Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite hunder /dyr generelt mer plaget med hudproblemer og allergi


Recommended Posts

Jeg har hørt at westiene er veldig plaget med allergi og hudproblem, men frade som har westie har de sagt at det pga over/dårlig avl.

Ellers er det kjent blandt Dalmatiner og GD med lite pigment kan det forekomme døvhet/blindhet. Hvit farge hos GD er heller ikke godkjent da.

Ellers kjenner jeg ikke noe til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Bortsett fra noen prosent høyere forekomst av døvhet på helhvite bull terriere, så er ikke de hvite sykere enn de fargede :)

Har hørt rykter om dette med hvite hunder selv, spesielt de glatthårede, og kjente en hvit bulle som dessverre slet mye med allergiplager.

Personlig synes jeg hvite hunder (og dyr generelt) er det peneste, men har holdt meg litt tilbake med tanken på at de er mer utsatt, men håper det ikke stemmer slik som du sier. :)

Men det med døvhet har jeg hørt om på katter og.

Kan det være noe i at fargen helhvit/mye hvitt på raser der dette ikke er så vanlig eller godkjent, blir populært "å lage" for ikke så seriøse oppdrettere og dermed mer helseplager kommer til syne? Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indre øret er avhengig av pigment for å fungere, derfor er det en viss korrelasjon mellom hvit farge (ingen pigmenter) og døvhet. Dersom det ikke er nok melanocytter til å migrere ned til indre øret så vil dyret bli døv. Neste steg er øynene, derfor er det en høyere sammenheng mellom døvhet og hvite blåøyde dyr enn hvite dyr med andre farger på øynene. Da snakker jeg ikke om blå øyne som kommer av blue merle genet, eller de blå øynene som fargede hunder (som Siberians) har, dette styres av andre mekanismer og andre gener.

At upigmentert hud er mer utsatt for en del plager er vel ganske godt dokumentert, men jeg har ingen kilder å vise til akkurat på stående fot. Får jeg tid skal jeg prøve å grave frem noen.

Samojed f.eks. som jo er hvite, er ikke upigmenterte. Så det er forskjell på hvit og hvit.

En rekke hunder som i all hovedsak er hvitflekkshvite sliter mye med allergier og andre autoimmune sykdommer, men om det er linket til det manglende pigmentet vet jeg ikke helt. Tenker da på f.eks. Westie, Sealyham, Bullterrier og Amerikansk Bulldog (mitt inntrykk er i alle fall at også denne rasen sliter en del med den slags).

Dyr som er hvite grunnet at de er albino her en hel rekke andre plager forbunnet med sin tilstand. Der er det også (i alle fall på lab rotter) endringer i indre organer. Nå husker jeg ikke hva dette innbar, dette er noe jeg fikk utlevert i et fag som jeg tok for en god del år siden. Men det går sikkert også an å finne igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lest en del på. Hester sliter med en type hudkreft om de er hvite. De fleste hester som er SKIMMLET vil i løpet av sitt liv utvikle denne kreften som for det meste bare er godartet og lite plagende for hesten, men helhvite hester, med pigment skal ikke slite med dette, cremello og perlino som er psedou albino hester (da albinisme ikke finnes hos hester) kan ha broblemer med sol, men ikke allergi eller lignende problemer. Har heller ikke fått noe med meg om at de er døve eller svaksynte.

Likevel så er jeg litt usikker på å anskaffe dyr som er helvhvit med rosa hud (dårlig pigment) da det er mye forskjellig av rykter som sier disse er mer syk eller utsatt for sykdom enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lest en del på. Hester sliter med en type hudkreft om de er hvite. De fleste hester som er SKIMMLET vil i løpet av sitt liv utvikle denne kreften som for det meste bare er godartet og lite plagende for hesten, men helhvite hester, med pigment skal ikke slite med dette, cremello og perlino som er psedou albino hester (da albinisme ikke finnes hos hester) kan ha broblemer med sol, men ikke allergi eller lignende problemer. Har heller ikke fått noe med meg om at de er døve eller svaksynte.

Likevel så er jeg litt usikker på å anskaffe dyr som er helvhvit med rosa hud (dårlig pigment) da det er mye forskjellig av rykter som sier disse er mer syk eller utsatt for sykdom enn andre.

To forskjellige typer kreft på skimler og mitt eksempel med de med upigmentert hud . Det har sånn sett ikke så mye med trådstarten å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To forskjellige typer kreft på skimler og mitt eksempel med de med upigmentert hud . Det har sånn sett ikke så mye med trådstarten å gjøre.

Njo står jo hvite hunder/DYR generelt mer plaget med hudproblemer og allergi og hudkreft er jo et problem selv som godartet så synes jeg svarte innenfor tråden selv om hunder sikkert er hovedfokus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njo står jo hvite hunder/DYR generelt mer plaget med hudproblemer og allergi og hudkreft er jo et problem selv som godartet så synes jeg svarte innenfor tråden selv om hunder sikkert er hovedfokus :)

Ja :) Det var mest til min egen avsporing om pigment. Det handlet jo om hvite dyr. Dårlig pigment trenger jo ikke å bety hvit pels :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er dette på hvite sibirkatter? Ser at noen er helhvite med blå øyner og rosa snute.

Katter er som regel helhvite av en annen genetisk årsak enn hunder. Helhvite katter er stort sett hvite pga et gen som kalles "dominant hvitt", dette genet maskerer alle andre farger katten genetisk sett har. Jeg har ikke så langt opplevd at hvite katter er mer utsatt for kreft, men de kan være mer lyssensitive (sol) og blå øyne er en indikasjon på at melanocyttene er påvirket ganske ekstremt. Et hakk til og du har en døv katt. Det er ikke anbefalt (får ikke registrert i enkelte organisasjoner) paring mellom to helhvite katter nettopp for å prøve å hindre et ekstremt utslag som gir døve kattunger. Selv om de er flest blåøyde av de helhvite som er døve, så er det heller ikke ukjent på helhvite katter med fargede øyne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er som regel helhvite av en annen genetisk årsak enn hunder. Helhvite katter er stort sett hvite pga et gen som kalles "dominant hvitt", dette genet maskerer alle andre farger katten genetisk sett har. Jeg har ikke så langt opplevd at hvite katter er mer utsatt for kreft, men de kan være mer lyssensitive (sol) og blå øyne er en indikasjon på at melanocyttene er påvirket ganske ekstremt. Et hakk til og du har en døv katt. Det er ikke anbefalt (får ikke registrert i enkelte organisasjoner) paring mellom to helhvite katter nettopp for å prøve å hindre et ekstremt utslag som gir døve kattunger. Selv om de er flest blåøyde av de helhvite som er døve, så er det heller ikke ukjent på helhvite katter med fargede øyne.

En hvit boxer er heller ikke hvit. Den er tigret eller rød med store hvite tegninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hvit boxer er heller ikke hvit. Den er tigret eller rød med store hvite tegninger.

Ja ser slik ut for en god del av dem i alle fall, mange hunder er høygrad hvitflekk hvite. Det kan også katter være, men det er langt vanligere å være dominant hvitt hvite. Altså to ulike måter å bli hvit på. Det disse to variantene av "hvit farge" har felles er at det skjer ved at det hindres at eumelaning OG phaeomelanin avsettes i hud og pels. Så de har ingen pigmenter der de er hvite.

En del hvite hunder er hvite av andre årsaker. De kan være ee (ressesivt røde) med lav intensitet (antagelig grunnet I-genet, litt eldre kilder putter det som en del av C-allel serien). Disse hunden kan man ofte se litt hint av kremfarge på eller bisquit som det kalles på Samoyed. Det påvirker ikke nese, øyne og hørsel slik hvitflekk og dominant hvitt gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ser slik ut for en god del av dem i alle fall, mange hunder er høygrad hvitflekk hvite. Det kan også katter være, men det er langt vanligere å være dominant hvitt hvite. Altså to ulike måter å bli hvit på. Det disse to variantene av "hvit farge" har felles er at det skjer ved at det hindres at eumelaning OG phaeomelanin avsettes i hud og pels. Så de har ingen pigmenter der de er hvite.

En del hvite hunder er hvite av andre årsaker. De kan være ee (ressesivt røde) med lav intensitet (antagelig grunnet I-genet, litt eldre kilder putter det som en del av C-allel serien). Disse hunden kan man ofte se litt hint av kremfarge på eller bisquit som det kalles på Samoyed. Det påvirker ikke nese, øyne og hørsel slik hvitflekk og dominant hvitt gjør.

Det gjelder alle hvite. Men de som ikke har en eneste flekk med rød eller tigret må man hvite hvilken farge foreldrene har for å finne ut om de er rød eller tigret med hele kroppen dekket av hvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder alle hvite. Men de som ikke har en eneste flekk med rød eller tigret må man hvite hvilken farge foreldrene har for å finne ut om de er rød eller tigret med hele kroppen dekket av hvit.

Hva de genetisk sett er under det hvite ja. Men hunden/dyret ER hvitt/upigmentert. Altså det har ingen pigmenter fordi om det har anlegg for en farge, denne fargen er overstyrt av det hvite. Når det gjelder dominant hvitt kalles det epistasi (den overstyrer jo også evt. hvitflekk som kan skjule seg under det dominant hvite). På hvitflekk blir det litt annerledes fordi hele hunden blir ikke automatisk dekket av hvitt, men til mer høygradhvit du er, til færre flekker har du som ikke er hvite. Veldig mange høygrad hvitflekk hvite har jo gjerne igjen litt farge på toppen av hodet, langs ryggraden og halen. Det er disse stedene melanocyttene først migrerer til i fosterlivet. Derfor er det slettes ikke alltid hvitflekkgenet rekker slås på raskt nok til at disse områdene ikke får noen farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva de genetisk sett er under det hvite ja. Men hunden/dyret ER hvitt/upigmentert. Altså det har ingen pigmenter fordi om det har anlegg for en farge, denne fargen er overstyrt av det hvite. Når det gjelder dominant hvitt kalles det epistasi (den overstyrer jo også evt. hvitflekk som kan skjule seg under det dominant hvite). På hvitflekk blir det litt annerledes fordi hele hunden blir ikke automatisk dekket av hvitt, men til mer høygradhvit du er, til færre flekker har du som ikke er hvite. Veldig mange høygrad hvitflekk hvite har jo gjerne igjen litt farge på toppen av hodet, langs ryggraden og halen. Det er disse stedene melanocyttene først migrerer til i fosterlivet. Derfor er det slettes ikke alltid hvitflekkgenet rekker slås på raskt nok til at disse områdene ikke får noen farge.

Jeg kan ikke nok genetikk til å følge det hundre % her. Men jeg har lyst å være uenig i at hvite boxere er upigmenterte.

Se gjennom disse lysbildene: http://home.online.no/~hennilu/Norsk/Info/hvite/sld001.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...