Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med på bilferie


May_Kristin
 Share

Recommended Posts

I sommer har jeg planlagt å bruke bilen som fremkomstmiddel mellom de ulike plassene jeg skal feriere. Hunden min trives godt i bil, så jeg tenker at det skal gå helt fint, men jeg lurer på hvor lange intervaller folk kjører? Og hvor mange timer totalt hver dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ha maks 2-3t på veien før rast, det med hund som er av typen ligge på rygg og snorke i bilen. Da gjerne stoppe et sted den kan få strekke ordentlig på beina i skog eller på plen, enda bedre et sted man også kan kjøpe is til de tobeinte :ahappy: På nattestid er det fult mulig å kjøre noen timer til, men det mest fordi det er ubeleilig for oss å måtte stoppe.

Per dag er vanskelig å si, det kommer veldig ann på hvor langt vi skal, hvor mange dager man har kjørt og ærendet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Krutsi sier :) Vi har med bikkjer på bilferier hvert år. De sover når vi kjører. Stopper og lufter dem innimellom. Men som regel må de knapt tisse. Men blir ofte en del timer i strekk. Null problem det. I morgen kjører vi 6 timer. Kommer nok ikke til å stoppe underveis da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem med hund på bilferie. Ta raster når det passer seg, men tror ikke hundene lider av å ligge noen timer om gangen. Kjørte til Sverige på jakt i desember som var, da hadde jeg tre stopp på til sammen 20 minutter på en godt og vel 12-timers kjøretur. Dette var med en tidsfrist, så hadde tatt det mer med ro i andre sammenhenger. Men hunden klarte seg helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører ofte på langtur, hunden sover stort sett tungt. På 6-timersturer hender det vi ikke stopper overhodet, ellers blir det jo naturlige stopp med bensin/mat/tissing Har vi tid og lyst hender det jo vi stopper og går litt mer enn bare kjapp tissing, men syns det er vel så viktig med en god tur før og etter bilturen, underveis sover han godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er mer opptatt av at vi får til gode stopp, der hunden kan gå litt rundt og strekke seg. Gjerne en liten tur, enn at vi stopper ofte. Ser det litt an. Er det varmt har jeg burvifte som går på batteri i buret hans. Vi har hatt lange bilturer, type kjøre nord-sør-nord og det går alltid veldig fint. Han sover i bilen og koser seg når vi har pause.

Eneste som har vært stressende er den gangen han fikk akutt diaré og vi hadde fem timer å kjøre før vi kom hjem. Han var flink og pep hver gang han måtte ut, så da stoppet jeg så raskt jeg kunne, og tok ham ut. Heldigvis ingen ulykker :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte hatt hundene med på bilferier, g kjører sjelden mer enn 3 timer mellom stoppene. Dette er like mye for vår egen del, at vi kan få gå en liten tur og strekke på beina, drikke litt vann m.m. Passe på at hundene har god nok plass, at de får drikke ofte nok, og tempen i bilen er ok for dem. Det går helt fint, våre elsker bilferier med stadig nye, spennende steder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine trives også i bil, og legger seg som regel på siden og snorker. Jeg pleier å planlegge sånn at vi stopper et sted der vi kan gå en tur, det blir gjerne på Dovre for vår del. :ahappy: Ellers kan vi godt kjøre noen timer mellom tisse- og drikkestopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer var vi i Spania med tre hunder i bilen, alle hadde hvert sitt bur som var stort nok til at de kunne ligge rett ut. De trives godt med å kjøre, og slapper godt av i bilen. Vi hadde to overnattingen hver vei, og noen tisse/drikkepauser i mellom. Vi kjørte gjennom Frankrike uten stopp, fordi det er litt komplisert med rottweiler der nede. Luftet godt i Tyskland rett før grensen, og med en gang vi kom inn i Spania, men det ble det mange timer i bilen uansett, uten at det var et problem. Om hundene er komfortable med å kjøre bil, så spiller det vel ikke stor rolle om de ligger i bilen eller ligger rolig et annet sted samme tiden.

På biltur med hund i sommervarmen, er AC i bilen en selvfølge, ellers kreves det betydelig flere stopper! Vi hadde i tillegg til AC, solskjerming på vinduene bak, og litt sota ruter, så temperaturen var veldig behagelig inne i bilen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips. Jeg skal kjøre fra Trondheim til Vadsø, via Sverige og Finland, har planlagt to overnattinger på veien, slik at det ikke blir alt for lange etapper. Rabiesvaksine er allerede tatt, time til ormekur er bestilt, er det flere gode tips å huske på før vi reiser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...