg gruer meg!

Har ikke helt skjønt hvordan jeg skal få til skole og jobb når Nyx helst ikke skal være alene, men jeg finner sikkert på noe etter hvert

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...