Gå til innhold
Hundesonen.no

De nye eu-passene.


Hampus
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som har fått utstedt de nye eu-passene?

Hunder registrert etter 29.12.2014 skal jo ha disse, men da jeg skulle idmerke valpekullet for to uker siden fikk jeg bare beskjed om at de fortsatt ikke var tatt i bruk i Norge.

Så jeg endte opp med et vanlig vaksinasjonskort bare, og så selvfølgelig chip i tillegg.

Mener jeg så en tråd tidligere i vår der noen hadde fått utstedt nye pass til et valpekull, men finner det ikke.

Sitter med et lite dilemma.

Hampus har ikke plass til flere stempler i passet når det kommer til ormekur, og om under 3 uker reiser vi til Ungarn.

Tok dette opp med veterinæren da jeg var der for id-merking av valpene, men de kunne ikke skaffe noe pass, hverken ny eller gammel type.

I følge henne hadde de nye passene aldri kommet i bruk i Norge.

Og hun mente faktisk at det var Mattilsynets problem at jeg nå ikke får tak i nytt pass...

Men i virkeligheten, så blir det jo faktisk mitt problem om jeg ikke kan attestere at hunden har fått ormekur før innreise.

Har sendt mail til mattilsynet, venter på svar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som har fått utstedt de nye eu-passene?

Hunder registrert etter 29.12.2014 skal jo ha disse, men da jeg skulle idmerke valpekullet for to uker siden fikk jeg bare beskjed om at de fortsatt ikke var tatt i bruk i Norge.

Så jeg endte opp med et vanlig vaksinasjonskort bare, og så selvfølgelig chip i tillegg.

Mener jeg så en tråd tidligere i vår der noen hadde fått utstedt nye pass til et valpekull, men finner det ikke.

Sitter med et lite dilemma.

Hampus har ikke plass til flere stempler i passet når det kommer til ormekur, og om under 3 uker reiser vi til Ungarn.

Tok dette opp med veterinæren da jeg var der for id-merking av valpene, men de kunne ikke skaffe noe pass, hverken ny eller gammel type.

I følge henne hadde de nye passene aldri kommet i bruk i Norge.

Og hun mente faktisk at det var Mattilsynets problem at jeg nå ikke får tak i nytt pass...

Men i virkeligheten, så blir det jo faktisk mitt problem om jeg ikke kan attestere at hunden har fått ormekur før innreise.

Har sendt mail til mattilsynet, venter på svar.

supert. gleder meg til å kjøpe x antall nye pass.

hrmf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe bra svar dessverre. Har vært mye surr der , vi som har importert valp etter 01.01.2015 fra EU land har jo fått med nye pass. 29.mai gikk mattilsynet ut og opplyste om at de nye passene enda ikke var lovlige inn i Norge. Så vi som skulle på ferie med våre hunder MED nye pass som allerede var kommet inn i Norge èn gang , måtte skaffe et gammelt reservepass om man skulle være helt sikker på å unngå trøbbel. til de nye reglene var på plass. De hadde nemlig ikke noe system for å håndtere de nye passene!.( Fikk bekreftet på telefon med mattilsynet at joda man kunne få problemer inn i Norge med nytt pass) 6 mnd etter at EU har lagt om . Bah! 26. juni kom gladmeldingen om at de nå kan håndtere de nye passene så da slapp jeg den ekstra utgiften. Men snakker om å være dårlig forberedt på noe de vet de må håndtere lang tid i forkant :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et godt tips Snøfrost.

Det hadde jeg ikke tenkt på, men da kan vi jo enda reise en del mens mattilsynet og veterinærene får orden på alt og passene dukker opp hos veterinæren.

Ja det er helt forkastelig at de ikke klarte å få dette på stell før de nye reglene kom yurji.

Det var jo ikke akkurat uventet at det kom nye eu-pass...

Men godt det ser ut til å komme i orden nå.

Til Hampus kunne jeg jo like godt fått pass av den gamle typen, han er jo født i 2006.

Men det var jo heller ikke å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var til dyrlegen forrige uke og skulle fikse pass, siden vi skulle til Sverige. Vi fikk gamle passet (hunden er født i år).

Edit: de hadde bare 3 pass igjen, så fikk bare kjøpe om jeg skulle til Sverige snart, ikke om jeg skulle kjøpe bare for å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk faktisk hjelp av mattilsynet i denne saken.

Sendte en mail for å høre hvordan jeg kunne gjøre dette, og jammen hadde ikke de pass av den gamle typen liggende.

Så da dro jeg innom der i formiddag.

Ble sittende ganske så lenge og vente pga at han jeg hadde avtalt med var på hasteutrykning pga polarhunden som ble funnet med gjenteipet snute.

Men det var verdt ventinga, for nå er alt på stell!

Han var for øvrig ganske oppgitt over at de nye passene fortsatt ikke er trykket og klare for markedet.

Så vi er visst mange som venter på dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må en bytte pass på alle hundene som har de gamle? Både de som har hatt pass fra i fjor og de som har fått i år?

Nei, passene trengs ikke foreløbig å byttes ut slik jeg har forstått det. Du får de nye passene neste gang du bytter (etter 5 år) :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men på mattilsynet sine sider finner du en erklæring det er greit å skrive ut og ta med seg når man skal til utlandet. Det er en erklæring på at norske hunder får reise med de gamle passene. For sikkerhets skyld,man vet aldri hva man møter på og hvor :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, passene trengs ikke foreløbig å byttes ut slik jeg har forstått det. Du får de nye passene neste gang du bytter (etter 5 år) :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Må du ha nytt pass etter 5 år?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du ha nytt pass etter 5 år?

Tror det ja :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Det tror jeg ikke stemmer, aldri hørt før. Kan ha samme passet resten av hundens liv, så lenge det ikke blir fullt av noe man trenger å fylle ut.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke stemmer, aldri hørt før. Kan ha samme passet resten av hundens liv, så lenge det ikke blir fullt av noe man trenger å fylle ut.

Ikke hørt noe om det før valpen fikk pass jeg heller, men da fikk jeg beskjed om 5 år. Hun som sa det bruker å være oppdatert på slikt siden de er mye ute og reiser med sine hunder.

Aldri vært nevnt noe om det på skolen før heller, men skal innom etterpå så hører med noen der da :)

Kan også være at det ikke gjelder Norge?

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hørt noe om det før valpen fikk pass jeg heller, men da fikk jeg beskjed om 5 år. Hun som sa det bruker å være oppdatert på slikt siden de er mye ute og reiser med sine hunder.

Aldri vært nevnt noe om det på skolen før heller, men skal innom etterpå så hører med noen der da :)

Kan også være at det ikke gjelder Norge?

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Jeg jobber på dyreklinikk og har aldri hørt snakk om det. Mulig det er noe som bare gjelder i Polen?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på dyreklinikk og har aldri hørt snakk om det. Mulig det er noe som bare gjelder i Polen?
Stemmer med 5 år om alle vaksiner blir tatt til riktig tid :) Edit: i de nye passene er det ihvertfall bare plass til 5 rabiesvaksiner. Sent fra min D6603 via Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer med 5 år om alle vaksiner blir tatt til riktig tid :) Edit: i de nye passene er det ihvertfall bare plass til 5 rabiesvaksiner. Sent fra min D6603 via Tapatalk

Så strengt talt 15 år nå som de har endret intervallet på rabiesvaksine til hvert 3. år. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det polske passet mitt har plass til 5 rabiesvaksiner , det franske passet mitt har 8 sider med rabies og de norske har 12 plasser for rabies. Så om det ikke kommer et krav på at vi må bytte ut de gamle så vil de aldri "gå ut" på de vaksinene ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Man trenger jo ikke ta rabiesvaksine hvert år heller, om man ikke drar til utlandet. Jeg har ikke hørt noe om denne 5 års reglen før. Om det stemmer er passet til eldste hunden min gått ut. Det er fortsatt plass til flere vaksiner der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok forskjellig fra land til land :)

Her nede så er det anbefalt at alle vaksineres årlig mot rabies.

De sa på klinikken nå at her blir passene byttet hvert femte år eller dersom det har vært flere års opphold mellom vaksinene fordi noen visstnok har fått problemer i andre land når det er opphold i vaksinene selv om hunden har gyldig vaksine der og da.

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...