Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvite hunder /dyr generelt mer plaget med hudproblemer og allergi


Recommended Posts

Har dere hørt eller erfart at hunder som er helhvite har større problemer med huden enn de med andre farger?

Jeg har alltid fått høre at hvite bullterriere har mer allergi enn de fargede. Mange sier det samme om helhvite boxere, men helsekartleggingen vi hadde viser ikke dette.

Er det en myte? Kanskje vises eksem og slikt bedre på de hvite?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ihvertfall hørt fra Cairn-miljøet at westiene er mer plaget med allergi og hudplager.

(westiene er jo hvite cairn, men ble skilt ut for lenge siden og hadde derfor svært mye mindre genpool i utgangspunktet noe jeg lurer på om kan være bakgrunnen for plagene de opplever...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det på helhvite hunder som dogo argentino? Og am.bull?

På haldenstøver er hudproblemer ikke-eksisterende, men de er heller ikke helhvite, bare nesten.

Umiddelbart tenker jeg som Stine, at det er et rase/linjeproblem, og ikke fargeproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

På WK har vi jo cream fargen som kan være fra gul-Orange til hvit, med og uten svart pigment. Teorien har vært at de fortere ble solbrendt, men de som virkelig bruker hundene til d.d. mener det ikke er noen problem. Heller ikke hørt om hud eller pels problemer, det har vært dilute hunder som har en økt forekomst av hud/pels probelmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjent at dyr med upigmentert hud/områder med upigmentert hud er mer utsatt for enkelte symptomer, men om de er mer utsatt for en sykdom har jeg ikke hørt veldig mye om. Jeg vil tro at de med hvite pigmenter lettere viser symptomer på en del sykdommer, men at også de med pigmentert hud kan ha sykdommen (for eksempel bakterielle infeksjoner i huden) uten at det slår like sterkt ut eller at det slår ut i helt andre symptomer.

For eksempel viser ofte hester som er forgiftet symptomer som fotosensiblitet. Det danner seg da ofte store åpne væskende sår på de upigmenterte områdene, mens de pigmenterte områdene er like fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På boxer tror jeg myten om at de hvite er mer syke og har mer hudproblemer brukes som et argument av de som fortsatt ynder å ikke la de hvite leve og som kjemper hardt for at hvit skal fortsette å være en feil på rasen.
Er jo en kynolog som åpent sier på sine kurs at det er en kjent sak at hvite dyr er mer syk enn andre og at det er derfor det er så få hvite dyr generelt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...nå ble jeg litt nysgjerrig siden jeg aldri har hørt om det. Kan du si noe mer om det, sånn uten at vi henger ut noen spesifikt?

Nå har jeg ikke noen videre dyp kunnskap om dette, men synes å huske at det var noe om at de lettere fikk sår (altså "svakere" hud). Jeg har som sagt ikke mynder, så har null personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noen videre dyp kunnskap om dette, men synes å huske at det var noe om at de lettere fikk sår (altså "svakere" hud). Jeg har som sagt ikke mynder, så har null personlig erfaring.

Jeg tror ikke salukien min har tynnere hud enn boxeren. Men f.eks oppå poten der knoklene er har hun ikke et gram fett slik at huden blir liggende helt inntil bein. Jeg ser hun har lett for å få sår der, særlig om vinteren.

Jeg har også hørt at særlig italiensk mynde har lett for å få sår. Men jeg tenker ikke på det som hudproblemer/allergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjell på huden til basenjien og huden til salukiene her, og ingen av dem har overvekt av hvitt. Basenjien har så seigt skinn at det vet. må ta fart for å sette chip mens det går mye lettere på salukiene.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke noen videre dyp kunnskap om dette, men synes å huske at det var noe om at de lettere fikk sår (altså "svakere" hud). Jeg har som sagt ikke mynder, så har null personlig erfaring.

Jeg har hørt dette angående helblå whippet. Men har ingen grunn til å mene noe om det selv. Syns det høres rart ut da. Samtidig er det jo ikke uvanlig at dilute varianter av enkelte raser er mer disponerte for hudproblemer og sykdommer (dobermann, dvergpinscher for å ta noen eksempler).

Jeg har selv en dilute whippet, blue fawn, hun har flott pels og normal hud. Blue fawn og blåbrindlet er jo veldig vanlig på whippet, og jeg har ikke inntrykk av at disse er noe utsatt for hudproblemer/sykdommer eller svak hud.

Racinglinjene av whippet vet jeg kan ha dårlig pels, men det gjelder alle fargene. Forøvrig en oppdretter av racingwhippets som fortalte og avlshuden hennes har selv dårlig pels (naken på hals, bryst, mage og lår).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På myndene er det nok mer som @KristinR sier at det er mangelen på underhudsfett som gjør at en del oppleves å få lettere sår, ikke fargen. Men dette sier jeg fullstendig ukvalifisert, altså. :P For meg som er vant med hunder med struttepels ser det feks helt grotesk ut med myndehaser i motlys, for en kan jo se tvers gjennom skinnet! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at særlig italiensk mynde har lett for å få sår. Men jeg tenker ikke på det som hudproblemer/allergi.

Nei, ikke sant, det kan jo ha like mye å gjøre med hvordan hundene faktisk beveger seg.

Min mest aktive whippet får mest sår, men det er jo ikke så rart. Hun durer gjennom busker og kratt i 40-50 km/h, ingen hemninger i det hele tatt. :P

Nå er det ikke ofte de får sår uansett, men jeg kan ikke huske å noen gang ha fått slike sår på andre raser jeg har hatt. Klart, det er jo ingen av dem som har løpt på samme måten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt det samme, og har også hørt at de hvite partiene på f.eks. en brindle boxer også er mer utsatt.

Ut i fra egen erfaring så synes jeg det er helt umulig å si. Ja, de hvite områdene har fått mer sår, og vært mer plaget med sopp og insektbitt, men det er på bryst og labber, og disse områdene er mer utsatt uansett farge på hunden. Det hadde vært veldig interessant å få noen fakta på bordet med forskning bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkåtakk for alle mynde-svarene :)

Tenker litt som Sandy jeg også, - underhusdfett = lettere for å få sår/revner. Husker da Hottie kom til Norge, hun hadde så tynn hud/pels at hun faktisk blødde gjennom den ved ørene sine den første vinteren (ikke lett å komme fra + 35 til - 20 nei). Tilsatte mer fett i maten hennes og neste vinter var hun "normal", dvs seff mer utsatt enn de med pels, men mye bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Westien som rase er proppfull av hudproblemer, men jeg tenker at det er et raseproblem, ikke et fargeproblem.

Én ting kan jeg i alle fall si, og det er at det var først da jeg fikk hund med hvite partier at jeg opplevde solbrent hund. Det har dog kun skjedd én gang, og det var en uforglemmelig fin påske da vi var ti dager på fjellet uten å se én eneste sky på himmelen, og hunden var ute fra morgen til kveld. Da ble han solbrent på neseryggen og fikk som følger av dette en skikkelig hudinfeksjon kun i området hvor huden har lite pigment. Bortsett fra det, så har jeg ikke merket noe negativt med den hvite fargen. :aww:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere hørt eller erfart at hunder som er helhvite har større problemer med huden enn de med andre farger?

Jeg har alltid fått høre at hvite bullterriere har mer allergi enn de fargede. Mange sier det samme om helhvite boxere, men helsekartleggingen vi hadde viser ikke dette.

Er det en myte? Kanskje vises eksem og slikt bedre på de hvite?

De Hvite gjeterne har ikke mer problemer med huden enn andre raser. har de problemer med huden skyldes det ikke pelsfargen, men allergier eller andre arvelige hudsykdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hest vet jeg at dårlig pigment/rosa hud rundt øyne/munnen i lysken/rompa og steder de har lite pels øker faren for èn type hudkreft. Vet ikke hvordan det er på hund, de lever jo bare halve tiden en hest lever også ..... Derfor har jeg tenkt at ønsket om sort pigment på borzoiene er helt naturlig. Pigment kan vel påvirke hørsel og syn også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
    • F1 og F2 minst vil jo være i ett x register ala lundehund prosjektet. Det var vel først i år de mønstra inn noen hunder som fikk fullverdig vanlig nkk stamtavle og en av dem er vel allerede blitt utst champion. Dog usikker på hvilken generasjon de er.  Vet ikke om offentligheten har innsyn i x registeret? Isåfall burde det jo være mulig å sjekke der om noen har fått noe der. 🤔 Ev er nok den sikreste løsningen å sende en mail til NKK direkte å høre med dem. 
    • Skal sjekke litt rundt dette. Høre med hundehotellet som vi har brukt. De er flinke og driver med med kurs.  Tilbakemeldingen der ifjor ( like etter han ble kjemisk kastrert) var at han hadde godt hundespråk. De satte han sammen i et stor område med endel hunder, også hanhunder. Da hunder som var veldig trygge på seg selv. Vår hund "gjemte" seg og ville ikke ha kontakt med hannene, men lekte med tispene.  Det "positive" var at hundespråket var tydlig, og at de andre hundene respekterte dette. Men at han gjemte seg litt og var redd kan også være sammenheng med at den kjemiske kastreringen kanskje virket så han ikke var så "tøff"  Uansett er det bare tanker jeg har rundt dette.  Men det er iallefall en jobb som må gjøres.     
    • Haha, åå det er lenge å vente til da 🤣 Jeg tenker og håper at nå er verst. Nå kan de ikke gjøre så mye, som du sier @Stjerneskinn. Men de kan jo gjøre mer og mer jo eldre de blir. Da er det jo litt gøyere som du sier. De er søte den første tiden, små og med deilig fleece pels. Det er morsomt å se de oppdage verden. Men for hver dag som går tenker jeg at yes, han blir eldre 😂
    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...