Gå til innhold
Hundesonen.no

Sverige og Danmark med hund


tmp
 Share

Recommended Posts

Vi skal til Sverige om et par uker og hjemover reiser vi via Danmark. Reise fra Sverige til Danmark og fra Danmark til Norge har jeg ikke helt oversikt over hvilken krav der er. Noen som kan hjelpe?

Ormekur: Har forstått at man kan velge mellom å gi to doser med ormekur før man reiser til Sverige eller å gi en dose i Sverige rett før hjemreisen. Dersom man gjør det i Sverige, hvor lenge før hjemreise skal han ha? Opplever det som tungvint å lete opp og få gitt og stemplet der, eller er det greit? Litt usikker på hva som er best..

Rabiesvaksinen er på plass.

Er det noe mer vi må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal være lengre enn de 120 timene yurij nevner, så må du faktisk bare ta den jobben det er å dra innom veterinær og få gitt ormekur.

Syntes også dette var et pes i starten, men nå er det liksom bare en del av ferien.

Vi bruker Google, finner noen aktuelle veterinærer og tar kontakt.

I den tiden vi pleide å reise til Danmark, så opplevde jeg at man ikke bare kunne stikke innom og få ordnet det.

Der måtte man bestille time på forhånd.

Og det er vel det landet vi har betalt mest for denne behandlinga...

Om det har endret seg vet jeg ikke, men ville ikke satset på det.

Har ikke vært lenge nok i Sverige til at vi har gitt ormekur der.

Vi reiser mest i sydligere strøk, og der finner vi aktuelle veterinærer der vi bor, og drar innom.

Der er de heldigvis ikke så nøye med timesbestilling, og oftest betaler man slikk og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan som du sier også velge å gi ormekur x 2 før første innreise med under 28 dagers mellomrom. Da er siste dose gyldig i 28 dager om jeg husker rett. Du finner alt enkelt tilgjengelig på mattilsynets sider. Bare plott inn hvilke land du skal innom, så kommer reglene opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da er det kun ormekur og rabies som jeg trodde. I følge Mattilsynets sider, må dyret og papirene fremvises ved grensen når man kommer fra Danmark. Noen som vet hvordan det fungerer? Vi blir antagelig å ta båten fra København om vi får plass.. Andre som har gjort det før? Har forstått det slik at det det finnes rom man kan ta hund med på rommet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Da er det kun ormekur og rabies som jeg trodde. I følge Mattilsynets sider, må dyret og papirene fremvises ved grensen når man kommer fra Danmark. Noen som vet hvordan det fungerer? Vi blir antagelig å ta båten fra København om vi får plass.. Andre som har gjort det før? Har forstått det slik at det det finnes rom man kan ta hund med på rommet..?

Du må kjøre på rødt fra Danmark og vise papirene i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk.

Ser nå på danske siden at dersom det ikke er hundens eier som reiser med, så: "Du skal følge de regler, der gælder for kommerciel import eller eksport af hunde".

Vet du hvordan det fungerer når jeg er fòrvert og står ikke som eier i passet? Gjelder det også kun på gjennomreise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg stiller et spørsmål. Når man flyr hjem med valpen, så er det ikke noe annet man skal gjøre enn å følge regler for ormekur og evt. rabiesvaksine, pluss å bestille plass til valpen på flyet? Samt å gå på rødt og betale toll når man lander? Man trenger ikke å gi beskjed til mattilsynet eller flyplassen hvor man lander eller noe som helst annet? Vil bare være sikker på at jeg ikke har glemt noe. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går greit at jeg stiller et spørsmål. Når man flyr hjem med valpen, så er det ikke noe annet man skal gjøre enn å følge regler for ormekur og evt. rabiesvaksine, pluss å bestille plass til valpen på flyet? Samt å gå på rødt og betale toll når man lander? Man trenger ikke å gi beskjed til mattilsynet eller flyplassen hvor man lander eller noe som helst annet? Vil bare være sikker på at jeg ikke har glemt noe. :icon_redface:
Jo, du må varsle mattilsynet på forhånd. :) Slik at de har en veterinær der til å ta deg i mot. Mener det er 24 eller 48 timer før, kan dobbeltsjekke i mailarkivet mitt om jeg ikke finner det. :) Edit: Her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/husk_aa_varsle_mattilsynet_48_timer_for_du_kommer.7126
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må varsle mattilsynet på forhånd. :) Slik at de har en veterinær der til å ta deg i mot. Mener det er 24 eller 48 timer før, kan dobbeltsjekke i mailarkivet mitt om jeg ikke finner det. :)

Edit: Her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/husk_aa_varsle_mattilsynet_48_timer_for_du_kommer.7126

Takk! :) Hadde på følelsen at det var noe slikt, men synes godt at de kunne ha vært flinkere til å få det frem sammen med annen informasjon. Har jo vært inne på mattilsynets sider kjempemange ganger uten å ha funnet den artikkelen før. :aww:

Vi gjorde det da vi importerte Nevø, men det var heller en tilfeldighet enn at vi fant informasjon om det, men det var jo en stund siden og snakk om ikke-kommersiell import, så jeg var ikke sikker på om det var det samme denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Mattilsynet og jeg må si jeg er lettere overrasket!

Den 28-dagersregelen som gjelder når man tar to doser har i følge den veterinæren jeg snakka med ingen (!!) effekt. Den var opprinnelig en "dispensasjon" som ble gitt i forbindelse med folk i sør Sverige som jobbet og pendlet i Danmark. Når de tok ormkur hver 28. dag brytes en syklus for kjønnsmodn bendelorm (eller noe i den duren..). Den har ingen effekt når man reiser på en ferietur og kun tar de to dosene, for så å reise hjem igjen.

Med andre ord har vi et regelverk som sier ja til en ormkur, som alikevel gjør at man kan ta smitte med hjem etterpå! Hårreisende! Ho ba meg "..om du gjør slik, ta for guds skyld en ny kur rett etter hjemkomst.." (det er det jo heller ikke krav om!!) "..og informer veterinæren om dette.."

Tok allerede dose en i går, så nå vet jeg ikke om jeg kjører opprinnelig plan med x2 og legger til ny kur rett etter hjemkomst, eller bare får gitt før hjemreise i Sverige/ Danmark..?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jo, du må varsle mattilsynet på forhånd. :) Slik at de har en veterinær der til å ta deg i mot. Mener det er 24 eller 48 timer før, kan dobbeltsjekke i mailarkivet mitt om jeg ikke finner det. :) Edit: Her: http://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/husk_aa_varsle_mattilsynet_48_timer_for_du_kommer.7126

Hvis det er tredjeland må du varsle, ikke om det er i EU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Mattilsynet og jeg må si jeg er lettere overrasket!

Den 28-dagersregelen som gjelder når man tar to doser har i følge den veterinæren jeg snakka med ingen (!) effekt. Den var opprinnelig en "dispensasjon" som ble gitt i forbindelse med folk i sør Sverige som jobbet og pendlet i Danmark. Når de tok ormkur hver 28. dag brytes en syklus for kjønnsmodn bendelorm (eller noe i den duren..). Den har ingen effekt når man reiser på en ferietur og kun tar de to dosene, for så å reise hjem igjen.

Med andre ord har vi et regelverk som sier ja til en ormkur, som alikevel gjør at man kan ta smitte med hjem etterpå! Hårreisende! Ho ba meg "..om du gjør slik, ta for guds skyld en ny kur rett etter hjemkomst.." (det er det jo heller ikke krav om!) "..og informer veterinæren om dette.."

Tok allerede dose en i går, så nå vet jeg ikke om jeg kjører opprinnelig plan med x2 og legger til ny kur rett etter hjemkomst, eller bare får gitt før hjemreise i Sverige/ Danmark..?

Hm, sier du det? Så merkelig at det er sånn, da, det burde jo veterinærene være oppdatert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Mattilsynet og jeg må si jeg er lettere overrasket!

Den 28-dagersregelen som gjelder når man tar to doser har i følge den veterinæren jeg snakka med ingen (!) effekt. Den var opprinnelig en "dispensasjon" som ble gitt i forbindelse med folk i sør Sverige som jobbet og pendlet i Danmark. Når de tok ormkur hver 28. dag brytes en syklus for kjønnsmodn bendelorm (eller noe i den duren..). Den har ingen effekt når man reiser på en ferietur og kun tar de to dosene, for så å reise hjem igjen.

Med andre ord har vi et regelverk som sier ja til en ormkur, som alikevel gjør at man kan ta smitte med hjem etterpå! Hårreisende! Ho ba meg "..om du gjør slik, ta for guds skyld en ny kur rett etter hjemkomst.." (det er det jo heller ikke krav om!) "..og informer veterinæren om dette.."

Tok allerede dose en i går, så nå vet jeg ikke om jeg kjører opprinnelig plan med x2 og legger til ny kur rett etter hjemkomst, eller bare får gitt før hjemreise i Sverige/ Danmark..?

Men man tar vel ikke to doser med den 28-dagers-greia, man tar jo tre? To før utreise og en etter hjemkomst. Sånn var det i alle i fjor da jeg dro til Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er tredjeland må du varsle, ikke om det er i EU.

Ja, nå ser jeg at hvis jeg i veilederen velger f.eks. Finland, så kommer det ikke opp noe info om å varsle mattilsynet, mens det gjør det hvis jeg velger f.eks. Brasil. Da ser det ikke ut som om jeg trenger å gjøre noe mer da. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Mattilsynet og jeg må si jeg er lettere overrasket!

Den 28-dagersregelen som gjelder når man tar to doser har i følge den veterinæren jeg snakka med ingen (!) effekt. Den var opprinnelig en "dispensasjon" som ble gitt i forbindelse med folk i sør Sverige som jobbet og pendlet i Danmark. Når de tok ormkur hver 28. dag brytes en syklus for kjønnsmodn bendelorm (eller noe i den duren..). Den har ingen effekt når man reiser på en ferietur  og kun tar de to dosene, for så å reise hjem igjen.

Med andre ord har vi et regelverk som sier ja til en ormkur, som alikevel gjør at man kan ta smitte med hjem etterpå! Hårreisende! Ho ba meg "..om du gjør slik, ta for guds skyld en ny kur rett etter hjemkomst.." (det er det jo heller ikke krav om!) "..og informer veterinæren om dette.."

 

Tok allerede dose en i går, så nå vet jeg ikke om jeg kjører opprinnelig plan med x2 og legger til ny kur rett etter hjemkomst, eller bare får gitt før hjemreise i Sverige/ Danmark..?

Den 28-dagers syklusen er vel først og fremt for de som faktisk er i utlandet ofte.

Å kun følge det de to gangene er veldig lite vits i mine øyne.

Når en bare skal frem og tilbake så er det vel like greit å ta kur før utreise og ved innreise. At veterinæren anbefaler kur etter hjemkomst er vanlig, men det er ikke ett krav.

Siden jeg har vært i utlandet med hunden over lengre tid får hun ormkur ved utreise fra Polen og deretter tar jeg med meg ekstra og gir ca 1 uke etter ankomst til Norge. Da får andre hunden i samme slengen for sikkerhetsskyld og vi passer på å fjerne all møkk i hagen og på tur.

Ikke at min har med seg smitte(håper jeg) , men det har vært flere tilfeller av både hjerteorm og annet utøy her nede i år så jeg tar ingen sjanser :)

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirrende greier dette.. nå har jeg forsøkt mattilsynets sider men den der løsningen deres fungerer ikke helt (ble veldig lei av "start på nytt").

I ferien pleier vi å dra litt frem og tilbake Norge/Sverige på dagsturer. Den gangen man kunne fikse ting selv, så ga vi ormekur i Sverige før vi krysset grensen, deretter fikk de ny ormekur hver 4. uke.

Ifjor så fikk hundene ormekur hos veterinær dagen før vi skulle til Sverige, og så kjørte vi frem og tilbake og kom tilbake til dyrlegen etter 4 uker hvor de fikk en ormekur til, dvs ormekur hver 4. uke.. er ikke det riktig å gjøre det slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 ormekurer etter hverandre (kan være to påfølgende dager ) og så hver 28. dag. Etter de to første reiser du fritt i 28 dager

Aha! Tusen takk! Men hvorfor 2 sånn uten videre? Og kan man ta begge i Norge? Og så reise frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyter inn et spørsmål her jeg også...

Jeg skal til Finland via Sverige og være borte ca. halvannen uke.

Jeg gir ormekur hos min veterinær et par dager før utreise og så gjentar jeg kuren en dag eller to før jeg drar hjemover fra Finland. Det skulle dekke det ikke sant? Rabiesvaksinen er på plass.

Det er heller ikke mer enn to uker siden jeg gav sist ormekur; da var jeg i Nederland. Men jeg må likevel gjøre dette ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Skyter inn et spørsmål her jeg også...

Jeg skal til Finland via Sverige og være borte ca. halvannen uke.

Jeg gir ormekur hos min veterinær et par dager før utreise og så gjentar jeg kuren en dag eller to før jeg drar hjemover fra Finland. Det skulle dekke det ikke sant? Rabiesvaksinen er på plass.

Det er heller ikke mer enn to uker siden jeg gav sist ormekur; da var jeg i Nederland. Men jeg må likevel gjøre dette ikke sant?

Sjekk regelverket i Finland via Sverige. Sist jeg var i Finland måtte vi være nøye med når ormekuren ble tatt før innreise til Finland via Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket nettopp med Mattilsynet og jeg må si jeg er lettere overrasket!

Den 28-dagersregelen som gjelder når man tar to doser har i følge den veterinæren jeg snakka med ingen (!) effekt. Den var opprinnelig en "dispensasjon" som ble gitt i forbindelse med folk i sør Sverige som jobbet og pendlet i Danmark. Når de tok ormkur hver 28. dag brytes en syklus for kjønnsmodn bendelorm (eller noe i den duren..). Den har ingen effekt når man reiser på en ferietur og kun tar de to dosene, for så å reise hjem igjen.

Med andre ord har vi et regelverk som sier ja til en ormkur, som alikevel gjør at man kan ta smitte med hjem etterpå! Hårreisende! Ho ba meg "..om du gjør slik, ta for guds skyld en ny kur rett etter hjemkomst.." (det er det jo heller ikke krav om!) "..og informer veterinæren om dette.."

Tok allerede dose en i går, så nå vet jeg ikke om jeg kjører opprinnelig plan med x2 og legger til ny kur rett etter hjemkomst, eller bare får gitt før hjemreise i Sverige/ Danmark..?

Det er jo akkurat det samme som om man tar engangsbehandling. Siden man kan ta tabletten så lenge som 5 dager før man krysser grensa, feks kan man ta den her hjemme i Norge før man i det hele tatt har forlatt landet, bruke 3-4 dager i sverige der det er smitte også dra hjem igjen. Tablettene har ikke virkning frem i tid så smitte som plukkes opp etter tabletten er tatt og har gått igjennom systemet vil ikke bli påvirket av ormekuren. Det skulle vært påbudt med behandling etter man kommer hjem også, men det er vell vanskeligere å håndheve iom at man allerede har kommet hjem og ikke behøver å tenke på å bli stoppet på grensa å ikke får kjøre videre. Men man bør definitivt behandle selv ihvertfall. Bare å kjøpe med noen tabletter fra sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...